Alueellisten joukkojen uusi? tst-tapa

SJ kirjoitti:
Leppis kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Leppis kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Kokeile "käyttäjälle vaarallinen" a-tarvike. Niissä ilmeisesti pitäisi olla varmistus, jonka pitäisi pystyä estämään kranaatin laukeaminen pian piipusta lähdettyään, mutta todisteita päin vastaisesta on "ilmennyt".

Voi olla, että asiaa on tutkittu ja ammuksessa on ilmennyt muitakin ei-toivottuja ominaisuuksia. Meinaan, että mikäli se varmistus ei toimi yhdessä vaiheessa, niin miksi se toimisi muilloinkaan? Siis, vaikka jonkun pudottaessa ammuksen?

Mutta näin asiaa muistellessani, niin silloin aikoinaan ilmoitettiin, että nuo aseet poistettaisiin vain rauhanajan käytöstä.

Saamieni tietojeni mukaan kranaatti toimi ihan oikein ja syy laukeamiseen olisi ollut koivunoksa, joka olisi tulialueella tallottu vähän huonosti lumihankeen. Väärällä hetkellä, naamiovarmistuksen poistuttua, se olisi pompannut ylös ja aiheuttanut laukeamisen. Vama en asiasta ole.

Eikös siinä kranaatissa pitäisi olla varmistin, joka estää sitä räjähtämästä liian lähellä? Cai räjähtikö kranaatti vasta kauempana ampujasta, mutta joku satunnainen sirpale teki mitä teki etäisyydestä huolimatta?

Naamiovarmistus on juuri se varmistin. Tietääkö joku mille etäisyydelle se toimii ko. a-tarvikkeessa? Veikkaisin apaut 15 m.

Joskus muistelen nähneeni maininnan, että sen kranaatin sirpaleet olisivat tappavia 30 metriin. Kuinka tiheässä ne on sillä matkalla on ihan toinen juttu. Mikä selittäisi miksi ase poistettiin käytöstä ja mahdollisesti sulatettiin kun korvaaja saatiin hankittua.
Koivunoksa jotain 15 m päässä. Ammuksessahan taitaa olla heittopanos joka heittää ammusta osumasta poispäin.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/reservilaisen-kuolema-niinisalossa-yha-epaselva/2001/03/53162
Hämärä muistikuva että ammunnan valvoja sai sakkoja turvallisuusmääräysten laiminlyönnistä. Voin muistaa jotain muutakin vanhaa tapausta.

Seuraus: Muutama sata venäläistä körkkiä (Natomaissakin edelleen käytössä) korvattiin muutamalla kymmenellä saksalaisella...
 
Teme kirjoitti:
Seuraus: Muutama sata venäläistä körkkiä (Natomaissakin edelleen käytössä) korvattiin muutamalla kymmenellä saksalaisella...

Kuinka paljon krkk maksaa ja onko niitä muita malleja, kuin kolmijalalla seisovat? Pikakiväärin mallinen tuntuisi moneen tilanteeseen fiksummalta.
 
Uudessa Viestimies-lehdessä on tarinaa alueellisten tst-osastojen viestizydeemeistä. Aikamoinen sirkus, kun tst-osaston alueelle pitää hajauttaa 30 tai jopa 40 ajoneuvoon rakennettua viestiasemaa, jotta johtamisjärjestelmä pelittää. Ei ihan simppeli homma jättäytyä tuolla kokonaisuudella vastustajan syvyyteen.
 
niäämi kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Mielenkiintoinen kysymyksen asettelu, mutta siihen pitää kyllä vielä liittää Naantalin satamat mukaan.

Turun ja Naantalin satamat muodostavat käytännössä kokonaisuuden, kun koko rantaviiva on satamaa. Osa toki öljynjalostamoksi ja sen satamaksi, telakaksi ja sotasatamaksi naamioituna. Vielä Naantalin Luonnonmaan telakkakin on syytä ottaa peliin mukaan. Kuten myös Ruissalo, josta on käytännössä näköyhteys näihin kaikkiin em. kohteisiin.

Näinhän ne käytännössä ovat ja oman lusikkansa soppaan tuo sekin, että Turun satamat ovat sotasataman ja merivoimien esikunnan välissä kun taas sotasatama Turun ja Naantalin satamien (ja öljynjalostamon) välissä.

