Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Paras ratkaisu on liittyä NATO:n jäseneksi niin asia on hoidettu kerralla kuntoon.
Fakta on että NATO ei pysty pysäyttämään Idän Karhua, jos se sille päälle lähtee, mutta meidän rajoitetussa tarkatelussa topiikin suhteen ei voi muuta todeta kuin, että kansainvälisten lakien muukaan demilitarisoitu on demilitarisoitu, mutta se voi myös aiheuttaa strategisia ongelmia, jos lakeja ei kunnioita. Ja tuohon asiaan nato ei voi auttaa. Ainoastaan naapurien välinen sopimus ja varmistaminen, että demilitarisoitu pysyy sellaisena on ainoa ratkaisu asiaan. Saaristokysymyksessä uskoisin kaikkien naapurien käyvän saunakeskustun asiassa, ennenkuin ne tulee esille eduskunnissa taikka tuohtuu pahemmaksi, kuten edellä mainittiin, tämän asia on teoreettinen eikä valmisteluja alueiden haltuunottoon ole nähty. Itä on hiljainen tässä suhteessa.
Miten tämä asia ratkaisee asian? Jos vihollinen haluaa kohdistaa taktisen operaation missäpäin maailmaa demilitarisoidulle alueelle, niin kyllä ne siihen pystyvät. Kuului natoon tai ei. Kyllä länsinaapurikin tunnusti sen tosiasian että gotlantiin voidaan tulla kylään vaikka paikka kuuluu heille ja on heidän vaikutuspiirin alainen. Luulen, että heille isompi asia on sijainti tukholmaan liittyen. Tässä on jopa todettu, että sopimukset naapurin kanssa ovat vaipuneet unhoon, mutta samalla tuo todistaa sen että niitä reikiä voi olla myös muissakin sopimuksissa (katso ukrainan konflikti ja meidän saaristo-ongelma). Kuitenkin ahvenanmaan kysymyksessä on sen nostaminen poliittiselle pöydälle teoriittisen tarkastelun sijasta on paniikin omaista reakointia teoreettisesta asiasta.
Fakta on että NATO ei pysty pysäyttämään Idän Karhua, jos se sille päälle lähtee, mutta meidän rajoitetussa tarkatelussa topiikin suhteen ei voi muuta todeta kuin, että kansainvälisten lakien muukaan demilitarisoitu on demilitarisoitu, mutta se voi myös aiheuttaa strategisia ongelmia, jos lakeja ei kunnioita. Ja tauohon asiaan nato ei voi auttaa. Ainoastaan naapurien välinen sopimus ja varmistaminen, että demilitarisoitu pysyy sellaisena on ainoa ratkaisu asiaan. Saaristokysymyksessä uskoisin kaikkien naapurien käyvän saunakeskustun asiassa, ennenkuin ne tulee esille eduskunnissa taikka tuohtuu pahemmaksi, kuten edellä mainittiin, tämän asia on teoreettinen eikä valmisteluja alueiden haltuunottoon ole nähty. Itä on hiljainen tässä suhteessa.
Ainakin maapuolustussaralla ja muutenkin löytyy varmasti paljon asennetta, että Ruotsi voisi hyvinkin pitää Ahvenanmaan. Hoitaisi puolustuksen ja infran ja suomalaisten kannalta oikein mikään ei muuten muuttuisi. Eli hyvin joutaa. Tuolta Torniojokilaaksosta tm voisi Ruotsi antaa maata vastineeksi.Jos en väärin tulkinnut pm Niinistön lausumaa, niin hän osoitti kuinka Ahvenanmaan kohtalo, jos niin voi sanoa, hoituu tai on hoitumatta Ruotsin kanssa yhdessä. Molempien vissi etu on se, ettei Ahvenanmaalla kummittele ns. vihamielisiä joukkoja.
Sitten alkaa hauska, jahka joku keksii masinoida Ahvenanmaalle voimallisen separatistisen liikkeen teemalla -IRKI SUOMESTA, PALUU KUNINKAAN HELMAAN-. Suomen ja Ruotsin välit saataisiin hyvin sotkuun ainakin.....
