Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hesarin jutussa mainitaan että luvassa olisi mm. ilmataistelusimulaatiota.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005694813.html

Kaikki Rissalan vuoden 2007 näytöksen nähneet muistanevat kahdella Hornetilla lennetyn harjoitusilmataistelun ? Oli komeaa liikehdintää, tiukkaa vääntöä ja soihdutusta.

Lopullinen ohjelma on julkaistu.

https://finaf100.fi/ohjelma/

- klo 12:10 Hawk ilmataisteluesitys
- klo 14:20 Hawk ja F/A-18 C/D Hornet suorituskykyvertailu
- klo 16:30 Hawk-parin ja F/A-18 C/D Hornetin ilmataisteluesitys
 
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-38
Venäläinen vaihtoehto isoon kopteribisnekseen.
Minkä lie hintainen olisi PW127TS mottoreilla ja teledynen avioniikalla...

Eikö se ole Mi-8:sta edelleen modattu? Kehuvat videolla, että Everestin tasoon mennään jotta heilahtaa.
Meillähän oli noita Mi-8:a ja palvelivat käsittääkseni luotettavasti, KaiPr paraatikentällä seistiin varusveikkoina, kun PV:n komentaja tuli Kajjaanin keikalle tuolla.
Kohtuullinen mekkalla ja pölypilvi.
 
Eikö se ole Mi-8:sta edelleen modattu? Kehuvat videolla, että Everestin tasoon mennään jotta heilahtaa.
Meillähän oli noita Mi-8:a ja palvelivat käsittääkseni luotettavasti, KaiPr paraatikentällä seistiin varusveikkoina, kun PV:n komentaja tuli Kajjaanin keikalle tuolla.
Kohtuullinen mekkalla ja pölypilvi.
kyllä se on mi-8 johdannainen. Menee Everestille tosin pikkukuormalla, mutta nousee sinne. Tosin jos tilatessa pyytääkin pykälää potkukkaammat mopot ja extrakevennykset runkoon, heitetään nahkapenkit mäelle ja kangasputkipenkit korkeille keikoille, saisi ehkä nostettua 5 henkilöä Everestin yläneljänneksellä ja tuotua alas.. Hiilikuitua happipullot, hiilikuitua sisälle kaikki mitä voi tehdä siitä ja korvata duralia mahdollisimman paljon.. Ikkunat vaihtoon kaikki, extra ohutta kristallia laseiksi ja hiilikuitupuitteet niille.. Voisi puota runkopaino jonkun sata kiloa.. Lompakossa käy pyörre kyllä, mutta kevenee se ihan varmasti.. Hurjimmat kevennykset, joita on tehty spesiaalijuttuihin ovat roottorinapajäjestelmän korvaaminen takoduraliosiin ja takotitaaniin, mutta se hinta on järkyttyvä sekä kalenterijaksot tipahtaa naurettaviin satoihin tunteihin tuhansien tuntien sijaan. Myös roottoreita tehdään hiilikuidusta, tosin sitten menetetään rotaatiovoimaa autorotaatiotilanteessa, eli pilotilla pitää olla jatkuvasti käsi noususauvalla valmiina, jos tulee "power lack" tilanne. Isolla fyrkalla tuo voisi kyetä yli 9km.n keikkoihin ja leijuntaan yli 8 km.n keikoilla..
 
Liekö ollut täällä, mutta tässä vähän enemmän jänniä tilanteita ilmatankkauksessa. Videossa myös paljon vanhempaa kalustoa, mikä oli parasta minusta.

 
Eli ammattikielellä....kaksi ilmatankkauksen "interfacea": Boom ja Drogue. Se letku korin kanssa on "drogue".
 
Euroopassa ei ole vielä yksiköitä, jotka operoisivat ko konetyypillä, tuohon näyttelyyn pitäisi lennättää yksi kone varta vasten Yhdysvalloista... Nyt taas vittu valoja päälle
Lentäähän Hornetitkin tänne...

Onko kaikki kohdillaan, kun tuntuu niin herkästi keulivan?
 
Joo, aivan, sieltä Amerikasta ne ihan varta vasten tulevat. Varmaankaan yhtään F-35:sta ei sitten ole lentokuntoisena.:unsure:

Osaatko lukea?
Kyseinen konetyyppi on nähtävissä Suomessa ensimmäistä kertaa.

Se lentää Tikkakosken lentonäytöksessä molempina päivinä ohjelman mukaan kello 17.

Kaksi hävittäjää tulee Yhdysvaltojen laivaston Whidbey Islandin tukikohdasta Washingtonin osavaltiosta.

On noloa, jos miljardihankkeen kärkikoneesta ei saada kuin jokin replika platalle...
 
Back
Top