Tuo Uudenkaupungin rata muuten kulkee myös mm. entisen Jalostajan ja Raision tehtiden ohi. Hernesopan tuotantovarmuuden vuoksi se voisi olla hyvä varmistaa. Tosin kyseisellä rataosuudella ei kovin aktiivista junaliikennettä ole vaan autoliikenne toimii enemmänkin siihen ilmansuuntaan. Tilanne saattaisi muuttua jos kyseinen rata jatkettaisiin Poriin saakka yhdistymään Pori-Tampere rataan.

Joka tapauksessa vastauksenani Koposen tehtävään on, että lyömällä hanskat tiskiin. En moiseen tehtävään kykenisi, mutta onnekseni ei koulutuksellani moisia tehtäviä annettaisikaan, vaan haettaisiin tilalle pätevämpi tyyppi.

Jäi tämä skenaario kuitenkin pyörimään takaraivoon ja google mapsillä tarkastaen öljyjalostamon ja Turun sataman välinen yhteys maitse on yleismpiä reittejä käyttäen välillä 13,7 ja 16,2 km.
Joten muutamme ajatusta niin, että joukkueen tehtävänä on huolehtia Turun matkustaja- ja länsisatamasta, jotka ovat vierekkäin ja joiden lastausalueet on suljettu yhtenäisellä verkkoaidalla ja unohdamme öljynjalostamon , joka sinällään on jo alue, johon tarvitaan enemmän kuin joukkue suojaamaan sitä.
Lähdetään oletuksesta, että meripuolen toimijat suojaavat sataman edustan vesialueet ja väylät ja meille jää vain maapuoli.
Oletetaan myös että Pikisaaren asema on tominnassa ja suojaa Hirvensalon puolen. Merivoimat ovat ottaneet haltuunsa Ruissalon sekä Pitkänsalmen rannat aurajoelta Uittamolle asti (syistä joita en käy julkisesti esittelemään paikalliset ja Pansiosa palvellet varmaan tietävät miksi).
Muut alueelliset/paikalliset joukot suojaavat päätiet aina sataman porteille asti.
Sataman oma kulunvalvonta on toiminnassa.
Eletään vielä SIETO vaihetta.
Pitää siis mietitä, miten satamaa voitaisiin vahingoittaa ja mieleen tulee lähinnä: sen toiminnan vaikeuttaminen ja/tai hidastaminen joko vahingoittamalla sitä, ottamalla sen haltuun tai aiheuttamalla meidän puoliltamme toimintaa vaikeuttavia toimenpiteitä.
Viimeinen on todennäköisesti välttämätön kahden ensimmäisen estämiseksi eli vähintään kulunvalvontaa on tiukennettava.
Sabotaasin mahdollisia kohteita maapuolella satamassa ovat lähinnä kiinnitymislaiturit, nosturit ja muut lastausvälineet, polttoainetankit ja tankkauskalusto sekä laivojen yleiseen huoltoon liittyvä kalusto sekä alueella olevat varastot ja yritykset.
SIETO-vaihe ei anna meille vielä juurikaan oikeudellisia pelimerkkejä toimiin.

Ensimmäiseksi vahvistaisin kulunvalvontaa huomattavasti.
Mahdollisuuksien mukaan siirtäisin rekkaparkit alueen ulkopuolelle ja laivoihin siirrettävät rekat päästettäisiin sisään mahdollisimman myöhään. NIiden tarkastusta olisi tiukennettava satamavalvonnan ja tullin kanssa yhteistyössä.
Muistaaskeni junia ei tällä samata-alueell nykyisellään lastata ja pureta lainkaan.
Alueella olevat varastot ja alueen aita tarkastettaisiin kiertovartioin päivittäin. Varastoihin elektronisesti toteutettu kuulovartio tai liiketunnistimet yöksi.
Trukit, veturit ja muut vapaasti liikkuvat laitteet määrättäisiin säilyttämään määrätyssä vartioidussa paikassa kun eivät ole käytössä.
Laivojen päivittäishuoltoon liittyvät kuormaamiset suoritettaisiin valvotusti.
Alueella toimiville yrityksille, joiden toiminta ei ole sataman kannalta välttämätöntä tai joiden toimintaan satama ei suoranaisesti liity suositeltaisiin siirtymistä alueen ulkopuolelle perustellen asiaa tiukentuneen kulunvalvonnan aiheuttamilla vaikeuksilla heidän liiketoimintaansa.
Alueella olevien vapaavarastojen tyhjentämiseen tähtäävistä toimenpiteistä alottaisin neuvottelut kaupungin ja varastoihin liitoksissa olevien yrittäjien kanssa. Huomattavaa on, että pakkotoimiin ei ole valtuuksia tässä vaiheessa.
Matkustajalaivojen ollessa satamassa vartioille korotettu valmius ja vartioiden tuplaus. (kaksi ketaa vuorokaudessa tunnin verran).
Kemiallisten aineiden varastoille jatkuva vartiointi.

