Äänestys Zapad 2017

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyrsky
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Jos Venäjä käyttää sotilasvoimiaan Zapadin aikana, niin mikä on mielestäsi todennäköisin kohde?

  • Valko-Venäjä

  • Ukraina

  • Baltian maat

  • Ruotsi

  • Suomi

  • Puola


Tulokset ovat nähtävillä vasta äänestyksen jälkeen.
Julkisesti on sanottu (mm. silloisen eversti Nordbergin kirjassa), että Suomi esim. seuraa tiiviisti 76. laskuvarjodivisioonan touhuja Pihkovassa. Se kun on selkeästi korvamerkitty Itämeren alueelle.

Ei Suomessa tyhmiä tai sokeita ja kuuroja olla.
 
Ukraina varautuu mahdolliseen itänaapurin offensiiviin:

Muzhenko: Ukraine preparing for various scenarios amid Zapad 2017 military exercise


The Russia-Belarus Zapad-2017 exercise poses a threat to NATO countries and the nations of the post-Soviet world, Ukraine’s Armed Forces Chief of Staff and Commander-in-Chief Viktor Muzhenko said.

“We are evaluating various scenarios of the adversary’s actions, including offensive action,” the Ukrainian Defense Ministry’s press service quoted Muzhenko as saying.

The contents of the events planned during the Zapad-2017 exercise and the composition of forces involved makes it possible for Russia to deploy powerful offensive taskforces in both the southwestern and western strategic vectors and create conditions for their lasting employment, Muzhenko said.

This is an objective precondition of an emergence of a military threat of large-scale Russian armed aggression both against Ukraine and NATO countries, he said.

“As a pretext for the aggression, taking into account the unpredictability of the Russian leadership, may use high-profile provocations in regions of Ukraine or the Baltic States, citing alleged infringements of the rights and freedoms of Russian-speaking residents and a threat to their security,” Muzhenko said.

The Russia-Belarus Zapad-2017 strategic maneuvers will be held on September 14-20.

https://www.kyivpost.com/ukraine-po...narios-amid-zapad-2017-military-exercise.html
 
Jaa Ruotsin lehdistö sanoi muutava kuukausi sitten että tarte vaan Saulin nimikirjoitus niin on koko Suomen rajavartiolaitos aseissaan.

Muistin väärin, se oli iltalehti

Suomi voi heittää rajalle jopa 10 000 vartijaa

Rajavartiolaitoksen valmius on yllättävän vahva - rajajoukot jopa saavat mennä Ahvenanmaalle. Presidentti pystyy ääritilanteessa käskemään kolme vartijaa rajakilometrille kolmeen vuoroon, jos tilanne itärajalla muuttuu kriittiseksi.

Iltalehti sai perjantaina vahvistuksen, että reservin rajajoukot ovat olemassa yhä edelleen. Joukkojen vahvuus on nykyisin "yli kymmenentuhatta" rajavartiolaitoksen tiedustelu- ja sissikoulutuksen saanutta reserviläistä.

Suomi voi kutsua nämä joukot vahventamaan rajavartiolaitosta myös silloin, kun puolustusvoimilla ei ole lakiin perustuvaa toimivaltuutta.

Rajajoukkojen mobilisointi ei nimittäin edellytä liikekannallepanoa tai sellaista sotaa ennakoivaa tilaa, jolloin asevelvolliset kutsutaan niin kutsuttuihin ylimääräisiin harjoituksiin. Rajajoukot saadaan kasaan kynänvedolla. Tasavallan presidentti antaa sotilaskäskyn esimerkiksi tuhannen reserviläisen kutsumisesta rajavartiolaitoksen kertausharjoituksiin.

Tähän päätökseen riittää sisäisen turvallisuuden järkkyminen eli esimerkiksi maarajan vuotaminen. Rajajoukkoja käytetään muun muassa maahanpyrkijöiden rekisteröintiin ja heidän kokoamiseen leireihin.

Mikä erikoista, Suomi voi siirtää rajajoukot jopa Ahvenanmaalle. Koska rajajoukot eivät ole sotajoukkoja vaan sisäisen turvallisuuden joukkoja, ne eivät riko Ahvenanmaan demilitarisointia koskevia kansainvälisiä sopimuksia.

http://www.iltalehti.fi/pakolaiskriisi/2016013021036667_cm.shtml
 
Aavistuksen huvittaa sekä nämä pohdinnat valtuuksista että mahdollisten sotavankien statuksesta.

