Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eikös noi jenkkilässä huolla ja rakenna noista DC-3 käytännössä uusia ja uudet nykyaikaiset moottorit, mikä mahdollistaa isomman kuorman ja pidemmän lentomatkan ja paremman varaosa saannin.




EDIT:

Kyllä noista vielä hetki päästään nauttimaan.

http://www.baslerturbo.com/

noita baslerin muunnoskolmosia lentaa monta. oli myos 2000 luvun alkupaivina joku, joka istutti Honeywellin suora-akselisia turbiineja pariin kolmoseen ja ne moottorit ovat lahes yhta herkkia reagoimaan ahtopaineen muutokseen, kuin vanhat kunnon tahtimoottorit!!! Aivan loistavia tehoasettelultaan. Mutta ne ei ole saastopossuja... Lahes aina kavi niin, etta saavutettu hyotykuorma ja rungonpidennys soi sitten polttoainekuorma pois!!!! Olen lentanyt Piper LS400 jossa oli Garretit paikalla ja kun oikein tarkasti keskittyi suraamaan polttoaineen maaramittaria, pystyit nakemaan kuinka ne laskivat kohti tyhjaa.... :S
 
USA on kouluttanut tuhansia pilotteja ampumaan lentokonekaappaajia
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201803262200838919_ul.shtml
Piloteilla on aseet ohjaamossa.

Vapaaehtoiset lentäjät käyvät läpi koulutuksen, jossa heille opetetaan miten taltuttaa lentokonekaappaajia. (GETTY IMAGES)
Joka vuosi sadat amerikkalaiset pilotit menevät koulutukseen Artesiaan New Mexicon osavaltioon. Koulutus kestää 56 tuntia ja se on jaettu viidelle päivälle.
He ovat aivan tavallisia lentäjiä, jotka työskentelevät tavallisille lentoyhtiöille, kuten Deltalle ja Unitedille.
Heille ei opeteta lentämisen uusimpia asioita, heitä opetetaan ampumaan lentokonekaappaajia.
Lentäjien ampumiskoulutus aloitettiin vuoden 2001 terrori-iskujen jälkeen. Silloin neljä amerikkalaista lentokonetta kaapattiin 74 minuutin sisällä. Kaksi kaapatuista koneista lennettiin päin WTC:n torneja New Yorkissa.

Koulutus on vapaaehtoista
Vuosi WTC:n iskujen jälkeen hyväksyttiin laki, joka sallii lentäjien pitää aseita mukanaan ohjaamoissa. Sen jälkeen asekoulutuksia piloteille on järjestetty säännöllisesti.
Aseistettujen lentäjien henkilöllisyyttä ei kerrota julkisesti, mutta heitä on virallisten tietojen mukaan tuhansia. Lentäjien osallistuminen asekoulutukseen on vapaaehtoista. He eivät saa erillistä korvausta.
Monet asekoulutuksen saaneet lentäjät ovat aikaisemmin palvelleet USA:n puolustusvoimissa, kertoo BBC:n haastattelema Eric Sarandrea, joka on yksi pilottien asekoulutusohjelman johtajista.
- He ovat isänmaan ystäviä. He ovat huolissaan matkustajiensa turvallisuudesta, kertoo Sarandrea.
Lennon aikana pilotit kantavat asettaan vyökotelossa. Ohjaamon ulkopuolella aseet on pidettävä lukituissa laatikoissa.
Vuoden 2001 terrori-iskujen jälkeen Yhdysvalloissa ei ole kaapattu yhtään lentokonetta, joten aseistetut pilotit eivät ole joutuneet tositoimiin.
Maailmanlaajuisesti vuoden 2001 jälkeen lentokonekaappauksia on ollut 55.
 
USA on kouluttanut tuhansia pilotteja ampumaan lentokonekaappaajia
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201803262200838919_ul.shtml
Onkohan niillä jotain erikoisluoteja aseissa? Jos asetta joutuu käyttämään, niin olisi suotavaa paineistetussa putkessa, että a. ensinnäkin osuu ja b. luoti ei mene kohteen läpi. Tai pyrittävä ampumaan putken suunnassa, ei ulkoseinää kohti. Toisaalta jos joku puukkojunkkari on tulossa päälle, eipä siinä paljon ole varaa laukaisusektorin kanssa fundeerata.
 
Onkohan niillä jotain erikoisluoteja aseissa? Jos asetta joutuu käyttämään, niin olisi suotavaa paineistetussa putkessa, että a. ensinnäkin osuu ja b. luoti ei mene kohteen läpi. Tai pyrittävä ampumaan putken suunnassa, ei ulkoseinää kohti. Toisaalta jos joku puukkojunkkari on tulossa päälle, eipä siinä paljon ole varaa laukaisusektorin kanssa fundeerata.

Muistan nähneeni jonkun tutkimuksen aiheesta jossa loppupäätelmä oli että pistoolikaliiperin luodit eivät aiheuta isompia ongelmia lentokoneelle vaikka tulisikin jokunen reikä seinämiin. Ongelma oli kaikki muut matkustajat sijoittuneena ampumaradalle ja riski näille...
 
1522235904894.webp
Everest Rescue sarjassa (jakso 4) pilotti Jason Lang teki korkeammalta helikopterievakuoinnin kuin kukaan koskaan.
Hyvin kopukka nousee ja kokemus on valttia noissa(kin) hommissa.

