Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Rovaniemen pienkoneturman syy selvisi, lentäjille palovammoja: "Tarkoitus oli tehdä läpilaskuja, kun koneen kuomu aukesi"
Prototyyppikone tuhoutui tulipalossa täysin Rovaniemellä.
Uutiset03.07. 13.54 Päivitetty 14.07
Atol Aviation


Tältä tuhoutunut prototyyppi näytti viime talvena.


Mikko Pulliainen

Rovaniemellä aamupäivällä sattunut pienkoneonnettomuus johtui koneen kuomun aukeamisesta kesken lennon.
Kaksi henkilöä sai lieviä vammoja, kun suomalaisvalmisteinen ATOL 650 LSA -amfibiolentokone teki pakkolaskun Rovaniemen lentoaseman läheisyydessä.

Koneen suunnitellut valmistaja Atol Aviationin toimitusjohtaja Markku Koivurova kertoi alkuiltapäivällä tiedotustilaisuudessa, että kyseessä oli koneen koelento sekä tulevan koelentäjän tutustumislento.
–Tarkoitus oli tehdä läpilaskuja, kun koneen kuomu aukesi [kiitotien 03] myötätuuliosalla.

Koivurovan mukaan koneen kaksihenkinen miehistö yritti ratkaista ongelman hidastamalla koneen nopeutta ja vetämällä kuomu kiinni. Tämä ei kuitenkaan onnistunut, joten miehistö valmistautui Kemi- ja Ounasjoen risteyksen tienoille tehtävään pakkolaskuun. Kuomun aiheuttama vastus oli kuitenkin liian suuri, jotta kone olisi pystynyt lentämään joelle asti.
–Lentäjät tekivät aivan koulutusohjeiden mukaisen hallitun pakkolaskun metsään, eli loppuvedon puunlatvoihin.

Laskussa lentäjille ei Koivurovan mukaan tullut minkäänlaisia vammoja, mutta sen jälkeen kone syttyi palamaan. Lentäjät saivat toisen ja kolmannen asteen palovammoja rajoitetuille ihoalueille. Molemmilla lentäjillä oli yllään tulenkestävät haalarit, jotka osaltaan rajoittivat vammoja.

Tuhoutunut kone oli tehtaan omistama prototyyppi. Ensimmäisten tuotantoversioiden valmistus on paraikaa käynnissä, mutta Koivurovan mukaan itse hanke ei vaarannu. Aikataulu menee toki uusiksi.
–Työn alla on kuuden koneen sarja, ja näistä ensimmäinen valmistuva kone jää nyt meille testi- ja promootiolentoja varten.

Koivurovan mukaan kuomun aukeamiseen on jo suunnitteilla korjaava ratkaisu, samoin kuin koneen polttoaineen kokoojasäiliön irtoamiseen. Tulipalo on saattanut johtua juuri säiliön irtoamisesta, joskin on mahdollista, että syy ei koskaan täysin selviä.

Kone tuhoutui tulipalossa totaalisesti.
Koivurova korostaa, että päivän kohokohta oli lentäjien selviäminen suhteellisen pienillä vammoilla.
–Eihän se mieli mettä keitä tällaisessa paikassa, hän kuvasi tuntojaan tiedotustilaisuudessa.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/ro...apilaskuja-kun-koneen-kuomu-aukesi-201051072/
 
^–Lentäjät tekivät aivan koulutusohjeiden mukaisen hallitun pakkolaskun metsään, eli loppuvedon puunlatvoihin.
Laskussa lentäjille ei Koivurovan mukaan tullut minkäänlaisia vammoja, mutta sen jälkeen kone syttyi palamaan.

Ammattimiehet asialla. Puunlatvuksiin hallittu lasku, yleensä romuilta kävellään pois. Niin nytkin.
Olikohan koneessa pelastusvarjo? Nyt kun tiedetään, että kone syttyi pakkolaskun jälkeen, niin tod.näk. olisi jäänyt ehyemmäksi varjon varassa.
Pääasia, että pilotit eivät loukkaantuneet ilmeisesti kovin vakavasti. Palovammoja tuli.
 
^–Lentäjät tekivät aivan koulutusohjeiden mukaisen hallitun pakkolaskun metsään, eli loppuvedon puunlatvoihin.
Laskussa lentäjille ei Koivurovan mukaan tullut minkäänlaisia vammoja, mutta sen jälkeen kone syttyi palamaan.

Ammattimiehet asialla. Puunlatvuksiin hallittu lasku, yleensä romuilta kävellään pois. Niin nytkin.
Olikohan koneessa pelastusvarjo? Nyt kun tiedetään, että kone syttyi pakkolaskun jälkeen, niin tod.näk. olisi jäänyt ehyemmäksi varjon varassa.
Pääasia, että pilotit eivät loukkaantuneet ilmeisesti kovin vakavasti. Palovammoja tuli.

Tunnen toisen turmassa olleista lentäjistä. Onneksi ei käynyt mitään tuota pahempaa.
 
Luin heidän saaneen 2 ja 3 asteen palovammoja. Aika vakavaa kuitenkin?
On tietysti. Mutta pakkolaskussa heille ei olisi ilman koneen syttymistä käynyt kuinkaan.

Noissa jutuissa vaan usein on aika huonoja kortteja jaossa.

Selvisivät, kun toimivat kuten ovat harjoitelleet.

Tuossa on vielä kuomu aiheuttanut luullakseni pituusvakavuuteen ongelmia jota sauvalla eikä trimmilläkään välttämättä ole pystytty täydellisesti korjaamaan. Hiuksia nostattava tilanne.
 
On tietysti. Mutta pakkolaskussa heille ei olisi ilman koneen syttymistä käynyt kuinkaan.

Noissa jutuissa vaan usein on aika huonoja kortteja jaossa.

Selvisivät, kun toimivat kuten ovat harjoitelleet.

Tuossa on vielä kuomu aiheuttanut luullakseni pituusvakavuuteen ongelmia jota sauvalla eikä trimmilläkään välttämättä ole pystytty täydellisesti korjaamaan. Hiuksia nostattava tilanne.
Selkeästi huippu äijiä.
 
Lentäminen poikkeaa suuresti normaalista liikkumisesta, lentäjät harjoittelevat niitä tilanteita joita voi tulla eteen ongelmien esiintultua. Periaatteessa yllätykset ovat hyvin vähissä, jos toimimme by the book.
 
Lentäminen poikkeaa suuresti normaalista liikkumisesta, lentäjät harjoittelevat niitä tilanteita joita voi tulla eteen ongelmien esiintultua. Periaatteessa yllätykset ovat hyvin vähissä, jos toimimme by the book.
Pakkotilanteiden säännöllistä harjottelua. Todennäköisyys tosipaikassa toimia oikein on näin varsin suuri. Ei kuitenkaan 100 % varmaa, osa ihmisistä jähmettyy toimintakyvyttömäksi hengenvaaran uhatessa. Vetää kouristuksen omaisesti sauvan takatoppariin.

Lähes huonoin paikka jähmettyä on lentokoneen ohjaimet.
 
Vähän harvinaisempia koneita laskeutumassa EFHK:ole. Dassault Falcon 2000 EX ja Šukhoi Superjet 100. Ensin mainittu Pietarista ja jälkimmäinen Moskovasta.
 
Back
Top