Pellonraivausta Mäntsälässä:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005654928.html
'
Kotimaa
Mäntsäläläiseen pöheikköön rakennetaan kaikessa hiljaisuudessa lentokenttää, vaikka lupaa lentotoiminnalle ei vielä ole
Virallisesti Mäntsälän Hirvihaaraan rakennetaan peltoa, mutta se on muutettavissa lentotoimintaan vaadittavan luvan ja ympäristöluvan saamisen myötä nopeasti lentokentäksi.
Jussi Salmela HS
Julkaistu: 25.4. 2:00 , Päivitetty: 25.4. 6:12
”KYLLÄ tässä välimaastossa mennään, kukaan ei sitä kiistä. Mitään lakia ei kuitenkaan rikota”, sanoo Janne Kuulasvuo, 35, keskellä mäntsäläläistä metsikköä.
Ollaan Hirvihaarassa, vieressä humisee valtatie 25. Ympärillä avautuva maisema näyttää raivatulta hakkuuaukealta – ja sitä se onkin – mutta aukean pitkulainen muoto tuo mieleen kiitoradan.
Jos Kuulasvuon toiveet toteutuvat, tähän laskeutuvat vielä jonain päivänä helikopterit ja ultrakevyet pienkoneet. Hanke on erikoinen, sillä varsinaista lupaa lentotoiminnan aloittamiselle ei ole.
Gles Oy:n toimitusjohtaja ja Mäntsälä Aero -hankkeen nokkamies Kuulasvuo omistaa nämä maat: 51 hehtaaria, joista 12 hehtaaria on raivattua aluetta. Tänne on tarkoitus rakentaa lentokenttä helikoptereille ja ultrakevyille lentokoneille.
Tällä hetkellä alueelle tehdään virallisesti peltoa, mutta jos lupa lentotoiminnalle heltiää, pellon tilalle tulee kiitorata ja lentokonehalli.
”Lentokentän rakentamisesta aletaan puhua sitten, kun lupa tulee ja tänne aletaan tuoda materiaalia muualta. Siihen asti tehdään peltoa, ei lentokenttää”, Kuulasvuo sanoo.
HANKE käynnistyi Kuulasvuon sanojen mukaan ”puolivahingossa”. Hän osti maa-alueen alun perin metsämaaksi.
”Tarkoitus oli hajauttaa sijoituksia ja muuta”, hän sanoo.
Malmin kentän epävarman tulevaisuuden myötä ilmailua harrastavan Kuulasvuon mieleen nousi ajatus, että Mäntsälään voisi rakentaa puitteet helikopterihuollolle ja pienelle lentokentälle.
”Mäntsälälle on annettava kymmenen pistettä yritysmyönteisyydestä. Tänne on suorastaan kiva sijoittaa rahaa. Kaikki kenttään liittyvä on mennyt sulassa sovussa”, Kuulasvuo sanoo.
Janne Kuulasvuo on ollut yrittäjänä 13 vuotta. Itsekin ilmailua harrastava Kuulasvuo aikoo katsoa kenttäprojektin loppuun asti.
Janne Kuulasvuo on ollut yrittäjänä 13 vuotta. Itsekin ilmailua harrastava Kuulasvuo aikoo katsoa kenttäprojektin loppuun asti. (KUVA: SAMI KERO / HS)
JOS lupaa lentotoiminnalle ei tule, Kuulasvuon varasuunnitelmana on viljellä pellolla pajua tai jotain muuta helppohoitoista. Pajua hän aikoo hyödyntää energiantuotannossa hakkeena.
”Ennemminkin viljelyssä on kyse siitä, että ainakin tehdään sitä, jos muuhun emme saa lupaa”, Kuulasvuo sanoo.
”Sen jälkeen kun lupa joskus tulee, laitamme ison kaasun päälle. Tähän asti töitä on tehty silloin, kun miehillä on ollut aikaa. Tämä on ollut ikään kuin täytetyömaana.”
Lentokentän rakentaminen vaatii ympäristöluvan. Hakemus on vireillä Etelä-Suomen aluehallintovirastossa.
Tämän jälkeen tarvitaan vielä liikenteen turvallisuusviraston Trafin erillinen lupa lentotoiminnalle.
Kaavamuutosta pienimuotoinen lentokenttätoiminta ei välttämättä vaadi.
Hankkeessa on mukana toistakymmentä ihmistä, osa ilmailuharrastajia ja osa yrittäjiä. Kuulasvuo on projektin kasvot, muut haluavat pysytellä taka-alalla.
