Olen vaan huomannut sen, että jopa vielä sata vuotta jälkikäteen jos ihminen asemoi itsensä jommalle kummalle puolen, niin eipä kannata faktoilla yrittää pilata hyviä asemointeja.
Keskusteluissa ei hyväksytä osallistujaa, joka pyrkii seisomaan ns. keskellä ilman himokkuutta suuntaan tai toiseen. Hän on toiselle lahtari ja toiselle kommonisti. Siitäpä sukeutuukin oivallinen keskustelu. Vähän niinkuin siinä Eppujen laulussa, kun henkilö on toiselle pioneeri ja toiselle vaskisti.
Ehkä tämän ym. vuoden tapahtumista keskustelu onkin osoittanut todella hyvin sen, mitä tarkoittaa edelleen suomalainen keskustelu? Se on joko maanisen tiukkaa omien lähteiden takana seisomista, ikäänkuin jalkaterät olisi naulattu paineilmalla lattiapalkkiin tai sitten onnettomia yrityksiä käsittää jotain siitä kokonaisuudesta keskustelun keinoin.....
Sota traumatisoi koko kansan riippumatta siitä kummalla puolen siinä sattui olemaan ja nekin, jotka syystä tai toisesta eivät joutuneet mukaan itse aktioihin. Trauman syvyyttä voi kuvata mm. se, että aihe ei ole sietänyt yhtään huumoria, ei nyt tule mieleen ainoatakaan yritystä siihen suuntaan. Jollain tapaa "paranemisprosessi" on edelleen kesken ja ehkä vasta nyt tulilla oleville sukupolville asia on tarpeeksi etäinen, että voivat aloittaa vaikka uuden sisällissodan.....
tai ovat sen verran fiksuja ja laiskoja, etteivät kehtaa sittenkään.