Ylennysesitys miehistössä

Reserviläisliiton sivuilta:

Miehistöön kuuluva reserviläinen voidaan ylentää korkeitaan kersantin arvoon. Tällöin hänestä tulee aliupseeri ja hän kuuluu reserviin 60 ikävuoteen saakka.

Painovirhe, vai onko tosiaan nykyään näin?
 
Ainakin PV:n sivuilla on kersantiksi ylentämisen koulutusvaatimuksena reservin aliupseeri, eli ei siis liene mahdollista miehistölle saada kersantin arvoa ilman AU kurssia.
 
Viimeksi muokattu:
Reservissä ylennyksen edellytykset näyttäisivät olevan kohtuullisen tarkkoja kriteerien suhteen. Varusmiespalveluksen aikana ollaan tilanteen vaatiessa joustavampia.

 
Reservissä ylennyksen edellytykset näyttäisivät olevan kohtuullisen tarkkoja kriteerien suhteen. Varusmiespalveluksen aikana ollaan tilanteen vaatiessa joustavampia.

Vai tälviisii siel reservissä jaetaan arvoja. Ilmankos muutamissa porukoissa äijillä on rautaa kaulassa siinä määrin että ryhti tuppaa painumaan etukumaraan
 
Viimeksi muokattu:
Reserviläisliiton sivuilta:

Miehistöön kuuluva reserviläinen voidaan ylentää korkeitaan kersantin arvoon. Tällöin hänestä tulee aliupseeri ja hän kuuluu reserviin 60 ikävuoteen saakka.

Painovirhe, vai onko tosiaan nykyään näin?
Pitää paikkaansa. Tuosta kersantista eteenpäin sitten ei ole enää asiaa ilman aliupseerikurssia, vaikka aliupseeriksi rinnastetaan.
"Asevelvollinen, joka ei ole saanut aliupseerin koulutusta, voidaan ylentää reservissä enintään alikersantin sotilasarvoon. Ylentäminen edellyttää, että asevelvollinen on toimi-nut reservin koulutustapahtumassa aliupseerin tehtävässä tai on osoittanut kelpoisuutensa toimia johtajatehtävässä. Asevelvollinen on oltava sijoitettu tai sijoitettavissa aliupseerin tehtävään. "

"Ylennettäessä miehistöön kuuluva alikersantin arvoon, hänestä tulee aliupseeri. Tuolloin hän ei siirry 50-vuotiaana varareserviin, vaan jatkaa reservissä sen vuoden loppuun, jona täyttää 60 vuotta. "

 
^vaaditaankohan tuohon kessuun jotain poikkeuksellisia sankaritekoja?

Olen alikersantti ilman aukkia, joten vieläkö tässä olisi yhteen kulmarautaan mahdollisuus?
 
Tuossa vielä alemmasta linkistä vaatimukset kessuksi ilman AUKia:
"Asevelvollinen, joka ei ole saanut aliupseerin koulutusta ,mutta on kriisinhallintajoukoissa tai puolustusvoimissa aliupseerin tai määräaikaisen aliupseerin virassa hoitanut esimiestehtävää ja osoittautunut tehtävään sopivaksi, voidaan reservissä ylentää enintään kersantin sotilasarvoon. "
 
Kyllä minä noita korpin natsoja jakelisin ihan isänmaalle tehdystä työstä, tiedän itsekin henkilöitä joilla on kymmeniä päiviä, eikä natsoja tule kun ketään ei kiinnosta tehdä esitystä ylentämisestä. Sotilasarvona melko turha kuitenkin, sitten jos sinne alikessuksi ollaan ylentämässä, niin pitäisi mielestäni jotain johtamisnäyttöjäkin olla.
 
Kyllä minä noita korpin natsoja jakelisin ihan isänmaalle tehdystä työstä, tiedän itsekin henkilöitä joilla on kymmeniä päiviä, eikä natsoja tule kun ketään ei kiinnosta tehdä esitystä ylentämisestä. Sotilasarvona melko turha kuitenkin, sitten jos sinne alikessuksi ollaan ylentämässä, niin pitäisi mielestäni jotain johtamisnäyttöjäkin olla.
Edellisessä kertauksessa ainakin loppupalaverissa meiltä joukkueenjohtajilta pyydettiin ylennysesityksiä ja yksi noheva viestimies esitettiin ylennettäväksi korpiksi. "Ryhmän varajohtajaksi ajateltiin", annettiin perusteluksi. Taisi olla kaverin ensimmäinen kertausharjoitus, mutta tunnettiin varusmiespalveluksesta asti. Toki annettiin samassa rytäkässä liuta nimiä, jotka sai siirtää samalla varalisän puolelle.

Itse arvostan nohevia korppeja ja haluan antaa tunnustusta.
 
Edellisessä kertauksessa ainakin loppupalaverissa meiltä joukkueenjohtajilta pyydettiin ylennysesityksiä ja yksi noheva viestimies esitettiin ylennettäväksi korpiksi. "Ryhmän varajohtajaksi ajateltiin", annettiin perusteluksi. Taisi olla kaverin ensimmäinen kertausharjoitus, mutta tunnettiin varusmiespalveluksesta asti. Toki annettiin samassa rytäkässä liuta nimiä, jotka sai siirtää samalla varalisän puolelle.

Itse arvostan nohevia korppeja ja haluan antaa tunnustusta.
Hyvä! Itse jos olisin joukkueenjohtaja, olisin esittänyt ylennettäväksi jo useita.
 
  • Tykkää
Reactions: EVK
Lentosotamiehestä lentänyt wanhaksi luutnantiksi oitkän kaavan kautta. Korpin ja alikessun jämät tulivat turhaa rauhailemalla sekä kertaamalla, mutta kessun jämistä piti jo vähän kitistä. Vänrikin nappula tuli kurssin kautta ja lutin ruusuke taas jälleen kertaamalla, koska kertaus on kyllästymisen äiti... Vinkki... älä jää tukeen makaamaan, jos perusteet ovat täynnä. Kontaktoi ALTSTOA!
 
Itellä olisi haaveissa että kuntokuuri päälle. Tässä kesällä kun jäi nyt koronan takia aloittamatta keväällä.
Ja tavoitteeksi miehistöstä aliupseeriksi kurssi

Eikä kunnon osalta haittaa, vaikka ei pääsisikään kurssille.
 
Viimeksi muokattu:
Lentosotamiehestä lentänyt wanhaksi luutnantiksi oitkän kaavan kautta. Korpin ja alikessun jämät tulivat turhaa rauhailemalla sekä kertaamalla, mutta kessun jämistä piti jo vähän kitistä. Vänrikin nappula tuli kurssin kautta ja lutin ruusuke taas jälleen kertaamalla, koska kertaus on kyllästymisen äiti... Vinkki... älä jää tukeen makaamaan, jos perusteet ovat täynnä. Kontaktoi ALTSTOA!
Luulin että piti olla AUK-käytynä että voi hakea aliupseerista upseeriksi, mutta ilmeisesti olin väärässä?
 
Minut on ylennetty kertausharjoituksen perusteella korpista alikessuksi. Jotenkin en kokenut ansainneeni sitä ylennystä , mutta jossakin oltiin asiasta eri mieltä.
 
Joukkueenjohtajan leppymätön ja erehtymätön valvova silmä...1588049483868.png
 
Back
Top