Ahvenanmaa

:facepalm::facepalm::facepalm: Että tällä tasolla sitten liikutaan.
Eihän me valita polarisoitunutta militarisointia suosivaan järjestelmää, jossa uhkakuvien logiikka on etusijalla? Ajatus on kirjoittajan, lopussa punaisella vahvennettuna.
Tyyppi puhuu logiikasta, mutta päätelmä on kuitenkin sitten tällaista :mad:

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1476938599724?ref=hs-b-paakirjoitukset-2

Ahvenanmaan demilitarisointi pohjautuu 1850-luvun Krimin sotaan – saariryhmän nykyinen asema hyödyttää Suomea
Ahvenanmaan demilitarisointi antaa puolustusoikeuden vain Suomelle. Samalla se tukee rauhanomaista ja monenvälistä linjaa muillakin foorumeilla.
Pääkirjoitus 21.10.2016 2:00 Päivitetty: 21.10.2016 10:18

Satavuotisen historiansa aikana Suomi on puolustanut rauhanomaista yhteistyötä ja voimakeinoista pidättäytymistä. Ahvenanmaan demilitarisoinnilla on tärkeä rooli Suomen perinteisessä monenvälisyysstrategiassa.

Ahvenanmaan demilitarisointi on myös osa globaalia kollektiivista turvallisuusjärjestelmää. Järjestelmä tunnustaa valtioiden osin vastakkaiset intressit ja lisää alueellista turvallisuutta luomalla alueen, jossa sotilaalliset vastakkainasettelut on kielletty.

B8514561.115150652;dc_trk_aid=288146107;dc_trk_cid=61348753;ord=[timestamp]

Ahvenanmaan demilitarisointi pohjautuu 1850-luvulla käytyyn Krimin sotaan. Suomen itsenäistyttyä ja Kansainliiton toimiessa demilitarisointia täydennettiin sota-aikaa koskevilla neutralisointimääräyksillä. Ahvenanmaan asemaa on vahvistettu myöhemminkin, kuten Suomen EU-jäsenyyden yhteydessä.

Ahvenanmaan demilitarisointi on hyvä esimerkki siitä, että monella pienellä askeleella voidaan käsitellä monimutkaista ongelmaa. Sopimukset muuttuvat myös sitä tärkeämmiksi, mitä kauemmin ne ovat voimassa ja mitä enemmän osapuolia niihin on liittynyt.

Jotkut tutkijat ovat sitä mieltä, että maailmansotien aikana tehdyt sopimusloukkaukset ovat heikentäneet demilitarisointia. Useimmiten esimerkkinä käytetään Ahvenanmaalle vuonna 1918 saapunutta ruotsalaista sotilasjoukkoa tai Neuvostoliiton toisen maailmansodan aikana Saaristomerelle ja Maarianhaminaan pudottamia pommeja.

Sodassa jokainen valtio pyrkii puolustamaan alueellista koskemattomuuttaan ja etujaan. Juuri tämän vuoksi demilitarisoinnista on päätetty: jotta voidaan välttää väkivallan kierre ja luoda keskustelualusta.

Nykyinen järjestely sallii käytännöllisyyden nimissä kattavat puolustustoimet. Suomi voi esimerkiksi poikkeusoloissa viedä Ahvenanmaalle väliaikaisesti aseellisia voimia järjestystä pitämään, ja sodan aikana Suomi voi miinoittaa Ahvenanmaan vesiä alueen puolueettomuuden turvaamiseksi. Tämä puolustusoikeus koskee kuitenkin vain Suomea.

Sen sijaan että Suomi valitsisi vaivalloisen ja kalliin sotilaallisen läsnäolon, maa voi panostaa ulkorajojen tehokkaaseen valvontaan.

Sotilaallinen varautuminen kuuluu puolustuksen ydintoimintoihin. Ahvenanmaa demilitarisoitiinkin juuri siksi, että saaret ovat strategisesti merkittäviä. Sotilaallinen varautuminen kattaa ymmärrettävästi myös Ahvenanmaan, mutta se ei loukkaa kansainvälistä oikeutta eikä sillä voida perustella oikeussääntöjen muuttamista.

Suomi on rakentanut ulko- ja turvallisuuspoliittista linjaansa rauhanomaisen yhteistyön varaan. Näin on tehty esteistä – joita on tullut eteen erityisesti Suomen itänaapurin suunnalta – huolimatta.

Kollektiivista turvallisuutta edistävä YK-yhteistyö on ollut erittäin tärkeää Suomelle. Myös pohjoismainen yhteistyö, Etyj, EU ja Arktinen neuvosto edustavat pyrkimystä keskittyä monenvälisiin ei-sotilaallisiin kysymyksiin. Tämän strategian avulla Suomi on onnistunut nostamaan muiden maiden kynnystä rikkoa voimassa olevia sääntöjä ja välttänyt bilateraaliset järjestelyt, joilla lukkiudutaan vallan epätasapainoon.