En vielä laskenut miehistömäärän tarvetta tuolle. Alkutoimenpiteet alueen alkutarkastuksineen todennäköisesti vaativat isomman joukon, mutta vartion pyörittäminen alueella jo toimivien instanssien kanssa yhteistyössä varmaan onnistuis joukkueella.
Näillä toimenpiteillä olis tavoitteena estää ensisijassa tuhon aiheuttaminen satamalaitteille räjäytyksin, tulipalojen aiheuttaminen varastoissa ja töiden hidastmainen sataman siirtolaitteiden ja kaluston vahngoittamisella.
Oletuksena on uhka pienehköstä erikoisjoukkotoimijoiden ryhmästä. Ensimmäisenksi siis lähden ajatuksesta varmistaa, ettei heille jo ole varastoituna tarvikkeita alueella, että he eivät pysty hyödyntämään alueella jo olevien yritysten ja varastojen sisältämiä tarvikkeita ja että suurten ja raskaiden r-ainemäärien tai aseistusten toimittaminen alueelle on estetty.
Toiseksi soluttautumista alueelle ja pienempienkin sabotointilaitteiden tai -välineiden toimittamista kohteeseen riittävän tarkasti vaikeutetaan.
CBRN-uhkaa vastaan odotan toimitettavan alueelle erikoisesti siihen perehtynyttä väkeä, joten sitä en ottanut huomioon.
vahingoittaminen
 
Hande kirjoitti:
Uudessa Viestimies-lehdessä on tarinaa alueellisten tst-osastojen viestizydeemeistä. Aikamoinen sirkus, kun tst-osaston alueelle pitää hajauttaa 30 tai jopa 40 ajoneuvoon rakennettua viestiasemaa, jotta johtamisjärjestelmä pelittää. Ei ihan simppeli homma jättäytyä tuolla kokonaisuudella vastustajan syvyyteen.

No tässä on sitten taas yksi syy lisää (huollon ja epäsuoran lisäksi) sille miksi se oma "väistö/toiminta"alue varsinaisen vihollisen hyökkäysuran/suunnan reunoilla olisi syytä pitää kutakuinkin omassa hallinnassa/valvonnassa.

Täytyy katsoa tuossa viikolla jos kerkeäisi googlemapsista ihmettelemään kuinka monta hyökkäyksen pääuralta sivistoille johtavaa tietä millekkin joukkokokonaisuudelle tulisi tulpattavaksi 6 tai 7 tien maastossa jossain esimerkki kohdassa.

Teiden miinoittamisella ja hyvin kevyellä valvonnallahan siinä pitäisi lähteä liikkeelle, puolustus tiukentuisi sitten sitä mukaa mitä syvemmälle sivustoihin vihollinen haluaisi tunkeutua. Noiden mainittujen viestiasemien samoin kuin huollon ja oma epäsuoran ei kuitenkaan tarvi varmaan missään nimessä sijaita alle 5km etäisyydeltä tuosta pääurasta, jossain 10km päässä ollaan jo aika hyvin turvassa/jää aikaa vaihtaa paikkaa jos joku uhkaa tulla iholle.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Noiden mainittujen viestiasemien samoin kuin huollon ja oma epäsuoran ei kuitenkaan tarvi varmaan missään nimessä sijaita alle 5km etäisyydeltä tuosta pääurasta, jossain 10km päässä ollaan jo aika hyvin turvassa/jää aikaa vaihtaa paikkaa jos joku uhkaa tulla iholle.