Nämä maatko vain tulee huomioida kun päätetään demilitarisoinnin purkamisesta koska sopimuksen tausta-ajatus on jo vanhentunut? tehdäänkö käytännössä uusi sopimus vai liiteasiakirja jossa vaan todetaan aikaisempi sopimus lopetetuksi? Mikä käytäntö?Suomi, Saksa, Tanska, Ruotsi, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Latvia ja Puola ovat demilitarisoinnin sopimusosapuolet.
Kuka määrittelee sotatilan jollainen on alkanut ja jonka vallitessa Suomi voi aloittaa Ahvenanmaan aseistamisen.Wikpedia: Sotatilanteessa Suomella on vuoden 1922 sopimuksen mukaan oikeus miinoittaa Ahvenanmaan vesiä ja sijoittaa alueelle sen puolueettomuutta uhkaavan hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellisia joukkoja. Sopimuksen perusperiaatteena on kuitenkin, että allekirjoittajavallat jättäisivät sotatilanteessakin Ahvenanmaan sotatoimien ulkopuolelle
Jos Ruotsi hoitaa Ahvenanmaan puolutukseen, niin Suomi hoitaa koko Ruotsin puolustustaminen! Fear deal!Ruotsi on vain harmillisesti ajannut oman puolustuksen alas ja en usko että heiltä löytyy pahemmin joukkoja Ahvenanmaan suojaksi kun joukot eivät riitä edes Ruotsin suojaksi.
Ainakin maapuolustussaralla ja muutenkin löytyy varmasti paljon asennetta, että Ruotsi voisi hyvinkin pitää Ahvenanmaan. Hoitaisi puolustuksen ja infran ja suomalaisten kannalta oikein mikään ei muuten muuttuisi. Eli hyvin joutaa. Tuolta Torniojokilaaksosta tm voisi Ruotsi antaa maata vastineeksi.
Kuka määrittelee sotatilan jollainen on alkanut ja jonka vallitessa Suomi voi aloittaa Ahvenanmaan aseistamisen.
Vastauksena kysymykseeni tarkoitat siis, että Suomi itse määrittelee milloin demilitarisointisopimuksen mukainen sotatilanne on alkanut, niinkö?
Et niinku silloin on sotatilanne, kun siltä tuntuu. Fiilis ?
Kyllä. Esim jokin sopimuksen osapuolivaltio jonka mielestä sotatilaa ei ole todettavissa. Mikä tahansa muukin valtio, joka on tietoinen sopimuksen sisällöstä ja haluaa kiistää Suomen näkökulman, koska sotatilaa ei ole todennettavissa.Onko olemassa jokin muu taho, joka voisi määritellä milloin Suomi on poikkeus- tai sotatilassa?
Kyllä. Esim jokin sopimuksen osapuolivaltio jonka mielestä sotatilaa ei ole todettavissa. Mikä tahansa muukin valtio, joka on tietoinen sopimuksen sisällöstä ja haluaa kiistää Suomen näkökulman, koska sotatilaa ei ole todennettavissa.
Mikä siis on se objektiivinen kynnys jonka ylityksellä kenellään ei pitäisi olla nokan koputtamista?
Mikä olisi kansainvälinen reaktio jos Suomi vain ilmoittaisi että demilitarisointi on nyt tilapäisesti loppu. Ahvenanmaalaiset tietysti huutaisivat kurkku suorana ja Venäjä mussuttaisi. Tulisiko meille sanktioita maailmalta jos kaikki Pohjois-Euroopan maat olisivat tyytyväisiä ongelman ratkaisemiseen.
Ajattelin lähinnä että sitä leikattaisiin jos lääke ei maistu.Ahvenanmaalaisia voi tyynnytellä lisäämällä nuppikohtaista elinkeinotueksi nimitettyä vuotuista lunnasrahaa.