Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No tuota, merkittävä ja merkittävä... Itseasiassa en väheksy mitään lentävää laitetta valmistavaa tahoa, mutta sanotaanko nyt niin, että olen nähnyt niin monta ikävää projektikoneen päättymistä ja omistajien omaisuuksien menetyksiä ilmailubisneksessä, etten suosittele kellekkään sijoittamista siihen.
Tosin veljet @Ikarus, @tulikomento ja @Fremen voisivat olla se dreamteam meidän kopteripisneksessä, että kun lopetamme tämän rahan tekemisen työssämme ja siirrymme hyvin ansaitulle eläkkeelle, luonnollisesti sikarikkaina, niin poljemma käyntiin sen miljuunapisneksemme ja siihen voi kaikki osallistua hankkimalla puljumme ö-osakkeita, jolle lupaamme heikkoa korkoa ja kaikki varat käytämme menestyksekkääseen harrastamiseen ilmailun laajalla saralla... Ehkä. :)
Come on Brother.. jollei tama video hellyta kukkaron nyoreja niin ei sitten mikaan!
Vapaus - Svoboda! :).

Taa on kirjaimellisesti yksi meikalaisen unelmoinnin kohteista, ala nyt pilaa sita kiintea-siipisia kohtaan tuntemallasi kaunalla, parahin reissu-lasse!

 
Tosin veljet @Ikarus, @tulikomento ja @Fremen voisivat olla se dreamteam meidän kopteripisneksessä, että kun lopetamme tämän rahan tekemisen työssämme ja siirrymme hyvin ansaitulle eläkkeelle, luonnollisesti sikarikkaina, niin poljemma käyntiin sen miljuunapisneksemme ja siihen voi kaikki osallistua hankkimalla puljumme ö-osakkeita, jolle lupaamme heikkoa korkoa ja kaikki varat käytämme menestyksekkääseen harrastamiseen ilmailun laajalla saralla... Ehkä. :)

Minne suunnataan?:) Ainoana kopukan hallitsevana pitänet ensinnä lupakirjakurssit meille maallikoille.(y)
Toivotaan, että bisnekset sujuu, alkupääomaa tuohon kopukkahommeliin tarvitaan, eikä ihan vähän.
Noo, vuorenvarma bisnesplääni, pankithan suorastaan tyrkyttää rahoitusta kopukkalaivaston hankintaan.:cool:
 
Joo, maailmalta kopupoita löytyy joka lähtöön, mutta ehkä turvallisuus, yms.. alaan liittyvä, rajaa kovasti vaihtoehtoja ja pilotteja.
Kopukan lupakirja Suomessa n.35 k euroa. Ihmiset niitä lentää, kiinteäsiipisen ohjaaja auttavasti noin 10 h reenin jälkeen. Ei hyvin, mutta kohtuudella, isolle aukealle sattuu. Rajan kopteripilotilta kerran tenttasin.
Kiinteäsiipisestä kopteriin on heidänkin koulutuspolkunsa.

Nelipaikkaisen tuntihinta meillä noin tonnin.

@TBman ilta pitää varmistaa, kirjoitanko aivan potaskaa.
 
Kopukan lupakirja Suomessa n.35 k euroa. Ihmiset niitä lentää, kiinteäsiipisen ohjaaja auttavasti noin 10 h reenin jälkeen. Ei hyvin, mutta kohtuudella, isolle aukealle sattuu. Rajan kopteripilotilta kerran tenttasin.
Kiinteäsiipisestä kopteriin on heidänkin koulutuspolkunsa.

Nelipaikkaisen tuntihinta meillä noin tonnin.

@TBman ilta pitää varmistaa, kirjoitanko aivan potaskaa.[/QUOTE
joo, oikeassa olet. Kiinteesiipisiin oppinut kaveri oppii tosiaan kopukalla helposti autorotaation tekemään. Ja kun leijunnasta lähtee liikkeelle, jolloin pääroottorin pyörintätason kantava vaikutus alkaa toimia siiven tavoin, niin se ohjaamisen luonne hieman muuttuu ja se on kiinteäsiipisiin oppineelle kuskille helppo vaihe oppia.
Olisi se pojat mukavaa, kun voisin viedä teidät joskus työmaalle ja kopukalla lennettäisiin aina tarkastuskeikat... Istuisin peräsmiehen paikalla blackhawkissa ja pistäisin teidät aina kipparoimaan. Parissa kuukaudessa olisitte jo teko miehiä ... On muuten helppo kopukka lentää!
 
