Yleistä keskustelua Ylestä

Luin naapurissa Pirkka-lehteä. Kansikuvassa tiedostavien piirien valokuvataiteilija josta kerrotaan että
"Meerillä ja Samilla on kaksi kotia. Toinen Mallorcalla jossa he käyvät muutaman kuukauden välein ja toinen Helsingissä..."

jatkaen ilmastomuutoksesta:
"hän uskoo vankasti että tavallinen ihminen voi vaikuttaa muuttamalla omia tottumuksiaan ja jokaisella on myös vastuu toimia niin"
 
Viimeksi muokattu:
Luin naapurissa Pirkka-lehteä. Kansikuvassa tiedostavien piirien valokuvataiteilija josta kerrotaan että
"Meerillä ja Samilla on kaksi kotia. Toinen Mallorcalla jossa he käyvät muutaman kuukauden välein ja toinen Helsingissä..."

jatkaen ilmastomuutoksesta:
"hän uskoo vankasti että tavallinen ihminen voi vaikuttaa muuttamalla omia tottumuksiaan ja jokaisella on myös vastuu toimia niin"
Kulkevat varmaan kanootilla..
 
En ole koskaan ymmärtänyt miksi paskapää muuttuu pyhimykseksi kuoltuaan, ei ole tarvetta erottaa onko kuollut vai elossa. No itsehan olen pakana enkä kirkollisista jutuista välitä paskaakaan.
 
Luin naapurissa Pirkka-lehteä. Kansikuvassa tiedostavien piirien valokuvataiteilija josta kerrotaan että
"Meerillä ja Samilla on kaksi kotia. Toinen Mallorcalla jossa he käyvät muutaman kuukauden välein ja toinen Helsingissä..."

jatkaen ilmastomuutoksesta:
"hän uskoo vankasti että tavallinen ihminen voi vaikuttaa muuttamalla omia tottumuksiaan ja jokaisella on myös vastuu toimia niin"

Sitä on liikkeellä.

Telkusta tuli äsken Huawein juppipuhelimen mainos. Siinä oli eksoottisia paikkoja kaukomailta ja Jasper Pääkkönen selitti, miten hän työnsä vuoksi liikkuu ympäri maailmaa ja käy kalassa ikuistaen muistot puhelimen huippukameralla. Tuo kiinalainen kapistus maksaa vissiin 999 euroa tai jotain sellaista.

Sama Pääkkönen riehuu, ettei Itämeren lohta saa pyytää. Hänen peesaajansa hyppyyttävät kaloja huvin vuoksi ja kuvaavat sitten itsensä pussaamassa kalaa ja laittavat takaisin veteen.
 
Sitä on liikkeellä.

Telkusta tuli äsken Huawein juppipuhelimen mainos. Siinä oli eksoottisia paikkoja kaukomailta ja Jasper Pääkkönen selitti, miten hän työnsä vuoksi liikkuu ympäri maailmaa ja käy kalassa ikuistaen muistot puhelimen huippukameralla. Tuo kiinalainen kapistus maksaa vissiin 999 euroa tai jotain sellaista.

Sama Pääkkönen riehuu, ettei Itämeren lohta saa pyytää. Hänen peesaajansa hyppyyttävät kaloja huvin vuoksi ja kuvaavat sitten itsensä pussaamassa kalaa ja laittavat takaisin veteen.
Hyvesäteilyä
 
Yle se vaan jatkaa propagandaansa, kansan rahoituksella, kansaa vastaan.......ja ev.lut kirkko mukana..kun Pale(Fu*k)face alkoi "vihevasemmistolaisen-messuamisensa" käänsin kanvaa.... :mad:

Itse olen eronnut jo vuosia sitten Suomen Ev.lut prostituutti kirkosta.. Usko ei ole kiinni kirkosta eikä seurakunnasta

http://tuomohirvi.puheenvuoro.uusis...8yD2x-LEC7fYo_wqlOFH5dXMGH-gTROFqxAiWUWZaU7aU

Ekumeenisesta jumalanpalveluksesta tuli poliittinen pannukakku
24.12.2018 14:44 Tuomo Hirvi 5 kommenttia
Olen menettämässä uskoni tähän kirkkoon, kirkon palvelijoihin ja sanomaan.

Luin arkkipiispa Tapio Luoman terveiset kristikansalle ja meille suomalaisille. Hän kirjoitti taikka kertoi, että meidän on kirkkona otettava kantaa politiikkaan eli tähän yhteiskunnan tilaan. Miten kirkko ottaa kantaa yhteiskunnan tilaan niin julistamalla Kristusta, saarnaamalla lakia ja evankeliumia.

Katsoin jouluaattona totuttuun tapaan ekumeenisen jouluaaton jumalanpalveluksen.

Mitä nämä hiippahatut meille kertoivat niin syyllistivät meitä suomalaisia. Heidän puheensa olivat täyttä poliittista retoriikkaa. Somen ja vihapuheen sävyttämää haukkumista ja vähättelemistä. Nykyään me ihmiset kokoonnumme somessa, siellä ne meidän ompeluseuramme ovat. Siellä me tapaamme ystävämme. Sieltä me saamme lohtua ja löydämme kavereita.
Evankeliumista ei tässä ekumeniassa ollut tietoakaan eikä tilaisuuteen sisältynyt Topi Lehtipuun laulujen sanojen lisäksi sanaakaan evankeliumia. Lehtipuukaan ei ihan ollut parhaimmillaan mutta kuitenkin. Kuultiin sentään jotain julistusta.

Raamatusta kukaan ei lukenut mitään, ei jaettakaan. Paleface tämä kommariksi tituleerattu räppäri piti poliittisen puheen, jonka sisältö oli kuin suoraan opposition eduskunnassa pitämä puheenvuoro. Tottahan hän puhui, tämä hallitus ja hallitukset jo aiemmin ovat kasvattaneet köyhyyttä ja tuloeroja. Ihan hyvä poliittinen kertomus tämän päivän tosiasioista. No maahanmuuttopoliittinen viesti oli kätketty mutta löytyihän se. Meidän suomalaisten historiaa hän kertasi ja siitä oli saamassa aasinsillan auttaa Syyriaa, Irakia ja Afganistania. Niin siis politiikkaa, sitäpä se puhe ihan kokonaan. Ei hänellä mitään ollut esittää ratkaisuksi. No en toki odottanutkaan tältä tilaisuuden pääpuhujalta. Ei mitään – kuten ei pappismiehilläkään.

