Yleisilmailu

niin, jollei lenneta epanormaaleissa lentotiloissa.. matkustajakoneella syyna on yleensa automaattisen tehonsaadon ohittaminen josta seurauksena varomaton tehonsaato ja sitakautta sitten sakkaus turbiininlavoilla.

Nyt täytyy sanoa, että ei tule mieleen yhtään tapausta jossa ahtimen sakkaus olisi saatu aikaan pelkällä tehonsäädöllä. Voitko sivistää minua?
 
Nyt täytyy sanoa, että ei tule mieleen yhtään tapausta jossa ahtimen sakkaus olisi saatu aikaan pelkällä tehonsäädöllä. Voitko sivistää minua?
No homma menee siten kun nopeasti kaasu pohjaan ja on vaikka erikoisen suuri kohtauskulma. Seuraus on, ettei masiinaan saada ilmaa.ja hiukan vikasuunnasta kaikenkaikkiaan. Saattaapa jopa liekki sammua tilanteessa. Minulle ei ole moista tilannetta ikipaivaan tapahtunut, joten en tieda kaytannossa miten kavisi, mutta tyyppikoulutuksessa ja kasikirjassa kylla neuvotaan oikea proseduuri harvinaiseenkin tapahtumaan...
 
Eivät museot varmasti saa lisää tilaa, mutta uskon niiden kyllä hankkivan sitä vuosikymmenien aikajänteellä. Tai oikeammin on pakko. Mutta siitä ei pääse mihinkään, että potentiaalista näytille asetettavaa on aina enemmän kuin tilaa.

Liittyy teemaan.

https://www.ilmailumuseot.fi/uutiset.html?121294


Tuoreen Tekniikan Historia -lehden numerossa (1/2018) Kari Kortelainen vierailee Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella ja haastattelee museonjohtaja Kai Meckliniä. Jutussa kerrotaan, kuinka parhaimmillaan 2 000 neliömetrin varastotilat on supistettu 500 neliömetriin ja nyt näyttää siltä, että varastoidut kymmenkunta konetta joudutaan siirtämään kylmiin ja kosteusvalvomattomiin, joissa ne tuhoutuvat muutamassa vuodessa. Ongelman ratkaisu on kiinni rahasta. Kun sitä ei ole, ei näyttelytiloja voida laajentaa eikä koneita varastoida, jolloin Ilmavoimien omistamaa kalustoa joudutaan romuttamaan.
 
Ostin uteliaisuudesta tuon ko. lehden numeron ja lisään edelliseen sen, että eipä Tikkakosken osalta vaikuta hyvältä. Viesti on selvä. Rahaa ei ole eikä tule. Museolla on ollut jo pitkään hankesuunnitelma, jolla lisättäisiin nykyistä 4000 neliön näyttelytilaa 14 000 neliömetriin. Tämä on junnannut paikallaan jo vuosia ja ei ole toteutumassa. Väliaikaisratkaisuna kaavailivat kahden entisen Kauhavan tukikohdan hangaarin vuokraamista nykyiseltä omistajalta. Hinta olisi ollut 200 000 - 300 000 euroa / vuosi. Valtio sanoi ettei sitä kiinnosta ja rahaa ei ole tulossa. Nyt ollaan siinä pisteessä että Tikkakosken museon ainoa vaihtoehto on säilytettävän esineistön ja konekaluston karsiminen rankalla kädellä. Museon johtaja toteaa jutussa, että ainoastaan operatiivisessa käytössä ollut kalusto pyritään säästämään. Muu menee Kuusankoski Oy:lle stenattavaksi.
 
Liittyy teemaan.

https://www.ilmailumuseot.fi/uutiset.html?121294


Tuoreen Tekniikan Historia -lehden numerossa (1/2018) Kari Kortelainen vierailee Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella ja haastattelee museonjohtaja Kai Meckliniä. Jutussa kerrotaan, kuinka parhaimmillaan 2 000 neliömetrin varastotilat on supistettu 500 neliömetriin ja nyt näyttää siltä, että varastoidut kymmenkunta konetta joudutaan siirtämään kylmiin ja kosteusvalvomattomiin, joissa ne tuhoutuvat muutamassa vuodessa. Ongelman ratkaisu on kiinni rahasta. Kun sitä ei ole, ei näyttelytiloja voida laajentaa eikä koneita varastoida, jolloin Ilmavoimien omistamaa kalustoa joudutaan romuttamaan.