Kentän kustannuksiksi Kuulasvuo arvioi noin kaksi miljoonaa euroa.
KAIKKI eivät ole mielissään suunnitelmista. Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri on esittänyt huhtikuussa jyrkkää arvostelua hanketta kohtaan.
Liiton mukaan kentäksi kaavailtu alue sijaitsee Uudenmaan suurimmalla yhtenäisellä metsäalueella, joka ulottuu Hämeeseen asti. Noin kahden kilometrin päässä kentästä alkaa laaja Natura-alue.
Mäntsälä Aeron verkkosivuilta löytyvässä Natura-arviossa todetaan, ettei lentopaikan rakentamisella ole sellaisia merkittäviä vaikutuksia, jotka heikentäisivät Mustametsä Natura 2000 -alueen suojeluperusteena olevia luontoarvoja.
Kuulasvuon mielestä Mäntsälän Hirvihaara sopisi hyvin lentotoiminnalle: alue sijaitsee ”keskellä ei-mitään”, aivan valtatien vieressä. Kenttätyömaan ja valtatien erottaa vain kapea metsäkaistale.
Valtatiellä ajavista autoista kantautuu alueelle jo nyt samankaltaista melua, jota lähtisi kenttää käyttävistä helikoptereista ja pienkoneista. Lähimpään asutukseen on matkaa 800 metriä, Kuulasvuo kertoo.
Hänen suunnitelmissaan on, että Mäntsälästä voisi lähteä keskimäärin kuusi lentoa päivässä. Vuodessa se tekisi hieman yli 2 000 lentoa. Malmin kentällä oli viime vuonna yli 40 000 lento-operaatiota.
”Ei olisi yhtään huono idea, että usea pienempi kenttä korvaisi Malmin. Pienet kentät aiheuttaisivat kokonaisuutena huomattavasti vähemmän häiriöitä, kuin jos olisi yksi megakenttä”, Kuulasvuo sanoo.
ILMAILUHARRASTAJAT ja -yrittäjät suhtautuvat Mäntsälän kenttähankkeeseen varovaisen toiveikkaasti.
Helikoptereiden huoltotoimintaan erikoistuneen Helitechin toimitusjohtaja Seppo Lehtovuori sanoi viime viikolla HS:lle, että vireillä olevista hankkeista Mäntsälä olisi sijaintina heille paras.
Vastaavanlaisia kenttiä suunnitellaan esimerkiksi Kymenlaaksoon Pyhtäälle. Sinnekin havitellaan kenttää, joka voisi ainakin osittain korvata Malmin lentokentän toimintoja. Lentotoiminta Malmilla on loppumassa, koska Helsinki aikoo rakentaa paikalle asuntoja.
NOSTOTÖIHIN ja sähkölinjojen oksien sahauksiin erikoistuneen Heliwest Oy:n kehitysjohtaja Jan-Erik Luther sanoo, että heille ihanteellisin sijainti olisi Helsingissä tai sen lähialueilla. Yritys käyttää ainoastaan helikoptereita, joten kiitotielle ei olisi tarvetta.
”Mäntsälän kentän rakentaminen on meidän näkökulmastamme ilman muuta mielekästä siinä tapauksessa, jos paikkaa pääkaupunkiseudulta ei löydy”, Luther sanoo.
Ilmailuliiton toiminnanjohtaja Timo Latikan mielestä Mäntsälän kenttä voisi korvata Malmin kentän toimintoja joiltain osin, jos Malmin kentän toiminta loppuu.
”Etelään on aika hankala tässä tilanteessa saada mitään kenttää, joka toimisi harrastajalle. Lännessä Nummela ja pohjoisessa Mäntsälä voisivat täyttää [Malmin] tarpeita osittain. Tietojeni mukaan myös Porvoossa on tarkoitus keskustella näistä asioista”, Latikka sanoo.
MÄNTSÄLÄN Hirvihaaran kentän avajaisia voitaisiin viettää Kuulasvuon mukaan jo kahden vuoden päästä, jos lupa-asiat saadaan kuntoon. Hän on henkisesti valmistautunut taistelemaan kentän puolesta niin kauan kun on tarpeen.
”Tämä katsotaan nyt loppuun asti. Olen valmis käymään kaikki oikeusasteet läpi. Muutoksenhakua tehdään niin kauan, että lupa tulee.”
Kaavaillaanko Mäntsälän kentästä Malmin kentälle korvaajaa?
”Ei. Tästä voi tulla Malmin ystävä, mutta ei tällä Malmin kenttää voida korvata.”