Kansainvälisen politiikan epätasapaino, jossa toisella puolella on suurvalta ja toisella pieni maa, on heikommalle osapuolelle haitallista. Monenvälinen yhteistyö kompensoi tällaista epätasapainoa. Se on YK:n ja kansainvälisen oikeuden tarkoitus: YK:n peruskirjassa sodasta tehtiin poikkeus, jota tulee käyttää rajatusti.

Vallan epätasapaino on aina läsnä huolimatta siitä, mitkä valtiot ovat milloinkin suurvaltoja. Kansainvälinen järjestelmä puuttuu kuitenkin vallan epätasapainon aiheuttamiin haittoihin ja varmistaa pienten valtioiden itsemääräämisoikeuden suurvaltoihin nähden.

Tällainen kauaskantoinen, rauhanomaisesti suuntautunut ja pragmaattinen monenvälisyys antaa Suomelle vahvan legitimiteetin ja kansainvälisen äänen huolimatta maan pienestä koosta.

Kyse on nyt siitä, jatkaako Suomi perinteisen linjansa puolustamista YK:n peruskirjan hengessä vai valitseeko maa polarisoituneen militarisointia suosivan järjestelmän, jossa uhkakuvien logiikka on etusijalla.

Sia Spiliopoulou Åkermark

Kirjoittaja on ”Demilitarisointi militarisoituvassa maailmassa” -projektin tutkimusjohtaja Ahvenanmaan rauhaninstituutissa.
 
Mainittakoon, että näillä meidän lentäjillä ja tulenjohdolla on tilannekuva kokolailla paremmin hallussa kuin täällä keskimäärin. Heillä on siis kuva venäläisliikennöinnistä ja radioliikenteesta sekä turvallisuustilanteesta ylipäätään. Siellä Hornetin ohjusten takana ei siis ole epätietoinen pohtia vaan määrätietoinen tehtävänsä suorittaja - ja hyvän tuen kanssa. Hieman poikkeava ja ennakoimaton venäläiskoneen lento varmasti terävöittää koko organisaation ja jos tilanne on muutoinkin herkkä niin entisestään.

Tuolle ylläolevalle pääkirjoitukselle voi vain sanoa, että kirjoittaja joutaisi sinne Ahvenanmaan luodolle rauhan kukka rinnassaan valvomaan sitä demilitarisointia.
 
Mainittakoon, että näillä meidän lentäjillä ja tulenjohdolla on tilannekuva kokolailla paremmin hallussa kuin täällä keskimäärin. Heillä on siis kuva venäläisliikennöinnistä ja radioliikenteesta sekä turvallisuustilanteesta ylipäätään. Siellä Hornetin ohjusten takana ei siis ole epätietoinen pohtia vaan määrätietoinen tehtävänsä suorittaja - ja hyvän tuen kanssa. Hieman poikkeava ja ennakoimaton venäläiskoneen lento varmasti terävöittää koko organisaation ja jos tilanne on muutoinkin herkkä niin entisestään.

Tuolle ylläolevalle pääkirjoitukselle voi vain sanoa, että kirjoittaja joutaisi sinne Ahvenanmaan luodolle rauhan kukka rinnassaan valvomaan sitä demilitarisointia.
Svenskien ilmaan nostettavalle tutkakalustolle olisi vaan tarvetta täälläkin. Nyt nähty Venäjän harjoitus Itämeren yllä olisi varmasti parempi hallita awacs koneella.
 
Svenskien ilmaan nostettavalle tutkakalustolle olisi vaan tarvetta täälläkin. Nyt nähty Venäjän harjoitus Itämeren yllä olisi varmasti parempi hallita awacs koneella.
Tai jos poliittiset päättäjät niin haluaisivat, käytettävissä voisi olla myös laajemman ja tehokkaamman AWACS-kaluston tuottama tieto...

Juuri Itämerellä AWACS:sta olisi apua. Miksei tietysti olisi kiva nähdä myös rajan takana kauempana matalalla lentävät koneet. AWACSin eliniän odote saattaa vaan olla tositilanteessa Suomen ympäristössä rajallinen. Se olisi nimenomaan S-400:n pitkän kantaman ohjukselle otollinen maali: hitaasti korkealla lentävä suuri kohde.
 
