Äänestys Zapad 2017

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyrsky
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Jos Venäjä käyttää sotilasvoimiaan Zapadin aikana, niin mikä on mielestäsi todennäköisin kohde?

• Valko-Venäjä

• Ukraina

• Baltian maat

• Ruotsi

• Suomi

• Puola

Tulokset ovat nähtävillä vasta äänestyksen jälkeen.
@Juna112Porojetsiin , @Honcho , @Old Boy

Olette sitten varmasti lukeneet esimerkiksi tämän Petri Mäkelän tuoreen kirjoituksen tältä aamulta:

"So far only the motorized rifle regiment of the 4th Kantemir Tank Division has been confirmed to have arrived into Belarus. The Kantemir is part of the 1st Guards Tank army, the ultimate spearhead of Russian ground forces. The whereabouts of the Kantemir divisions remaining three full tank regiments are currently unknown and the other two heavy formations of the army, the Taman Motor Rifle Division and the 6th Tank Brigade are at least partially mobilized. There are strong indications that these troops will move to the Leningrad region.

There are also indicators that large parts of the 20th Combined Arms Army are moving towards the Leningrad region, that is the home for the 6th Army. The combined force would have most of the combat strength of three separate armies.

From the currently known deployments it certainly looks like the focus of the operations around Zapad2017 will be aimed up north. In this scenario, there would be an invasion force capable of seriously threatening Finland via the Karelian isthmus, coupled with supporting forces in the north."

http://newsnowfinland.fi/expert-blo...ussia-threatens-finland-and-the-baltic-states

Eli tuollaisia joukkoja sitä liikkuu tälläkin hetkellä aivan Suomen rajojen ulkopuolella. Yhteensä kolmen armeijan verran joukkoja. Veikkaampa, että pysäyttämiseen vaaditaan vähän muutakin kuin varusveijareista koottuja valmiusosastoja....

btw. Pohjois-Korea kuulemma valmistelee tällä hetkellä ICBM-koetta. Hienoa. Nyt puuttuu enää se Donald Trumpin lopullinen vetäminen alas vessanpöntöstä.

Viimeksi muokattu:

Olette sitten varmasti lukeneet esimerkiksi tämän Petri Mäkelän tuoreen kirjoituksen tältä aamulta:

"So far only the motorized rifle regiment of the 4th Kantemir Tank Division has been confirmed to have arrived into Belarus. The Kantemir is part of the 1st Guards Tank army, the ultimate spearhead of Russian ground forces. The whereabouts of the Kantemir divisions remaining three full tank regiments are currently unknown and the other two heavy formations of the army, the Taman Motor Rifle Division and the 6th Tank Brigade are at least partially mobilized. There are strong indications that these troops will move to the Leningrad region.

There are also indicators that large parts of the 20th Combined Arms Army are moving towards the Leningrad region, that is the home for the 6th Army. The combined force would have most of the combat strength of three separate armies.

From the currently known deployments it certainly looks like the focus of the operations around Zapad2017 will be aimed up north. In this scenario, there would be an invasion force capable of seriously threatening Finland via the Karelian isthmus, coupled with supporting forces in the north."

http://newsnowfinland.fi/expert-blo...ussia-threatens-finland-and-the-baltic-states

Eli tuollaisia joukkoja sitä liikkuu tälläkin hetkellä aivan Suomen rajojen ulkopuolella. Yhteensä kolmen armeijan verran joukkoja. Veikkaampa, että pysäyttämiseen vaaditaan vähän muutakin kuin varusveijareista koottuja valmiusosastoja....

btw. Pohjois-Korea kuulemma valmistelee tällä hetkellä ICBM-koetta. Hienoa. Nyt puuttuu enää se Donald Trumpin lopullinen vetäminen alas vessanpöntöstä.

Jos hämätään niin ensimmäiset siirrot on sinne minne ei olla menossa, itse toivoin harjoituksen alkuun vahvoja joukkoja Suomen rajan taakse.
Baltian on syytä olla huolissaan aina mutta veikkaan että suurin osa joukoista päätyy Ukrainan rajoille.

Vieläkin tärkeämpää olisi tietää mitä keskellä ja idässä tapahtuu ja liikkuuko junia.