Viimeksi muokattu:
Joo, maailmalta kopupoita löytyy joka lähtöön, mutta ehkä turvallisuus, yms.. alaan liittyvä, rajaa kovasti vaihtoehtoja ja pilotteja.
meillä on muuten alihankkijat lennättämässä sairaskeikkaa, lääkärivalmiutta, isokenkäiset yms... Me käytetään runkovahvistettua versiota blackhawkista, tosin se on armyn härveli. Mutta joku isohko skikorsky 139 olis pähee... Armyltä saisi keikkaa kohtuullisen vuosimäärän...
 
Tulipahan täytettyä tänään sivistyksessä ollut aukko. Käväisin purkkarikeikalla. Ihan vaan tutustumisajelua, kokeilin perusohjaamista (kaarrot, kallistukset) ja vetäisin yhden sakkausharjoituksen.
Miten muuten oli nostoja? Kumpupilviä näkyy, olettaa sopii, että löytyi? Miten pitkään lensitte?
Taitolento noilla on sallittu, ainakin osalla purjekoneista. Hauska olisi kyllä päästä kokeilemaan.
Lähistöllä on purtsikoiden harrastajien kenttä. Täytyy mennä sinne väijymään joskus kyytiä.

Edit: Silloin kun kunnolla nostaa, kone nousee kuin hissi, jotain 10 m/s. Ultrallakin nostaa toisinaan tosi reilusti. Joskus on tiedusteltu ultralla, kannattaako purtsikkamiesten rueta vintturia kiitotien päähän värkkäämään. Vyöt käy tiukalla, on tosi röykkyistä kyytiä kunnon nostoissa. Ja kun nostaa, kohta laskee, siihen kun tömäyttää moottorivehkeellä. Hakkuuttamista, ei viitsi edes normaalia matkavauhtia ajella. No, eipä niillä lämä tiskissä matkalennoilla ajella muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miten muuten oli nostoja? Kumpupilviä näkyy, olettaa sopii, että löytyi? Miten pitkään lensitte?
Taitolento noilla on sallittu, ainakin osalla purjekoneista. Hauska olisi kyllä päästä kokeilemaan.
Lähistöllä on purtsikoiden harrastajien kenttä. Täytyy mennä sinne väijymään joskus kyytiä.

Edit: Silloin kun kunnolla nostaa, kone nousee kuin hissi, jotain 10 m/s. Ultrallakin nostaa toisinaan tosi reilusti. Joskus on tiedusteltu ultralla, kannattaako purtsikkamiesten rueta vintturia kiitotien päähän värkkäämään. Vyöt käy tiukalla, on tosi röykkyistä kyytiä kunnon nostoissa. Ja kun nostaa, kohta laskee, siihen kun tömäyttää moottorivehkeellä. Hakkuuttamista, ei viitsi edes normaalia matkavauhtia ajella. No, eipä niillä lämä tiskissä matkalennoilla ajella muutenkaan.

Joo, oli tämäkin taitolentokelpoinen. Yksipaikkainen kuulemma vielä sopivampi siihen hommaan. G-rajat oli muistaakseni +6 ja -3. Vintturilla noustiin Immolasta n. 600 metriin. Nostoja etsittiin hetki ja päästiin n. 1500 metriin. Välillä noustiin tosiaan kuin hissi kun kunnon nosto löytyi, tai ainakin siltä se tuntui. Lennettiin semmoset vähän päälle puoli tuntia kaikkiaan.

Ihan miellyttävä kokemus. Hiljaista on. Vain tuuli ja ilmavirta suhisee. Kun itse kokeilin, niin herkältä tuntui ohjaus, joten melko varovaisesti käsittelin. Kuski sitten kehotti vetämään vähän tiukemminkin kaarroissa. Puolessatoista kilometrissä kun sitten oltiin, niin sain malliesimerkin jälkeen kokeilla sakkausta ja oikaisua. Esimerkkisuorituksen jälkeen vedin nokkaa ylös. Sakkasi selvästi n. 60 km/h nopeudessa. Työnsin nokkaa alas ja oikeni nätisti. Kuulemma hyvin hyvätapainen lintu.
 
Back
Top