Yleisilmailu

Katselen parhaillaan YLE Areenasta lentonäytöksen lähetystä. Toteavat siinä että Jyväskylän lentoaseman turvamääräykset ja pelastussuunnitelmat rajoittavat alueella liikkuvien määrän max. noin 15 000 ihmiseen. Ööh, okei. Jos tämä oli tiedossa, niin miksi hitossa tätä sangen oleellista asiaa EI mainittu järkkärien taholta jo etukäteen tapahtumaa markkinoitaessa ?
 
Jospa tuosta jotakin oppivat...tai sitten taas kerran ei ;)
Erään muutaman tuhannen (alle 10) tapahtuman järjestysporukassa mukana olevana kyllä ihmettelin ja katselin järjestelyjä, että eiii ihan näin.
Me suhteutetaan järjestelyt sen "worst case scenarion" mukaan, eli tulee tavoiteltu määrä ja yli kävijöitä.
 
Erään muutaman tuhannen (alle 10) tapahtuman järjestysporukassa mukana olevana kyllä ihmettelin ja katselin järjestelyjä, että eiii ihan näin.
Me suhteutetaan järjestelyt sen "worst case scenarion" mukaan, eli tulee tavoiteltu määrä ja yli kävijöitä.

*Suomi100/Ilmavoimat100-vuotis juhlanäytös
*HX-hanke ja hypetys sen ympärillä
*Sääennusteet

melko karski moka...

Laskeskelin vähän lähtiessä ja otin edes vähän eväitä ja riittävästi vettä mukaan... ne olikin ainoa mitä suuhun sai koko päivänä...
Ei ollut lasten kanssa kiva jonottaa.. sen vähän mitä kokeiltiin
 
*Suomi100/Ilmavoimat100-vuotis juhlanäytös
*HX-hanke ja hypetys sen ympärillä
*Sääennusteet

melko karski moka...

Laskeskelin vähän lähtiessä ja otin edes vähän eväitä ja riittävästi vettä mukaan... ne olikin ainoa mitä suuhun sai koko päivänä...
Ei ollut lasten kanssa kiva jonottaa.. sen vähän mitä kokeiltiin
Mulla alko iskeä yhessä vaiheessa vähän dehydraatio jo päälle kun jonot oli vitulliset. Piti valita joko koneiden kuvaus tai jonotus, kuvasin.
 
*Suomi100/Ilmavoimat100-vuotis juhlanäytös
*HX-hanke ja hypetys sen ympärillä
*Sääennusteet

melko karski moka...

Laskeskelin vähän lähtiessä ja otin edes vähän eväitä ja riittävästi vettä mukaan... ne olikin ainoa mitä suuhun sai koko päivänä...
Ei ollut lasten kanssa kiva jonottaa.. sen vähän mitä kokeiltiin

Lähdettiin sukulaismiehen kanssa eilisaamuna täältä Etelä-Karjalasta ajamaan kohti TIkkakoskea siinä viiden aikaan aamulla. Oltiin lentoasemalla klo 08.45. Saatiin auto kätevästi lentoaseman parkkiin, jossa vielä tuolloin oli vapaata tilaa. Siitä päästiin ihan näppärästi vähän yhdeksän jälkeen alueelle. Oli omat vedet ja muonat mukana, joten ei tarvinnut jonotella päivän aikana. Lähdettiin sitten kotia joskus siinä 19.30 maissa, niin suurimmat ruuhkat oli jo ehtineet mennä.
 
Ilmeisesti yleisönosastokirjoitusten, ja täälläkin mainitut puutteet olivat tosia. Oli sitten hyvä että päätin katsoa IS.tv:n / Areenan kautta lennot, vaikka tulikin lähistöllä (Äänekoskella) vierailtua ja grillailtua.
 
