1918 Vapaus tai kansalaissota

Sirkka Arosalo tutkiessaan poliittisen väkivallan yhteiskunnallisia edellytyksiä on tullut siihen johtopäätökseen, että Suomen sisällissodassa valkoisen väkivallan kohteena oli poliittinen työväenliike.

Hän on tutkinut punaisen ja valkoisen Suomen alueella tapahtuneita molempien osapuolien suorittamia väkivaltaisuuksia. Hänen tutkimustulosten mukaan valkoinen väkivalta oli voimakkaammillaan niillä alueilla, joissa sosialidemokratian kannatusluvut olivat olleet perinteisesti korkeat ja järjestäytyminen ja äänestysaktiivisuus korkea.
Valkoinen väkivalta oli korkea myös siellä, missä ei ollut tapahtunut punaisten väkivallantekoja.


Kyse ei hänen mukaansa ollut kostosta, vaan hän luonnehtii ilmiötä termillä strateginen repressio. Tällaisen valikoivan väkivallan avulla valkoinen osapuoli kykeni vahvistamaan asemiaan suhteessa punaiseen osapuoleen.462

Jos luemme väkivaltaan kuuluvaksi myös vapaudenriistot eli vankeustuomiot, on Oulu erittäin hyvä esimerkki tällaisen strategisen repression harjoittamisesta. Myös Jukka Kekkonen on päätynyt samansuuntaiseen tulokseen valkoisten oikeudenkäytön poliittisen puhdistuksen luonteesta. Kekkonen toteaa:
Rikosoikeudellisen syyllisyyden rinnalle ja ohikin henkilön vaarallisuuden arvioinnissa nostettiin hänen sitoutumisensa työväenliikkeeseen. 463
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/histo/pg/ala-haivala/vankinav.pdf
Sivu 106
 
Dokumenttiprojekti: Uhrit 1918 tänään TV 1 klo 21.30

  • 52 min
  • ke 21.3.2018

Vuoden 1918 sisällissodan aikana ja sen jälkeen teloitettiin tuhansia suomalaisia. Elokuva kertoo tästä kauhun ja terrorin ajasta kahden sodan uhrin, teloittajan ja teloitetun kautta. O: Seppo Rustanius T: Illume Oy

https://areena.yle.fi/1-1436147
 
Dokumenttiprojekti: Uhrit 1918 tänään TV 1 klo 21.30

  • 52 min
  • ke 21.3.2018

Vuoden 1918 sisällissodan aikana ja sen jälkeen teloitettiin tuhansia suomalaisia. Elokuva kertoo tästä kauhun ja terrorin ajasta kahden sodan uhrin, teloittajan ja teloitetun kautta. O: Seppo Rustanius T: Illume Oy

https://areena.yle.fi/1-1436147
Ihan katsomisen arvoinen pätkä, melko raaka tosin autenttisen kuvamateriaalin takia.
Aiheuttaa tietyissä perinneyhdistyksissä kovasti nokan tukkoontumista..
 
Tässä todella lumivalkoinen näkemys....



Vapaussota/sisällisota ym nimiKatso liite: 20518asiatkin kohdallen!

Lueskelin suojeluskunnan kokouspapereita vuodelta 1920.
Hauskana pointtina oli selkeä vittuuntuminen kun maalaisliiton kannattajat eivät liity järjestöön vaikka heidän äänenkannattaja julkaisut kovasti kehuvat heidän olevan parhaimmistoa ja toisaalta lehdet haukkuvat suojeluskunta porukan olevan epämääräistä porukkaa...
 
Lueskelin suojeluskunnan kokouspapereita vuodelta 1920.
Hauskana pointtina oli selkeä vittuuntuminen kun maalaisliiton kannattajat eivät liity järjestöön vaikka heidän äänenkannattaja julkaisut kovasti kehuvat heidän olevan parhaimmistoa ja toisaalta lehdet haukkuvat suojeluskunta porukan olevan epämääräistä porukkaa...

Ei paljoa ole muuttunut sataan vuoteen...
 
Salaa hoidetun metsähaudan vainajien salaisuus alkaa aueta – He olivat Karl Ivar Stenroos, 24, ja Niilo Johannes Lindqvist, 15
Uhrien iät ovat 15 ja 24 vuotta. Krp valmistelee hautausta yhdessä omaisten kanssa.