Kuten täällä on tuotu esille, saadaan nopeastikin varteenotettavan kokoinen, vaikkakin hieman sekalainen aseistettu pumppu kokoon. Sen pitäisi riittää LKP-ajan ostamiseen koska aivan yllätyksenä tuleva hyökkääjäkään ei takuuvarmasti ole koostumukseltaan mikään yhtenäinen ja täysin kalustettu panssariarmeija huoltoineen ja epäsuorineen ym. Sellainen tulee viipeellä kuten meidän omatkin reservistä nostettavat joukot.

Poliittinen johto olisi periaatteessa riski, mutta väitän että tilanteen mennessä päälle olisi paine valmiiksi sovittujen kuvioiden polkaisemisesta päälle niin MASSIIVINEN, että se myös lähtisi päälle vaikka allekirjoittaja ei olisi varma mitä Iiris nyt ajattelee tästä militarismista. Paperit lyötäisiin eteen ja sitten homma olisi koneiston käsissä. Pitäisi olla jo ihan oikeasti Venäjän ostama poliitikko jos lähtisi tätä kovasti hidastelemaan.

Uskoisin että aseelliset hyökkääjät torjuttaisiin ja sen jälkeen sitten mietittäisiin kenellä oli valtuudet tehdä mitäkin. Tuskin asia valtuuksista kiinni jäisi tekovaiheessa.

Toisaalta en näe myöskään niin että kukaan lähtisi kyseenalaistamaan, että kiinni saatu Ivan ei olisikaan sotavanki jos hänen rikollinen poliittinen johtonsa olisi käskenyt hänen jättää hihalippunsa pois. Ei mitään raakuuksia tai laittomuuksia eikä porsaanreikien etsimistä pykälistä. Ei sellaisesta hyötyäkään ole. Oletan viholliselta samaa, mutta jos se syyllistyisi täällä(kin) raakuuksiin niin se sataisi vain puolustajan päättäväisyyteen lisänä: Ei sellaista väkeä voi päästää runtelemaan alueitamme, puhumattakaan mahdollisista ihmisistä joita jäisi evakuoimatta.

De facton pohjalta näissä pitää mennä, asia ennen muotoa kuten taloushallinnossakin ollaan yrittävinään toimia.

Edit: Viesti laukesi ennenaikaisesti. Noloa.
 
Viimeksi muokattu:
Kun juuri kukaan ei tiedä sielläkään, voi sekin osaltaan luoda haastetta länsimaiden tiedustelulle, joka taas vaikuttaa reagoimiseen jne jne. Kun näitä valmiusharjoituksia tehdään vaikkapa 4xvuosi, useamman vuoden ajan niin luohan se edellytyksiä sitten yhdellä kerralla toteuttaa joku operaatiokin.

Mitä edellytyksiä pitää olla kasassa, että asialliseen hyökkäysoperaatioon lähdetään -nopeasti-, kun vastassa on:

kansa, jonka vastarintamoraali on lyötävissä nopeasti vain joukkotuhoasein

joukkoja, jotka ovat hyvin koulutettuja ja varustettuja

kolme lyötävää puolustushaaraa

puolustaja kykenee keskittämään myös melkoisen tulivoiman

kaikki tiestö ei suinkaan palvele hyökkäyksen päämääriä

ja kirsikkana: showhon voi liittyä yllättävänkin nopeasti muita valtioita eli vauhdin on oltava melkoinen ja onnistumisen samoin varmaa.

Yllä kirjatun listanomaisen luettelon kumoaminen ei onnistu pikkunipistelyillä ja tuo lista on de facto.

Suomalaiset komentajat eivät myöskään ole kiinni hyökkääjän virittämässä hillotolpassa, kuten näytti olleen mm. Ukrainassa alkuun ja Georgiassakin siitä oli viitteitä.

Tarkoitukseni ei ole suinkaan maalata asioita ruusunpunaisin värein, ei, vaan enemmänkin tuo lista kertoo siitä kokonaisuudesta, josta meidän on pidettävä kiinni ja kehittää sitä vielä alati.
 
Poliittinen johto olisi periaatteessa riski, mutta väitän että tilanteen mennessä päälle olisi paine valmiiksi sovittujen kuvioiden polkaisemisesta päälle niin MASSIIVINEN, että se myös lähtisi päälle vaikka allekirjoittaja ei olisi varma mitä Iiris nyt ajattelee tästä militarismista. Paperit lyötäisiin eteen ja sitten homma olisi koneiston käsissä. Pitäisi olla jo ihan oikeasti Venäjän ostama poliitikko jos lähtisi tätä kovasti hidastelemaan
Vain muutama vuosi sitten oli Halonen Presidenttinä ja Puolustusvoimain ylipäällikkönä, Tuomioja ulkoministerinä. Nyt on Vanhanen ehdokkaana ja Heinäluomakin häärii taustoilla. Vihreät nousussa eikä vasemmistoliiton hallituspaikka ole poissuljettu tulevaisuudessa.

