Äänestys Zapad 2017

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyrsky
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Jos Venäjä käyttää sotilasvoimiaan Zapadin aikana, niin mikä on mielestäsi todennäköisin kohde?

• Valko-Venäjä

• Ukraina

• Baltian maat

• Ruotsi

• Suomi

• Puola

Tulokset ovat nähtävillä vasta äänestyksen jälkeen.
Uskallan mielipiteenäni esittää, että olen eri mieltä. :oops: Aika raskaasti vielä.
Juuri näin. Ai että tekisi mieli kommentoida tuota kommenttia, mutta taidan nyt kuitenkin tyytyä vain peukuttamaan tätä @baikal'n kommenttia.

Postaamasi kuva ei taida olla Sudanista....? Se alempi nimittäin.

Lounais-Afrikan poliisin "sorkkaraudan" konstaapelit siinä poseeraa terroristin kalmon kanssa.

Mihinköhän tuo puolustuskyvyn nousu perustuu?

Puolustusbudjetti ei ole kasvanut, kertsusmäärät ennallaan, uusia hävittäjiä ei ole vielä ostettu.

Budjettianalyyseissä täällä on moitittu ratkaisuja vastuuttomiksi.

Ja käsittääkseni armeija on aiemminkin rahamäärällään varustautunut juurikin torjumaan Venäjältä tulevaa uhkaa. Se, että nyt saataisiin samalla rahalla paljon aiempaa parempi puolustuskyky ei ole kovin realistista.

Uskoisin väitettä jos puolustusbudjetti olisi ollut selkeästi isompi, enemmän kertausharjoituksia ja isompia kalustohankintoja.

Ei kyse ole rahasta tai kertausharjoitusmääristä, kyse on siitä miten olemassaolevia resursseja käytetään.
Se, mitä erityisesti Maavoimissa on tehty viimeisen 2,5 vuoden aikana tällä saralla on - uskallan väittää - suurin muutos mitä toisen maailmansodan jälkeen on Maavoimissa tehty.
Henk.koht. en olisi 3 vuotta sitten uskonut että olemme nyt siinä asennossa kuin olemme jos joku olisi kristallipallostaan näyttänyt 2017 syksyn tilanteen.
3 vuotta sitten Maavoimat oli lähes täysin koulutusorganisaatio, nyt se on jotakin aivan muuta. Ilma- ja Merivoimissa muutos ei ole niin suuri, koska organisaatiorakenteesta ja tehtävien luonteesta johtuen ne olivat aiemminkin selkeästi enemmän muuta kuin koulutusorganisaatio.
Itselleni on ollut yllätys miten nopeasti muuttuneeseen maailmaan kyettiin reagoimaan. Toki niin pitääkin pystyä, mutta silti.

Ei kyse ole rahasta tai kertausharjoitusmääristä, kyse on siitä miten olemassaolevia resursseja käytetään.
Se, mitä erityisesti Maavoimissa on tehty viimeisen 2,5 vuoden aikana tällä saralla on - uskallan väittää - suurin muutos mitä toisen maailmansodan jälkeen on Maavoimissa tehty.
Henk.koht. en olisi 3 vuotta sitten uskonut että olemme nyt siinä asennossa kuin olemme jos joku olisi kristallipallostaan näyttänyt 2017 syksyn tilanteen.
3 vuotta sitten Maavoimat oli lähes täysin koulutusorganisaatio, nyt se on jotakin aivan muuta. Ilma- ja Merivoimissa muutos ei ole niin suuri, koska organisaatiorakenteesta ja tehtävien luonteesta johtuen ne olivat aiemminkin selkeästi enemmän muuta kuin koulutusorganisaatio.
Itselleni on ollut yllätys miten nopeasti muuttuneeseen maailmaan kyettiin reagoimaan. Toki niin pitääkin pystyä, mutta silti.

Osaatko vähän avata kun olen hieman pihalla tapahtuneesta. Jos Venäjältä tulisi nyt yllättäen osana ZAPAD-harjoitusta 100 tankkia, 50000 miestä, itämeren laivasto ja 200 hävittäjää rajan yli, niin millä tavalla valmius on nyt isompi?

Kysyn koska en tiedä.

Viimeksi muokattu:

Kannattaa huomata sekin, että luulimme poliitikkojen olevan se kanto kaskessa. Eipä ollutkaan. Eli kassakaapissa oli varmasti joku selvä kuvio, jonka askelmerkit otettiin käyttöön, kun katsottiin tarpeelliseksi. Homma sujui kaikesta päätellen sutjakkaasti. Joka tapauksessa päätöksentekotapa ja -nopeus teki minuun vaikutuksen. Änkyrä-äänien lähes täydellinen puuttuminen oli myös merkille pantavaa....seikka, joka varmasti pantiin kalenteriin myös Sylttytehtaalla siellä idässä.