KESKUSRIKOSPOLIISI on tunnistanut kaksi vainajaa, jotka löytyivät vuosi sitten Kanta-Hämeen Hausjärveltä.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005622418.html

Mielenkiintoinen yksityiskohta jutussa. Enpä ole aiemmin sisäistänyt että saksalaiset kävivät tuollakin suunnalla noin pitkällä kuin Riihimäellä ja Hämeenlinnassa. Etelärannalla ja Lahden suunnalla kyllä mutta jostain on jäänyt kuva että olisivat muuten pysytelleet nykyisen tien 25 sisäpuolella. Täytyy siis todeta että opinnot ovat allekirjoittaneella vielä pahasti kesken. Jotenkin jäänyt tuo sotilaallinen puoli vähemmälle kun inhimillinen ulottuvuus on ollut enemmän tapetilla.
 
Aika moni tarina on -liudentunut- vuosien saatossa siten, että tekijät olivat sakuja, sekin kannattaa muistaa. Tapahtumat ovat arkoja. Hlökoht. tiedossani on tapaus parin vuoden takaa, kun eräs -metsähauta- merkkeineen hävitettiin tarkoituksella ennenkuin pöljä toimittaja ehti kuvaamaan ja jutun tekoon. Suvun esi-isien muistoa ei saanut vetää lokaan, tosin he tekivät sen itse jo tultaessa -50-luvulle hyvin reippaasti. :devilish: Extratyypilliseen tapaan vei viina ja intohimoisin ikl-heppu vaihtoi tapetin värit -44....
 
Aika moni tarina on -liudentunut- vuosien saatossa siten, että tekijät olivat sakuja, sekin kannattaa muistaa. Tapahtumat ovat arkoja. Hlökoht. tiedossani on tapaus parin vuoden takaa, kun eräs -metsähauta- merkkeineen hävitettiin tarkoituksella ennenkuin pöljä toimittaja ehti kuvaamaan ja jutun tekoon. Suvun esi-isien muistoa ei saanut vetää lokaan, tosin he tekivät sen itse jo tultaessa -50-luvulle hyvin reippaasti. :devilish: Extratyypilliseen tapaan vei viina ja intohimoisin ikl-heppu vaihtoi tapetin värit -44....

Saksalaiset ovat aina hyvä selitys kun johonkin niljakkaaseen henkirikokseen kaivataan syyllistä. Sopivan epämääräinen syyllinen joka samalla valkopesee omat kätöset. Teloitukset taisivat yleensäkin olla huomattavasti useammin suomalaisten kuin saksalaisten käsialaa. Saksalaiset olivat kuitenkin säntillisesti järjestäytyneitä sotilaita toisin kuin kotimaiset toimijat.
 
Yksi usein toistettu tarina on tämä karkausyritys...löytyy paikallisistakin dokumenteista syinä ampumisille..
Vaikka Isomäen teloittamisessa Saari ja From vetivät vesiperän, niin samalla Pohjanmaan kierroksella kaksikko haki helmikuun alkupuolella Jämsässä vangitut työväenliikkeen ”tekijämiehet” Hugo Hartenin, Herman Salmelan ja Samuli Lehtisen Närpiön vankileiriltä ja teloittivat heidät Seinäjoella.
Pohjanmaan teloitusretken ”ansiosta” Jämsän tapahtumat olivat myöhemmin julkisen lehtipolemiikin, myös porvarillisen lehdistön, kohteina Isomäen nostettua syytteet Saarta ja Fromia vastaan. Joka yhteydessä Saari selitti ”ajan tavan mukaan”, että Pohjanmaalla kyseessä olivat karkausyritykset, joten vangit oli ammuttava. Valkoisenkaan Suomen oikeuslaitos ei selitystä niellyt.
http://www.jamsandraamateatteri.fi/opettaja-isomaumlen-uskomaton-tarina.html
 
Yksi usein toistettu tarina on tämä karkausyritys...löytyy paikallisistakin dokumenteista syinä ampumisille..

http://www.jamsandraamateatteri.fi/opettaja-isomaumlen-uskomaton-tarina.html

Näinhän se meni. Kun ei noista pohjalaisista ollut edes punikkeja tappamaan, niin itehän se piti tehdä.

" Jalmari Saari oli mennyt illalla 28. syyskuuta 1925 kartanonsa viljankuivaamona toimineeseen riiheen. Saari kiipesi sekoittamaan kuivuvaa viljaa ja nähtävästi putosi pimeässä pää edellä riihen uunin ja palomuurin väliseen rakoon. Saari sai pahoja palovammoja, lisäksi terävä kivensärmä lävisti keuhkot. Aamulla löydettäessä Saari oli vielä elossa, mutta hän kuoli myöhemmin sairaalassa."

