Johtuu siitä, että saavat Suomelta sen 250-270 miljoonaa € tulonsiirtoina tms.
Älä nyt loukkaannu, en vakavissaan kutsu affenanmaalaisia parasiiteiksi, ovathan varsin työteliästä väkeä.
Missään suhteessa Ahvenanmaalaiset eivät ole suomessa huonossa asemassa. Toisin kuitenkin keskusteluun muutamia seikkoja laajempaa kuvaa hahmottaaksemme.
Tuo Ahvenanmaalaisten saama tulonsiirtojen määrä lienee yksi osa totuudesta. On aivan totta että ahvenanmaa saa valtiolta tulonsiirtoja omien palveluidensa toteuttamiseen. Mutta samaan aikaan he myös maksavat valtionveroja suomeen päin, ja tämä usein unohtuu keskustelusta. Tarkkaa summaa en muista, mutta kun viimeksi vilkaisin VVM:n tilastoja niin Ahvenanmaan maksamat verot mannersuomeen ja samaan aikaan saamat tulonsiirrot menevät likimain tasan? Ja jos pelkkiä saamapuolen tulonsiirtoja katsotaan niin maakunnistamme Kainuu ja Ahvenanmaa taitavat olla melko tasaväkisiä per capita saamapuolella. Erotuksena taitaa vaan olla se, että Ahvenanmaa kansaa enemmän takaisinpäin kun Kainuu, per capita. Meillehän usein syötetään tietoa mediassa siten että Ahvenanmaan kerrotaan olevan per capita suurin tulonsaaja suomessa, mutta hyvin harvoin kerrotaan että kuinka kaukana takana ja minkälaisella summalla oli tilaston kakkonen?
Lisäksi kannattaa muistaa että vaikka Ahvenanmaan saamat valtiontuet ovat per capita maan suurimmat, saa maakunta kuitenkin kaikista maakunnista
vähiten valtion tukea veroeuroissa laskettuna.
Ahvenanmaa myös ostaa suomesta palveluita, josta maksavat normaalin taksan mukaan ja siis omalta pieneltä osaltaan auttavat pitämään yllä mantereella olevia palveluita.
Osaavammat korjatkoon jos olen väärässä näissä asioissa, mutta asia ei ole niin yksinkertainen että Ahvenanmaa olisi maakuntana pelkän nettosaajan asemassa, vaikka tietty erikoisasema heillä kyllä on.
Oma mielipiteeni on se, että jos kansa haluaa itsenäistyä niin sitä ei pitäisi estää. Eikä sitä ole välttämättä järkevää estääkkään. Vastaanhangoitteleva separatismi saattaa tuottaa isossa mittakaavassa paljon ongelmia ja riesaa, ja sen tukahduttaja taas saattaa saada pahiksen maineen jos ronskeja otteita käyttää.
Eli, saavat minun puolestani itse valita, mitä haluavat tehdä.