A-10 Warthog

Kone oli myäs halpa valmistaa, oli vaatimuksena suunnittelussa, kannattaisi järjestää avoin kilpailu kuka valmistaisi samaa konetta halvimmalla..

Kone oli halpa valmistaa koska siinä ei ollut juurikaan avioniikkoja. Tästä oli heti haittapuolensa, kone ei pystynyt operoimaan yöllä tai huonossa säässä.

A-10:iä vielä radikaalimpi idea oli 'Blitzfighter'. Se perustui kokemuksiin vanhoista armeijan yhteistoimintakoneista sekä HS-123 ja Ju-87:stä, eli koneista jotka operoivat pieniltä kentiltä läheltä etulinjaa läheisissä kosketuksissa maajoukkojen kanssa:
blitzfighter.jpg

Blitzfighterissä ei ollut mitään avioniikkoja eikä juuri muuta aseistusta kuin 30mm tykki. Ajatuksena oli että näitä koneita valmistettaisiin suuria määriä ja ne toimisivat eräänlaisena kevyenä ratsuväkenä joille ei annettaisi ylhäältä tarkkoja tehtävänantoja, vaan ne toimisivat itsenäisesti tai yhteistyössä armeijan yksiköiden kanssa etulinjan päällä ja sen välittömässä läheisyydessä.

USAF ei innostunut konseptista ollenkaan, mutta kansalliskaarti oli siitä jossain määrin kiinnostunut.
 
Juuri näin, tämän konseptin takana olivat USAFin "Juket", eli John Boydin oppipojat. He yrittivät saada Strike Eaglen peruttua ja hankkia tätä konetta.
 
Toinen hauska oli se koira joka ei pure mutta loukkaa muuten.
 
Kone oli halpa valmistaa koska siinä ei ollut juurikaan avioniikkoja. Tästä oli heti haittapuolensa, kone ei pystynyt operoimaan yöllä tai huonossa säässä.

A-10:iä vielä radikaalimpi idea oli 'Blitzfighter'. Se perustui kokemuksiin vanhoista armeijan yhteistoimintakoneista sekä HS-123 ja Ju-87:stä, eli koneista jotka operoivat pieniltä kentiltä läheltä etulinjaa läheisissä kosketuksissa maajoukkojen kanssa:
Katso liite: 39927

Blitzfighterissä ei ollut mitään avioniikkoja eikä juuri muuta aseistusta kuin 30mm tykki. Ajatuksena oli että näitä koneita valmistettaisiin suuria määriä ja ne toimisivat eräänlaisena kevyenä ratsuväkenä joille ei annettaisi ylhäältä tarkkoja tehtävänantoja, vaan ne toimisivat itsenäisesti tai yhteistyössä armeijan yksiköiden kanssa etulinjan päällä ja sen välittömässä läheisyydessä.

USAF ei innostunut konseptista ollenkaan, mutta kansalliskaarti oli siitä jossain määrin kiinnostunut.
Voin oikein kuvitella, miten JUKE Aerospace Inc. kasaa tuhansia tällaisia Pacific Northwestin kuusivanerista jossain Keskilännen perukoilla... :cool:
 

Axe aloittanut uuden pestinsä oikealla journalismilla, sissos saatana sentään.

Usein Herra 47 esittää aluksi kohtuuttomia vaatimuksia naisen suhteen, mutta lopulta hän antaa periksi ja sanoo kelpuuttavan itsellensä minkä tapaisen naisen tahansa. Yleensä Herra 47 jatkaa iskuyritystään, kunnes sen kohteena oleva nainen lyö häntä. Silloin Herra 47 tokaisee yleensä: ”Sissos saatana!”
;)
 
A10 kuolee.... tai sit ei. Super A10? Vai jokin muu kone korvaa sen, F35 on jo luokiteltu ulos, hinta y,s..
 

Suosittelen muistelmia lämpimästi. Lukemisesta on kauan, mutta mieleen jääneitä yksityiskohtia:

- Hämmentävä muistelmateos kun päähenkilö ihan avoimesti kehuu natseja ja heidän maailmankuvaansa. Kaikissa muissa muisteloissa päähenkilöt tekivät pesäeroa kansallissosialismiin, Rudel puolestaan ihan avoimesti analysoi miten slaavit ovat alempiarvoista väkeä.

- Taistelukuvauksista jäi mieleen että tykeillä aseistettu Stuka oli vaikea lennettävä. Sen käyttö edellytti koko osastolta raudanlujaa ammattitaitoa ja yhteistyötä.

- Sodan lopussa antautui Länsiliittoutuneille. Kuulusteluissa amerikkalaiset olivat kiristäneet tietoja ja uhanneet luovuttaa Rudelin Neuvostoliittoon. Rudel oli vastannut "Siitä vain, NL todennäköisesti pakottaa minut kouluttamaan heidän lentäjiään. Haluatteko että Punailmavoimien maataistelukoneet suunnitellaan ja lennetään minun opeilla?"
 
Muissakin aiheissa jo todettu, mutta A-10 harjoittelevat USAssa maantietukikohta hommia. Hmm haistaako USA jotain... harjoittelua isompaa rähinää vastaan, missä vihollinen voi vaikuttaa omiin lentotukikohtiin vai että A-10 voi operoida lähempänä etulinjaa..??
 
Kone oli halpa valmistaa koska siinä ei ollut juurikaan avioniikkoja. Tästä oli heti haittapuolensa, kone ei pystynyt operoimaan yöllä tai huonossa säässä.

A-10:iä vielä radikaalimpi idea oli 'Blitzfighter'. Se perustui kokemuksiin vanhoista armeijan yhteistoimintakoneista sekä HS-123 ja Ju-87:stä, eli koneista jotka operoivat pieniltä kentiltä läheltä etulinjaa läheisissä kosketuksissa maajoukkojen kanssa:
Katso liite: 39927

Blitzfighterissä ei ollut mitään avioniikkoja eikä juuri muuta aseistusta kuin 30mm tykki. Ajatuksena oli että näitä koneita valmistettaisiin suuria määriä ja ne toimisivat eräänlaisena kevyenä ratsuväkenä joille ei annettaisi ylhäältä tarkkoja tehtävänantoja, vaan ne toimisivat itsenäisesti tai yhteistyössä armeijan yksiköiden kanssa etulinjan päällä ja sen välittömässä läheisyydessä.

USAF ei innostunut konseptista ollenkaan, mutta kansalliskaarti oli siitä jossain määrin kiinnostunut.
Olihan USAF:lla A-37 Dragonfly:t Vietnamin sodan aikana ja A-29 Super Tucanoja saa kun vain ostaa.
 
Muissakin aiheissa jo todettu, mutta A-10 harjoittelevat USAssa maantietukikohta hommia. Hmm haistaako USA jotain... harjoittelua isompaa rähinää vastaan, missä vihollinen voi vaikuttaa omiin lentotukikohtiin vai että A-10 voi operoida lähempänä etulinjaa..??

Liikkuvaan sodankäyntiin, jossa "etulinja" siirtyy vuorokaudessa 100 km. Näiden avustamana. Tällaista maastoa on vaikkapa itä-Euroopassa.

Edit: fb-linkki ei näy jos ei ole kirjautuneena sisään fb:hen.
 
Back
Top