Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässäpä erikoisuus, sota-ajan siviililentolippu Helsinki-Berliini (Aeron kone ensin Tukholmaan, matka jatkui ruotsalaisen ABA:n kyydissä Saksaan):

https://ilmailumuseo.finna.fi/Record/sim.M016-23526

Show
 
Tuo simupätkä oli hyvä.
Olen saanut lentää MD11 simulla hesassa teknisistä syistä johtuen pari kertaa (silloin aikanaan, kun se vielä hesassa oli) ja onnistuin minäkin tekemään turvallisen laskun ja täyden starttipainon lähdön, mutta kun sitten laitetiin sivutuulta, moottorihäiriö ja liikennettä ympärille, niin taitoni loppuivat... Emme tosin tikkana maahan tulleet, mutta väärälle radalle.. :) josta olisi voinut aiheutua kyllä iso onnettomuus ja vain minun vuoksi.. Eli kokemattomuus paistoi joka on täysin ymmärrettävää.
 
Tuo simupätkä oli hyvä.
Olen saanut lentää MD11 simulla hesassa teknisistä syistä johtuen pari kertaa (silloin aikanaan, kun se vielä hesassa oli) ja onnistuin minäkin tekemään turvallisen laskun ja täyden starttipainon lähdön, mutta kun sitten laitetiin sivutuulta, moottorihäiriö ja liikennettä ympärille, niin taitoni loppuivat... Emme tosin tikkana maahan tulleet, mutta väärälle radalle.. :) josta olisi voinut aiheutua kyllä iso onnettomuus ja vain minun vuoksi.. Eli kokemattomuus paistoi joka on täysin ymmärrettävää.

Tuosta tulikin mieleen, oletko päässyt lentämään muita Finnair Flight Academyn simuja ? Muutama vuosi sitten Suomen Ilmailumuseo kauppasi elämyspaketteja DC-9 -simuun ja vielä sen jälkeenkin oli markkinointia Boeing 757 -simuun.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/su...in_flight_academyn_boeing_757_simulaattorilla
 
Tuosta tulikin mieleen, oletko päässyt lentämään muita Finnair Flight Academyn simuja ? Muutama vuosi sitten Suomen Ilmailumuseo kauppasi elämyspaketteja DC-9 -simuun ja vielä sen jälkeenkin oli markkinointia Boeing 757 -simuun.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/su...in_flight_academyn_boeing_757_simulaattorilla
en ole FFA.n muita simuja kokeillut. PanAmAcademyn 747-400 olen vetänyt 3 kertaa perämiessimulaatiot pakkolaskuihin ja ylivetojen osalle... Se on FullCocpit versio, eli erittäin realistinen....
 
Muuten, tämän tietysti ilmailumiehinä tiedättekin, mutta tuon esiin vielä silti simulaattoriharjoitteluun liittyen.
Tuo MD11 keikka oli mieleinen ja sain 2kuukautta aiemmin materiaalit luettavaksi, sekä paneelien tulostusmallit, jotka tulostin, liimasin vanereille ja näpertelin pohjat kuntoon. Treenasin nappulat ja hanikat, opiskelin käsikirjat (en oppinut ulkoa vielä) sekä pänttäsin päähäni flight computerin käytön eri tilanteissa ja se auttoi merkittävästi sitten nauttimaan kokemuksesta honkkarin keikassa simulla. Mutta tuohon PAA.n keikkaan mulla oli jo 7kk aikaa lukea ja väitän, että "löin ällikällä" kouluttajat sekä kipparini, kun aloimme joukkueittain sitten simuloida ekaa läpivedon epäonnistumista styyrpuurin totaalisen Power blackouttiin. Pärjäsin jopa omastakin mielestä hyvin, mutta aina pitää voida parantaa, joten välttävän ja huonon väliin annoin itsearvioinnissa bojolla pisteeni. Instructor ja leader antoi välttävä + arvioinnin toiminnalleni, mutta kun kysyttiin pohjiani, niin suut loksahti auki kaikilla, nimittäin todellakin olisimme selvinneet siitä pakkolaskusta hengissä lopputuleman mukaan... Minulla oli lopputulemassani arvio, että emme selviä ja kone syttyy tuleen.
Opin paljon pakkotilanteesta isolla koneella ja isolla massalla tehtävissä liikkeissä, sekä sen että vaikka olen edelleen väkivahva kaveri niin jos tehostus katoaa koneessa ja autopilotti pyrkii ohjaamaan niin kaksi miestä tarvitaan vääntämaan autopilotti päältä pois.. Myös edelleen vahvistui käsitykseni siitä, että vain harjoittelemalla voi oppia.
 
