Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tai sitten ilmapuolustus ylikuormitetaan ja tulivoima ei yksinkertaisesti riitä. Venäläisillä on myös paljon vanhoja koneita jotka menevät joka tapauksessa poistoon ja jokainen isompi voi ottaa vielä lisäksi liitokoneen hinaukseen eikä näihin laitettavan tykiruuan tarvitse osata hypätä.Saksa on Saksa ja noista päivistä on aikaa. Saksalla oli omat ongelmansa ja suuri alue valvottavana. Ei Suomellakaan pieni ole mutta kyllä aika vaikea on nähdä tilannetta jossa edes venäjä lähtisi isoa joukkoja ilmateitse selustaaan siirtämään. Ehkä siinä vaiheessa kun Suomen ilmapuolustus olisi lamautettu mutta kyllä tuollaisessa operaatiossa muutoin on aika iso riski, että se joukko pääsee koristamaan tilastoja. Tuollainen mahdolinen maahanlasku täytyisi muutoinkin päästä estämään silloin kun se on ilmassa eikä vasta silloin kun se on maassa.
Toki voihan naapuri käyttää ennakoidusti noita. Ilman sodanjulistusta vain varmistaakseen Suomen suunnan. Siinä vaiheessa ilmatorjunta taitaa olla ilmavoimien kontolla ja siitä valmiudesta en mitään tiedä mutta veikkaan, että ihan jokaisessa koneessa ei ole pilottia minuuttien lähtövalmiudessa.
Toisaalta tuhoaminen etukäteen on myös vihollisen kannalta riskittömin vaihtoehto.Siinä on aina riski kun omenoita myrkyttelee, että joku ei tiedä, joku ei muista tai tieto ei ole kulkunut ja joku oma haukkaa siitä omenasta.
Tuossa kun katsoo noita lähi-idän pätkiä niin miettii että ei välttämättä täysin paska idea pitää sitä auton lavalla.
Sammakko/tukijalat Suomen tuhansista maatalousmetsäkärryistä tai ihan kuorma-auton lavalle jossa valmiiksi hydrauliset tukijalat, näitä edellämainittuja alustoja suomessa on tuhansia ja taas tuhansia, käytännössä kaikki kuorma autot joissa palfingeri/hiiabbi. Varmasti vakaampia kuin hilux, tai mikään tankkia kevyempi jossa on ammuttaessa jousitettu alusta maata vasten. Etenkin kompakti ja kevyt 4x4 tai 6x6 kuormuri olisi myös nopea ja etenevä Sergei alusta. Napista tunkit maata vasten ja sergeilava jäykäksi.Jos keksit käyttötavan jossa alustan joustaminen ammuttaessa ei haittaa, niin silloin se voisi olla hyödyllinen.
Eräs lentäjä muisteli, kuinka 70-luvulla hänen yksikkönsä (johon kuului käytännössä kaikki kopterit joita Suomessa oli) piti tehdä ilmarynnäkkö lentokentälle sotaharjoituksessa. Kenttää puolustamassa oli pataljoona ja it-tykistöä. Ilmavoimien upseeri ilmoitti tekevänsä maahanlaskun kentän läheisyyteen paikkaan, joka olisi ollut suorasuuntaus aseiden katveessa. Se ei käynyt harjoituksen johtajalle, vaan rynnäkkö pitii suorittaa suoraan kiitoradalle, missä kopterit olivat sekä it-patterin että jv-pataljoonan ristitulessa. Myöhemmin sitten oltiin kovin ylpeitä siitä, että puolustaja oli onnistunut niin hyvin tehtävässään. (Samanlainen idioottirynnäkkö oli muuten kuvattu Sota 2016 romaanissa.) Vastustajan aliarviointiin ei ole kauheasti varaa, koska VDV on eliittiaselaji johon valikoituu parhaat miehet ja upseerit palvelukseen.
Sammakko/tukijalat Suomen tuhansista maatalousmetsäkärryistä tai ihan kuorma-auton lavalle jossa valmiiksi hydrauliset tukijalat, näitä edellämainittuja alustoja suomessa on tuhansia ja taas tuhansia, käytännössä kaikki kuorma autot joissa palfingeri/hiiabbi. Varmasti vakaampia kuin hilux, tai mikään tankkia kevyempi jossa on ammuttaessa jousitettu alusta maata vasten. Etenkin kompakti ja kevyt 4x4 tai 6x6 kuormuri olisi myös nopea ja etenevä Sergei alusta. Napista tunkit maata vasten ja sergeilava jäykäksi.
Muokattu ajatuskatkoksia.
Juurikin näin sitä suunnittelin myöskin. pelkän hiluxin lavalla voi olla vähän heittoa tähtäyksessä.