Junat liikkuvatkin täysinä itään. Putin on ydinaseistanut Pohjois-Korean, tehnyt paholaisen. Ja sitten tuhoaa sen itse. Koska maailma tarvitsee sankareita, eikä niitä kukaan uskalla tuomita tai pakotteistaa. Putin on niin kiero äijä että voisi jopa tehdä noin :cool:

1) Voit päätellä oman turvallisuuskoneistomme ennakointi- ja reagointikyvystä jo pelkästään oman kertauskutsusi muodossa, eli reagoitu on vaikka älämölöä ei asiasta pidetäkään. Eikö niin? Ukkoja on kutsuttu harjoituksiin ensivasteeksi ns. worst case-scenariota varten. Kyllä tekin yllättävän nopeasti liikahdatte vaikka sitten NH90-kyydityksellä jos niikseen tulee tuonne rajan suunnalle auttamaan vihun ensimmäisen aallon torjunnassa ja sillä välillä aletaankin kasaamaan mittavempaa liikekannallepanoa. Sanoisin siis että rauhotutaan ja luotetaan meidän omien ammattilaisten kykyyn arvioida ja hoitaa tilannetta.

2) USA ei lamaudu totaalisesti vaikka Trump vedettäisiinkin kölin ali. Kyllä siellä on tarkkaan mietitty komentoketjun toiminallisuuden ylläpito kaikissa mahdollisissa skenaarioissa. Tietty Trump osoitti kyllä suojelaista puolta hienosti Suomea kohtaan, mutta sanoisin että samaa henkeä löytyy kyllä siellä presidenttiä alempaakin.

EDIT: Unohdin kirjoittaa Pohjois-Koreasta, eli:

3) Jos Pohjois-Korea päätyy eskaloimaan tilannetta niin se tarkoittaa sitä että jenkit vahvistavat läsnäoloaan korean niemimaalla ja tämä heikentää Venäjän kykyä tuoda moderneinta sotakalustoaan länsirajalle. Lisäksi tietysti miehistöä tarvitsee viedä kaluston mukana Venäjän itäosiin jos siellä alkaa länsimaailman arkkivihollisen ykkösnyrkki surramaan.

En usko että pääesikunnassa ym. pelkästään siemaillaan soija-lattea, pelataan Candy Crushia ja katsellaan uusimpia Sara Siepin instagram-kuvia.

Viimeiset 70 vuotta pahin uhkamme on ollut vihollisen yllätyshyökkäys, väittäisin että siihen on jonkin verran paukkuja laitettu ihan nytkin, koska muussa tapauksessa koko PV on täysin turha laitos.

Sama täällä että en minä hinkuisi etulinjaan, mielummin johonkin takaportaan huoltotehtäviin jossa suuri mahdollisuus päästä hengessä kotiin sodasta. En kaipaa sankarikuolemaa suolet sylissä.
Mä olen pahasti vanhentunutta tavaraa, ja pelkäänpä että jää pahimmassa tapauksessa kokonaan sivuutetuksi. Olen ollut valmis vannomani valan perusteella lähtemään täältä niissä tilanteissa, joissa sellainen on ollut lähellä ja jopa todennäköistä. En ole koskaan ajatellut, että olisi parempaa tapaa tai tärkeämpää syytä kuin velvollisuus ja kunnia. Kyllä minulle riittää että omissa monttubileissä vain kuulla sun kuusiesi kuiskintaa, mun henki on just sen arvoinen, ei enempää eikä vähempää.

Mä olen pahasti vanhentunutta tavaraa, ja pelkäänpä että jää pahimmassa tapauksessa kokonaan sivuutetuksi. Olen ollut valmis vannomani valan perusteella lähtemään täältä niissä tilanteissa, joissa sellainen on ollut lähellä ja jopa todennäköistä. En ole koskaan ajatellut, että olisi parempaa tapaa tai tärkeämpää syytä kuin velvollisuus ja kunnia. Kyllä minulle riittää että omissa monttubileissä vain kuulla sun kuusiesi kuiskintaa, mun henki on just sen arvoinen, ei enempää eikä vähempää.

Junat liikkuvatkin täysinä itään. Putin on ydinaseistanut Pohjois-Korean, tehnyt paholaisen. Ja sitten tuhoaa sen itse. Koska maailma tarvitsee sankareita, eikä niitä kukaan uskalla tuomita tai pakotteistaa. Putin on niin kiero äijä että voisi jopa tehdä noin :cool:

Kuulin huhua, että 2017 Venäjän ja p-korean tavaraliikenne kasvanut selvästi vuoden alusta lähtien.