Oma ehdotukseni on, että aletaan myymään kalustoa. Saadaan rahaa toiminnan pyörittämiseen ja myyty roina päätyy jollekin, joka arvostaa sitä enemmän kuin me Suomalaiset. Win-win ja viimeinen sammuttaa valot hallista, kun se on tyhjä.
 
Oma ehdotukseni on, että aletaan myymään kalustoa. Saadaan rahaa toiminnan pyörittämiseen ja myyty roina päätyy jollekin, joka arvostaa sitä enemmän kuin me Suomalaiset. Win-win ja viimeinen sammuttaa valot hallista, kun se on tyhjä.

Eli valtio myymään omaa tavaraansa. PV nimittäin omistaa museoidunkin kalustonsa. Siinä kävisi sitten niin, että saadut rahat menisivät valtion pohjattomaan kassaan ja sotilasmuseot eivät saisi itse pennin jeniä. Mainio esimerkki muutaman vuoden takaa kun Parolassa huutokaupattiin vanhoja panssarivaunuja ja mukana oli rynnäkkötykin raatojakin. Ainakin saksalaista WW2 -kamaa myytiin ulkomaisille keräilijöille kovaan hintaan. Panssarimuseo ei saanut itse yhtikäs mitään. Minne sitten myyntituotot menivätkään, ehkä valtionvelan lyhennyksiin ?

Valtion kannaltahan valinta on lienee aivan selvä. Kärjistetysti sitä kiinnostaa Hornetin seuraajan valinta. Millään sota-ajan konevanhuksilla ei ole tässä kuviossa mitään arvoa, tai ainakaan niiden ylläpito ja asiallinen säilytys ei kiinnosta pätkän vertaa jos joutuu maksamaan. Käytännössä alan museot vastaavat museokoneiden ylläpidosta ilmaiseksi. Sitten taas jotkut museot ovat tietääkseni onnistuneet tekemään säilytyksestä liiketoimintaa. Esim. liikennemuseo Mobilialla on kokoelmissaan PV:n ajoneuvoja. Olen ymmärtänyt niin, että valtio maksaa Mobilialle ylläpidosta ja asiallisesta säilytyksestä.
 
Viimeksi muokattu:
Eli valtio myymään omaa tavaraansa. PV nimittäin omistaa museoidunkin kalustonsa. Siinä kävisi sitten niin, että saadut rahat menisivät valtion pohjattomaan kassaan ja sotilasmuseot eivät saisi itse pennin jeniä. Mainio esimerkki muutaman vuoden takaa kun Parolassa huutokaupattiin vanhoja panssarivaunuja ja mukana oli rynnäkkötykin raatojakin. Ainakin saksalaista WW2 -kamaa myytiin ulkomaisille keräilijöille kovaan hintaan. Panssarimuseo ei saanut itse yhtikäs mitään. Minne sitten myyntituotot menivätkään, ehkä valtionvelan lyhennyksiin ?

Valtion kannaltahan valinta on lienee aivan selvä. Kärjistetysti sitä kiinnostaa Hornetin seuraajan valinta. Millään sota-ajan konevanhuksilla ei ole tässä kuviossa mitään arvoa, tai ainakaan niiden ylläpito ja asiallinen säilytys ei kiinnosta pätkän vertaa jos joutuu maksamaan. Käytännössä alan museot vastaavat museokoneiden ylläpidosta ilmaiseksi. Sitten taas jotkut museot ovat tietääkseni onnistuneet tekemään säilytyksestä liiketoimintaa. Esim. liikennemuseo Mobilialla on kokoelmissaan PV:n ajoneuvoja. Olen ymmärtänyt niin, että valtio maksaa Mobilialle ylläpidosta ja asiallisesta säilytyksestä.

Jos vaihtoehdot ovat myynti (ulkomaisille) keräilijöille tai kaluston mätäneminen pihalla, valitsen mielummin vaihtoehdon yksi. Tällöin romppeista on edes jotain iloa jollekin.
 
Jos vaihtoehdot ovat myynti (ulkomaisille) keräilijöille tai kaluston mätäneminen pihalla, valitsen mielummin vaihtoehdon yksi. Tällöin romppeista on edes jotain iloa jollekin.