Venäjän maahanlaskujoukot ovat harjoitelleet paljon lentokenttien haltuunottoa. Doktriini on nykyisin sen suuntainen, että yksi pataljoona tekee laskuvarjohypyn ja ottaa kentän haltuunsa. Kenttä vallataan ja laitetaan käyttökuntoon. Seuraavat pataljoonat sitten kuljetetaan kuljetuskoneilla kentälle. Suomessahan on kymmenittäin kenttiä, jotka sopivat tuollaisen operaation toteuttamisen. Jo pelkästään niiden vartioiminen sitoo huomattavasti resursseja. Kevyesti varustetun suojauskomppanian mahdollisuudet torpata tuollainen laskuvarjojoukkojen pataljoonan maahanlasku ovat melko heikot. Ongelman mittakaavasta kertoo jotain se, että siviililentoasemia on 18 ja lentopaikkoja on 61 kappaletta.
Jos keksit käyttötavan jossa alustan joustaminen ammuttaessa ei haittaa, niin silloin se voisi olla hyödyllinen.
Ilmavoimat ottaa joka tapauksessa haltuunsa ison osan siviililentoasemista ja varalaskupaikoista, jotka pitää suojata jo oman toiminnan takia. Niissä lienee miehiä varovaisestikin arvioiden pataljoona kussakin, voi olla prikaatinkin verran ukkoja suuremmissa tukikohdissa. Lisäksi näitä suojattaneen ilmatorjunnalla, vähintään Sergeillä, usein Crotalella ja parhaimmillaan Nasamsilla. Ne ovat siis maahanlaskulta hyvin suojassa. Loput pitää toki varmistaa muutoin (tuhoamalla, kuten myöhemmissä viesteissäsi ilmaiset, ja/tai läsnäololla).
Lentopaikoista taas vain osa on sellaisia, että niiltä voisi operoida strategisilla kuljetuslentokoneilla (lasken tähän kuuluvaksi Il-76 ja An-124). Nopealla Wikipedia-kalkulaatiolla löytyi 17 lentopaikkaa vähintään tuhatmetrisellä kiitotiellä. Molemmat konetyypit saa kyllä alas maksimikuormassa alle kilometrin matkalla, mutta ainakaan An-124 tuskin nousee tyhjänäkään, ja veikkaanpa, että Il-76 vaatii sekin lähemmäs tuhat metriä. Nuokin 17 lentopaikkaa, joilla kiitorata riittää, ovat usein ahtaita ja maahan mahtuu kerrallaan enintään muutama kone purkamaan lastia. Tämä on kiusallista, koska se pitkittää operaatiota ja vaikeuttaa ilmaherruuden ylläpitämistä. Jos kentällä on vajaavahvuinen pataljoona ja lisää joukkoja tulee korkeintaan komppania tunnissa, niin ei se ole mitenkään hyvä tilanne. Riski suomalaisten vastahyökkäyksestä kasvaa, ja pelkästään ilmatorjunnan uudelleenryhmittäminen alueella tuottaa ison vaaran operaation menestykselle. Ukraina on opettanut, että iso kuljetuskone on haavoittuva maali.
Muutenkin meillä on edelleen 150 000 miehen maavoimat. Paljonko noista mahtaa olla prikaateissa ja taisteluosastoissa, runsas kolmannes ehkä? Sitten on hieman aselajijoukkoja, ja loput ovatkin sitä halveksuttua KKK-porukkaa (kikkeli, kivääri ja kokardi). Luulisi siitä riittävän kohteensuojaukseen. Lisäksi muistelen puolustusministeri Niinistön kertoneen, että kiinarynkkyjä ei ole stenattu... Eli en voi yhtyä väittämääsi, että niiden vartioiminen sitoisi huomattavasti resursseja. Muutama kymmenen tuhatta miestä sinne tai tänne, kun varustusta ei kuitenkaan tarvita kuin nimeksi. Ainoastaan harmaa vaihe asettaa omat ongelmansa, mutta toisaalta meikäläinen ilmapuolustus on silloin vielä huipussaan.
Virolaiset keksivät jo aikoja sitten... Nato-maa ja kaikkee, kyl ne osaa! Aktioni alkaa minuutin kohdalta.
Tuossa kun katsoo noita lähi-idän pätkiä niin miettii että ei välttämättä täysin paska idea pitää sitä auton lavalla.
Ilmavoimat ottaa joka tapauksessa haltuunsa ison osan siviililentoasemista ja varalaskupaikoista, jotka pitää suojata jo oman toiminnan takia. Niissä lienee miehiä varovaisestikin arvioiden pataljoona kussakin, voi olla prikaatinkin verran ukkoja suuremmissa tukikohdissa. Lisäksi näitä suojattaneen ilmatorjunnalla, vähintään Sergeillä, usein Crotalella ja parhaimmillaan Nasamsilla. Ne ovat siis maahanlaskulta hyvin suojassa. Loput pitää toki varmistaa muutoin (tuhoamalla, kuten myöhemmissä viesteissäsi ilmaiset, ja/tai läsnäololla).