Toivonpa toivon, että olet enemmän oikeassa myös tulevaisuudessa. Tämän hetken tilanne on toki melko hyvä (Sipilä???)
 
Ohessa omat varovaiset mietelmät aiheesta.

Putinilta on mennyt momentum ohi. Näitä isoja harjoituksia voi järjestää mutta ketään ne eivät enää Ukrainan tapahtumien jälkeen yllätä. Tarkoitan, että ns. kikka kakkosiin osaa loppu Eurooppaa varautua. No, jos joku maa niin Valko-Venäjä ehkä voidaan ottaa mutta siinä se.

Ylitettyään Rubiconin 2014 Ukrainassa Putinin olisi silloin pitänyt ottaa mitä mieli teki. Mutta hän vain ylitti Rubiconin joen toiselle rannalle ja eikä jatkanut siitä enää Roomaan. Eurooppa osaa nyt olla varautunut mahdollisten Venäjän maan kommervenkkeihin. Ei taida Putinkaan itse tietää mitä haluaa. Tai jos tietää mitä haluaa, ei uskalla ottaa sitä mitä mieli tekee.

2014 Putinin puolella oli se seikka, että juuri kukaan Euroopassa ei ollut varautunut nykyajan sotiin kun taas Venäjä oli varustautunut jo useamman vuoden. Analogiaa voi hakea Aatun ajan Saksasta jolloin maa oli v. 1938 varustautunut sotaa varten jo useamman vuoden kun taas länsimaat aloittivat varustautumisen vasta silloin. Ja vuotta tai kahta myöhemmin Saksan Blitzkrieg otti Euroopasta lähes sen mitä halusi.

Putinilla ei ole enää muuta tekemistä kuin mekastaa ja möykätä. Koettaa ydinaseilla esittää isoa ja mahtavaa arvostusta hakien mutta turhaan. Järkevintä olisi lopettaa sapelinkalistelu lännen kanssa mutta koska kansaan on jo ajettu propagandaa sisään ja armeijan asemaa korostettu ei sotamasiinan menoa ole helppo pysäyttää ilman kasvojen menetystä. Hyökätäkään ei kuitenkaan enää voi niin ei voida kuin leikkiä isoa russia stronk tyylillä ja toivoa, että talouden väjäämättömän romahtamisen seuraksena oma asema ei romahda kuten Ceausesculle kävi.
 
Ohessa omat varovaiset mietelmät aiheesta.

Putinilta on mennyt momentum ohi. Näitä isoja harjoituksia voi järjestää mutta ketään ne eivät enää Ukrainan tapahtumien jälkeen yllätä. Tarkoitan, että ns. kikka kakkosiin osaa loppu Eurooppaa varautua. No, jos joku maa niin Valko-Venäjä ehkä voidaan ottaa mutta siinä se.

Ylitettyään Rubiconin 2014 Ukrainassa Putinin olisi silloin pitänyt ottaa mitä mieli teki. Mutta hän vain ylitti Rubiconin joen toiselle rannalle ja eikä jatkanut siitä enää Roomaan. Eurooppa osaa nyt olla varautunut mahdollisten Venäjän maan kommervenkkeihin. Ei taida Putinkaan itse tietää mitä haluaa. Tai jos tietää mitä haluaa, ei uskalla ottaa sitä mitä mieli tekee.

2014 Putinin puolella oli se seikka, että juuri kukaan Euroopassa ei ollut varautunut nykyajan sotiin kun taas Venäjä oli varustautunut jo useamman vuoden. Analogiaa voi hakea Aatun ajan Saksasta jolloin maa oli v. 1938 varustautunut sotaa varten jo useamman vuoden kun taas länsimaat aloittivat varustautumisen vasta silloin. Ja vuotta tai kahta myöhemmin Saksan Blitzkrieg otti Euroopasta lähes sen mitä halusi.

Putinilla ei ole enää muuta tekemistä kuin mekastaa ja möykätä. Koettaa ydinaseilla esittää isoa ja mahtavaa arvostusta hakien mutta turhaan. Järkevintä olisi lopettaa sapelinkalistelu lännen kanssa mutta koska kansaan on jo ajettu propagandaa sisään ja armeijan asemaa korostettu ei sotamasiinan menoa ole helppo pysäyttää ilman kasvojen menetystä. Hyökätäkään ei kuitenkaan enää voi niin ei voida kuin leikkiä isoa russia stronk tyylillä ja toivoa, että talouden väjäämättömän romahtamisen seuraksena oma asema ei romahda kuten Ceausesculle kävi.