Katso liite: 18287
Kallan Lentäjät lähestyivät sähköpostilla viime kesänä FM-51:llä ilmailleita. Team member OH-FMM hihamerkki nyt tulossa, merkkiä myydään vain koneella lentäneille. Noita ei kuitenkaan ihan kaikilla ole, mutta kohta on ainakin kolmella foorumin vakijäsenellä.:)

Kyllä vain ! Haluan tässä esittää omat kiitokseni jäsenille @Ikarus ja @Leaderdog, sekä tämän jälkikasvulle mahtavan hienosta kesäkuisesta päivästä Rissalassa armon vuonna 2017. Fougalla lentämisen kokemus oli hienoa jakaa kanssanne. :D

P1010043.webp
 
Perämies löi naislentokapteenia kesken lennon – tappelu tyhjensi ohjaamon
Koneessa oli kaksi lentäjää, joilla molemmilla on lentokapteenin pätevyys. Lennolla tehtävät oli jaettu niin, että naislentäjä toimi kapteenina ja mieslentäjä perämiehenä.

– Pian koneen ilmaan nousun jälkeen syntyi kahden ohjaajan kesken riita. Perämies läpsäisi naiskapteenia, jolloin tämä poistui ohjaamosta itkien. Kapteeni jäi nyyhkimään koneen keittiöön. Lentokoneen muu henkilökunta yritti rauhoitella häntä ja turhaan taivutella takaisin ohjaamoon. Samaan aikaan perämies kuulutti kapteenia takaisin, kertoo Times of India -lehden lähde.

Tässä vaiheessa myös perämies ilmaantui ulos ohjaamosta ja jätti koneen lentämään yksin autopilotilla määräysten vastaisesti. Perämies yritti taivutella kapteenia takaisin.

– Seurauksena oli uusi tappelu ja kapteeni poistui taas ohjaamosta. Tässä vaiheessa lentohenkilökunta alkoi olla todella peloissaan ohjaamon tapahtumista. He vaativat kapteenia palaamaan ohjaimiin, jotta kone saataisiin turvallisesti perille.

Kapteeni tajusi myös tilanteen vakavuuden, palasi ohjaamoon ja kone laskeutui turvallisesti Mumbaihin.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005512580.html

Voi veljet mikä farssi, ammatimaista toimintaa..
 
Perämies löi naislentokapteenia kesken lennon – tappelu tyhjensi ohjaamon
Koneessa oli kaksi lentäjää, joilla molemmilla on lentokapteenin pätevyys. Lennolla tehtävät oli jaettu niin, että naislentäjä toimi kapteenina ja mieslentäjä perämiehenä.

– Pian koneen ilmaan nousun jälkeen syntyi kahden ohjaajan kesken riita. Perämies läpsäisi naiskapteenia, jolloin tämä poistui ohjaamosta itkien. Kapteeni jäi nyyhkimään koneen keittiöön. Lentokoneen muu henkilökunta yritti rauhoitella häntä ja turhaan taivutella takaisin ohjaamoon. Samaan aikaan perämies kuulutti kapteenia takaisin, kertoo Times of India-lehden lähde.

Tässä vaiheessa myös perämies ilmaantui ulos ohjaamosta ja jätti koneen lentämään yksin autopilotilla määräysten vastaisesti. Perämies yritti taivutella kapteenia takaisin.

– Seurauksena oli uusi tappelu ja kapteeni poistui taas ohjaamosta. Tässä vaiheessa lentohenkilökunta alkoi olla todella peloissaan ohjaamon tapahtumista. He vaativat kapteenia palaamaan ohjaimiin, jotta kone saataisiin turvallisesti perille.