Mitä minä olisin puhunut ja miten ratkaisisin näitä ongelmia. Minä kirkkona saarnaisin ja julistaisin Kristusta. Hänessä on kaikki. Evankeliumissa on kaikki. Jos me saarnaamme ja otamme sen ohjenuoraksi meidän ei tarvitse keskustella tuloeroista eikä ihmisarvokysymyksistä. Hänessä on kaikki. Mutta kirkko onkin kadottanut tärkeimpänsä. Evankeliumin ja Kristuksen. Mitä on jäänyt jäljelle. Kallis instituutio noin niinkuin hengellisesti. Toki seurakunnat tekevät paljon hyvää työtä diakoniassaan, kirkkomusiikillaan jne. Ongelma on tämä kirkon ylin johto. Se heidän tehtävänsä, johon pitäisi olla Kristuksen antamaa ja innoittamaa paloa.

Hyvää Joulua ja Uutta Vuotta 2019.
tuomo

 
Viimeksi muokattu:
En ole koskaan ymmärtänyt miksi paskapää muuttuu pyhimykseksi kuoltuaan, ei ole tarvetta erottaa onko kuollut vai elossa. No itsehan olen pakana enkä kirkollisista jutuista välitä paskaakaan.
Ei tuolla ainakaan itselle ole mitään kristillistä tms uskonnollista merkitystä, kun ateisti olen. Ihan vaan hyvien tapojen mukaista omaisia kohtaan ettei paskapäätä sanota ääneen paskapääksi vaan annetaan niille rauha surra paskapäätään. Ihmisillä on kyllä kumma tapa nostaa kuolleet "hyviksi" vaikka hengissä ollessaan olisivat saaneet aikaan vain pelkkää sontaa ja surua.
 
Tuo "nostaa kuolleet hyviksi" on minusta epärehellisyyttä sikälimikäli vainaja nyt ei ollut mitenkään mukava ihminen eläessään.
 
Hyvää uutta vuotta toivottaa Yle :ROFLMAO:


1048819620.jpg


– Onko Ylen kanava siepattu? Venäläistä uudenvuoden ohjelmaa täynnä, katsoja ihmettelee.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/630874f4-e695-4608-b46f-4913ab9df4f8
 
Jos joku ei oo vielä tätä tajunnut niin lukekoon tämän....

Itseäni ei hämmästyttänt kun ylenanto uutissa muutamapäivä sitten oli reportaasia Unkarista, jossa "valtamedia" joka on poliittsessa valvonnassa on huono juttu, ja taas "riippumaton media" on ahdingossa koska on hyvä ja arvostelee Unkarin hallitusta ja Orbania... Eli ne jotka ovat EU- myönteisiä ovat HYVIÄ ja ne jotka eivät EU:sta perusta ovat huonoja.

Täällä Suomessa Yle ja muut tietenkin kertovat ja tekevät uutista juuri päinvastoin...eli oikea poliittisesti riippumaton media on huono ja se "poliittisesti riippumaton ja vastuullinen media mm. Yle" onkin hyvää ja laadukasta mediaa..

Heikki Porkka
4 tuntia ·

Yle on Suomen suurin hybridivaikuttaja – toisin sanoen osatotuuksia syöttävä valemedia

Jyrki Katainen, kokoomuksen lapsinero Savosta, totesi 17.4.2018 Euroopan parlamentissa Strasbourgissa: "Me tarvitsemme Macronin kaltaisia johtajia,...."

Kyllä, niin näköjään tarvitsemme, koska ilman täydellisten poliittisten idioottien valtaannousua useat Euroopan kansat, kuten pääosa suomalaisista, eivät herää EU:n edistämän mielipuolisuuden edessä.
Macronin politiikan hyväksyy tällä hetkellä alle 20 prosenttia ranskalaisista. Lukema taitaa olla Ranskan kaikkien aikojen ennätys, kun ottaa huomioon, että Macron on ollut vallassa vasta reilun puolitoista vuotta.
Olisiko niin, että Venäjä, Trump ja perussuomalaiset ovat hybridivaikuttaneet ja onnistuneet aivopesemään ranskalaiset? Varmaan näin, jos Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoimitukselta tai Suomessa sijaitsevan Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskuksen monikulttuurifanaatikoilta kysytään.

Kuten hyvin tiedetään, Yleisradio on mainostanut Macronia ihmemiehenä ja kultapoikana, Euroopan toisena merkittävänä johtajana Merkelin rinnalla.
Merkelin poliittinen ura on jo käytännössä goodbye. Jos hänellä olisi järkeä ja edes hitusen moraalia, olisi hän jo astunut syrjään oma-aloitteisesti havaittuaan voimakkaan negatiivisen syöksykierteen, johon on Euroopan johdatellut.

Macronin tulevaisuus vaikuttaa Merkeliä lohduttomammalta, sillä tällä hetkellä näyttää siltä, että mitä tahansa voi tapahtua, jopa verinen tai veretön vallankumous.
Ne suomalaiset, jotka ovat luottaneet Ylen toistuvasti tosiasioita pimittävään uutisointiin, saattavat ihmetellä, miksi kultapoika Macron on niin vihattu persoona Ranskassa.
Sen sijaan ne, jotka ovat seuranneet Yle-uutisten ulkopuolista maailmaa, toisin sanoen todellista elämää, tiedostivat alusta pitäen, että Macron on EU-komission ja sen taustalla vaikuttavan talouseliitin sätkynukke, jonka perimmäinen päämäärä on itsenäisten valtioiden tuhoa hamuava liittovaltio.

Ranskalainen kukkopoika lienee ajatellut itsensä tulevan liittovaltion mahtimiehenä.