Ilmeisesti osa pitää olla hyvinkin lähellä joukkoa, jonka yhteyksistä asemalla huolehditaan. Kokonaismäärästä 4-8 raskaampaa asemaa on selustassa ja 8 vastaavaa liikkuu oman ryhmityksen mukana. Lisäksi kukin komppania muodostaa oman sisäisen verkkonsa 2-4 kevyemmällä viestiasemalla, joten esimerkiksi muusta komppaniasta hiukankin erillään toimiva joukkue tarvinnee aina mukaansa viestiasema-ajoneuvon, mikäli halutaan hyödyntää tätä uutta ja uljasta tilannekuvasysteemiä. Ei siis mitään sissitoimintaa...

"Raskaita" asemia on taisteluosastossa kaikkiaan 12 tai 16 kpl ja kevyempiä 26-30 kpl.

Mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös se, että taisteluosastoihin tulee samankaltainen esikunta- ja viestikomppania, kuin valmiusprikaateihin ja siihen kuuluisi myös pst-ohjusjoukkue. Valmiusprikaateissahan tuo tarkoittaa Spike-joukkuetta. Kaiken kaikkiaan alkaa vaikuttaa sille, että Porin jääkäriprikaatia ollaan ilmeisesti purkamassa, koska muutoin ei kaikkea eri artikkeleissa mainittua Pasi/YVI2/yms. kalustoa ole uusille tst-osastoille mistään saatavissa. Niinhän Kapiainenkin taannoin totesi, että materiaali uusille kokoonpanoille on jo hankittuna...
 
Hande kirjoitti:
Mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös se, että taisteluosastoihin tulee samankaltainen esikunta- ja viestikomppania, kuin valmiusprikaateihin ja siihen kuuluisi myös pst-ohjusjoukkue. Valmiusprikaateissahan tuo tarkoittaa Spike-joukkuetta. Kaiken kaikkiaan alkaa vaikuttaa sille, että Porin jääkäriprikaatia ollaan ilmeisesti purkamassa, koska muutoin ei kaikkea eri artikkeleissa mainittua Pasi/YVI2/yms. kalustoa ole uusille tst-osastoille mistään saatavissa. Niinhän Kapiainenkin taannoin totesi, että materiaali uusille kokoonpanoille on jo hankittuna...

Olisikos tuo nyt se minne me Ruotsista ostetut MT-LB:t olisi menossa? Systeemi alustoiksihan niitä suunniteltiin?
 
SJ kirjoitti:
Olisikos tuo nyt se minne me Ruotsista ostetut MT-LB:t olisi menossa? Systeemi alustoiksihan niitä suunniteltiin?

En tiedä, mutta oletan, että noiden todennäköisimmät käyttäjät ovat Parolassa koulittavat mekanisoidut ja moottoroidut taisteluosastot, jotka tarvitsevat lisää kuljetusvaunuja ja ovat lisäksi ilmeisesti kokonaan luopumassa BTR-50-alustaisista viesti- ja komentovaunuista.
 