Minulle on jäänyt tässä keskustelussa pessimistin rooli, mutta ei se oikeastaan haittaa. En ole oikeastaan koskaan tykännyt samanmielisestä toisten selkien taputtelusta ja ruusunpunaisista haavekuvista. Minun tunnuslauseeni on, että kun varautuu pahimman varalle, niin harvemmin tulee ikävällä tavalla yllätetyksi. Sitä paitsi optimistit eivät muuta maailmaa. He eivät nimittäin huomaa siinä mitään parannettavaa. Me pessimistit sen sijaan nähdään esimerkiksi Suomen Puolustusvoimien valmiusjärjestelmässä paljonkin parannettavaa. Olen @Kapiainen :n kanssa samaa mieltä, ett' PV on vuoden 2014 jälkeen tehnyt hyvin paljon asioita oikein nimenomaan valmiuden parantamisessa. Näkeehän sen jo maavoimien uusista nettisivuista, joiden headerissa lukee "Maavoimat - valmiutta 24/7". Olen kuitenkin @baikal :n kanssa eri mieltä siitä, etteikö poliitikot olisi se 'heikoin lenkki'. Mielestäni ovat. Sillä vaikka Puolustusvoimat tekisivät ihan kaiken oikein omien toimivaltuuksiensa puitteissa - kuten aivan varmasti tekevätkin - niin joskus tulee eteen se hetki, kun täytyy reserviläiset kutsua aseisiin. Ja muistakaa, että viimeksi reserviläisiä on kutsuttu sotatoimiin kesällä 1944. 73 vuotta sitten. Onko Saulilla, Jussilla, Juhalla & Co. lopulta tarpeeksi munaa allekirjoittaa LKP-käsky. Varsinkin kun Petteri vieressä muistuttaa, että "se maksaa sitten kansantaloudelle 50 miljoonaa euroa per päivä".

En usko että pääesikunnassa ym. pelkästään siemaillaan soija-lattea, pelataan Candy Crushia ja katsellaan uusimpia Sara Siepin instagram-kuvia.

Viimeiset 70 vuotta pahin uhkamme on ollut vihollisen yllätyshyökkäys, väittäisin että siihen on jonkin verran paukkuja laitettu ihan nytkin, koska muussa tapauksessa koko PV on täysin turha laitos.

Ei ne juo pelkästään soijalattea, ei. Puolustusvoimat ovat toimineet 10+ arvosanalla vuodesta 2014 alkaen. On keskitytty oikeisiin asioihin. Tai oikeaan asiaan: valmiustason nostoa. Kylmän sodan aikana PV oli koulutus- ja valmiusorganisaatio. Kylmän sodan jälkeen pelkkä koulutusorganisaatio. Nyt ollaan taas koulutus- ja valmiusorganisaatio. Mutta on tietyt rajat, joiden sisällä PV voi toimia. Kun niiden rajojen yli täytyy mennä, niin siihen tarvitaan poliitikoilta lupa. Ja pahoin pelkään, että sen luvan saaminen ajoissa on Suomen nykyjärjestelmän kaikista suurin koetinkivi.

Minulle on jäänyt tässä keskustelussa pessimistin rooli, mutta ei se oikeastaan haittaa. En ole oikeastaan koskaan tykännyt samanmielisestä toisten selkien taputtelusta ja ruusunpunaisista haavekuvista. Minun tunnuslauseeni on, että kun varautuu pahimman varalle, niin harvemmin tulee ikävällä tavalla yllätetyksi. Sitä paitsi optimistit eivät muuta maailmaa. He eivät nimittäin huomaa siinä mitään parannettavaa. Me pessimistit sen sijaan nähdään esimerkiksi Suomen Puolustusvoimien valmiusjärjestelmässä paljonkin parannettavaa. Olen @Kapiainen :n kanssa samaa mieltä, ett' PV on vuoden 2014 jälkeen tehnyt hyvin paljon asioita oikein nimenomaan valmiuden parantamisessa. Näkeehän sen jo maavoimien uusista nettisivuista, joiden headerissa lukee "Maavoimat - valmiutta 24/7". Olen kuitenkin @baikal :n kanssa eri mieltä siitä, etteikö poliitikot olisi se 'heikoin lenkki'. Mielestäni ovat. Sillä vaikka Puolustusvoimat tekisivät ihan kaiken oikein omien toimivaltuuksiensa puitteissa - kuten aivan varmasti tekevätkin - niin joskus tulee eteen se hetki, kun täytyy reserviläiset kutsua aseisiin. Ja muistakaa, että viimeksi reserviläisiä on kutsuttu sotatoimiin kesällä 1944. 73 vuotta sitten. Onko Saulilla, Jussilla, Juhalla & Co. lopulta tarpeeksi munaa allekirjoittaa LKP-käsky. Varsinkin kun Petteri vieressä muistuttaa, että "se maksaa sitten kansantaloudelle 50 miljoonaa euroa per päivä".