Olisipa Ylellä edes yksi avoin ja rehellinen kirjeenvaihtaja ainakin Ranskassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa. Juuri näistä maista Yle antaa todella vääristyneen kuvan.
Ajatelkaa huviksenne vaikka sitä, että Macronin kannatus on Ranskassa alle 20 prosenttia (approve-prosentti), sen sijaan Donald Trumpin vastaava prosentti on ollut jo pitkään lähellä viittäkymmentä (50), ajoittain jopa yli sen (50). Trumpin suosio on amerikkalaisten keskuudessa korkeampi kuin Obaman vastaavana aikana.

Ei ihan uskoisi Ylen uutisoinnin perusteella!!

Ja ajatelkaa myös sitä, että Yle uutisoi televisiossa tärkeänä asiana jonkun amerikkalaisen miesnäyttelijän mahdollista nuoren miehen kikkelin koskettelua, kun samaan aikaan Saksassa hakataan merkittävä poliitikko tajuttomaksi ja sairaalakuntoon, koska hän edustaa AfD-puoluetta.

Ylen Ranskaan liittyvä uutisointi on surkeaa, mutta vielä onnettomampaa se on Saksan suhteen. Saksan kohdalla Yle ei nähtävästi kykene olemaan rehellinen, koska kroonista väkivaltaa siellä aiheuttavat rauhan uskonnon, vasemmiston ja väkivaltaista anarkiaa tuottavan antifan edustajat, joita kaikkia Ylessä ja suomalaisessa vihervasemmistossa digataan.

Turvapaikanhakijoiden tuottamasta rikollisuudesta uutisoidaan Saksassa useita kertoja viikossa, mutta heidän tekemistään vakavista rikoksista Yle pääsääntöisesti vaikenee. Sen sijaan Yle nostaa television merkittäväksi uutisaiheeksi amerikkalaisnäyttelijän MAHDOLLISEN kikkelinkoskettelun!

Ja auta armias, jos joku ns. äärioikeistolaiseksi nimetty tai sellaiseksi epäilty tekee jotain rikollista, se kerrotaan ykkösuutisena Ylen lähetyksissä.

Kuten muistetaan, suomalaismediat levittivät toistuvasti valheellisia uutisia Saksan Chemnitzistä
.
Uutisointi perustui antifan sosiaalisessa mediassa levittämään propagandaan, johon uskoivat esimerkiksi Merkel ja suomalaismediat.
Puhuttiin ulkomaalaisvainosta ja juutalaisvainosta, jota äärioikeisto harjoittaa.

Silkkaa soopaa, sillä kaupungin ja poliisin edustajat kertoivat, että mitään kyseisiin asioihin viittaavaa ei ole kyetty todentamaan.
Ylen toimittajat eivät nähtävästi kykene hillitsemään itseään, koska ovat niin ideologisia.

Neuvostoliiton olemassaolon aikana Yle tunnettiin todellisena punamediana, nykyisin väri on punavihreä. Ja vaikka joukossa on kokoomuslaisia toimittajia, ei sillä ole merkitystä, koska kokoomus on ollut jo pitkään punavihreiden arvojen nimiin vannova puolue.

Tänä aamuna (8.1.2019) uutistenlukija Jenni Frilander antoi ymmärtää, että Ruotsin vaaleissa ei ollut vilppiä.
Kummallista, sillä jopa Euroopan unioni on antanut Ruotsille huomautuksen heikosta vaalisalaisuudesta. Lisäksi tiedetään, että kaikkien puolueiden vaalilipukkeita ei ollut aina saatavilla kaikilla äänestyspaikoilla.

Tosiasiassa, toisin kuin Yle-uutiset antaa ymmärtää, Ruotsin vaaleissa on ollut jo vuosien ajan paljon epäselvyyksiä, joista jopa valtamedia on Suomessa uutisoinut. Äänestyslippuja on hävinnyt, toimitsijoita on tuomittu käräjillä vaalivilpistä, juna-asemalta on löytynyt äänestyskuoria ja ääntenlaskussa on ollut epäselvyyksiä useissa kunnissa.
Ylen uutistoimituksen työntekijöiden kannattaisi perehtyä tosiasioihin ennen kuin ryhtyvät leikkimään toimittajaa.

 
Viimeksi muokattu:
Ylelle sattuu näitä "yleisö" kommentoijia tai kysyjiä..

Ajassa 01:10:10
"yleisökysymyksen" esittäjä esitti ensin performanssinsa Halla-aholle..
Kysyjä on RHC aktiivi, Vasemmistoliiton eduskuntavaaliehdokas ja varavaltuutettu..
https://areena.yle.fi/1-50055086
 
Yleltä on Reinikan mukaan pyydetty poistamaan dokumentista ”islam-kriittisiä” puheenvuoroja

”Minulla oli se käsitys, että kaikki tulevat hädässä”, turvapaikkadokumentin ohjaaja kertoo – Kanta muuttui kuvausten aikana
Matti Reinikka etsii nyt uutta paikkaa elokuvansa lehdistönäytökselle, kun elokuvasäätiö perui perjantaille suunnitellun tilaisuuden.

Irakilainen Shihab on yksi Seinäjoen arabikevät -dokumentin henkilöistä.(KUVA: ELOKUVAOSUUSKUNTA SIPERIA)
Hanna Mahlamäki HS
Julkaistu: 28.2. 12:57 , Päivitetty: 28.2. 14:56


AIEMMIN kaksi pitkä dokumenttia ohjannut Matti Reinikka viimeistelee parhaillaan Seinäjoen arabikevät -nimistä dokumenttia, joka on herättänyt suuren kohun juuri ennen dokumentin ensiesitystä. Ensiesityksen oli määrä olla perjantaina Suomen elokuvasäätiön tiloissa, mutta elokuvasäätiö perui tilaisuuden.

Nyt Reinikka etsii uutta paikkaa dokumenttinsa lehdistönäytökselle.

HS kertoi tilaisuuden perumisesta ja elokuvasäätiön perusteluista, jutun voi lukea tämän linkin takaa.

Dokumentin ennakko-ostaneesta Ylestä kerrotaan, ettei ohjaaja Reinikan kanssa ole päästy yhteisymmärrykseen elokuvan sisällöstä.

