Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Katso liite: 18571
Lentokoneen kapteeni on kuollut Kittilän lentoasemalla tapahtuneessa onnettomuudessa torstaina iltapäivällä.
Onnettomuus tapahtui businessjetin oven aukaisun yhteydessä kello 16 aikaan.
Poliisin mukaan menehtynyt oli koneen kapteeni. Onnettomuus tapahtui kun konetta oltiin valmistelemassa lähtöön ja kapteeni oli nousemassa koneeseen. Tällöin ovi oli jostakin syystä iskeytynyt häneen.
https://www.lapinkansa.fi/lappi/yks...essa-tapahtuneessa-onnettomuudessa-200647076/
Ikävä turma. Mahdollisesti ovi tuli avauksen yhteydessä niskaan.
Paineistus mahdollisesti vaatii, että joku suihkumoottoreista on tulilla. (Arvaus, en tiedä, kun en ole liikennelentäjä.)Mitäs jos APU laitettu käyntiin ja ohjaamossa nappula asennossa "paineistus=päälle", ovi kiinni ja vartti myöhemmin pum!
Paineistus mahdollisesti vaatii, että joku suihkumoottoreista on tulilla. (Arvaus, en tiedä, kun en ole liikennelentäjä.)
Mutta jossain oli juttua, että jos APU on käynnissä, ohjaamossa pitäisi olla toinen lentäjistä. Nyt oli molemmat ulkona.
Siinä oli juuri jotakin paineentasaus hommia ennen oven avausta. Sisätilan lämpeneminen voi luoda sen paine-eron, kts. @Slammer in viesti yllä.
Syynä voi olla monen tekijän yhteisvaikutuskin, kuten onnettomuuksissa yleensä. Lämmityksestä aiheutunut paine-ero, viallinen oven mekanismi, molemmat lentäjistä ulkona..
Asia selviää aikanaan, Otkes tutkii.
Totta, tuollaisessa koneessa ei tarvitse olla kuin 0,1bar paine-ero ympäröivään ilmaan niin pamahdus on huomattava kun tilavuutta koneen sisällä on paljon.Tässä menee sekaisin paineistus ja paine-ero. Kaksi eri asiaa. Paineistus on koneen ominaisuus, jonka tarkoitus on pitää koneessa riittävä ilmanpaine lennon aikana. Tuossa Ritarannan selostuksessa puhutaan vain APU AIRin luomasta paine-erosta. Pohjimmiltaan ilmiö on siis sama eli ylipaine koneen sisällä, mutta koneen paineistusjärjestelmällä ei ole varsinaisesti mitään tekemistä tuon selityksen kanssa eikä APUn tarkoituksena ei ole luoda koneeseen ylipainetta vaan se tulee toiminnan sivuvaikutuksena.
Tässä esimerkki siitä mitä käy kun VFR-kelpuutuksella lentävä kaveri yrittää väkisin punkea mittarilento-olosuhteisiin vuoristoisella seudulla.
Huonostihan siinä yleensä käy, niin nytkin. Äärimmäistä typeryyttä on noissa oloissa edes yrittää, nouseva maasto edessä.
Takaisin kaarto ja paluu vielä kun tilaa oli operoida.
Kun lentäjä lopultakin huomasi, että peli on menetetty, highway oli alla, olis vääntänyt koneen siihen pakkolaskuun. Kokemattomuus teetättää kuvatun kaltaisia hengen päälle käyviä tyrtylöitä. Kokenut pilotti olisi uskonut jo paljon aikaisemmin, että tuonne ei mennä.
Ja IMC-pilotti vetänyt raakasti mittareilla pilven läpi selvemmälle taivaalle. Sekin keino jo ajoissa suoritettuna, jyrkästi nousevaa vuoristoa vasten ei oikein viisas temppu ole sekään. Tuossa koneessa mittarilentovarustus mitä luultavimmin kuitenkin oli.
Turkkilainen miehistö keskittynyt sähläämään.... kerran kun nousin Lufthansan koneeseen, niin turkkilaisen bojon 737.n miehistö tuli vastaan käytävällä ja niiden poikien yhteenlaskettu ikä oli vähemmän kuin mun ikä.... Tuskin oli tuhatta tuntia kipparilla koossa.Tuossa on oltu ns. jännän äärellä
https://yle.fi/uutiset/3-10022342
Lentokone luisui kiitotieltä melkein Mustaanmereen Turkissa – video
Olen minäkin turkkilaisten kyydissä päätäni pudistellut.. lennettiin Turkista lomareisusta kaikessa rauhassa kotia kohti, pilotit runttasi mitään varoittelematta matkalento korkeudessa koneen jyrkkään kaartoon. Kone siinä tasoittui, minä että katsotaas ikkunasta mitä ne väisti. Samassa joku liikesuihku tuuttasikin samalla pinnalla noin 500 metrin päästä vastakkaisesta suunnasta ohi. Kotimaassa kone istui puolessa kentässä jo kova jarrutus siihen päälle. En ollut täysin vakuuttunut lentäjien taidoista..Turkkilainen mieh. istö keskittynyt sähläämään.... kerran kun nousin Lufthansan koneeseen, niin turkkilaisen bojon 737.n miehistö tuli vastaan käytävällä ja niiden poikien yhteenlaskettu ikä oli vähemmän kuin mun ikä.... Tuskin oli tuhatta tuntia kipparilla koossa.