niäämi kirjoitti:
Jäi tämä skenaario kuitenkin pyörimään takaraivoon ja google mapsillä tarkastaen öljyjalostamon ja Turun sataman välinen yhteys maitse on yleismpiä reittejä käyttäen välillä 13,7 ja 16,2 km.
Joten muutamme ajatusta niin, että joukkueen tehtävänä on huolehtia Turun matkustaja- ja länsisatamasta, jotka ovat vierekkäin ja joiden lastausalueet on suljettu yhtenäisellä verkkoaidalla ja unohdamme öljynjalostamon , joka sinällään on jo alue, johon tarvitaan enemmän kuin joukkue suojaamaan sitä.
Lähdetään oletuksesta, että meripuolen toimijat suojaavat sataman edustan vesialueet ja väylät ja meille jää vain maapuoli.
Oletetaan myös että Pikisaaren asema on tominnassa ja suojaa Hirvensalon puolen. Merivoimat ovat ottaneet haltuunsa Ruissalon sekä Pitkänsalmen rannat aurajoelta Uittamolle asti (syistä joita en käy julkisesti esittelemään paikalliset ja Pansiosa palvellet varmaan tietävät miksi).
Muut alueelliset/paikalliset joukot suojaavat päätiet aina sataman porteille asti.
Sataman oma kulunvalvonta on toiminnassa.
Eletään vielä SIETO vaihetta.
Pitää siis mietitä, miten satamaa voitaisiin vahingoittaa ja mieleen tulee lähinnä: sen toiminnan vaikeuttaminen ja/tai hidastaminen joko vahingoittamalla sitä, ottamalla sen haltuun tai aiheuttamalla meidän puoliltamme toimintaa vaikeuttavia toimenpiteitä.
Viimeinen on todennäköisesti välttämätön kahden ensimmäisen estämiseksi eli vähintään kulunvalvontaa on tiukennettava.
Sabotaasin mahdollisia kohteita maapuolella satamassa ovat lähinnä kiinnitymislaiturit, nosturit ja muut lastausvälineet, polttoainetankit ja tankkauskalusto sekä laivojen yleiseen huoltoon liittyvä kalusto sekä alueella olevat varastot ja yritykset.
SIETO-vaihe ei anna meille vielä juurikaan oikeudellisia pelimerkkejä toimiin.

Ensimmäiseksi vahvistaisin kulunvalvontaa huomattavasti.
Mahdollisuuksien mukaan siirtäisin rekkaparkit alueen ulkopuolelle ja laivoihin siirrettävät rekat päästettäisiin sisään mahdollisimman myöhään. NIiden tarkastusta olisi tiukennettava satamavalvonnan ja tullin kanssa yhteistyössä.
Muistaaskeni junia ei tällä samata-alueell nykyisellään lastata ja pureta lainkaan.
Alueella olevat varastot ja alueen aita tarkastettaisiin kiertovartioin päivittäin. Varastoihin elektronisesti toteutettu kuulovartio tai liiketunnistimet yöksi.
Trukit, veturit ja muut vapaasti liikkuvat laitteet määrättäisiin säilyttämään määrätyssä vartioidussa paikassa kun eivät ole käytössä.
Laivojen päivittäishuoltoon liittyvät kuormaamiset suoritettaisiin valvotusti.
Alueella toimiville yrityksille, joiden toiminta ei ole sataman kannalta välttämätöntä tai joiden toimintaan satama ei suoranaisesti liity suositeltaisiin siirtymistä alueen ulkopuolelle perustellen asiaa tiukentuneen kulunvalvonnan aiheuttamilla vaikeuksilla heidän liiketoimintaansa.
Alueella olevien vapaavarastojen tyhjentämiseen tähtäävistä toimenpiteistä alottaisin neuvottelut kaupungin ja varastoihin liitoksissa olevien yrittäjien kanssa. Huomattavaa on, että pakkotoimiin ei ole valtuuksia tässä vaiheessa.
Matkustajalaivojen ollessa satamassa vartioille korotettu valmius ja vartioiden tuplaus. (kaksi ketaa vuorokaudessa tunnin verran).
Kemiallisten aineiden varastoille jatkuva vartiointi.

En vielä laskenut miehistömäärän tarvetta tuolle. Alkutoimenpiteet alueen alkutarkastuksineen todennäköisesti vaativat isomman joukon, mutta vartion pyörittäminen alueella jo toimivien instanssien kanssa yhteistyössä varmaan onnistuis joukkueella.
Näillä toimenpiteillä olis tavoitteena estää ensisijassa tuhon aiheuttaminen satamalaitteille räjäytyksin, tulipalojen aiheuttaminen varastoissa ja töiden hidastmainen sataman siirtolaitteiden ja kaluston vahngoittamisella.
Oletuksena on uhka pienehköstä erikoisjoukkotoimijoiden ryhmästä. Ensimmäisenksi siis lähden ajatuksesta varmistaa, ettei heille jo ole varastoituna tarvikkeita alueella, että he eivät pysty hyödyntämään alueella jo olevien yritysten ja varastojen sisältämiä tarvikkeita ja että suurten ja raskaiden r-ainemäärien tai aseistusten toimittaminen alueelle on estetty.
Toiseksi soluttautumista alueelle ja pienempienkin sabotointilaitteiden tai -välineiden toimittamista kohteeseen riittävän tarkasti vaikeutetaan.
CBRN-uhkaa vastaan odotan toimitettavan alueelle erikoisesti siihen perehtynyttä väkeä, joten sitä en ottanut huomioon.
vahingoittaminen

Missä vaiheessa kutsuntaikäisten miesten maastapoistumisen hankaloittaminen aloitetaan?