REINIKKA on valmistellut elokuvaansa monta vuotta.

Alun perin hänen turvapaikanhakijaelokuvansa piti kertoa Virosta. Reinikka oli kuullut, että turvapaikanhakijoita kohdeltiin siellä huonosti ja hän halusi ottaa siitä selvää. Vuonna 2015 hän oli saanut ennakkotukea turvapaikanhakijoiden kohteluun liittyvään dokumenttiinsa.

Dokumentin näkökulma siirtyi kuitenkin lennossa Suomeen, kun uutiset alkoivat täyttyä Tornioon vaeltavista kansanjoukoista. Reinikka lähti kuvaajansa kanssa Tornioon syyskuussa 2015.



”Kun menin Tornioon, minulla oli se käsitys, että kaikki he tulevat hädässä ja nyt heitä pitää auttaa”, Reinikka sanoo.

Torniossa oli myös turvapaikanhakijoiden tuloa vastustavia mielenosoituksia, joista Reinikka kertoo järkyttyneensä.

”Samaan aikaan heräsi kysymys, että onko tämä kenenkään kontrollissa. Nuorta miestä tuli rajan yli, eikä alkuun paikalla ollut poliisia, SPR:ää tai ketään.”

”Tilanne oli tosi outo. Ihmisiä vain tuli, ja sitten he katosivat johonkin.”

Dokumentin traileri on katsottavissa tästä.



ARABIKEVÄT TRAILERI 1 FROM SIPERIA ON VIMEO.

SUOMEEN tuli vuonna 2015 sisäministeriön mukaan 32 476 turvapaikanhakijaa, mikä on moninkertainen määrä aiempiin vuosiin verrattuna. Maailmalla oli käynnistynyt suurin pakolaiskriisi sitten toisen maailmansodan, eikä mikään turvapaikanhakijoita vastaanottanut yhteiskunta selvinnyt kansainvaelluksesta ongelmitta.

Reinikka oli siis sattumalta osunut juuri oikeaan aikaan historialliseen käännekohtaan dokumenttihankkeensa kanssa.

Hän päätyi keskittämään elokuvansa näkökulman Seinäjoelle, missä hän löysi dokumenttiinsa mielestään sopivat päähenkilöt. Näiden kolmen miehen näkökulmat tuodaan elokuvassa esiin. Yksi elokuvan henkilöistä on 25-vuotias irakilainen Shihab, joka haluaa esiintyä vain etunimellään.

Toinen henkilöistä on Seinäjoella nyt jo lakkautetun vastaanottokeskuksen entinen johtaja Hannu Muhonen ja kolmas Antti-Jussi Hirsimäki, joka on äänekkäästi haastanut Seinäjoen päättäjiä kaupungin tiedotustilaisuudessa. Hirsimäki toimii Suomen Sisussa, joka tunnetaan maahanmuuttokriittisenä järjestönä.

Shihab on Irakissa ajautunut vaikeuksiin Isisin ja viranomaisten kanssa. Reinikka tajusi, että kaikki turvapaikanhakijat eivät ole samaa porukkaa eivätkä välttämättä oikeasti avun tarpeessa.

”2016 keväällä turvapaikanhakijat alkoivat itse kertoa, että joukkoja, joita he ovat paenneet, on tullut tänne myös. On tullut militantteja ja hallituksen sotilaita”, Reinikka kertoo.


Antti-Jussi Hirsimäki esiintyy dokumentissa, koska on äänekäs maahanmuuttokriitikko. (KUVA:ELOKUVAOSUUSKUNTA SIPERIA)
Dokumenttia tehdessään Reinikka huomasi, että osa turvapaikanhakijoista pelkää vastaanottokeskuksissa.

”He puhuivat siitä peloissaan, kuiskaten.”

Turvapaikanhakijat kertoivat Reinikalle myös, että suuri osa heistä oli tullut seikkailemaan ja muista syistä kuin turvapaikkaa hakemaan.

”Aika paljon oli näitä puheita.”

Hän ei ottanut poliisiin yhteyttä, koska ei kokenut saaneensa sellaista tietoa, jonka ansiosta näin olisi pitänyt tehdä. Reinikan mukaan turvapaikanhakijat raportoivat itse aktiivisesti poliisille epäillessään jonkun suunnittelevan rikoksia.

REINIKAN omat ajatukset turvapaikkakriisistä muuttuivat dokumentin teon aikana.

”Suuri ongelma on se, että ei voida tietää ihmisten taustoja, kun he tulevat tänne ja viettävät täällä useita vuosia.” Nyt Reinikka on sitä mieltä, että rajoille tarvittaisiin ennakkokontrollia.

”Ei minulla ollut etukäteen asiaan mitään kantaa. Nyt on sellainen käsitys, että selkeämpää hallintaa tarvitaan. Turvapaikkaprosessi pitäisi käydä läpi etukäteen.”

REINIKKA kertoo, että hänellä ei ole poliittista taustaa eikä häntä ole pyydetty politiikkaan. Vaaleissa hän on äänestänyt kristillisdemokraatteja ja kertoo olevansa kristitty.

”Haluan pysyä kameran toisella puolella jatkossakin”, hän sanoo. Seuraavan dokumenttinsa hän aikoo tehdä pikavippibisneksestä ja Englannin pankkimaailmasta.

Nyt valmistuvan dokumentin aihe on kuitenkin mitä suurimmassa määrin poliittinen. Turvapaikkajärjestelmän kiristäminen on tapetilla EU:ssa, ja viime viikolla Suomen hallitus julkisti toimia seksuaalirikollisuuden ja maahanmuuttajataustaisten rikollisuuden ennaltaehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Kevään eduskuntavaaleissa suuri keskustelu koskee juuri samoja teemoja kuin Reinikan dokumentti käsittelee.

Reinikan dokumentin lehdistönäytöksestä heräsi kohu etukäteen, koska hän on kutsunut paikalle Tommy Robinsonin, joka on British Defence Leaguen perustaja, tunnettu äärioikeistolainen aktivisti ja tuomittu rikollinen. Robinsonin pääsy sosiaalisen median alustoille on estetty hänen levittämänsä vihapuheen takia.

