Taitaa vaatia sisäänkirjautumista X nykyään, jotta pääsee lukemaan...Miten tuolta pääsee ketjua lukemaan? Minulla heittää vain ko. taistelijan viestien virtaan ja kertoilee siellä kaikenlaisia juttuja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Taitaa vaatia sisäänkirjautumista X nykyään, jotta pääsee lukemaan...Miten tuolta pääsee ketjua lukemaan? Minulla heittää vain ko. taistelijan viestien virtaan ja kertoilee siellä kaikenlaisia juttuja.
Tällä kierroksella kilahti. Kyllä voi ihminen olla pienestä asiasta iloinen.Monelleko miehistön taistelijalle tuli ylennys tänään? Itselleni ei osunut tällä(kään) kertaa, vaikka syksyllä eräs henkilö kertoi kyllä esittävänsä asiaa eteenpäin. Ehkäpä esitys ei vaan ehtinyt tälle kierrokselle mukaan.
Tällä kierroksella kilahti. Kyllä voi ihminen olla pienestä asiasta iloinen.Onnittelut muille ylennyksen saaville.
![]()
Onneksi olkoon! Kyllä se hymyilyttää vaikka pellinpala onkin, varsinkin pitkästä työstä.Tällä kierroksella kilahti. Kyllä voi ihminen olla pienestä asiasta iloinen.Onnittelut muille ylennyksen saaville.
![]()
Päivitys tähän:Viime vuoden kovassa kertauksessa ylennettiin käytännössä melkein kaikki jääkärit korpeiksi MAAKistamme. 20+ kappaletta. Huomionarvoista on se, että suurin osa oli sijoitettuja, ei sitoutuneita.
Itse annoin ylennysesityksen ryhmäni varajohtajalle. Särmä tyyppi, vaikka intistä jo 20 v. Ei voitu ylentää harjoituksen lopuksi kun oli jo korpraali, mutta ehkä nyt hänellekin tärppää. Mikä johtaisi siihen hauskaan tilanteeseen että varajohtajani on ylempi kuin allekirjoittanut ryhmyrinäitse kun en voi saada kuin vasta 2027 kun tuo korpinnatsa kilahti vasta -23.
No, toisaalta tämän vuoden alussa olin joukkueenjohtajana osan harjoitusta ja tein varajohtajastani (alik) myöskin ylennysesityksen kersantiksi.
No, nyt aika moni resup(ekka) voi kiitellä korpraali Stubbia uusista ruusukkeistaanEi mitään uutta.Katso liite: 121954
Mä voitin aikoinaan noissa PV:n "hippohiihdoissa" natsat kahdesti. Ja ihan automatic. Ensimmäinen käsketty kertausharjoitus miehistöntehtävissä ja siitä seuraavana itsenäisyyspäivänä korpin natsat. Meni muutamia vuosia välissä kunnes käsky taas kertaamaan, joku isompi harjoitus se oli nimeä en muista. Ja siitä seuraavana itsenäisyyspäivänä alikersantin natsat. Olin ihmeissäni ja olen edelleen mistä hyvästä ne tuli. Paljon nohevampia, osaavampia, innostuneempia ja positiivisella tavalla itseään esiin tuovia jäi ilman ylennystä.Oli pari tuttua nimeä listoilla: työkaverini kohosi miehistöalikiksi, ja eräs maakkilainen kohosi miehistökessuksi. Mahdollisesti eräs viime kovan ryhmäläiseni yleni korpraaliksi, mutta vaikea sanoa kun en muista etunimeä. VJ:ni sukunimellä oli yksi mutta hänestä tehtiin kessu; joten tuskin sama kaveri.
Itse en listoilla ollut, tosin enpä voikaan kuin vasta -27 jos silloinkaan. Tosin miehistöylennykset yli 30 v joukossa ovat vähän hippohiihtopalkintoja, etulinjan tehtäviin ei enää ole.
Mitä nyt vuosien varrella olen asiaa havainnoinut, niin aluetoimistosta riippuu paljolti se, mitä annetaan. MAAK voi vaikuttaa myös, siellä ehkä enemmän voi olla näitä "ei au-sijoitusta, mutta alikersantin arvo koska viimeiset 15 vuotta mukana" -tyyppejä. Tietysti, mistä sitä tietää mitä PV on todellisuudessa heidän varalleen varannut SA-hommiin...Mä voitin aikoinaan noissa PV:n "hippohiihdoissa" natsat kahdesti. Ja ihan automatic. Ensimmäinen käsketty kertausharjoitus miehistöntehtävissä ja siitä seuraavana itsenäisyyspäivänä korpin natsat. Meni muutamia vuosia välissä kunnes käsky taas kertaamaan, joku isompi harjoitus se oli nimeä en muista. Ja siitä seuraavana itsenäisyyspäivänä alikersantin natsat. Olin ihmeissäni ja olen edelleen mistä hyvästä ne tuli. Paljon nohevampia, osaavampia, innostuneempia ja positiivisella tavalla itseään esiin tuovia jäi ilman ylennystä.
