Yleisilmailu

Katos, Copterlinen kone. Tuli joskus ~15-v sitten käytyä sillä joskus Tallinnassa, kun oli puolituttu pilotti töissä noilla. Äijäporukalla ryyppyreissu sinne ei ihan hirveitä maksanut kaikkine tutunkauppa-alennuksineen...
Olikohan Sikorsky tunnuksella OH-HJC ? Copterlinella oli niitä kaksi, tämä HJC meni mereen Tallinnan edustalla hyvin tunnetuin seurauksin. Siitä alkoi Copterlinen alamäki, seurauksena konkurssi.

Uudelleen perustettu Copterline Agusta-kalustolla taisikin olla virolaisessa omistuksessa.
 
:(

USA:n asevoimat turmakierteessä: Jälleen kaksi kuoli helikopterin maahansyöksyssä
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005633309.html
Kaksi sotilasta kuoli kun Yhdysvaltain armeijan helikopteri syöksyi maahan.

Turma oli viides asevoimien ilmakalustolle tapahtunut onnettomuus alle viikon sisään. Niissä on kuollut yhteensä seitsemän sotilasta.

Perjantaina illalla 101. maahanlaskudivisioonan AH-64E Apache -taisteluhelikopteri syöksyi maahan harjoituksen yhteydessä Fort Campbellissa Kentuckyssa. Turmassa kuolivat helikopterin molemmat miehistön jäsenet.

Tiistaina kuoli neljä merijalkaväen sotilasta kun heidän CH-53E Super Stallion -helikopterinsa syöksyi maahan harjoituslennolla El Centrossa Kaliforniassa.

Keskiviikkona kuoli ilmavoimien näytöslaivueen, Air Force Thunderbirdin lentäjä, kun hänen F-16 -hävittäjänsä murskautui maahan ilmailunäytöksen harjoituksissa.

Lisäksi tiistaina tuhoutui merijalkaväen Harrier-hävittäjä pudottuaan nousun yhteydessä lentokentälle Djiboutissa Afrikassa. Lentäjä pelastautui heittoistuimella.

Samana päivänä kärsi merijalkaväen CH-53 -helikopteri vaurioita laskeutumisessa tapahtuneessa turmassa tukikohdassa Djiboutissa. Kaksi siviiliä loukkaantui helikopterin roottoreiden sirpaleista.

Turmat ovat herättäneet Yhdysvalloissa keskustelua asevoimien lentokaluston toimivuudesta. Kalusto on ollut kovassa käytössä jo pitkään Lähi-idän sotatoimien vuoksi eikä suuri osa ole huoltotarpeen vuoksi edes lentokunnossa.

Merijalkaväen Super Stallionit ovat pulassa rahoitusongelmien ja vanhentuvan kaluston vuoksi. Lentäjät eivät saa tarpeeksi tunteja.

Two more Marine Corps aircraft crashed on Tuesday, four presumed dead
https://sofrep.com/101596/two-more-marine-corps-aircraft-crashed-on-tuesday-four-presumed-dead/
According to a recent internal study conducted by the Marine Corps, budgeting issues have combined with the advancing age of America’s Super Stallion fleet to create an extremely dangerous situation. Overall, CH-53 Super Stallion readiness is rated at just 23 percent fleet wide. Of the 196 Super Stallions that are required to be operational at any given time, only 33 of them are actually considered combat capable, and the force has only 146 that could be repaired or serviced to bring back to operational standing.
The issue of having too few flight-capable CH-53s has also made it nearly impossible for pilots to receive adequate training on the air frame, increasing the likelihood of pilot error resulting in a crash.
“Pilots returning from six-month deployments with only 30 total flight hours and pilots completing their first operational tours with too few hours to become aircraft commanders,” The report read.
 
:(

USA:n asevoimat turmakierteessä: Jälleen kaksi kuoli helikopterin maahansyöksyssä
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005633309.html


Merijalkaväen Super Stallionit ovat pulassa rahoitusongelmien ja vanhentuvan kaluston vuoksi. Lentäjät eivät saa tarpeeksi tunteja.

Two more Marine Corps aircraft crashed on Tuesday, four presumed dead
https://sofrep.com/101596/two-more-marine-corps-aircraft-crashed-on-tuesday-four-presumed-dead/
Noita Stallioneita ei ole saanut kayttaa enaan pitkiin aikoihin tyomailla. Mastot kannetaan chinookeilla ja pystytetaan samalla kun kannetaan... Stallionkuskeja on paljon siirtynyt Chinookeihin ja Black Hawkeihin.
 
