Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Paikallinen huru-ukko pääsi mediaan ;) Onhan tuolle aiemminkin sattunut, nyt ylitti uutiskynnyksen :D
Tilanteita ja joitakin sattumuksia jo ennen tätä? Teknisistä ongelmista puhutaan tuossa linkissä.

Kaveri pääsi kokeilemaan gyroa. Sanoi, että ohjaimiltaan ja lentotuntumaltaan vakaampi kuin saman painoinen ultra.
Roottorin pyörimisliike kai tasoittaa menoa. Ultrat taas ne on herkkiä vehkeitä etenkin ravakalla kelillä. Jos vehje 2 äijää päällä painaa 500 kg niin ymmärrettävistä syistä.
 
Tilanteita ja joitakin sattumuksia jo ennen tätä? Teknisistä ongelmista puhutaan tuossa linkissä.

Kaveri pääsi kokeilemaan gyroa. Sanoi, että ohjaimiltaan ja lentotuntumaltaan vakaampi kuin saman painoinen ultra.
Roottorin pyörimisliike kai tasoittaa menoa. Ultrat taas ne on herkkiä vehkeitä etenkin ravakalla kelillä. Jos vehje 2 äijää päällä painaa 500 kg niin ymmärrettävistä syistä.
Noita ”harrastajia” on ollut täällä maailmansivu, innokkaimmat on rakentaneet oman lentokoneet millä lennelleet ilman sen kummempia koulutuksia ;)
 
kyllä toimii, itseasiassa gyrokopteri lentää jatkuvasti autorotaation periaatteella. Pääroottori on vapaastipyörivä ja lentäminen autogirolla on todellista väkisinlentämistä.
Pyörittäkääkö työntöpotkurin ilmavirta roottoria vai tuodaanko sille voimansiirrolla tehoa, kun roottori näkyy kumminkin pyörivän ilman vauhtiakin?
Tuotahan pitäisi päästä kokeilemaan ilmassa. Laskussa näkyy pääsevän tosi lyhyellekin pätkälle.
 
Pyörittäkääkö työntöpotkurin ilmavirta roottoria vai tuodaanko sille voimansiirrolla tehoa, kun roottori näkyy kumminkin pyörivän ilman vauhtiakin?
Tuotahan pitäisi päästä kokeilemaan ilmassa. Laskussa näkyy pääsevän tosi lyhyellekin pätkälle.
Bensen lanseerasi esipyörityksen pääroottoriin, mutta taisipas olla niin, että Jukka Tervamäki on idean isä tuossakin innovaatiossa. Siellä on yleensä kiilahihnaveto, jonka pilotti voi "kiristää" vivulla ja moottori alkaa pyörittämään sitten ennen starttikiitoa pääroottoria. Siihen jos ottaa esipyöritystä n. 70-100 rpm\min niin lähtökiito on sen 30 m tasaisessa vastatuulessa.
Olen lentänyt gyrokopterilla joitain tunteja, kollegalla on sellainen, vieläpä se vanhanaikainen Bensen 2 malli.
Merkillepantavaa on se, että pääroottorin lapa pysähtyy heti, jos tulee yhtään negatiivista kiihtyvyyttä. Eli koko ajan pikku veto pitää olla...
Erittäin kenttäkelpoinen härveli, suksilla toimii ja kellukkeilla myös.
 
Bensen lanseerasi esipyörityksen pääroottoriin, mutta taisipas olla niin, että Jukka Tervamäki on idean isä tuossakin innovaatiossa. Siellä on yleensä kiilahihnaveto, jonka pilotti voi "kiristää" vivulla ja moottori alkaa pyörittämään sitten ennen starttikiitoa pääroottoria. Siihen jos ottaa esipyöritystä n. 70-100 rpm\min niin lähtökiito on sen 30 m tasaisessa vastatuulessa.
Olen lentänyt gyrokopterilla joitain tunteja, kollegalla on sellainen, vieläpä se vanhanaikainen Bensen 2 malli.
Merkillepantavaa on se, että pääroottorin lapa pysähtyy heti, jos tulee yhtään negatiivista kiihtyvyyttä. Eli koko ajan pikku veto pitää olla...
Erittäin kenttäkelpoinen härveli, suksilla toimii ja kellukkeilla myös.
Kuulostaa kohtuullisen vaaralliselta.. negatiivinen silmukka gyrolla on siis vähemmän fiksu veto.
Jos roottori pysähtyy ilmassa, sen pyörimään jälleen palauttaminen lienee mahdollista (ja elintoimintojen jatkuvuuden kannalta suotavaa), mutta tilaa tarvitaan.

Löysätäänkö esipyöritys pois kun kosla on ilmassa?
Lennetään sauvalla, polkimilla suunta?

Roottoripaketin kulmaa muuttamalla gyrokopteria käsittääkseni ohjataan, mutta onko roottorissa erikseen lapakulman säätöä vai onko se vakio?
Onko noissa yleensä pelastusvarjoa? Selvää on, että pyörivään roottoriin sitä ei voi laukaista.
 
