Ikarus
Respected Leader
LAUANTAINA kiitoradalta suistuneen turkkilaisen matkustajakoneen miehistöä on kuultu. Onnettomuuden syyksi on paljastunut oikean moottorin voimapiikki, joka aiheutti koneen hallinnan menettämisen. Asiasta kertoi uutistoimisto AFP.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005525269.html
Voimapiikki? Jos oikea on tuottanut enemmän tehoa reverssit päällä molemmissa moottoreissa, koneen pitäisi myös jarruuntua enemmän oikealle, eikö? Kone taisi suistua kulkusuuntaansa nähden vasemmalle.
Ilman reverssejä oikean moottorin tehon lisäys kampeaa konetta vasemmalle, mutta mitä intressejä piloteilla on lähellä kiitotien päättymistä näin menetellä. Äärimmäinen tyräys, jos näin kävi.
Jos oikean moottorin reverssi lähti pois päältä, vasemmassa oli päällä, tehoasetus molemmissa moottoreissa sama, silloin kone kampeaa vasemmalle?
Onnettomuus tutkitaan ja syy sille selviää aikanaan.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005525269.html
Voimapiikki? Jos oikea on tuottanut enemmän tehoa reverssit päällä molemmissa moottoreissa, koneen pitäisi myös jarruuntua enemmän oikealle, eikö? Kone taisi suistua kulkusuuntaansa nähden vasemmalle.
Ilman reverssejä oikean moottorin tehon lisäys kampeaa konetta vasemmalle, mutta mitä intressejä piloteilla on lähellä kiitotien päättymistä näin menetellä. Äärimmäinen tyräys, jos näin kävi.
Jos oikean moottorin reverssi lähti pois päältä, vasemmassa oli päällä, tehoasetus molemmissa moottoreissa sama, silloin kone kampeaa vasemmalle?
Onnettomuus tutkitaan ja syy sille selviää aikanaan.