Ruotsin kanssa harjoitellaan jatkuvasti, mutta sitten kun on tilanne päällä ei mitään tapahdu. Tässäkin tilanteessa Erieye koneen olisi pitänyt lentää "harjoituksissa" Etelä-Suomessa. Tai ken tietää, vaikka olisi lentänytkin.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Ruotsin kanssa harjoitellaan jatkuvasti, mutta sitten kun on tilanne päällä ei mitään tapahdu. Tässäkin tilanteessa Erieye koneen olisi pitänyt lentää "harjoituksissa" Etelä-Suomessa. Tai ken tietää, vaikka olisi lentänytkin.
No, ei paljasteta kaikkia kortteja saman tien! Normaalin rauhanajan tilanteeseen ei tarvita AWACS:a, koneet nähdään kyllä hyvin KAVAlla. Samaan aikaan on hyvä harjoitella sopivassa ympäristössä toimintamalleja ruotsalaisten AWACSien (ja miksei myös kompassiruusu-tunnuksella varustettujen kanssa!)...
 
Aika hyvin meidän sotaväeltä joka ei mitään osaa tai uskalla tehdä tai ainakaan ei saa siihen lupaa.

On se toisaalta aika luonnollista, että hyvin monille tulee viime aikojen turvallisuuspoliittisesta kehityksestä se mielikuva, että Venäjä on ainoa taho joka uskaltaa olla aloitteellinen ja uhmata sovinnaisuutta omaksi edukseen. Länsimaiden (ml. Suomi) rooliksi on sitten jäänyt vain vähän varovaisesti nalkuttaa ja lopuksi hiljaisesti hyväksyä Venäjän toimet.

Varsinaisessa "kuumassa sodassa" tilanne toki olisi erilainen, mutta mielikuvat muodostuvat nykytilanteen perusteella.
 
Luulen, että halvin sopimuksen puittessa oleva strategia on luoda vahvistettu sensoriverkko, joka välittää dataa sopimuksen osapuolille. Vihollinen voi tuoda paikalle operaattori ryhmän, ehkä jopa suorittaa maahanlaskun, mutta joka tapauksessa he joutuvat hyökkäämään systeemiä, joka välittää reaaliaikaista meotorologisesta dataa niin Suomeen kuin Ruotsiin. Saarelaisten pitää vain tottua, että he elävät aikakaudella missä rauhanomainen siviilikehitettävä järjestelmä välittää dataa Suomen ja Ruotsin viranomaisille, heidän elämisestään demilitarisoidulla vyöhykkeellä.

Vahvistettua verkkoa on vaikea ottaa alas, mutta se antaa parempaa dataa omistajalla, säilyttäen teknologia kehitysmahdollisuudeen. Viranomaiset saavat reaalidataa suljetun verkon kauttaa heidän vehkeilleen sekä pystyvät valvomaan ketä saarella käy vierailemassa.
 
Åkermarkin vieraana Ahvenanmaan rauhaninstituutissa näkyy olleen kesällä edustusto Venäjän-mielisesta Gagauziasta, Moldovasta. Aiemmin vieraita on tullut mm. Armeniasta, Valko-Venäjältä ja Kaliningradista - ja meiltä tietysti Tarja sekä Erkki. Seuraavaksi lienee Transnistrian ja Itä-Ukrainen kansandemokratioiden (desantin) vuoro?

Venäjä osaa käyttää näitä kanavia taitavasti.
 
Åkermarkin vieraana Ahvenanmaan rauhaninstituutissa näkyy olleen kesällä edustusto Venäjän-mielisesta Gagauziasta, Moldovasta. Aiemmin vieraita on tullut mm. Armeniasta, Valko-Venäjältä ja Kaliningradista - ja meiltä tietysti Tarja sekä Erkki. Seuraavaksi lienee Transnistrian ja Itä-Ukrainen kansandemokratioiden (desantin) vuoro?

Venäjä osaa käyttää näitä kanavia taitavasti.
Lähde?
 
Kyse on nyt siitä, jatkaako Suomi perinteisen linjansa puolustamista YK:n peruskirjan hengessä vai valitseeko maa polarisoituneen militarisointia suosivan järjestelmän, jossa uhkakuvien logiikka on etusijalla.

Sia Spiliopoulou Åkermark

Kirjoittaja on ”Demilitarisointi militarisoituvassa maailmassa” -projektin tutkimusjohtaja Ahvenanmaan rauhaninstituutissa.

Nam nam. Tahtoo olla teoria vaan kovasti kevyttä kamaa maailmassa, jossa miekat on jo vetäisty huotrista. :rolleyes:
 
Annetaan Ahvenanmaan itsenäistyä ja liittyä Natoon. Päästään mannersuomalaisia ärsyttävästä saaristolaisten suosimisesta ja verovaroin rahoittamisesta. Samalla sen luodon puolesta kuoleminen on jonkun toisen murhe. Problem solved.
Edit: ainakin niin kauan, kun Suomi ei ole Natossa. Sittenhän sen puolustaminen jää taas suomalaisille :/
 
Hyökkäys tulisi luultavasti yli 300 koneen voimalla eli olisi kyllä tiedossa kun nousevat horisontin yläpuolelle.
Reagointi on se mikä on ongelmallista.
 
Back
Top