Ei ne juo pelkästään soijalattea, ei. Puolustusvoimat ovat toimineet 10+ arvosanalla vuodesta 2014 alkaen. On keskitytty oikeisiin asioihin. Tai oikeaan asiaan: valmiustason nostoa. Kylmän sodan aikana PV oli koulutus- ja valmiusorganisaatio. Kylmän sodan jälkeen pelkkä koulutusorganisaatio. Nyt ollaan taas koulutus- ja valmiusorganisaatio. Mutta on tietyt rajat, joiden sisällä PV voi toimia. Kun niiden rajojen yli täytyy mennä, niin siihen tarvitaan poliitikoilta lupa. Ja pahoin pelkään, että sen luvan saaminen ajoissa on Suomen nykyjärjestelmän kaikista suurin koetinkivi.

En tiedä kenen kanssa vänkäät, suurin osa täällä pitää Venäjää uhkana ja haluaa lisää panostuksia puolustukseen.
Suurin osa myös vastustaa ammattiarmeijaa koska se romuttaa Suomen puolustuskyvyn, sinä kannatat sitä.

En tiedä kenen kanssa vänkäät, suurin osa täällä pitää Venäjää uhkana ja haluaa lisää panostuksia puolustukseen.
Suurin osa myös vastustaa ammattiarmeijaa koska se romuttaa Suomen puolustuskyvyn, sinä kannatat sitä.

Pointtini on se, että JOS Suomessa olisi ammattiarmeija, niin PV KOM voisi määrätä sen ihan minne tahansa ja koska tahansa. Nyt meillä ei ole, joten PV KOM voi valtuuksillaan liikutella vain muutaman sadan varusmiehen ja kantahenkilökunnan pikkuosastoja. Ammattiarmeija on parempi silloin, kun vastassa on yllätyshyökkäyksellä tuleva 0-200 000 sotilasta vahva vihollinen.

Reserviläisarmeija taas on parempi silloin, kun vastassa on ennalta-arvattavasti hyökkäävä 200 000+ vahva vihollinen.

Mutta minäpä poistun nyt tältä foorumilta, niin saatte rauhassa jatkaa selkääntaputtelua. Enpähän tule enää droppaamaan teidän tunnelmaa.

En mä nyt oikeastaan edes ymmärrä miten tämän keskustelun olisi tarkoitus edetä. Kukaan ei väitä etteikö itänaapuri voisi olla isokin uhka, mutta se että mitä on tehty tai jätetty tekemättä ei ole meidän tiedossa - eikä pidäkään olla. Itse silti luotan kuin graniittiin omien puolustusvoimien kyvykkyyteen hoitaa vihollisen ensiaallon hidastamista riittävästi. En usko myöskään että poliittinen porras olisi yhtään mikään uhka valmiuden nostamiselle ja reagoinnille jos horisontissa alkaisi näkymään green mean killing machineja. Meillä ei meinaan ole tällä hetkellä Tuomioja & co. hallituksessa eikä Halonen presidenttinä...

Aiemminkin sanoin jo että ei niitä kertauskutsuja, johon sinäkin olet ensi viikonlopulle saanut oman kutsusi, ihan muuten vaan järjestetä että pääsette leikkimään "syöksy sinä, minä syön puolukoita"-leikkejä maille ja mannuille.

Lisäksi on hyvä tajuta se että et voi oikeasti elää sellaisessa oletuksessa että suuri joukko-osasto pystyisi paraatimarssimaan 80km/h tasaisella vauhdilla Pietarista aina Turkuun asti. Ihan ajatusleikkinä heittäisin että jos tuolta alkaisi vyörymään rautaa yli niin ne tulisivat hyvin pitkälti teitä pitkin, joka tarkoittaisi sitä että tiet ja sellaiset alueet joilla telakalustolla pääsee pärräämään voitaisiin nopeasti pommittaa horneteilla sellaiseen kuntoon että vihu joutuisi siltakalustollaan tekemään uutta kulkureittiä. Tässä on jo tarpeeksi aikaa että sinne saadaan tosiaan vaikka tuolla NH90-kalustolla tuotua jantteria jne paikalle kertausharjoituksista ja rullattua läheltä löytyvää raskaampaa kalustoa puolustusasemiin.