Ja lisää tulee ihan varmasti, joku visio ja systeemi ajetaan nyt johonkin malliin asti, kävi miten kävi. Viitteitä on julkisuudessa tämän tästä.

Osaatko vähän avata kun olen hieman pihalla tapahtuneesta. Jos Venäjältä tulisi nyt yllättäen osana ZAPAD-harjoitusta 100 tankkia, 500 miestä, itämeren laivasto ja 200 hävittäjää rajan yli, niin millä tavalla valmius on nyt isompi?

Kysyn koska en tiedä.
Juuri sellaista "tiedustelua" ja lirkkimistä joista pyritään koota isompia kokonaisuuksia. Aiheeseen voitte herra runtik tustustua sivuilla www.puolustusvoimat.fi
Samalla kannattaa tutustua muihinkin lähteisiin ja kerrata uutiset aiheesta. Tsemiä hommaan kyllä se siitä

yllättäen osana ZAPAD-harjoitusta

Olen varma siitä, että tämä momentum on nyt syöty. Yllätykset ovat muuttuneet ullatuksiksi.

Täydellinen persyllätys on sikälikin hankala rasti, kun harjoituksessa on mukana länkkäreitä sotilasasiamiehiä, myös suomalaisia. Ne pitäisi ensin lukita jonnekin ja se voisi herättää mielenkiintoa kotimaissa.

Suurharjoituksen tarkoitus on varmasti osoittaa tiettyä mahtia ja luoda pelotetta. Se on venäläinen näkökulma asiaan. Mutta jos se harkka poikii yhdenkään suuren yllätyksen, niin jumaliste, silloin ansaitsemme sen ja pulinat pois.

Mietin vähän tässä, nämä Zapad harjoitukset ruuka olla jotain mitä ne tekee tulevaisuudessa, niin nehän aikoo harjoitella Suomen lahdella maihinnousua kolmeen saareen, niin
se voi olla ylihuomenna Suomen maaperä......???

Osaatko vähän avata kun olen hieman pihalla tapahtuneesta. Jos Venäjältä tulisi nyt yllättäen osana ZAPAD-harjoitusta 100 tankkia, 500 miestä, itämeren laivasto ja 200 hävittäjää rajan yli, niin millä tavalla valmius on nyt isompi?

Kysyn koska en tiedä.
Aika rajusti alimiehitettyjä nuo vehkeet Venäjällä nykyään. Jos noista 500 ukosta 300 tarvitaan jo tankkien ja hävittäjien kuskaamiseen, ei jää enää montaa matruusia laivoihin! :)

Aika rajusti alimiehitettyjä nuo vehkeet Venäjällä nykyään. Jos noista 500 ukosta 300 tarvitaan jo tankkien ja hävittäjien kuskaamiseen, ei jää enää montaa matruusia laivoihin! :)
Joo, puuttui pari nollaa kun kännykällä kirjoittaa.

100 Leopard tankkia hollannista ja K9 Thunder heittimet Etelä-Koreasta toki parantaa tilannetta. Piti oikein tarkastella että mitä budjetilla on nyt tehty. Mutta ilmeisesti jotain enemmänkin on tehty toimintatapojen puolella. Hyvä asia kyllä, vaikka itse ei toimenpiteitä tiedäkään.

Tätä palstaa selatessa oppii kaikenlaista.

Oma ymmärrykseni valmiustasosta 2010 luvulla liittyy lähinnä uutisten ja poliittisten päätösten seurantaan. Jussi Niinistöön olen ollut kohtalaisen tyytyväinen, mutta silti poliittisella tasolla en ole havainnut tekijöitä, joiden olisin ajatellut muokkaavan puolustuskykyä ratkaisevasti.

Silti täällä minua paremmin asioista perillä olevat tuntuvat olevan yksiselitteisesti eri mieltä.

Tämän täytyy tarkoittaa, että päätöksenteossa upseeristossa on ihmisiä, jotka ovat tilanteen tasalla ja paljon pätevämpiä toimessaan suomen puolustuksen turvana kuin poliitikot, jotka luovat tälle toiminnalle puitteita.

Tämän täytyy tarkoittaa, että päätöksenteossa upseeristossa on ihmisiä, jotka ovat tilanteen tasalla ja paljon pätevämpiä toimessaan suomen puolustuksen turvana kuin poliitikot, jotka luovat tälle toiminnalle puitteita.