MIKSI ihmeessä kutsuit hänet, Matti Reinikka?

”Oulun tapahtumat järkyttivät minua, ja Robinsonilla on tietoa groomingista Britanniassa. Minulle tuli sellainen kauhu, että alkaako nyt Suomessa tapahtua samaa kuin Britanniassa.”


Seinäjoen Arabikevät-dokumenttielokuvan kuvaaja Ville Grönroos (vas.), ohjaaja Matti Reinikka sekä pääosan esittäjät Shihab ja Antti-Jussi Hirsimäki (KUVA: ETELÄ-POHJANMAAN ELOKUVAFESTIVAALI)
Groomingilla tarkoitetaan alaikäisten houkuttelua sosiaalisessa mediassa. Reinikka kertoo löytäneensä Robinsonin ajatuksia netistä, mutta kertoo tuntevansa tämän taustoja vain pintapuolisesti.

”Hän kirjoitti groomingista siinä vaiheessa, kun siitä ei haluttu vielä puhua. Kutsu perustui siihen, että tarvitaan lisää tietoa.”

Eikö ole kyseenalaista ottaa asiantuntijaksi henkilö, jonka taustoja ei itse tunne, ja joka toisaalta on tunnettu rajusta äärioikeistolaisuudesta?

”Toimittajat saavat tulla paikalle ja ottaa selvää. Toimittajien tehtävä on suodattaa hänen antamansa tiedot.”

Reinikka kertoo vastaavansa Robinsonin kutsumisesta Suomeen yksin, mutta keskustelussa käy ilmi, että hankkeessa on mukana muitakin ihmisiä. Reinikka ei halua kertoa heidän nimiään.

Dokumentin sisällöstä on ollut kiistaa myös Ylen kanssa, jonka piti esittää Seinäjoen arabikevät jo syksyllä.

Olemme käyneet sisällöstä keskustelua Ylen kanssa koko ajan.”

Yleltä on Reinikan mukaan pyydetty poistamaan dokumentista ”islam-kriittisiä” puheenvuoroja. Perjantain suunnitellussa ensiesityksessä hän aikoo näyttää oman versionsa elokuvasta.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006017938.html
 
Kuvaa hyvin "henkeä"...eivät hyväksy sisältöä, mitä eivät ole edes nähneet

Kenen maailmankuvaa Yle suojelee, jos se jättää näyttämättä miedosti maahanmuuttokriittisen dokumenttielokuvan?
Seinäjoen arabikevään hyllytys saattaa kääntyä Ylelle vielä kiusalliseksi riesaksi, sillä tapauksesta on jo nyt tullut helppo maali maahanmuuttovastaisille ryhmille.

Ohjaaja Matti Reinikka Seinäjoen arabikevät -dokumenttinsa lehdistönäytöksessä perjantaina. (KUVA:AKU ISOTALO / HS)
Tommi Nieminen HS
Julkaistu: 1.3. 18:15


HELSINKILÄISEN hotelli Arthurin juhlasaliin on perjantaina pakkautunut puoli tusinaa toimittajaa sekä viitisenkymmentä muuta vierasta, joista jälkimmäisistä useampia näyttää yhdistävän maahanmuuttokriittinen tai -vastainen aatemaailma.

On alkamassa yllättävän kohun aikaansaaneen elokuvan lehdistönäytös.


Tunnistan joukossa useampia Suomen Sisun jäseniä, perussuomalaisten poliittisen suunnittelijan Riikka Purran, Perussuomalainen-lehden päätoimittajan Matias Turkkilan ja perussuomalaisten espoolaisen kaupunginvaltuutetun Teemu Lahtisen.

Oululainen maahanmuuttovastainen kaupunginvaltuutettu ja rajat kiinni -aktivisti Junes Lokka loikkii ympäri salia mikrofoni tanassa. Eturivissä on kaustislainen sisulainen Mauri Peltokangas.

OHJAAJA Matti Reinikan Seinäjoen arabikevät -dokumenttielokuvan ensiesityksen oli määrä olla perjantaina Suomen elokuvasäätiön tiloissa. Syksyä 2015 ja tuhansien turvapaikanhakijoiden saapumista Suomeen käsittelevän dokumentin lehdistönäytös piti siirtää hotelli Arthuriin, koska säätiö perui tilaisuuden – ja aivan kelpo syystä.

Reinikka kun on jostain käsittämättömästä syystä kutsunut elokuvan ensinäytökseen puhujaksi kovan linjan brittiläisen äärioikeistovaikuttajan Tommy Robinsonin.

Robinson oli perustamassa vuonna 2009 äärinationalistista English Defence League -järjestöä, jonka jäsenistö on vähintään kallellaan uusnatsismiin.

Robinsonista voi lukea tarkemmin tämän linkin takaa.

KUN elokuvan lehdistönäytös on ohi, tunnelma on jotenkin hölmistynyt. Tässäkö tämä kohudokumentti todella oli? Näin miedon dokumentinko Yleisradio todella on hyllyttämässä – ja jos todella, niin ketä sillä suojellaan?

Elokuvan rahoittajat eli Suomen elokuvasäätiö, Yleisradio, Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus Avek ja Kirkon mediasäätiö ilmoittivat perjantaina yhteisellä tiedotteellaan, etteivät ne hyväksy elokuvan sisältöä.

Rahoittajien tämänpäiväinen tiedote asiasta on erikoinen: Tähän mennessä elokuvan rahoittajat eivät ole hyväksyneet elokuvan leikkausversioita, eivätkä he myöskään ole nähneet nyt valmistunutta elokuvaa.Rahoittajat siis julistavat ongelmalliseksi elokuvan, jota eivät ole nähneet.

Reinikka kertoi torstaina HS:n haastattelussa, että Yle on pyytänyt häntä poistamaan elokuvasta ”islam-kriittisiä” puheenvuoroja.

Dokumenttiprojektin tuottajaErkko Lyytinen puolestaan kertoi HS:lle torstaina, että ”kansanryhmää vastaan kiihottamisen tai muun vihapuheen välikappaleena Yle ei voi toimia”.