Ei se Venäjä paraattimarssinut panssareillaan edes Itä-Ukrainan paljon helppokulkuisemmassa maastossa..

Realismi on hyvästä, mutta hädässä tohottava pelokas pessimismi ei ole katteetonta optimismia hyödyllisempää.

Väitätkö tosissaan, että Suomessa ei reagoida jos telaketjut kolisevat itärajan yli?

Minun tunnuslauseeni on, että kun varautuu pahimman varalle, niin harvemmin tulee ikävällä tavalla yllätetyksi. Sitä paitsi optimistit eivät muuta maailmaa. He eivät nimittäin huomaa siinä mitään parannettavaa.

Tässä nyt on vaan se hassu juttu, että uskoisin että sinä ja minä emme kumpikaan ole kovin perillä niistä työkaluista ja toimintatavoista millä valmiutta säädellään, emmekä tiedä paljoakaan Suomen sotilastiedustelun ja kv-yhteistyön tasosta.

Minun mielestäni ei ole optimismia eikä pessimismiä vaan realismia väittää, että koska meillä on ollut samasta suunnasta yllätyshyökkäyksen uhka hyvin pitkään, on tähän epäilemättä panostettu aika paljon ja vuoden 2013-2014 Ukrainan tapahtumien jälkeen vielä enemmän päivitetty valmiusasioita nykytasolle.

Se, että sinä olet pessimisti ja minä optimisti (tai realisti?) ei ole hitunvinkulaakaan vaikutusta Suomen todelliseen valmiuteen, etenkään kun meillä kummallakaan tuskin on aiheesta faktatietoa. Olen hyvin, hyvin tyytyväinen kaikesta siitä mitä PV on JULKISESTI tehnyt lähimenneisyydessä ja siksi oletan että myös meidän elinehto, eli valmiuspuoli, on hoidettu tasolla 10+. Minä en tiedä siitä mitään, eikä minun pidäkään tietää siitä mitään. En usko että he muuttavat asiassa mitään sen perusteella, mitä mieltä porukka on keskustelufoorumeilla ilman faktatietoa aiheesta.

Mutta minäpä poistun nyt tältä foorumilta, niin saatte rauhassa jatkaa selkääntaputtelua. Enpähän tule enää droppaamaan teidän tunnelmaa.

No eipä nyt taas sellaiseenkaan olisi mielestäni tarvetta, sinähän nostit tällaisen ajatuksen esille ja näyttäisi siltä että olet huolen suuruuden suhteen reippaasti vähemmistössä, mutta ei sitä pidä henkilökohtaisesti ottaa. Mielestäni tällä foorumilla ovat jopa eräisiin asiallisuuttaan puffaaviin, omalla nimellä käytettäviin foorumeihin verraten poikkeuksellisen paljon kiistelleet asiat, eivät ihmiset. Voin olla jossain ketjussa täysin eri mieltä, räväköinkin sanankääntein joskaan ei henkilöön menevästi, ja toisessa taas totaalisesti samoilla linjoilla kuin joku toinen keskustelija. Jos ei sitten muuten niin vaikkapa minkkiketjussa :)

Ns. rinkir**kkaus on vastenmielinen ilmiö ja misogyynisesti väitän että "naisten foorumeilla", erityisesti missä tahansa mamma-aiheisessa paikassa, se on sääntö eikä poikkeus. Mutta eipä eri mieltä oleminenkaan ole itseisarvo, jos 90% on eri mieltä jostakin niin saa varautua tuntemaan itsensä toisinajattelijaksi SIINÄ ASIASSA, eikä siinä ole mitään väärää tai kiellettyä olla eri mieltä...edes ammattilaisten kanssa, koska ammattilainenkin voi erehtyä kun yleispätevää empiiristä tietoa ei ole tämmöisessä aiheessa olemassa.

Ontanpa kantaa pariin asiaan noin niin kuin musta tuntuu -tasolla.