Olikohan Sikorsky tunnuksella OH-HJC ? Copterlinella oli niitä kaksi, tämä HJC meni mereen Tallinnan edustalla hyvin tunnetuin seurauksin. Siitä alkoi Copterlinen alamäki, seurauksena konkurssi.

Uudelleen perustettu Copterline Agusta-kalustolla taisikin olla virolaisessa omistuksessa.

En muista tunnusta. Mutta seuraavaksi tuolla mereen menneellä koneella olisi pitänyt lentää se tuttu. Oli onnettomuudesta kuultuaan vähän että "onneks joskus on ne vapaapäivät kohdallaan.."
 
Noita Stallioneita ei ole saanut kayttaa enaan pitkiin aikoihin tyomailla. Mastot kannetaan chinookeilla ja pystytetaan samalla kun kannetaan... Stallionkuskeja on paljon siirtynyt Chinookeihin ja Black Hawkeihin.
Siis että merijalkaväen stallionkuskeja on siirtynyt lentämään maavoimien Chinookeja ja Blackhawkeja? Ihmettelen vaan, kun onhan merijalkaväella muitakin hekoja kuin se Stallion, joihin merijalkaväen pilotteja voi kouluttaa.

Merijalkaväki on pian ottamassa käyttöön uuden CH-53K King Stallionin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_CH-53K_King_Stallion
 
Siis että merijalkaväen stallionkuskeja on siirtynyt lentämään maavoimien Chinookeja ja Blackhawkeja? Ihmettelen vaan, kun onhan merijalkaväella muitakin hekoja kuin se Stallion, joihin merijalkaväen pilotteja voi kouluttaa.

Merijalkaväki on pian ottamassa käyttöön uuden CH-53K King Stallionin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_CH-53K_King_Stallion
kylla porukka liikkuu aselajista toiseen, sopimukset ovat 3 ja 5 vuotisia, mutta tarpeen niin ollen voi loikata toiseen porukkaan "firman" sisalla...
 
Liekö jo ollut täällä, mutta Tikkakosken kesän näytökseen tulossa Rafale-pari, kolmas varakoneeksi. Kertoi Keskisuomalainen.

Kappas. Niinpä näkyy.

https://www.ksml.fi/kotimaa/Ranskalainen-Rafale-hävittäjä-lentää-ilmavoimien-100-vuotisjuhlilla-kesällä-–-yksi-vaihtoehto-Hornetin-korvaajaksi/1180692

– Näemme ilmassa Rafale-parin esityksen, jonka sisällöstä meillä ei ole vielä tarkempaa tietoa. Saapuvaksi odotetaan kaikkiaan kolmea Rafalea, joista yksi on varakoneena, kertoo tapahtumajohtaja Jarmo Majapuro.

Oma veikkaukseni on, että kahdella koneella lentävät jonkinlaisen taktisen esitysohjelman. Yksi on maanäyttelyssä varakoneena. Veikkaus perustuu siihen, että ainakin Mirage 2000 -tyypillä oli vielä pari vuotta sitten Ramex Delta -niminen kahden koneen osasto, jolla demosivat nimenomaan konetyypin taktisia ominaisuuksia. Rafalen sooloesityksen näin viimeksi 2013 Puolan Radomissa. Hyvin liikehtimiskykyinen ja ketterä kone, samaa luokkaa kuin Eurofighter.
 
Meidan tyomaalla kavi muuten Erickson Inc. Air-Crane Sikorsky S-64E taannoin kun sen velkasaneeraus loppui viimevuonna. Nostettiin eras systeemi tuonne vuorijonon nokkaan ja yksittainen suurin ulkoinen taakka oli noin 9000 kilon luokkaa.. Istuttivat sen 2695 m korkeuteen meren pinnasta.. Asennus kesti n. 20 minuuttia ja pitaa kunnioittaa kuskia, nimittain oltiin ns. "sormet valissa" ja taakka ei liikkunut sen vertaa, kuin nosturin nokassa olisi ollut... Todella taitava kaveri, tehtiin nostoja 12 kpl. kaikkiaan 64 tonnia jarjestelmia todelliseen kotkanpesaan (kinuskeille vierasvaraa) :) . Australiasta tulivat..
 

1022
blown.jpg



oka2rtmh.jpg


Akka ratissa.:solthum:
Tammie Jo Shults
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top