Minkä verran tarvitaan ns. putkan luomiseen jonne voidaan ottaa talteen epäilyttävät henkilöt ennen kuin heidät voidaan luovuttaa eteenpäin.

Itse mietin myös onko enemmän uhka vai mahdollisuus että joku erikoisryhmä voisi kokeilla upottaa laivan tai kaksi sataman altaaseen. Tällöin ulkomaankauppa kärsisi kovia kolauksia. Toisaalta vihollisen haltuun joutuessa satamaa ei voisi silloin käyttää lisäjoukkojen tuontiin.

Myös sataman nosturien vahingoittaminen hankaloittaisi ulkomaankauppaa ja mahdollisen aseavun perille saantia.
 
Hande kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Noiden mainittujen viestiasemien samoin kuin huollon ja oma epäsuoran ei kuitenkaan tarvi varmaan missään nimessä sijaita alle 5km etäisyydeltä tuosta pääurasta, jossain 10km päässä ollaan jo aika hyvin turvassa/jää aikaa vaihtaa paikkaa jos joku uhkaa tulla iholle.

Ilmeisesti osa pitää olla hyvinkin lähellä joukkoa, jonka yhteyksistä asemalla huolehditaan. Kokonaismäärästä 4-8 raskaampaa asemaa on selustassa ja 8 vastaavaa liikkuu oman ryhmityksen mukana. Lisäksi kukin komppania muodostaa oman sisäisen verkkonsa 2-4 kevyemmällä viestiasemalla, joten esimerkiksi muusta komppaniasta hiukankin erillään toimiva joukkue tarvinnee aina mukaansa viestiasema-ajoneuvon, mikäli halutaan hyödyntää tätä uutta ja uljasta tilannekuvasysteemiä. Ei siis mitään sissitoimintaa...

"Raskaita" asemia on taisteluosastossa kaikkiaan 12 tai 16 kpl ja kevyempiä 26-30 kpl.

Paha tätä on kauhean syvällisesti vielä ruotia kun ei ole enempää dataa asiasta. Tuosta voisi kuitenkin päätellä että jokaisella joukkueella olisi siis yhdessä ajoneuvossa mukana tuollainen kevyt viestiaseman (sehän voi olla joku lv217 kokoinen paketti kunnon ajoneuvo antenneilla jj jeepin perässä?) joka jäisi siis varmaan jalkautustasalle. Mielenkiintoista olisi tosiaan tietää mikä saa olla ryhmien kämmenlaitteiden etäisyys tuohon ja tuon etäisyys taas sitten seuraavaan viestikeskukseen?

Näitä hiluja ja kiluja alkaa kyllä rehellisyyden nimissä kertymään suunnitelmiin sellaisia määriä jo yhdelle tst-osastolle että ei noita kaikkia saada millään nyky rahoituksen valossa varustettua tuolle tasolle. Vahva tuntuma on että iso osa jää hyvin vajavaisesti varustetuksi (vanhojen järjestelmien/kaluston varaan)...

Hande kirjoitti:
Mielenkiintoinen yksityiskohta oli myös se, että taisteluosastoihin tulee samankaltainen esikunta- ja viestikomppania, kuin valmiusprikaateihin ja siihen kuuluisi myös pst-ohjusjoukkue. Valmiusprikaateissahan tuo tarkoittaa Spike-joukkuetta.

Tjaa, tuossa hejsanin linkkaamassa suunnitellussa kokoonpano kartassa pv:n sivuilta oli kyllä erilliset esikunta- ja viestikompaniat... Eiköhän pst osalta puhuta NLAW joukkueesta, muuten tavoitellaan kuuta taivaalta, ettei tavoiteltaisi jo nyt :dodgy:

Hande kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan alkaa vaikuttaa sille, että Porin jääkäriprikaatia ollaan ilmeisesti purkamassa, koska muutoin ei kaikkea eri artikkeleissa mainittua Pasi/YVI2/yms. kalustoa ole uusille tst-osastoille mistään saatavissa. Niinhän Kapiainenkin taannoin totesi, että materiaali uusille kokoonpanoille on jo hankittuna...