Ensinnäkin ammattiarmeijalla emme pärjää. Asevelvollisuus on ainoa keino tämän Venäjämme kanssa. Sen sijaan tämä erikoisjääkärien konsepti on hyvä täydentämään sitä mutta valitettavan pieni. Totta, että heitä on nyt koulutettuna jo useampi tuhat mutta ei valmiudessa. Useat erikoisjoukot, valmiusjoukot ja sitoumukset täydentävät konseptia hyvin mutta edelleen päivän pari myöhässä ontime -ajasta.

Asevelvollisuus paitsi mahdollistaa pitkän ja sinnikkään puolustautumisen niin se myös pitää jo itsessään puolustustahtoa yllä. Melkeinpä kaikkein tarkein asia tässä niin erikoiselta kuin se alkuun tuntuukin. Kaduillamme kulkee suomalaisia miehiä joista lähes jokainen on tutustunut rynnäkkökivääriin. Venäjästä johtuen.

Asevelvollisuus myös ns sivistää armeijaamme. Aseissa on koko maan kirjo niin ammatteja kuin älykkyyttkin eikä yksipuolinen valinta niistä jotka ohjautuisivat ammattisotilaiksi. Tätä voi väheksyä mutta kansainvälisissä vertailussa se on osoittautunut eduksemme. Sotilaamme ovat fiksua väkeä eivätkä todellakaan leipääntyneitä tehtävissään.

Iso osa valmiudestame nojaa myös eri turvallisuusviranomaisten kykyyn tehdä yhteistyötä. Ja sitä mallia käydään katsomassa ulkomailtakin. Toisistaan perilläoleva komentoketju ja valmius pitää sisällään armeijan valmiusyksiköt, rajan ja tullin sekä poliisin voimat. Ketjuun yhdistyy myös pelastuslaitos ja ensihoito.

Mitenkään vähäisenä en myöskään pidä kymmeniä hävittäjiämme sillä tänne tulijalla täytyy olla ensin ilmaherruus eikä se käy hetkessä.

Tiedustelu. Olemme jo kovin syvällä läntisissä puolustusorganisaatioissa. Emmekä toki pyyteettömästi. Ja toisaalta moni valtio luottaa siihen, että ensimmäisen linjan hidaste ja vastus venäläisille on täällä pohjoisen Spartassa juuri suomalaiset.

Samaisesta syystä läntisten organisaatioiden etu on, että Suomi on hyvin valistettu lännen tiedustelun löydöksistä. Kyllä Venäjän Euroopan kylki on läpivalaistu. Satelliittikuvin ja tele-, data- sekä radioliikennetiedusteluin. Venäjä on nykyään myös kyllin avoin, ettei voi estää paikallista tiedustelua.

Itsellämme on myös merkittävä ansalanka-verkko mutta vasta rajojemme sisäpuolella. Tarkoittaa kuitenkin, ettei sieltä huomaamatta tulla.

Eli asevelvollisuus on iso osa vapautemme vakuutusta. Isompi määrä nopean toiminnan valmiutta on edelleen tarpeen. Samaten kansainvälisillä kentillä hankittu tuore kokemus taisteluista. Ja tiedustelun suhteen emme onneksi ole yksin. Sitä apua on myös helpompi antaa kuin suoranaista sotilaallista.

Viimeksi muokattu:

Älä poistu! Sulla on ollut hyviä kirjoituksia joita on ollut ilo lukea, ja se että asioista ollaan joskus eri mieltä jostain asiasta ei tarkoita sitä että meidän ihmisten pitäisi riidellä vaikka asiat riitelee.

Pakottamalla on vaikea ketään pitää sodassa joten kyllä siellä ihan omasta tahdosta ollaan.

Ei ideassa sinänsä pahaa mielestäni olisi. Jos tämä "ammattiarmeija" olisi se nopean toiminnan pumppu joka olisi nopeammin kasattavissa, paremmin varusteltu ja ennen kaikkea nopeammin siellä missä tarvitaan. Ei kai se reservi siitä mihinkään katoaisi siltikään. Rahoitus tällekkin löytyisi jos haluttaisiin. Tämän hetken trendi näyttää olevan, että tärkeämpää on olla koko maailman pakolaisten sosiaaliluukku ja halaaja. ☺

Viimeksi muokattu:
Jotkut taas menevät tyylillä: "Rynkkyjä aletaan jakamaan kun Vaalimaalla puomit kolisevat tankkien edessä."

Jotain rajaa sentään invaasiofantasioille. :p

Back