Sairaala oli tuohon aikaan noin vajaan kahden kilometrin päässä Saaren kartanosta, mutta joen toisella puolella. Ja sillalle tuli matkaa hyvinkin kilometri lisää kummallakin rannalla. (Olisiko viety veneellä yli?)
Mainitsin aiemmin Saaren lesken naineen Tuorila-nimisen miehen ja Tuorilat asuvat Saaressa yhä. Kun Jämsään valmistui 60-luvulla uusi sairaala, perustettiin vanhaan sairaalaan englanninkielinen leikkikoulu. Siellä oli opettajattarena minulle eräs Tuorila ja oppilaana tämän vuotta minua vanhempi poika.
 
Näinhän se meni. Kun ei noista pohjalaisista ollut edes punikkeja tappamaan, niin itehän se piti tehdä.

" Jalmari Saari oli mennyt illalla 28. syyskuuta 1925 kartanonsa viljankuivaamona toimineeseen riiheen. Saari kiipesi sekoittamaan kuivuvaa viljaa ja nähtävästi putosi pimeässä pää edellä riihen uunin ja palomuurin väliseen rakoon. Saari sai pahoja palovammoja, lisäksi terävä kivensärmä lävisti keuhkot. Aamulla löydettäessä Saari oli vielä elossa, mutta hän kuoli myöhemmin sairaalassa."

Näitä onnettomuuksia taisi sattua enemmänkin näille ihmispaskoille. (y)
 
Näitä onnettomuuksia taisi sattua enemmänkin näille ihmispaskoille. (y)

Kyllähän tuossa epäilys herää että joku saattoi vahvastikin edesauttaa onnettomuutta. Tai sitten tuo on vain todiste siitä että jumala on olemassa. Varsin veemäinen tapa päättää päivänsä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Työläinen valkoisten joukoissa- veteraani oli kai melkoinen maalituksen kohde -20-luvun työmailla. Turpia tuli ja joiltain lähti ainoa. Ja osaa ei työnantajat uskaltaneet palkata lainkaan, koska se tiesi levottomuuksia mestoilla. Viimeisiä raskaampia kaunoja puolin ja toisin hoideltiin vielä Talvisodan aikaan.

Jos jotain noista ajoista meidän pitää ymmärtää, niin ainakin se, että ennenkuin uudestaan annamme asioiden kärjistyä tuolle tasolle pitää löytyä järkikulta päähän ja antaa sen vihaamisen jäädä vähemmälle.
 
nenkuin uudestaan annamme asioiden kärjistyä tuolle tasolle pitää löytyä järkikulta päähän ja antaa sen vihaamisen jäädä vähemmälle.

Eipä noista ole paljoa opittu. Ihan samoilla linjoilla jatketaan. Tänään jako on akselilla rasisti/suvakki tai vaikka foorumillakin usein seikkaileva liberaalivihervassari vastaan joku jota en oikein edes hahmota. Välillä se on ollut jotain muuta ja tulevaisuudessa keksitään taatusti uudet jakolinjat. Ihmisellä on valtavat voimavarat vihaan ja kaunaan.
 
Eipä noista ole paljoa opittu. Ihan samoilla linjoilla jatketaan. Tänään jako on akselilla rasisti/suvakki tai vaikka foorumillakin usein seikkaileva liberaalivihervassari vastaan joku jota en oikein edes hahmota. Välillä se on ollut jotain muuta ja tulevaisuudessa keksitään taatusti uudet jakolinjat. Ihmisellä on valtavat voimavarat vihaan ja kaunaan.

Miten löytää se oma paikkansa, jos haluaa luoda sovinnollisuutta ja toistensa ymmärtämistä?
 
Työläinen valkoisten joukoissa- veteraani oli kai melkoinen maalituksen kohde -20-luvun työmailla. Turpia tuli ja joiltain lähti ainoa. Ja osaa ei työnantajat uskaltaneet palkata lainkaan, koska se tiesi levottomuuksia mestoilla. Viimeisiä raskaampia kaunoja puolin ja toisin hoideltiin vielä Talvisodan aikaan.

Jos jotain noista ajoista meidän pitää ymmärtää, niin ainakin se, että ennenkuin uudestaan annamme asioiden kärjistyä tuolle tasolle pitää löytyä järkikulta päähän ja antaa sen vihaamisen jäädä vähemmälle.

Kyllä täällä yhtä ampujista muistettìin muistuttaa vielä vanhainkodissakin..
 
Miten löytää se oma paikkansa, jos haluaa luoda sovinnollisuutta ja toistensa ymmärtämistä?

Vaatii runsaasti perspiraatiota eikä onnistumisesta silti ole minkäänlaisia takeita . Someaikana korostuu asetelma jossa olet puolesta tai vastaan. Mitään neutraalia välitilaa ei juurikaan suvaita ja leimakirves heilahtaa salamana. Näkyy valitettavan usein tälläkin foorumilla muutamissa tunteita nostattavissa ketjuissa.
 
Back
Top