Tuossa olen itse samoilla linjoilla. Jos kotimaassa ei mielenkiintoa ja arvostusta ole, niin ulkomailla sitä ehkä olisi. Kun omat paukut ja resurssit eivät riitä, niin en minäkään oikein ymmärrä miksi pitää konevanhuksia jossain lepakon ulosteen seassa kylmissä ja vetoisissa halleissa tai teltoissa pikkuhiljaa rapistumassa. Esim. Vesivehmaan Blackburn Ripon, ainoa kappale maailmassa. On maannut siellä jo vuosikymmeniä. Näillä resursseilla se ei koskaan tule päätymään Tikkakoskelle tai Vantaalle. Ei yksinkertaisesti ole tilaa ottaa konetta restauroitavaksi ja asettaa näyttelyyn. Miksei Riponia voisi vaikka myydä / lahjoittaa vaikka Britanniaan ? Päätyisi varmasti arvoiseensa näyttelyyn kunnostettuna. Mutta eihän tällainenkaan valtiota jaksa kiinnostaa. Helpommalla pääsee kun ei tehdä mitään ja ennen pitkäähän kone rapistuu pois ja sen jälkeen siitä ei tarvitse välittää mitään.

Jonkinlaista realismiahan tuo Tikkakosken nykymalli jo edustaa. Luovutaan suosiolla sellaisesta jota ei yksinkertaisesti kyetä asiallisesti säilyttämään ja keskitytään ydintoimintoihin.

ripon-4.jpg
 
Gripen C on paikalla aivan takuuvarmasti, Gripen E taas lähes takuuvarmasti ei. Rafale ja SH ovat mahdollisia eikä F-35:kään täysin mahdoton ole. Mutta epäilen, että HX-ehdokkaiden ulkopuolelta on kansainvälisten vieraiden suhteen hiljaista.

Jep. Saab tuo näytökseen Gripen E:n mallin, ei lentävää konetta. Olisko sitten lentävä C-malli myös tulossa ?

https://saab.com/fi/region/finland/...n-gripen-e--mallinsa-suomalaiselle-yleisolle/


Suomen ilmavoimien 100-vuotisjuhlien kynnyksellä Saabilla on ilo ilmoittaa, että se tuo täysikokoisen Gripen E -hävittäjän mallin yleisön tutustuttavaksi. Tikkakosken lentonäytöksessä 16.–17. kesäkuuta yleisölle avautuu erinomainen mahdollisuus konkreettisesti tutustua Gripen E -monitoimihävittäjän ohjaamoon ja koneen täysiin mittoihin. Gripen E on markkinoiden uusin hävittäjä, joka on rakennettu Gripenin jo entuudestaan vankan ja testatun järjestelmän perustalle.

”Meille on ilo ja kunnia tuoda täysikokoinen Gripen E -hävittäjän malli yleisön eteen osana Suomen ilmavoimien 100-vuotisjuhlavuotta. Saabilla ja Suomen ilmavoimilla on pitkä ja osin yhteinen ilmailuhistoria. Tätä vankkaa sidettä haluamme vaalia myös jatkossa”, sanoo Anders Gardberg, Saabin maajohtaja Suomessa.
 
Tikkakosken näytöksen ohjelma tällä hetkellä.

https://finaf100.fi/ohjelma/

Lentäviä koneita:

- Fokker D.VIII
- Gloster Gauntlet
- Viima
- DC-3
- Saab Safir
- Fouga
- Vinka
- Hawk
- Pilatus PC-12
- Casa C-295M
- NH90
- MD500
- Super Puma
- AW 119 Koala
- F/A-18 Hornet

Lentonäytöksen kolmas osa on varattu F/A-18 C/D Hornetin lisäksi kansainvälisille lento-osastoille ja HX-kandidaateille, joista tullaan valitsemaan Hornetin seuraaja

Lisätään listaan Draken.

http://swafhf.se/flygprogram.html

16-17.6 Finnish Air Force 100th Anniversary Airshow Tikkakoski Airport, Jyväskylä, Finland J35
 
Everestin pelastajat 12.3-18 01:50 - 02:45 Kutonen

Kausi 1, osa 1. Mount Everestillä työskentelevä korkean paikan helikopteritiimi pelastaa loukkaantuneita maailman vaarallisimmista paikoista, oman henkensä uhallakin. (Everest Rescue, tosi-tv, USA, 2016)

Uusi sarja alkaa, korkean paikan kopukka operointia.
 
^ Nepalissa n. 31 milj. väestö, 100 helikopterilentäjää. Voisi jopa luonnehtia, että ''pikku pula'' koptereista ja lentäjistä.
Eurokopukka 350 :llä ne näkyy lentävän. Käytetty lähtee noin miljoonalla taalalla.