Kapteeni tajusi myös tilanteen vakavuuden, palasi ohjaamoon ja kone laskeutui turvallisesti Mumbaihin.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005512580.html

Voi veljet mikä farssi, ammatimaista toimintaa..

Intia!? Paskin maa tällä planeetalla!
 
1515137650320.webp
Lentokoneen kapteeni on kuollut Kittilän lentoasemalla tapahtuneessa onnettomuudessa torstaina iltapäivällä.
Onnettomuus tapahtui businessjetin oven aukaisun yhteydessä kello 16 aikaan.
Poliisin mukaan menehtynyt oli koneen kapteeni. Onnettomuus tapahtui kun konetta oltiin valmistelemassa lähtöön ja kapteeni oli nousemassa koneeseen. Tällöin ovi oli jostakin syystä iskeytynyt häneen.
https://www.lapinkansa.fi/lappi/yks...essa-tapahtuneessa-onnettomuudessa-200647076/

Ikävä turma. Mahdollisesti ovi tuli avauksen yhteydessä niskaan.
 
Katso liite: 18571
Lentokoneen kapteeni on kuollut Kittilän lentoasemalla tapahtuneessa onnettomuudessa torstaina iltapäivällä.
Onnettomuus tapahtui businessjetin oven aukaisun yhteydessä kello 16 aikaan.
Poliisin mukaan menehtynyt oli koneen kapteeni. Onnettomuus tapahtui kun konetta oltiin valmistelemassa lähtöön ja kapteeni oli nousemassa koneeseen. Tällöin ovi oli jostakin syystä iskeytynyt häneen.
https://www.lapinkansa.fi/lappi/yks...essa-tapahtuneessa-onnettomuudessa-200647076/

Ikävä turma. Mahdollisesti ovi tuli avauksen yhteydessä niskaan.
Avautunut voimalla kun tavaraa lentänyt kymmenien metrien päähän? Paineistettu?

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801052200647784_u0.shtml
 
Erikoinen onnettomuus. Paineistus kytkeytyi päälle koneen seistessä jonkun toimintahäiriön takia? Kai se mahdollista on?

Mutta voiko paineistusta tapahtua jos moottorit on sammuksissa? Puhuttiin että konetta oltiin vasta valmistelemassa lähtöön vai saako kone jäädä "käyntiin" tyhjäkäynnille kun henkilökunta menee ulos koneesta?
 
Mutta voiko paineistusta tapahtua jos moottorit on sammuksissa? Puhuttiin että konetta oltiin vasta valmistelemassa lähtöön vai saako kone jäädä "käyntiin" tyhjäkäynnille kun henkilökunta menee ulos koneesta?


– Ovi on todella painava. Jos rakenteet pettävät ja avaaja jää alle, hän saa päähänsä todella kovan iskun, hän sanoo.
Nikusen mukaan ovessa on hydraulivaimennus ja sähkömoottori, joka avaa oven. Jos toinen pettää, toisen pitäisi varmistaa oven hallittu alastulo.
– Jos molemmat pettävät, ovi rojahtaa suoraan alas täydellä painolla.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005513512.html

Luultavasti painava ovi vaan tuli sähkömoottorin ja hydraulivaimennuksen pettäessä niskaan. Tuskinpa tuossa paineistuksen kanssa ne pulmat oli.
Kittilässä lienee oikea talvikeli. Nuo hydraulivaimentimet eivät oikein pakkasessa pelitä. Auton takakontin/luukun vaimentimetkin tuntuvat pakkasella tehottomilta tai jopa rikki menneiltä. Keli lämpenee ja luukku pysyy taas ylhäällä.
 
Kittilässä kelit on vaihdelleet, pakkasen ja lauhan renaaminen on saattanut aiheuttaa venttilivian tuon oven hydraulikkaan, nesteet tuskin ovat moksiskaan moisesta pakkasesta. Viime viikollakin kelit vaihteli -2°C - -24°C välillä.

Eli oven avausmekanismin vaimennus petti...... villi veikkaukseni.
 
Back
Top