Kuulostaa kohtuullisen vaaralliselta.. negatiivinen silmukka gyrolla on siis vähemmän fiksu veto.
Jos roottori pysähtyy ilmassa, sen pyörimään jälleen palauttaminen lienee mahdollista (ja elintoimintojen jatkuvuuden kannalta suotavaa), mutta tilaa tarvitaan.

Löysätäänkö esipyöritys pois kun kosla on ilmassa?
Lennetään sauvalla, polkimilla suunta?

Roottoripaketin kulmaa muuttamalla gyrokopteria käsittääkseni ohjataan, mutta onko roottorissa erikseen lapakulman säätöä vai onko se vakio?
Onko noissa yleensä pelastusvarjoa? Selvää on, että pyörivään roottoriin sitä ei voi laukaista.
esipyöritys lopetetaan kun nousukiito aloitetaan, taaksemenevän lavan vastus pyörittää pääroottoria ja eteenpäin menevä lapa nostaa koko helahoitoa. napaa kallistellaan ja kohtauskulma on säädettävissä. Jopa 0-g tikanne pysäyttää lavan, joten tarkkana pitää olla.
Ilmassa ollessa jos pääroottori pääsee pysähtymään, niin etsipyörityksellä ei lähde todennäköisesti pyörimään enään...
Sauvalla kallistetaan naparakennetta, ihan kuin hekolla, jalalla säädetään sivuperäsintä. Lentäessä jalan suhde kallistukseen on kuten purjekoneella, eli vaatii hiukan enemmän jalkaa kuin moottorikone.
 
Ilmassa ollessa jos pääroottori pääsee pysähtymään, niin etsipyörityksellä ei lähde todennäköisesti pyörimään enään...
Shit... jos ei paukkuvarjoakaan.. töppäsin ja pilven reunalla tavataan. Pitäisin todennäköisenä, että ainakin uusista pelastusvarjo löytyy.
Lentotapa vaikuttaa urheilulliselta. Kaarrossa roimalla kallistuksella g:t positiivisena, nokkaakin saadaan siinä alaspäin ilman työntöä, mutta vauhtia kertyy alamäkeen nopeasti. No ei noissa ole esim. sauvassa rajoittimia, joilla negatiivisen tai edes tuon nollan tekeminen estetään?

Ilmeisesti laskuun tullaan hidastamalla vauhtia ja roottorin kohtauskulmaa jyrkentämällä.
 
Viimeksi muokattu:
Shit... jos ei paukkuvarjoakaan.. töppäsin ja pilven reunalla tavataan. Pitäisin todennäköisenä, että ainakin uusista pelastusvarjo löytyy.
Lentotapa vaikuttaa urheilullisesta. Kaarrossa roimalla kallistuksella g:t positiivisena, nokkaakin saadaan siinä alaspäin ilman työntöä, mutta vauhtia kertyy alamäkeen nopeasti. No ei noissa ole esim. sauvassa rajoittimia, joilla negatiivisen tai edes tuon nollan tekeminen estetään?

Ilmeisesti laskuun tullaan hidastamalla vauhtia ja roottorin kohtauskulmaa jyrkentämällä.
nollan vetäminen estetään ainoastaan ohjaamalla. eli kun pallit alkaa tuntua keveiltä on alettava vetämään. Helppo oppia lentämään ja kollegani isä metsästää Alaskassa tuolla vehkeellä. Pystyt sopivassa tuulessa lähes pysähtymään paikalleen. On ampunut useita hirviä ja karhuja lennosta, tosin en käsitä millainen hurjapää se vaari on, kun jotenkin pitää ohjatakkin sitä kelkkaa... :)
 
nollan vetäminen estpalkkaa inoastaan ohjaamalla. eli kun pallit alkaa tuntua keveiltä on alettava vetämään. Helppo oppia lentämään ja kollegani isä metsästää Alaskassa tuolla vehkeellä. Pystyt sopivassa tuulessa lähes pysähtymään paikalleen. On ampunut useita hirviä ja karhuja lennosta, tosin en käsitä millainen hurjapää se vaari on, kun jotenkin pitää ohjatakkin sitä kelkkaa... :)
Jos se on fantastinen pistooliampuja, jää toinen käsi pitämään pulkkaa pystyssä:)

Edit: tai sitten 2-paikkaisella, takaohjaamossa kaveri lentämässä, edestä voi pamautella.
 
Viimeksi muokattu:
Taas harvinaisempaa kalustoa liikenteessä kohti Seutulaa. Tai en ainakaan muista että milloin olisi kaksi Gulfstreamia lentänyt peräkkäin pääni ylitse.
 
Taas harvinaisempaa kalustoa liikenteessä kohti Seutulaa. Tai en ainakaan muista että milloin olisi kaksi Gulfstreamia lentänyt peräkkäin pääni ylitse.
Kerran Turun kentälle tuli tuollainen siihen näköalapaikan edustalle. Kolme kruunua kyljessä. XC90 kurvasi siihen viereen ja pari pukuäijää astui siihen sisään. Siviiliauto siis kentällä! Tästä parisen vuotta
 
Ja viimeisimpänä Cessna 525A Citation Jet.
 