Ei Suomen puolustusvalmius ole Ukrainan sodan aloittamisen jälkeen mitenkään merkittävästi noussut. Ei ole tullut mitään sellaista uutta tekijää minkä takia nyt oltaisiin paljon valmiimpia.

Se, että lehdistö kirjoittaa enemmän asiasta ei ole sama kuin että todellinen torjuntavalmius olisi merkittävästi erilainen.
 
Muistin väärin, se oli iltalehti

Suomi voi heittää rajalle jopa 10 000 vartijaa

Rajavartiolaitoksen valmius on yllättävän vahva - rajajoukot jopa saavat mennä Ahvenanmaalle. Presidentti pystyy ääritilanteessa käskemään kolme vartijaa rajakilometrille kolmeen vuoroon, jos tilanne itärajalla muuttuu kriittiseksi.

Iltalehti sai perjantaina vahvistuksen, että reservin rajajoukot ovat olemassa yhä edelleen. Joukkojen vahvuus on nykyisin "yli kymmenentuhatta" rajavartiolaitoksen tiedustelu- ja sissikoulutuksen saanutta reserviläistä.

Suomi voi kutsua nämä joukot vahventamaan rajavartiolaitosta myös silloin, kun puolustusvoimilla ei ole lakiin perustuvaa toimivaltuutta.

Rajajoukkojen mobilisointi ei nimittäin edellytä liikekannallepanoa tai sellaista sotaa ennakoivaa tilaa, jolloin asevelvolliset kutsutaan niin kutsuttuihin ylimääräisiin harjoituksiin. Rajajoukot saadaan kasaan kynänvedolla. Tasavallan presidentti antaa sotilaskäskyn esimerkiksi tuhannen reserviläisen kutsumisesta rajavartiolaitoksen kertausharjoituksiin.

Tähän päätökseen riittää sisäisen turvallisuuden järkkyminen eli esimerkiksi maarajan vuotaminen. Rajajoukkoja käytetään muun muassa maahanpyrkijöiden rekisteröintiin ja heidän kokoamiseen leireihin.

Mikä erikoista, Suomi voi siirtää rajajoukot jopa Ahvenanmaalle. Koska rajajoukot eivät ole sotajoukkoja vaan sisäisen turvallisuuden joukkoja, ne eivät riko Ahvenanmaan demilitarisointia koskevia kansainvälisiä sopimuksia.

http://www.iltalehti.fi/pakolaiskriisi/2016013021036667_cm.shtml

mutta rajamiehille sallitussa aseistuksessa lienee rajoituksia Ahvenanmaalla? Tuskin voidaan lähettää joku Leopard 2A6 -pataljoona sinne ja sanoa, että nou hätä, nää on rajavartioita?
 
mutta rajamiehille sallitussa aseistuksessa lienee rajoituksia Ahvenanmaalla? Tuskin voidaan lähettää joku Leopard 2A6 -pataljoona sinne ja sanoa, että nou hätä, nää on rajavartioita?

Alkaa aika nopeasti tulemaan noottia sopimuksien rikkomisesta, jos demilitarisoidulle alueelle viedään vaikka panssarivaunuja ja tykistöä "sisäiseen turvallisuuteen" vedoten.

Ainakin 90-luvulla irakissa ja 2000-luvulla sudanissa on ollut kiistoja mitä "poliiseilla" on tarkoitettu.

Usein kun diplomaatit ajattelee poliisit tälläisiksi.

c97e3f67-1a71-4126-8e59-bc1ad680f526.jpg


Sitten väestön hyvinvoinnista onkin huolehtimassa nämä miehet.

983da24f0b6b07e007cff153cee6f702--angola-namibia.jpg
 
Ei Suomen puolustusvalmius ole Ukrainan sodan aloittamisen jälkeen mitenkään merkittävästi noussut. Ei ole tullut mitään sellaista uutta tekijää minkä takia nyt oltaisiin paljon valmiimpia.

Se, että lehdistö kirjoittaa enemmän asiasta ei ole sama kuin että todellinen torjuntavalmius olisi merkittävästi erilainen

Uskallan mielipiteenäni esittää, että olen eri mieltä. :oops: Aika raskaasti vielä.
 
Uskallan mielipiteenäni esittää, että olen eri mieltä. :oops: Aika raskaasti vielä.
Mihinköhän tuo puolustuskyvyn nousu perustuu?

Puolustusbudjetti ei ole kasvanut, kertsusmäärät ennallaan, uusia hävittäjiä ei ole vielä ostettu.

