Kaverilla on varmasti ollut ikimuistoinen keikka. 
http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=10&t=81361&sid=81d4015afd0290cc74ed635236dc7c9e

http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=10&t=81361&sid=81d4015afd0290cc74ed635236dc7c9e
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Rovaniemen pienkoneturman syy selvisi, lentäjille palovammoja: "Tarkoitus oli tehdä läpilaskuja, kun koneen kuomu aukesi"
Prototyyppikone tuhoutui tulipalossa täysin Rovaniemellä.
Uutiset03.07. 13.54 Päivitetty 14.07
Atol Aviation
Tältä tuhoutunut prototyyppi näytti viime talvena.
Mikko Pulliainen
Rovaniemellä aamupäivällä sattunut pienkoneonnettomuus johtui koneen kuomun aukeamisesta kesken lennon.
Kaksi henkilöä sai lieviä vammoja, kun suomalaisvalmisteinen ATOL 650 LSA -amfibiolentokone teki pakkolaskun Rovaniemen lentoaseman läheisyydessä.
Koneen suunnitellut valmistaja Atol Aviationin toimitusjohtaja Markku Koivurova kertoi alkuiltapäivällä tiedotustilaisuudessa, että kyseessä oli koneen koelento sekä tulevan koelentäjän tutustumislento.
–Tarkoitus oli tehdä läpilaskuja, kun koneen kuomu aukesi [kiitotien 03] myötätuuliosalla.
Koivurovan mukaan koneen kaksihenkinen miehistö yritti ratkaista ongelman hidastamalla koneen nopeutta ja vetämällä kuomu kiinni. Tämä ei kuitenkaan onnistunut, joten miehistö valmistautui Kemi- ja Ounasjoen risteyksen tienoille tehtävään pakkolaskuun. Kuomun aiheuttama vastus oli kuitenkin liian suuri, jotta kone olisi pystynyt lentämään joelle asti.
–Lentäjät tekivät aivan koulutusohjeiden mukaisen hallitun pakkolaskun metsään, eli loppuvedon puunlatvoihin.
Laskussa lentäjille ei Koivurovan mukaan tullut minkäänlaisia vammoja, mutta sen jälkeen kone syttyi palamaan. Lentäjät saivat toisen ja kolmannen asteen palovammoja rajoitetuille ihoalueille. Molemmilla lentäjillä oli yllään tulenkestävät haalarit, jotka osaltaan rajoittivat vammoja.
Tuhoutunut kone oli tehtaan omistama prototyyppi. Ensimmäisten tuotantoversioiden valmistus on paraikaa käynnissä, mutta Koivurovan mukaan itse hanke ei vaarannu. Aikataulu menee toki uusiksi.
–Työn alla on kuuden koneen sarja, ja näistä ensimmäinen valmistuva kone jää nyt meille testi- ja promootiolentoja varten.
Koivurovan mukaan kuomun aukeamiseen on jo suunnitteilla korjaava ratkaisu, samoin kuin koneen polttoaineen kokoojasäiliön irtoamiseen. Tulipalo on saattanut johtua juuri säiliön irtoamisesta, joskin on mahdollista, että syy ei koskaan täysin selviä.
Kone tuhoutui tulipalossa totaalisesti.
Koivurova korostaa, että päivän kohokohta oli lentäjien selviäminen suhteellisen pienillä vammoilla.
–Eihän se mieli mettä keitä tällaisessa paikassa, hän kuvasi tuntojaan tiedotustilaisuudessa.
^–Lentäjät tekivät aivan koulutusohjeiden mukaisen hallitun pakkolaskun metsään, eli loppuvedon puunlatvoihin.
Laskussa lentäjille ei Koivurovan mukaan tullut minkäänlaisia vammoja, mutta sen jälkeen kone syttyi palamaan.
Ammattimiehet asialla. Puunlatvuksiin hallittu lasku, yleensä romuilta kävellään pois. Niin nytkin.
Olikohan koneessa pelastusvarjo? Nyt kun tiedetään, että kone syttyi pakkolaskun jälkeen, niin tod.näk. olisi jäänyt ehyemmäksi varjon varassa.
Pääasia, että pilotit eivät loukkaantuneet ilmeisesti kovin vakavasti. Palovammoja tuli.
Luin heidän saaneen 2 ja 3 asteen palovammoja. Aika vakavaa kuitenkin?Tunnen toisen turmassa olleista lentäjistä. Onneksi ei käynyt mitään tuota pahempaa.
Luin heidän saaneen 2 ja 3 asteen palovammoja. Aika vakavaa kuitenkin?
Odotellaan virallisia tietoja rauhassa.Ilmoitti tämän päiväisessä naamakirjapäivityksessään olevansa kunnossa. Vahva veikkaus on kuulemma myös siitä mitä koneelle tapahtui, mutta ei nyt lähde julkisuuteen asiaa levittelemään.
On tietysti. Mutta pakkolaskussa heille ei olisi ilman koneen syttymistä käynyt kuinkaan.Luin heidän saaneen 2 ja 3 asteen palovammoja. Aika vakavaa kuitenkin?
Selkeästi huippu äijiä.On tietysti. Mutta pakkolaskussa heille ei olisi ilman koneen syttymistä käynyt kuinkaan.
Noissa jutuissa vaan usein on aika huonoja kortteja jaossa.
Selvisivät, kun toimivat kuten ovat harjoitelleet.
Tuossa on vielä kuomu aiheuttanut luullakseni pituusvakavuuteen ongelmia jota sauvalla eikä trimmilläkään välttämättä ole pystytty täydellisesti korjaamaan. Hiuksia nostattava tilanne.
Pakkotilanteiden säännöllistä harjottelua. Todennäköisyys tosipaikassa toimia oikein on näin varsin suuri. Ei kuitenkaan 100 % varmaa, osa ihmisistä jähmettyy toimintakyvyttömäksi hengenvaaran uhatessa. Vetää kouristuksen omaisesti sauvan takatoppariin.Lentäminen poikkeaa suuresti normaalista liikkumisesta, lentäjät harjoittelevat niitä tilanteita joita voi tulla eteen ongelmien esiintultua. Periaatteessa yllätykset ovat hyvin vähissä, jos toimimme by the book.
Ikävä kuulla. Ne on niitä samoja 21:ä, joita tuli bongailtua Rissalassa pari vuotta sitten.Romanian ilmavoimien MiG-21 Lancer tuhoutui tänään Borcean lentotukikohdassa pidetyssä lentonäytöksessä. Lentäjä kuoli.
https://theaviationist.com/2018/07/...g-21-lancer-jet-crash-during-borcea-open-day/
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000005747336.html
Gyrokopteri meni tänään lepikkoon, kuskille ei käynyt kuinkaan. Osaako @TBman sanoa, toimiiko noiden autorotaatio suunnilleen samoilla periaatteilla kuin helikopterissa?