Muutenkin meillä on edelleen 150 000 miehen maavoimat. Paljonko noista mahtaa olla prikaateissa ja taisteluosastoissa, runsas kolmannes ehkä? Sitten on hieman aselajijoukkoja, ja loput ovatkin sitä halveksuttua KKK-porukkaa (kikkeli, kivääri ja kokardi). Luulisi siitä riittävän kohteensuojaukseen. Lisäksi muistelen puolustusministeri Niinistön kertoneen, että kiinarynkkyjä ei ole stenattu... Eli en voi yhtyä väittämääsi, että niiden vartioiminen sitoisi huomattavasti resursseja. Muutama kymmenen tuhatta miestä sinne tai tänne, kun varustusta ei kuitenkaan tarvita kuin nimeksi. Ainoastaan harmaa vaihe asettaa omat ongelmansa, mutta toisaalta meikäläinen ilmapuolustus on silloin vielä huipussaan.
Lentopaikoista taas vain osa on sellaisia, että niiltä voisi operoida strategisilla kuljetuslentokoneilla (lasken tähän kuuluvaksi Il-76 ja An-124). Nopealla Wikipedia-kalkulaatiolla löytyi 17 lentopaikkaa vähintään tuhatmetrisellä kiitotiellä. Molemmat konetyypit saa kyllä alas maksimikuormassa alle kilometrin matkalla, mutta ainakaan An-124 tuskin nousee tyhjänäkään, ja veikkaanpa, että Il-76 vaatii sekin lähemmäs tuhat metriä. Nuokin 17 lentopaikkaa, joilla kiitorata riittää, ovat usein ahtaita ja maahan mahtuu kerrallaan enintään muutama kone purkamaan lastia. Tämä on kiusallista, koska se pitkittää operaatiota ja vaikeuttaa ilmaherruuden ylläpitämistä. Jos kentällä on vajaavahvuinen pataljoona ja lisää joukkoja tulee korkeintaan komppania tunnissa, niin ei se ole mitenkään hyvä tilanne. Riski suomalaisten vastahyökkäyksestä kasvaa, ja pelkästään ilmatorjunnan uudelleenryhmittäminen alueella tuottaa ison vaaran operaation menestykselle. Ukraina on opettanut, että iso kuljetuskone on haavoittuva maali.
Suurvalta-armeijan sotalaitos taipuu hitaasti. Kyllä se isosti hehkutettu uusi Venäjän sotalaitos rakentaa Neuvostoliiton perinnölle, vaikka siellä nykyään paljonkin yritetaään kehittää.Neuvostoliitto on kuopattu ja Putinin tekele on jo jotain muuta.
No jos julkisuudessa olevien tietojen mukaan ilmavoimat ova sodanaikaisessa vahvuudessa 30 k, niin kyllä sinne lento- ja logistiikkaorganisaation lisäksi ilmeisesti on kenttien suojana aika lailla porukkaa.Muutenkin meillä on edelleen 150 000 miehen maavoimat. Paljonko noista mahtaa olla prikaateissa ja taisteluosastoissa, runsas kolmannes ehkä? Sitten on hieman aselajijoukkoja, ja loput ovatkin sitä halveksuttua KKK-porukkaa (kikkeli, kivääri ja kokardi). Luulisi siitä riittävän kohteensuojaukseen. Lisäksi muistelen puolustusministeri Niinistön kertoneen, että kiinarynkkyjä ei ole stenattu... Eli en voi yhtyä väittämääsi, että niiden vartioiminen sitoisi huomattavasti resursseja. Muutama kymmenen tuhatta miestä sinne tai tänne, kun varustusta ei kuitenkaan tarvita kuin nimeksi. Ainoastaan harmaa vaihe asettaa omat ongelmansa, mutta toisaalta meikäläinen ilmapuolustus on silloin vielä huipussaan.
Kyllähän meille apumekaanikoille ennen kotiutusta vielä koulutettiin, millainen on kokonaisen lentotukikohdan sa-organisaatio, mutta siitä on minun osaltani jo pikkuisen reilut 30 vuotta. Mitä muistan, on vähäistä ja vanhentunutta tietoa. Ja kun kertauskutsujakaan ei sitten tullut, ei tuoreempaakaan tietoa ole.No jos julkisuudessa olevien tietojen mukaan ilmavoimat ova sodanaikaisessa vahvuudessa 30 k, niin kyllä sinne lento- ja logistiikkaorganisaation lisäksi ilmeisesti on kenttien suojana aika lailla porukkaa.
Itse en pidä mahdottomana että Sergei-järjestelmälle löydettäisiin uusi rooli droonien torjunnassa, mutta tämä tarkoittaisi ainoasaan taktisia drooneja ja tähän tarvittaisiin ilmeisesti (en ole asiantuntija) uutta tutkakalustoa, joka osaa poimia pienet muutaman kilometrin - parin peninkulman etäisyydellä toimivat droonit.