Lyytisen mukaan Ylen näkemässä versiossa painottuvat islamofobiset näkökulmat.

PERJANTAINlehdistönäytöksessä elokuvan kolmesta päähenkilöstä kaksi on paikalla hotelli Arthurissa: 25-vuotias irakilainen turvapaikanhakija Shihab, joka haluaa esiintyä vain etunimellään sekä äärikansallismielisen Suomen Sisun seinäjokelainen aktiivi Antti-Jussi Hirsimäki. Dokumentin kolmas päähenkilö, Seinäjoen nyt jo lakkautetun vastaanottokeskuksen entinen johtaja Henrik Mujunen ei ole paikalla.


Antti-Jussi Hirsimäki, Shihab ja ohjaaja Matti Reinikka. (KUVA: AKU ISOTALO / HS)
Missään ei näy suurimman kohun aiheuttajaa, brittiläistä Tommy Robinsonia, jonka pitäisi puhua Britannian maahanmuuttajien grooming-ongelmasta eli siitä, kuinka aikuiset houkuttelevat alaikäisiä verkossa. On vaikea käsittää, kuka on saanut Reinikan kutsumaan miedosti maahanmuuttokriittisen dokumenttinsa puffaajaksi äärimmäisen kyseenalaisen äärilaidan brittinationalistin.

Reinikalta siihen ei ole saatu selvää vastausta.

Missä Robinson siis on?

Reinikka sanoo, että Robinsoniin on ”iskenyt joku niin paha sairaus, ettei hän pystynyt osallistumaan”. Voihan se olla niinkin. Tosin vielä puolitoista tuntia aiemmin pahasta sairaudesta ei ollut tietoakaan. Aamupäivällä Reinikka kertoi HS:lle puhelimessa, että Robinson puhuu tilaisuudessa.

Kuka näistä lopulta tietää. Ehkä kyse on siitä, että Reinikka edelleen toivoo saavansa dokumentin Ylen ohjelmistoon, eikä halua ärsyttää rahoittajia enää enempää?

ITSE dokumentti on kuitenkin mieto verrattuna sen aiheuttamaan kohuun.

Niinpä Seinäjoen arabikeväänhyllytys saattaa kääntyä Ylelle vielä kiusalliseksi riesaksi. Tapauksesta on jo nyt tullut helppo maali maahanmuuttovastaisille ryhmille, joita hotelli Arthuriin kokoontunut väkikin vaikuttaa puheiden perusteella pääsääntöisesti edustavan.

Espoolainen perussuomalainen ja Suomen Sisun jäsen Teemu Lahtinen jöröttää salin nurkassa ja sanoo, että dokumenttiin tulee symbolisesti ”enemmän paukkuja”, kun mukana on ”tämä Yle-keissi ja säätiö-keissi”.

”Kyse on pelosta. Siitä, että halutaan suojella omaa maailmankuvaa”, Lahtinen sanoo.

No jaa. En ole aivan varma, että onko Ylen hätäreaktiossa kyse suoranaisesti jonkin tietyn maailmankuvan suojelemisesta. Olisiko kyse enemmän siitä, että Yle haluaa pelata varman päälle, kun dokumentin kohteeksi on osunut kansakuntaa jyrkimmin jakavat asiat.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006020239.html
 
Kaivaa foliohattua esille, oiskohan Tommylle ilmoitettu, että tervetuloa, mutta maahan et pääse....
Vai oliko vain markkinointitempaus. En ole seurannut Tommyn tilejä, kun niitä ei ole. :D
 
HS:n elokuvakriitikon arvostelu...ilman ennakkoasenteita..

HS:n elokuvakriitikko katsoi kohutun Seinäjoen arabikevät -dokumentin
Matti Reinikan Seinäjoen arabikevät -dokumentti on herättänyt suuren kohun ennen ensiesitystä.

Seinäjoen arabikevät -dokumentissa esiintyvät Antti-Jussi Hirsimäki ja Shihab sekä ohjaaja Matti Reinikka. (KUVA: AKU ISOTALO / HS)
Juho Typpö HS
Julkaistu: 1.3. 19:02


”TÄMÄ pitäisi ihan jokaisen suomalaisen nähdä!”

”Saatanan hyvä!”

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)



MAINOS PÄÄTTYY

”Jos Yle tästä haluaa jotain leikata, niin siellähän on ihan mielisairaita tyyppejä johdossa!”

Siinä muutama Seinäjoen arabikevät -dokumentin lehdistötilaisuudessa esitetty kommentti elokuvan päätyttyä.

Turvapaikanhakijoista kertovan suomalaiselokuvan yleisössä istuu kutsuvieraana monia ”maahanmuuttokriittisistä” piireistä tuttuja nimiä.

Elokuva onkin kuin tälle katsojakunnalle tehty.

Palataan sitten ajassa noin 80 minuuttia taaksepäin.

ENSIMMÄISENÄ valkokankaalle ilmaantuvat Juha Sipilän ja tämän vaimon Minna-Maaria Sipilän kasvot.

Kyse on osa saudiarabialaisomisteisen, arabiankielisen Al Arabiya -kanavan uutislähetyksestä, jossa kerrotaan Suomen pääministerin Sipilän luvanneen vaimoineen Kempeleen-asuntonsa Suomeen saapuville turvapaikanhakijoille.

”Kempele on myös kuuluisa kauniista, vaaleista tytöistään!” uutispätkässä sanotaan.

NÄIN alkaa Matti Reinikanohjaama Seinäjoen arabikevät -dokumentti. Se kuvaa syksyn 2015 turvapaikanhakijakriisiä Seinäjoen vastaanottokeskuksen johtajan, irakilaisen turvapaikanhakijan ja paikallisen maahanmuuttokriitikon kautta.

Elokuva on ollut pari viime päivää isosti uutisotsikoissa.