Juu, kovat on suunnitelmat... Kyllä se niin vain taitaa mennä että pari tst-osastoa voi saada about kaiken mitä suunnitelmissa on vilahdellut ja loput varustetaan sitten sillä mitä sattuu laareista löytymään. Onhan se pv suustakin ihan suoraan sanottu että vain osa varustetaan pimeätoimintakykyisiksi, sekä vain pienelle osalle riittää pasi kalustoa jne. Nämä ovat vaan näitä täydellisiä "ihanne" kokoonpanoja joita nyt viljellään näissä artikkeleissa.
 
Hande kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Olisikos tuo nyt se minne me Ruotsista ostetut MT-LB:t olisi menossa? Systeemi alustoiksihan niitä suunniteltiin?

En tiedä, mutta oletan, että noiden todennäköisimmät käyttäjät ovat Parolassa koulittavat mekanisoidut ja moottoroidut taisteluosastot, jotka tarvitsevat lisää kuljetusvaunuja ja ovat lisäksi ilmeisesti kokonaan luopumassa BTR-50-alustaisista viesti- ja komentovaunuista.

Moottoroitujen taisteluosastojen kalustoluetteloita ei kai ole julkaistu.

Mutta MT-LB kalustoa voisi hankkia lisää. Korvaamaan vaikka vanhentuvia Nasuja
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Moottoroitujen taisteluosastojen kalustoluetteloita ei kai ole julkaistu.

Panssariseminaarissa v. 2010 kerrottiin, että siihen kuuluu mm. kolme MT-LBV-kalustolla liikkuvaa jääkärikomppaniaa, joten tuon verran tiedetään. Mekanisoidut tst-osastot huomioiden meille NL:sta hankitut Ällitällit eivät olisi riittäneet, joten joku joutuu tinkimään V:n verran pois. Ruotsista hankittava määrä muuttaa tilanteen niin, että kaikille neljälle tst-osastolle pitäisi riittää vaunut ja lisäksi sitten tuo viiskymppisten korvaaminen.

On tosiaan sääli, ettei hankittu Ruotsin koko vaunuvarantoa.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Hande kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Olisikos tuo nyt se minne me Ruotsista ostetut MT-LB:t olisi menossa? Systeemi alustoiksihan niitä suunniteltiin?

En tiedä, mutta oletan, että noiden todennäköisimmät käyttäjät ovat Parolassa koulittavat mekanisoidut ja moottoroidut taisteluosastot, jotka tarvitsevat lisää kuljetusvaunuja ja ovat lisäksi ilmeisesti kokonaan luopumassa BTR-50-alustaisista viesti- ja komentovaunuista.

Moottoroitujen taisteluosastojen kalustoluetteloita ei kai ole julkaistu.

Mutta MT-LB kalustoa voisi hankkia lisää. Korvaamaan vaikka vanhentuvia Nasuja

Minkä halvatun takia alueellinen joukko joka liikkuu pääsääntöisesti ottoajoneuvojen varassa varustettaisiin hajautettujen viestiasemien osalta siellä uniikeilla raskas huoltoisilla panssaroiduilla tela-ajoneuvoilla?

Kyllä ne MtLb menee juurikin mek./moot. tst-osastoille. Pohjoiseen perustettavien alueellisten tst-osastojen (osaston?) kalustoksi on mainittu iskevien osien osalta teka. Miksei MtLb, en tiedä, soita PE ja kysy...
 
Hande kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Moottoroitujen taisteluosastojen kalustoluetteloita ei kai ole julkaistu.

Panssariseminaarissa v. 2010 kerrottiin, että siihen kuuluu mm. kolme MT-LBV-kalustolla liikkuvaa jääkärikomppaniaa, joten tuon verran tiedetään. Mekanisoidut tst-osastot huomioiden meille NL:sta hankitut Ällitällit eivät olisi riittäneet, joten joku joutuu tinkimään V:n verran pois. Ruotsista hankittava määrä muuttaa tilanteen niin, että kaikille neljälle tst-osastolle pitäisi riittää vaunut ja lisäksi sitten tuo viiskymppisten korvaaminen.