Kopukan ostoon ja Nepaliin. Mikä voisi mennä pieleen?:)
Vai mitä @TBman ?
(No, pieniä kysymysmerkkejä sekä haasteita, esim. olosuhteet tietenkin on olemassa.)

Turistisesonkina maksukykyisistä asiakkaista ei liene pulaa. Tosin sesonki on vain 2 kk/v.
 
^ Nepalissa n. 31 milj. väestö, 100 helikopterilentäjää. Voisi jopa luonnehtia, että ''pikku pula'' koptereista ja lentäjistä.
Eurokopukka 350 :llä ne näkyy lentävän. Käytetty lähtee noin miljoonalla taalalla.

Kopukan ostoon ja Nepaliin. Mikä voisi mennä pieleen?:)
Vai mitä @TBman ?
(No, pieniä kysymysmerkkejä sekä haasteita, esim. olosuhteet tietenkin on olemassa.)

Turistisesonkina maksukykyisistä asiakkaista ei liene pulaa. Tosin sesonki on vain 2 kk/v.
Naaaaaa, mika menisi muka pieleen, ma lennan ja sa pitelet mittaritaulua paikallaan, sit sa lennat ja ma pitelen mittaritaulua paikallaan.... :)
Oikeasti siella on himputin hankalat tieolot ja kopukka on no. 1 kun pitaa paasta luotettavasti paikasta toiseen..
Muutamiin kiipeilynjarjestajiin pitaisi olla yhteydessa, valtioon ja suuryrityksiin, jotka vievat sielta materiaaleja maailmalle... Asiakaskuntaa riittaa... EC350 ja hyvilla vinssausvehkeilla, seka laajennetulla ulkoisen kuorman kuljetus optiolla.. Nimittain paikallisia voi kuljettaa "vetoisassa 3. Luokassa" ulkopuolella pikkurahaa vastaan... :)
Kun sesonki paattyy, Filippiineilla alkaa sesonki, kun metsastajat haluaa vuoristoon ampumaan niita harvinaisia apinoita... Sit pakistaniin unikkouutteen kuskaukseen joka on jossainmaarin sesonkibusiness myos... :D
 
Naaaaaa, mika menisi muka pieleen, ma lennan ja sa pitelet mittaritaulua paikallaan, sit sa lennat ja ma pitelen mittaritaulua paikallaan.... :)
Oikeasti siella on himputin hankalat tieolot ja kopukka on no. 1 kun pitaa paasta luotettavasti paikasta toiseen..
Muutamiin kiipeilynjarjestajiin pitaisi olla yhteydessa, valtioon ja suuryrityksiin, jotka vievat sielta materiaaleja maailmalle... Asiakaskuntaa riittaa... EC350 ja hyvilla vinssausvehkeilla, seka laajennetulla ulkoisen kuorman kuljetus optiolla.. Nimittain paikallisia voi kuljettaa "vetoisassa 3. Luokassa" ulkopuolella pikkurahaa vastaan... :)
Kun sesonki paattyy, Filippiineilla alkaa sesonki, kun metsastajat haluaa vuoristoon ampumaan niita harvinaisia apinoita... Sit pakistaniin unikkouutteen kuskaukseen joka on jossainmaarin sesonkibusiness myos... :D

Hehheh, tuo visioimasi kopukan vuosirotaatio sisältää jossainmäärin myös pientä riskin lisääntymistä..:D
Irrotettavat kevlarsuojat saattaisi lisävarusteena olla poikaa.(y)
 
Hehheh, tuo visioimasi kopukan vuosirotaatio sisältää jossainmäärin myös pientä riskin lisääntymistä..:D
Irrotettavat kevlarsuojat saattaisi lisävarusteena olla poikaa.(y)
Hieman riskeja sisaltyy noihin kuljetussesonkeihin. Mutta jos oikeasti businesta tekisi, niin ehdottomasti kiipeilysponsorit ja -jarjestajat, hotelliketjut, taksiyhtiot, liikenteen jarjestelyt seka rahtifirmat... Takuulla saisi parin-, kolmen oikeanlaisen kopukan laivaston lentamaan 85% kayttoasteella.
 

Jokseenkin sanattomaksi vetää tämän pilotin suoritus.:facepalm:
Tyhjäkäynnille kynnyksellä ja pinnassa rauhallisesti sauva takastoppariin, senhän lasku olisi vaatinut. Ei muuta.

Tehoja jäi päälle liikaa, käsittämätöntä puuhastelua.
Pilotti hannailee ja varoo liikaa. Varmin tapa rikkoa lentokone.
 
Back
Top