Sittemmin kahden henkilön olen huomannut ylentyneen miehistöstä korpraaliksi, ainoat jotka viimeisimmästä käsketystä harjoituksestani tunsin ja ovat kotoisin samalta paikkakunnalta. Toinen heistä on nykyisin aktiivi paikallisessa MAAK:ssa. Olisin ehkä ymmärtänyt ylennysteni tarkoituksen, jos olisin ollut selkeästi jotain "erikoisosaamista" vaativissa tehtävissä molemmissa harjoituksissa, sijoitettuna tehtävään, joka vaatii aliupseerin arvoa, mutta kun en ollut. Ihan miehistön normihommia painettiin. Itseasiassa olin pihalla kuin lintulauta, mitä minulta edes odotetaan, mihin joukkoon kuulun ja mikä on se meidän tehtäväkin. Menin niin sanotusti vaan muiden mukana sen kummemin loistamatta ja itseään esille tuomalla.
Johtopäätös johon tulin. Kyllä niitä ylenyksiä jaetaan näköjään puhtaasti myös sen mukaan että vaaditut päivät käskettyjä harjoituksia on pv:n aluetoimiston papereissa täynnä. Minun kohdalla 10 päivää yhteensä. No nyt ei enää tarvitse miettiä tuleeko kertauskutsuja. Viisikymppiä lähestyy huimaa vauhtia, joten tässä ollaan koht sillään nostoväessä. Miehistöalikersanttia tuskin pv luokittelee siten että reserviläisikä kestäisi 60 ikävuoteen, saatikka sitten 65 vuoteen. Tosin jos nyt sattuisi jostain kumman syystä käsky vielä käymään niin nollasta saisivat aloittaa koulutuksen uudelleen. Sen verran tehokkaasti siviilielämässä unohtaa aivan kaiken aikaisemmin "koulutetun".
On se sinullakin nousemassa kun koko nostoväki (nyk. varareservi) on katoamassa. Kaikki tulevat pysymään reservissä siihen 65. ikävuoteen asti. PV sitten vaan valikoi kenen palveluksia tarvitsee ja loput arvatenkin pysyvät syvässä reservissä ilman mitään kontaktia sotavaltioon.Viisikymppiä lähestyy huimaa vauhtia, joten tässä ollaan koht sillään nostoväessä. Miehistöalikersanttia tuskin pv luokittelee siten että reserviläisikä kestäisi 60 ikävuoteen, saatikka sitten 65 vuoteen.
On se sinullakin nousemassa kun koko nostoväki (nyk. varareservi) on katoamassa. Kaikki tulevat pysymään reservissä siihen 65. ikävuoteen asti. PV sitten vaan valikoi kenen palveluksia tarvitsee ja loput arvatenkin pysyvät syvässä reservissä ilman mitään kontaktia sotavaltioon.
Leikkauskutsu voi olla hyvin hyvin odotettu jos tyrä vihoittelee pahasti?Minun iässäni kontaktia sotavaltioon kaipaa yhtä paljon kuin kutsua tyräleikkaukseen.
Onhan otettava se haaste pysyä sotakunnossa vielä 6.5 vuotta 1.5 vuoden sijaan. Tiukemmalla treenillä saappaat jalassa lähdön mahdollisuus kasvaaMinun iässäni kontaktia sotavaltioon kaipaa yhtä paljon kuin kutsua tyräleikkaukseen.
Tammikuussa kävin tuplatyräleikkauksessa ja kahdeksan viikon kävelyn jälkeen sai taas varoen alkaa riehumaan. Eli ei se niin paha ole.Minun iässäni kontaktia sotavaltioon kaipaa yhtä paljon kuin kutsua tyräleikkaukseen.
Sulla on baikal liian hyväluonteinen emäntä ja liian mukavaa töissäMinun iässäni kontaktia sotavaltioon kaipaa yhtä paljon kuin kutsua tyräleikkaukseen.
Just oli viimeinen kokous tälle viikolle ja välillä tuli mieleen tuntemattoman Lahtisen sanat siitä kuulasta joka tulis jne.Sulla on baikal liian hyväluonteinen emäntä ja liian mukavaa töissäMuistan aikoja, jolloin kh-lappu oli viikon pelastus.