Lähdettiin sukulaismiehen kanssa eilisaamuna täältä Etelä-Karjalasta ajamaan kohti TIkkakoskea siinä viiden aikaan aamulla. Oltiin lentoasemalla klo 08.45. Saatiin auto kätevästi lentoaseman parkkiin, jossa vielä tuolloin oli vapaata tilaa. Siitä päästiin ihan näppärästi vähän yhdeksän jälkeen alueelle. Oli omat vedet ja muonat mukana, joten ei tarvinnut jonotella päivän aikana. Lähdettiin sitten kotia joskus siinä 19.30 maissa, niin suurimmat ruuhkat oli jo ehtineet mennä.
Olitte hyvin varautuneet (y)
 
Olitte hyvin varautuneet (y)

Joo, auttoi paljon kun oltiin omavaraisia. Se tuolla nyt oli hyvä, että alueelle sentään sai viedä repussa omat eväät ja vedet. Muistanpa muutaman vuoden takaa ainakin Oulun näytöksen kunnon natsimeiningin kun sisääntuloalueella syynättiin tulijoiden reput ja vedet takavarikoitiin. Sitten sai jonotella alueella grillikiskan 12 euron hintaisia pieniä makkaraperunoita.
 
Joo, auttoi paljon kun oltiin omavaraisia. Se tuolla nyt oli hyvä, että alueelle sentään sai viedä repussa omat eväät ja vedet. Muistanpa muutaman vuoden takaa ainakin Oulun näytöksen kunnon natsimeiningin kun sisääntuloalueella syynättiin tulijoiden reput ja vedet takavarikoitiin. Sitten sai jonotella alueella grillikiskan 12 euron hintaisia pieniä makkaraperunoita.
Minullakin oli vettä Sourcessa ja pulloissa juurikin tuon tarkastuslinjan vuoksi..

Eväitä olisi pitänyt ottaa vähän enemmän, mutta onneksi syötiin ennen lähtöä.
 
Raportti, Tikkakoski 2018.

Raportti, Tikkakoski 2018.

Lähdin perjantaina kohti Tikkakoskea italialaisella orillani, muta jäin ensin Mäntyharjuun saunomaan. Aamulla tapasin Huttulaisen pihassa pari kaveria lisää ja Vaajakosken ABC:llä vielä ryhmällisen. Ajoimme muodostelma-ajona puoleksipäiväksi suoraan lentoaseman portille, mikä onnistui kaksipyöräisillä hyvin. Menimme hissukseen jonona keskiviivaa bussiketjujen ohi.

Portilla ainoa hidaste oli reppujen tarkastus.

Vesihomma oli järjestäjiltä todella huonoa vääpelöintiä (ajatuskyky puuttui) mutta päivän mittaan sinne ilmestyi tonkkia sinne tänne. Niitä oli kuitenkin ehkä vaikea löytää isolta alueelta ja massan seasta. Sattumalta näin yhden sellaisen joskus viiden aikaan.

Ruokapuolelle en edes yrittänyt. Siellä oli divisioonan verran väkeä muutaman teltan edessä. Sotkujonotkin olivat satametrisiä suurimman osan päivää, samoin jätskikiskaan, pitempiäkin. Virkistyskeitaita oli liian vähän.

Uhrasin ihan lopun Midnight Hawksin esityksestä ja menin sillä aikaa Oulun sotilaskodin autoon hakemaan limua, kahvia ja munkkia. Se oli lennonjohtotornin taustalla lähellä "Mersua" ja kauimpana kentästä. Arvasin, että se on tyhjentynyt. Ei ollutkaan kuin kymmenkunta tyyppiä jonossa. Ostin kolme kahvia, kolme munkkia ja pari limua heti.

Lauantaina jäi odottamani Hornet-soolo näkemättä Haukka-haverin jälkilöylyissä. Olen niitä nähnyt kyllä useita ennenkin. Hyvä, että kaikki päättyi onnellisesti.

Myrsky-projekti oli edennyt jjonkin verran viime kesästä. Kyllä siitä kone tulee.

JAS-Gripen-esittelijä innostui kuultuaan minun juttelevan erään "asioista perillä olevan" ystävän kanssa Meteorin integroinnista ja siitä, miten kattavasti sillä pystyisi Itämerellä taistelemaan. Hän piti puolen tunnin myyntipuheen, mutta oli pakko sanoa, että ei minulla ole itselläni rahaa enkä ole mikään päättäjä.

Gowlerin mahanalus näytti kyllä todella vaikuttavalta myös ja voimaa on, mikä uunissa jyllää. Kyllä lavetti siirtyy.