TORSTAINA Seinäjoen arabikeväästä nousi kohu, kun tieto sen lehdistötilaisuuteen vieraaksi kutsutusta Tommy Robinsonista levisi. Robinson on äärioikeistojärjestö English Defence Leaguen perustaja, joka on kotimaassaan saanut vankeustuomion oikeuden halventamisesta. Robinsonin pääsy sosiaalisen median alustoille on estetty kansanryhmää vastaan kiihottamisen ja vihanlietsonnan vuoksi.

Lehdistötilaisuus oli tarkoitus pitää Suomen elokuvasäätiön tiloissa, mutta torstaina säätiö ilmoitti peruvansa tilavarauksen. Elokuvasäätiö oli antanut Seinäjoen arabikeväälle 86 000 euroa tuotantotukea.



TORSTAINA nousi myös esille ohjaaja Reinikan ja Ylen välinen kiista: Yle oli rahoittanut elokuvaa ostamalla ennakkoon sen esitysoikeudet, mutta jo viime syksylle suunniteltu esitys oli jouduttu perumaan. Ylen Erkko Lyytisen mukaan elokuva ei ollut sellainen, kuin rahoituspäätöksen yhteydessä oli sovittu. Nyt siinä korostuivat Lyytisen mukaan liikaa islamofobiset näkökulmat. Siitä, nähdäänkö elokuva Ylen julkaisemana lainkaan, ei ole toistaiseksi tehty päätöstä.

Perjantaina kello 13 Seinäjoen arabikeväästä kuitenkin saatiin lehdistötilaisuus järjestettyä. Elokuvasäätiön tilojen sijaan se esitettiin toisessa tilassa, jota Reinikka ei turvallisuussyistä halunnut kerrottavan julki.

JA siellä kohudokumentti näytettiin lehdistölle sekä kutsuvieraille. Reinikan mukaan nyt nähty versio on sellainen, jota Yle ei ole hyväksynyt esitettävästi.

Eli millainen?

Oliko elokuvan ympärille syntyneelle äläkälle perusteita?

No, eipä juuri.


Ohjaaja Matti Reinikka. (KUVA: AKU ISOTALO / HS)


ELOKUVASTA välittyy kyllä yleinen ”maahanmuuttokriittinen” sanoma. Samoin siitä erottuvat tietyt kohtaukset, jotka Yleä ovat varmasti hiertäneet.

Mutta ilman Robinsonin vierailusta syntynyttä kohua Seinäjoen arabikevät ei todennäköisesti olisi saanut lähellekään näin laajaa huomiota kuin nyt. Robinson ei lopulta edes saapunut uudessa paikassa pidettyyn lehdistötilaisuuteen, Reinikan mukaan sairastumisen vuoksi.

Seuraava osuus sisältää enemmän paljastuksia elokuvan sisällöstä.

SIPILÄ-ALUN jälkeen siirrytään Tornioon kuvaamaan turvapaikanhakijajoukkojen saaapumista paikkakunnalle.

Pian tutustutaan yhteen päähenkilöistä, Irakista turvapaikanhakijana saapuneeseen 25-vuotiaaseen Shihabiin. Hyvää englantia puhuva, karismaattinen Shihab majoitetaan vastaanottokeskukseen Seinäjoelle. Tätä vastaanottokeskusta johtaa Henrik Mujunen, joka kertoo myös ymmärtävänsä paikallisten huolen uusia tulijoita kohtaan.

Huolestuneita paikallisia edustaa elokuvassa seinäjokelainen Antti-Jussi Hirsimäki, elokuvan kolmas päähenkilö. Tatuoitu Hirsimäki on äärikansallismielisen ja Suponkin mielestä äärioikeistolaisen Suomen Sisun jäsen. Alun tiedotustilaisuudessa Suomen punaisen ristin edustaja esittelee paikallisille uutta vastaanottokeskusta, ja Hirsimäki esittää epäilyksensä sen asukkaita kohtaan:

”Jos mulli kaataa aitaa, niin isäntä vastaa. Ja tässä tapauksessa se on SPR.”

TÄMÄN jälkeen kolmen hahmon tarinaa kuljetetaan rinnakkain. Shihabin ohella kuvataan muidenkin turvapaikanhakijoiden arkea suomen opetteluineen ja ruoanlaittoineen. Aina kaikki ei ruusuista ole. Mujunen puhuu esimerkiksi keskuksessa havaitusta perheväkivaltatapauksesta, mutta myös uhkailusta, jota turvapaikanhakijoidat ovat paikallisten taholta kokeneet.

Näemme, kuinka Soldiers of Odineista irtautunut 105th Guardians -katupartioryhmä kiertelee Seinäjoen keskustassa, mutta leppoisan rauhanomaisesti.

Helposti kotoutuva Shihab vierailee paikallisessa kirkossa ja koulussa puhumassa. Ensiksi mainitussa hän kehuu, kuinka hyvin hänet on aina otettu Euroopan kristityissä kirkossa vastaan, vaikka hän onkin muslimi.

KOULULAISILLE Shihab esitelmöi, että vaikka hän ja monet muut turvapaikanhakijat ovat tulleet oikeasti sotaa pakoon, on joukossa niitäkin, jotka ovat tulleet tänne ”vain huvikseen.”

Hirsimäki kertoo Suomen Sisusta: yhdistyksen toiminta ”on mysteeri, mutta kyllä me saadaan äänemme kuuluviin”. Hänen oma ratkaisunsa turvapaikanhakijoita koskevaan kriisiin olisi sulkea Pohjoismaiden rajat yksi kerrallaan niin, ettei Tanskasta päästäisi Ruotsiin eikä Ruotsista Suomeen, ”jotta apua tarvitsevia voisi auttaa siellä, missä he ovatkin”.

”Siinä on Sipilän turha mistään ihmisoikeuksista puhua.” (Tässä kohtaa joku yleisöstä taputtaa äänekkäästi.)

HIRSIMÄKI ja Shibab tapaavat, kun Hirsimäki on kuullut jälkimmäisen kouluvierailusta ja antanut vastaanottokeskukselle tiukkaa palautetta. Hänen mielestään turvapaikanhakijoita ei saisi päästää lasten lähelle. Shibab taas haluaa tavata Hirsimäen vuoropuhelun merkeissä.