Budjettianalyyseissä täällä on moitittu ratkaisuja vastuuttomiksi.

Ja käsittääkseni armeija on aiemminkin rahamäärällään varustautunut juurikin torjumaan Venäjältä tulevaa uhkaa. Se, että nyt saataisiin samalla rahalla paljon aiempaa parempi puolustuskyky ei ole kovin realistista.

Uskoisin väitettä jos puolustusbudjetti olisi ollut selkeästi isompi, enemmän kertausharjoituksia ja isompia kalustohankintoja.
 
Ei Suomen puolustusvalmius ole Ukrainan sodan aloittamisen jälkeen mitenkään merkittävästi noussut. Ei ole tullut mitään sellaista uutta tekijää minkä takia nyt oltaisiin paljon valmiimpia.

Se, että lehdistö kirjoittaa enemmän asiasta ei ole sama kuin että todellinen torjuntavalmius olisi merkittävästi erilainen.

Tuossahan noita uudistuksia on kasattuna:

https://maanpuolustus.net/threads/s...hyvä-valmius-nopeaan-reagointiin.4100/page-14
 
Ohessa omat varovaiset mietelmät aiheesta.

Putinilta on mennyt momentum ohi. Näitä isoja harjoituksia voi järjestää mutta ketään ne eivät enää Ukrainan tapahtumien jälkeen yllätä. Tarkoitan, että ns. kikka kakkosiin osaa loppu Eurooppaa varautua. No, jos joku maa niin Valko-Venäjä ehkä voidaan ottaa mutta siinä se.

Ylitettyään Rubiconin 2014 Ukrainassa Putinin olisi silloin pitänyt ottaa mitä mieli teki. Mutta hän vain ylitti Rubiconin joen toiselle rannalle ja eikä jatkanut siitä enää Roomaan. Eurooppa osaa nyt olla varautunut mahdollisten Venäjän maan kommervenkkeihin. Ei taida Putinkaan itse tietää mitä haluaa. Tai jos tietää mitä haluaa, ei uskalla ottaa sitä mitä mieli tekee.

2014 Putinin puolella oli se seikka, että juuri kukaan Euroopassa ei ollut varautunut nykyajan sotiin kun taas Venäjä oli varustautunut jo useamman vuoden. Analogiaa voi hakea Aatun ajan Saksasta jolloin maa oli v. 1938 varustautunut sotaa varten jo useamman vuoden kun taas länsimaat aloittivat varustautumisen vasta silloin. Ja vuotta tai kahta myöhemmin Saksan Blitzkrieg otti Euroopasta lähes sen mitä halusi.

Putinilla ei ole enää muuta tekemistä kuin mekastaa ja möykätä. Koettaa ydinaseilla esittää isoa ja mahtavaa arvostusta hakien mutta turhaan. Järkevintä olisi lopettaa sapelinkalistelu lännen kanssa mutta koska kansaan on jo ajettu propagandaa sisään ja armeijan asemaa korostettu ei sotamasiinan menoa ole helppo pysäyttää ilman kasvojen menetystä. Hyökätäkään ei kuitenkaan enää voi niin ei voida kuin leikkiä isoa russia stronk tyylillä ja toivoa, että talouden väjäämättömän romahtamisen seuraksena oma asema ei romahda kuten Ceausesculle kävi.

Sitä jäänyt miettimään oliko Krimi heille "kokeilu"johonkin isompaan operaatioon vaiko itse päämäärä. Ainakin parissa naton sisällä olevassa maassa on sen verran isoja määriä venäläisväestöä joiden kautta voisi masinoida jotakin Krimin kaltaista. Eri asia on millaiset reaktiot ja seuraukset siitä tulisivat.
 
Ainakin parissa naton sisällä olevassa maassa on sen verran isoja määriä venäläisväestöä joiden kautta voisi masinoida jotakin Krimin kaltaista. Eri asia on millaiset reaktiot ja seuraukset siitä tulisivat.
Joko NATO reagoi kuten kuuluu tai sitten NATO ei reagoi jolloin usko sen puolustukseen romahtaa ja NATOn olemassa olo lakkaa de facto.
 
Joko NATO reagoi kuten kuuluu tai sitten NATO ei reagoi jolloin usko sen puolustukseen romahtaa ja NATOn olemassa olo lakkaa de facto.

Varmasti reagoi sitä en epäile. Mutta mitä he kykenisivät saamaan aikaisekssi. Krimin toisinto ei onnistu. Tuskin he sitä yrittäisivätkään. Mutta onko jotain ns uutta tulossa joka tekisi entistä epämääräisempää ja vaikeampaa määrittää hyökkääjä.
 
Back
Top