Eniten pidin... Drakenista ja Fougista. Drakenissa oli retro-voimaa.

Päättäjistä näin kymmenen metrin päästä Juha Sipilän ja nappasin kuvankin, mutta koska siinä näkyy muita ihmisiä, kunnioitan yksityisyyttä. Aina ei tarvitse jakaa.

Yöksi menimme Petäjävedelle. Minulla oli kahden päivän lippu mutta pojat olivat sitä mieltä, että tämä on nähty. Ajoimme Kuhmoisten ase- ja varustemuseoon, sieltä katsomaan Hanssin Jukkaa Tuulosessa ja vielä Hämeenlinnaan tykistömuseoon.
 
Viimeksi muokattu:
JAS-Gripen-esittelijä innostui kuultuaan minun juttelevan erään "asioista perillä olevan" ystävän kanssa Meteorin integroinnista ja siitä, miten kattavasti sillä pystyisi Itämerellä taistelemaan. Hän piti puolen tunnin myyntipuheen, mutta oli pakko sanoa, että ei minulla ole itselläni rahaa enkä ole mikään päättäjä.

Oliko kyseessä se suomalainen partasuu ? Heppu toimi Saabin teltalla esittelijänä ja piti melkoisen myyntipuheen siitä ruottalaisten uudesta tutka- ja tulenjohtokoneesta. Luonnollisesti Suomen ilmavoimien tulisi hänen mukaansa tällaisia lentäviä tutka-alustoja hankkia. Heitti myyntipuheen sekaan ihan mielenkiintoista tarinaa järjestelmän ominaisuuksista. Tilannekuvaa pystyy kuulemma tarpeen mukaan jakamaan muillekin viranomaisille kuten esim. poliisille.
 
Oliko kyseessä se suomalainen partasuu ? Heppu toimi Saabin teltalla esittelijänä ja piti melkoisen myyntipuheen siitä ruottalaisten uudesta tutka- ja tulenjohtokoneesta. Luonnollisesti Suomen ilmavoimien tulisi hänen mukaansa tällaisia lentäviä tutka-alustoja hankkia. Heitti myyntipuheen sekaan ihan mielenkiintoista tarinaa järjestelmän ominaisuuksista. Tilannekuvaa pystyy kuulemma tarpeen mukaan jakamaan muillekin viranomaisille kuten esim. poliisille.

Ei, tämä oli ihan riikinruotsalainen.
 
Tikkiksen shown järjestelyt ei palautteen perusteella toimineet pahastikkaan. Mutta suosittelen vierailemaan Oskoshin Air Showssa. https://en.m.wikipedia.org/wiki/EAA_AirVenture_Oshkosh
on muuten sellaiset järjestelyt, että oksat pois. Jos tulette lentäen omalla kalustolla, niin valinnan mahdollisuuksia majoituksessa löytyy, oman siiven alla nukkumisesta viiden tähden hotelliin ja jos alkaa jano vaivata nurmella käyskentelijää, niin 50 metrin välein oli janon sammutuspisteet...
Vessat ovat myös helposti saavutettavissa. Kuten tiedätte, jenkit ei ala jonottamaan, vaan vihreeselkäinen taala liikkuu ja palveluja ostetaan ja myydään.. Mallia toimintaan lentonäytöksissä.
 
Oliko kyseessä se suomalainen partasuu ? Heppu toimi Saabin teltalla esittelijänä ja piti melkoisen myyntipuheen siitä ruottalaisten uudesta tutka- ja tulenjohtokoneesta. Luonnollisesti Suomen ilmavoimien tulisi hänen mukaansa tällaisia lentäviä tutka-alustoja hankkia. Heitti myyntipuheen sekaan ihan mielenkiintoista tarinaa järjestelmän ominaisuuksista. Tilannekuvaa pystyy kuulemma tarpeen mukaan jakamaan muillekin viranomaisille kuten esim. poliisille.
Millaisessa tilanteessa poliisille? Kykeneekö mahdollisesti seuraamaan esimerkiksi ajoneuvoja?
 
Kai se tutka, jos siinä on ominaisuus (vrt. JSTARS), pystyy seuraamaan maa-ajoneuvojakin.
 
Back
Top