Huipulle päässeen Intialaisryhmän kolme jäsentä kuoli huipulta palatessa ja ainoa selviytynyt oli niin huonossa hapessa, että ainoa toivo oli helikopterilla evakuointi. Pilotti päätti yrittää pelastusoperaatiota vaijerilla 7000 metristä. Eli pitkä vaijeri kopterin alla, (noin 25-30m) johon kiinnitetty valjaat.

Pulassa ollut Intialainen oli kuitenkin saatu hieman tuon 7000 metria alapuolelle kohtaan, mihin oli mahdollista laskeutua.
Kone oli kevitetty ovia ja istuimia poistamalla sekä varustettu minimi polttoaineella. Pilotti yksin koneessa.
Vaijeri roikkui kopterin alla, omat riskinsä sen kanssa laskeutumisessa. Hyvin kuitenkin tuli, vaijeri ei sotkeutunut pyrstöroottoriin, Intialainen kyytiin ja sairaalaan.(y)

Kiipeilukausi pyörähti kunnolla käyntiin ja keikkaa alkoikin pukata helikoptereille oikein urakalla.
 
Onkohan niillä jotain erikoisluoteja aseissa? Jos asetta joutuu käyttämään, niin olisi suotavaa paineistetussa putkessa, että a. ensinnäkin osuu ja b. luoti ei mene kohteen läpi. Tai pyrittävä ampumaan putken suunnassa, ei ulkoseinää kohti. Toisaalta jos joku puukkojunkkari on tulossa päälle, eipä siinä paljon ole varaa laukaisusektorin kanssa fundeerata.
Lentäjistä en tiedä, mutta jenkkien Federal Air Marshalit eli ne lentokoneissa matkustavat aseistetut viranomaiset kantavat SIG Sauerin P229 kalipeerissa .357 SIG ja ihan normaaleja (joskin onttokärkisiä) luoteja. Joskus aikaisemmin air marshalit olivat käyttäneet Glaser Safety Slug nimisiä erikoisluoteja, mutta eivät enää.
 
Ihan mielenkiintoisia nämä testivideot, joissa joku maallikko laitetaan simulaattoriin ja katsotaan onnistuuko laskeutumaan. Ainakin minulle tämä kertoo siitä, että modernit matkustajakoneet ovat hyvin pitkälle automatisoituja ja yleensä auttaa paljon jos on pätevä lennonopettaja neuvomassa.

 
Mikähän on tuolle kopterille vähimmäisvaatimus laskupaikan suhteen?.
CAT3, IMC.
Siis mikali kaikki toimii normisti ja on riittavan patevoitynyt kippari ja perasmies seka laskupaikka toimii taysin...
Tuolla voi heittaa keikkaa, jos sumun vuoksi mekaanikot on muistaneet solmia villalankaa vasempaan ovenkahvaan kun vetivat koneen ulos.. Arvatkaas miksi se villalanka??
 
CAT3, IMC.
Siis mikali kaikki toimii normisti ja on riittavan patevoitynyt kippari ja perasmies seka laskupaikka toimii taysin...
Tuolla voi heittaa keikkaa, jos sumun vuoksi mekaanikot on muistaneet solmia villalankaa vasempaan ovenkahvaan kun vetivat koneen ulos.. Arvatkaas miksi se villalanka??
Tiedetään sumussa laskeutuessa koneen kulkusuunta, jos se on taakse, mennään eteen. Lanka eteen, kone peruuttaa.
Purtsikoissa lankaa käytetään tuulilasissa kuulana.
 
Tiedetään sumussa laskeutuessa koneen kulkusuunta, jos se on taakse, mennään eteen. Lanka eteen, kone peruuttaa.
Purtsikoissa lankaa käytetään tuulilasissa kuulana.
purkkarissa langalla on tuo merkitys.
Mutta tuolla kopulla voi lahtea maksulliselle keikalle sellaisessa sumussa, etta pilotti ei loyda konettaan platalta mekaanikoiden sen sinne jatettya, jollei mekaanikko laita lankaa ovenkahvaan jonka pilotti keraa sit keralle uudelleen ja loytaa ulko-oven.... :D
 
Koneen tunnit, huoltohistoria, kaiketi määrää hinnan johonkin asti, ja ostajiahan ei ole ruuhkaksi asti, arvatatakseni. Niin ja jos tuota lentaa kaksi henkilöä (pilotti & p-mies) niin ostaja porukka harvenee.
Kun tuo lentää, niin fyrkkaa pitää olla tukevasti. Pitää viedä uudet Eurojäckpotit vetämään....
 
Millä summalla arvelette Agustan kaupaksi menevän? Jostain yritin googlailla vastaavan hintoja, lienee ollut pari milliä taaloissa. Hieno kopteri.
mmmmm, luulen tuon hinnan menevan yli pari miljoonaa. 2.3 ehka... Hyvakuntoinen, tosin aika paljon tsekkauksia tehtava heti hankinnan jalkeen. Niihin menee noin 140 tuhatta, riippuen ostajan patevyyksista ja osaamisen tasosta. Paivittaisin kylla kartastot ja lennonhallinnan seka kunnonvalvonnan.. ELT naytti myos "parasta ennen leiman" ohittaneelta... Jos senkin parayttaa uuren, taitaa kustantaa 65 tuhatta lisaa...
 
Katos, Copterlinen kone. Tuli joskus ~15-v sitten käytyä sillä joskus Tallinnassa, kun oli puolituttu pilotti töissä noilla. Äijäporukalla ryyppyreissu sinne ei ihan hirveitä maksanut kaikkine tutunkauppa-alennuksineen...
 
Back
Top