Keskustelussa Shibab yrittää hieman lievittää Hirsimäen melko rankkoja ennakkoluuloja. Kuten sitä, että ”Ruotsin ongelmat johtuvat vain ja ainoastaan islamista”. Ei se nyt ihan noin mene, Shibab sanoo. Eivätkä vastaanottokeskuksen miehet lukitse naispuolisia turvapaikanhakijoita väkisin huoneisiinsa, kuten Hirsimäki epäilee.

Shibab myös myötäilee Hirsimäkeä: kyllä turvapaikanhakijoissa on sellaisiakin, jotka tulevat vain huvikseen ja raiskaamaan, hän sanoo.

”Jos Seinäjoella jotain tapahtuu, niin täällä on kyllä miehiä valmiina. Pelkään, että jotain sellaista käy”, Hirsimäki sanoo.

”Hyvä, pelkäämme siis kaikki”, Shibab toteaa.

SHIBABIA ja muita turvapaikanhakijoita koskevat osuudet ovat lämminhenkistä seurattavaa. Heidät kuvataan elokuvassa hyvin sympaattisessa valossa. Etenkin Shibabin Suomessa oloa tuskin vastustavat muut kuin kovimmat rasistit tai ”etnonationalistit.” Shibab saa myönteisen turvapaikkapäätöksen ja asunnon, jakaa mainoksia työkseen, opettelee suomea ja kotoutuu hienosti.

Hän myös tuntuu pukevan sanoiksi monen maahanmuuttokriitikon ajatuksia. Ei kukaan voi tietää totuutta kaikista turvapaikanhakijoista ja esimerkiksi väärän passin saa helposti. Eikä rajoja pitäisi hänen mielestään kaikille pitää auki, vaan ainoastaan niille, jotka oikeasti turvaa tarvitsevat.

Mujunen kohtelee vastaanottokeskuksen asukkaita rehdisti mutta jämerästi. Hän muistuttaa keskuksessa asuvia nuoria miehiä, ettei Suomessa voi olla kuin Irakissa, etenkin kun kesä tulee ja naiset saattavat pukeutua paljastavasti. Eräässä kohtauksessa hän nuhtelee yhtä asukeista tiukasti: muiden ihmisten uskoa pitää kunnioittaa. Mutta syynä onkin yllättäen se, että nuhdeltava on puhunut islamista törkeitä.

HIRSIMÄEN osuus tuntuu muusta elokuvasta hieman irralliselta. Hän ei esimerkiksi tapaa Shibabia enää koko loppuelokuvan aikana. Hirsimäen osuuksiin liittynevät myös ne osuudet, joita Ylessä pidettiin liian islamofobisina.

Hirsimäki kertoo haluavansa ottaa islamista paremmin selvää. Mutta miten hän sen tekee?

Kuuntelemalla esimerkiksi ruotsalaisen Mona Walterinpuheita. Walter on islaminuskoisesta kristityksi kääntynyt aktivisti, joka on suosittu puhuja kansallismielisten tilaisuuksissa – paasaavat puheet ovat sisällöltään ”muslimit haluavat orjuuttaa kaikki” -tyylisiä.

Hirsimäki myös tapaa toisen arabitaustaisen islam-kriitikon, joka vahvistaa hänen teoriansa Euroopan tietoisesta islamisaatiosta. ”Tätä suunnittelevien imaamien utopiassa Euroopassa vallitsee sharia-laki”, Hirsimäki kuulee.

NÄITÄ puheita ei elokuvassa mitenkään kyseenalaisteta.Vastapainoksi ei myöskään kuulla muita mielipiteitä tai tutkimuksia ”islamisaation” todenperäisyydestä.

Dokumentin tekijän ei tietenkään tarvitse selitellä elokuvassaan esitettyjä asioita, vaan ne voi aivan hyvin jättää katsojan vastuulle. Dokumentissa esitetyt näkökulmat ovat myös aina tekijän valitsemia – nyt lopputulokseen on valittu maahanmuutto- ja islam-kriittinen näkökulma.

En ihmettele Ylen valintaa jättää tällaisella näkökulmalla tehtyä Seinäjoen arabikevättäjulkaisematta, mutta oliko se millään tapaa hyvä ratkaisu?

MUUTAMA lehdistötilaisuuden maahanmuuttokriittinen osanottaja totesi, että vaikka he elokuvasta pitivätkin, ”se ei tarjonnut mitään uutta tietoa.” Mutta siihen liittyvät esityskiistat antoivat monille jälleen kerran aihetta syyttä Yleä sensuroinnista ja sananvapauden rajoittamisesta.

Vaikka sillä ei mitään tekemistä oikean sensuurin kanssa olisikaan – mikäli Yle ei päätä Seinäjoen arabikevättä esittää, eivätköhän tekijät voi laittaa sen nähtäville omin nokkineen minne tahtovat.

Mutta näin nämä asiat koetaan.


Ohjaaja Matti Reinikka. (KUVA: AKU ISOTALO / HS)
Oikaisu 1.3. kello 19.40: Artikkelista kirjoitettiin aiemmin muutaman kerran pakolaisista, oikea ilmaisu on turvapaikanhakija.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006020268.html
 
Viimeksi muokattu:
Aamupropaganda tulee kuunneltua sivukorvalla, mutta sammutan tv:n ennenkuin lapset altistuvat.

Pieni järkytys: Ylen puoli yhdeksän uutisia ei katsokaan juuri kukaan
Rituaalikatsojankin uutisten katseluun on alkanut tulla uusia sävyjä, kirjoittaa Sanna Kangasniemi.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006024221.html?ref=rss

Finnpanelin luvut kertovat, että puoli yhdeksältä telkkaria ei avaa edes joka viides suomalainen. Ohjelma on kyllä keskimääräisellä 800 000:lla katsojallaan yleensä viikon katsotuimpia. Mutta se nyt vain kertoo siitä, ettei lineaarista televisiota toljoteta siinä määrin kuin ennen vanhaan.

Luvut järkyttivät minua. Olin kuvitellut, että kaikki katsovat pääuutislähetystä.
 
Back
Top