Pyörittäkääkö työntöpotkurin ilmavirta roottoria vai tuodaanko sille voimansiirrolla tehoa, kun roottori näkyy kumminkin pyörivän ilman vauhtiakin?
Tuotahan pitäisi päästä kokeilemaan ilmassa. Laskussa näkyy pääsevän tosi lyhyellekin pätkälle.

Videon autogiro on esittelytekstin mukaan 1:2.2 -mittakaavainen RC-lennokki, jonka lentokäyttäytyminen varmaan poikkeaa jonkin verran täysmittakaavaisesta. Oikea D-MRBX:

94757_1246430022.jpg


Tämä lienee täyskokoinen. Ilman käsiä lentoa esitellään kohdassa 2:32.


FAA:n selkeäntuntuinen autogiro-opas - FAA Rotorcraft Flying Handbook (Gyroplane Chapters):
http://www.ronsgyros.com/Gyro_Handbook.pdf

FAA:n pyöriväsiipisten opas kokonaisuudessaan:
https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aircraft/media/faa-h-8083-21.pdf
 
Useammassakin ketjussa ollaan ajoittain tarinoitu kotimaisten ilmailumuseoiden nykytilasta (tilanahtaus, varastot täynnä). Suomen Ilmailumuseo on kaikessa hiljaisuudessa pannut tuulemaan. Toivottavasti hanke onnistuu.

http://ilmailumuseo.fi/uusi-ilmailumuseo-koukuttaa/


Vuonna 2012 aloitimme hankkeen, jonka tarkoituksena on museon tilaongelman ratkaiseminen: uusien museotilojen rakentaminen ja ilmailun kansallisen kokoelmakeskuksen perustaminen. Sittemmin hankkeeseen on sisältynyt erilaisia vaiheita. Lähtökohtana oli nykyisten tilojen peruskorjaus ja laajentaminen. Aviapoliksen alueen kehittämisen myötä muutamaa vuotta myöhemmin vaihtoehdoksi nousi kokonaan uusi rakennus nykyisen museon naapuriin. Kuten kuvitella saattaa, kyse olisi ollut todella mittavasta investoinnista. Tämä vaihtoehto eteni hankesuunnitteluvaiheeseen, kunnes syksyllä 2017 meille tarjoutui vaihtoehdoksi investoinneiltaan kohtuullisempi vaihtoehto; toimintamme sijoittaminen jo olemassa olevaan kiinteistöön lentoaseman välittömässä läheisyydessä. Viime syksystä asti olemme edistäneet tätä vaihtoehtoa, parhaillaan käymme rahoitusneuvotteluja hankkeen mahdollistamiseksi. Hanketta verhoaa tällä hetkellä harmillinen salamyhkäisyys, koska meillä ei ole toistaiseksi lupaa tiedottaa hankkeen yksityiskohdista julkisesti.


http://ilmailumuseo.fi/uusimuseo/


Tämän vaihtoehdon valteiksi nousivat investoinnin kohtuullisuus verrattuna uudisrakennukseen sekä erittäin keskeinen sijainti lentoaseman läheisyydessä. Vaihtoehto mahdollistaa samalla Ilmailumuseon kehittämisen aivan uudella konseptilla ja liiketoimintamallilla. Tätä vaihtoehtoa on edistetty viime aikoina voimakkaasti ja hanke onkin museon osalta parhaillaan rahoitusneuvotteluvaiheessa.
Kokonaisuudessaan Uuden Ilmailumuseon hankkeen tarkoituksena on uuden museon aikaansaaminen sekä uuden ilmailun kansallisen kokoelmakeskuksen perustaminen.



Lentoposti taisi kirjoitella suunnitelmasta jo keväällä. Käsittääkseni aikovat Finnair Cargon entisiin tiloihin suoraan lentokentän yhteyteen. Ratkaisisi melko varmasti tilakysymyksen parempaan suuntaan.
 
Puolitoista tuntia sitten meni kämpän yli joku kovaääninen (iso?) kone kohti Seutulaa. Flightradarissa ei näkynyt ko. hoidetulla mitään tuohon aikaan. Onkohan valtiopäämiesten etujoukkoja vai mitä lie?

Edit: Perkele tätä pädin oikolukua. Hoidetulla = hoodeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Edes mahtimiesten koneet eivät pysäytä reittilentoliikennettä – Dronet pidettävä maassa Trumpin ja Putinin tullessa kylään
Ilmailuharrastajat joutuvat pysyttelemään maassa sunnuntaista kello 6:sta tiistaihin kello 8:aan.

Trumpin ja Putinin huippukokous
11.7.2018 klo 03:00

13-3-10298057.jpg

Tiistaina 10.7. Helsingissä nähtiin muun muassa Yhdysvaltain Boeing C-17 Globemaster III.

https://yle.fi/uutiset/3-10298104
 
Back
Top