Olen itse aivan vakuuttunut siitä, että ammattisotilailla on päätöksentekokykyä paremmin ja enemmän kuin poliitikoilla joista monet ovat tulleet valituksi lähinnä sen takia koska heidän nimensä on kansalle tullut tunnetuksi julkkismedian kautta mitä kummallisimmista viihteellisistä suorituksista. Entinen urheilija tai joku BB talon asukki on todella kaukana siitä tietoisuudesta mitä tämän puheena olevan otsikon aihe edellyttää päätöksenteon kannalta.

Tätä palstaa selatessa oppii kaikenlaista.

Oma ymmärrykseni valmiustasosta 2010 luvulla liittyy lähinnä uutisten ja poliittisten päätösten seurantaan. Jussi Niinistöön olen ollut kohtalaisen tyytyväinen, mutta silti poliittisella tasolla en ole havainnut tekijöitä, joiden olisin ajatellut muokkaavan puolustuskykyä ratkaisevasti.

Silti täällä minua paremmin asioista perillä olevat tuntuvat olevan yksiselitteisesti eri mieltä.

Suurin ongelma nykyisessä organisaatiossa on se suuri määrä sijoittamattomia reserviläisiä joiden henkilökohtainen tragedia on jäädä pois voitokkaista taisteluista.
Henkisesti kastraatioon verrattavaa kun voi kertoa osallistuneensa talkoisiin lapioimalla paskaa pellolla tai keräämällä marjoja lasten ja vanhusten mukana.

Suurin ongelma nykyisessä organisaatiossa on se suuri määrä sijoittamattomia reserviläisiä joiden henkilökohtainen tragedia on jäädä pois voitokkaista taisteluista.
Henkisesti kastraatioon verrattavaa kun voi kertoa osallistuneensa talkoisiin lapioimalla paskaa pellolla tai keräämällä marjoja lasten ja vanhusten mukana.

Takaan, että 90% foorumin postaajista ei tasan halua olla "kaksisuuntaisella ampumaradalla". Itsekään en halua, mutta kokemusta on.

Tässä tulee mieleen hyvin yhden veteraanin sanonta..."taistelun vavisuttava kauhu".

Viimeksi muokattu:
Takaan, että 90% foorumin postaajista ei tasan halua olla "kaksisuuntaisella ampumaradalla". Itsekään en halua, mutta kokemusta on.

Tässä tulee mieleen hyvin yhden veteraanin sanonta..."taistelun vavisuttava kauhu".

Tuskin siellä kukaan haluaa olla mutta sen voin sanoa että moni joisi vitutukseen jos itse olisi lapioinut sontaa.

Tuskin siellä kukaan haluaa olla mutta sen voin sanoa että moni joisi vitutukseen jos itse olisi lapioinut sontaa.
Noh noh, aamulla menen itse taas kirjaimellisesti lappaamaan sontaa pellolle. Vaikkakin koneellisesti, lietemäistä ja satoja kuutioita. Mutta ei se niin pahaa hommaa ole. Kunhan ei joudu hakemaan mitään irronnutta sekoituspotkuria lietealtaasta, silloin se on perseestä, kirjaimellisesti. Tai kun kaveri hytissä vetää väärästä vivusta itsesi ollessa kärryn takana. Silloinkin vituttaa. Mutta mieluummin tunnen paskan maun suussa 16 tuntia päivästä, kuin joutuisin sotaan. Yksikään täysijärkinen ei sinne halua, viimeistään tulikasteen jälkeen varmasti leikkii mieluummin paskalla. Mutta ne joiden pää sen kestää, heidän epäonninen osansa on vain taistella, onnekkaat heikot pääsevät lapioimaan paskaa pellolle.

Noh noh, aamulla menen itse taas kirjaimellisesti lappaamaan sontaa pellolle. Vaikkakin koneellisesti, lietemäistä ja satoja kuutioita. Mutta ei se niin pahaa hommaa ole. Kunhan ei joudu hakemaan mitään irronnutta sekoituspotkuria lietealtaasta, silloin se on perseestä, kirjaimellisesti. Tai kun kaveri hytissä vetää väärästä vivusta itsesi ollessa kärryn takana. Silloinkin vituttaa. Mutta mieluummin tunnen paskan maun suussa 16 tuntia päivästä, kuin joutuisin sotaan. Yksikään täysijärkinen ei sinne halua, viimeistään tulikasteen jälkeen varmasti leikkii mieluummin paskalla. Mutta ne joiden pää sen kestää, heidän epäonninen osansa on vain taistella, onnekkaat heikot pääsevät lapioimaan paskaa pellolle.

Pakottamalla on vaikea ketään pitää sodassa joten kyllä siellä ihan omasta tahdosta ollaan.

Back