On tosiaan sääli, ettei hankittu Ruotsin koko vaunuvarantoa.

Eli yksi moottoroitutaisteluosasto söisi noin 45 vaunua?
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Paha tätä on kauhean syvällisesti vielä ruotia kun ei ole enempää dataa asiasta. Tuosta voisi kuitenkin päätellä että jokaisella joukkueella olisi siis yhdessä ajoneuvossa mukana tuollainen kevyt viestiaseman (sehän voi olla joku lv217 kokoinen paketti kunnon ajoneuvo antenneilla jj jeepin perässä?) joka jäisi siis varmaan jalkautustasalle. Mielenkiintoista olisi tosiaan tietää mikä saa olla ryhmien kämmenlaitteiden etäisyys tuohon ja tuon etäisyys taas sitten seuraavaan viestikeskukseen?

Näitä hiluja ja kiluja alkaa kyllä rehellisyyden nimissä kertymään suunnitelmiin sellaisia määriä jo yhdelle tst-osastolle että ei noita kaikkia saada millään nyky rahoituksen valossa varustettua tuolle tasolle. Vahva tuntuma on että iso osa jää hyvin vajavaisesti varustetuksi (vanhojen järjestelmien/kaluston varaan)...

Juu, kovat on suunnitelmat... Kyllä se niin vain taitaa mennä että pari tst-osastoa voi saada about kaiken mitä suunnitelmissa on vilahdellut ja loput varustetaan sitten sillä mitä sattuu laareista löytymään. Onhan se pv suustakin ihan suoraan sanottu että vain osa varustetaan pimeätoimintakykyisiksi, sekä vain pienelle osalle riittää pasi kalustoa jne. Nämä ovat vaan näitä täydellisiä "ihanne" kokoonpanoja joita nyt viljellään näissä artikkeleissa.

Tuo komppaniatason viestiasema on kuvissa näkynyt asennetun mm. Hiluxiin ja MB-pakuun.

Kahden valmiusprikaatin purkaminen mahdollistaisi yhden kärkiosaston varustamisen vaikkapa kuuteen alueelliseen prikaatiin. Prikaatin muut osat voisivat sitten olla torjuntapataljoonan kaltaisia tai hajautettuun toimintaan soveltuvia. Silti laadukkaampia osia voisi yhteensopivien järjestelmien yms. ansiosta edelleen käyttää myös kootusti. Ei mikään mahdoton ajatus tuokaan.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Moottoroitujen taisteluosastojen kalustoluetteloita ei kai ole julkaistu.

Panssariseminaarissa v. 2010 kerrottiin, että siihen kuuluu mm. kolme MT-LBV-kalustolla liikkuvaa jääkärikomppaniaa, joten tuon verran tiedetään. Mekanisoidut tst-osastot huomioiden meille NL:sta hankitut Ällitällit eivät olisi riittäneet, joten joku joutuu tinkimään V:n verran pois. Ruotsista hankittava määrä muuttaa tilanteen niin, että kaikille neljälle tst-osastolle pitäisi riittää vaunut ja lisäksi sitten tuo viiskymppisten korvaaminen.

On tosiaan sääli, ettei hankittu Ruotsin koko vaunuvarantoa.

Eli yksi moottoroitutaisteluosasto söisi noin 45 vaunua?

Sitä luokkaa, ja aselajiosat päälle, joihin menee myös liuta vaunuja.
 
Hande kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Moottoroitujen taisteluosastojen kalustoluetteloita ei kai ole julkaistu.

Panssariseminaarissa v. 2010 kerrottiin, että siihen kuuluu mm. kolme MT-LBV-kalustolla liikkuvaa jääkärikomppaniaa, joten tuon verran tiedetään. Mekanisoidut tst-osastot huomioiden meille NL:sta hankitut Ällitällit eivät olisi riittäneet, joten joku joutuu tinkimään V:n verran pois. Ruotsista hankittava määrä muuttaa tilanteen niin, että kaikille neljälle tst-osastolle pitäisi riittää vaunut ja lisäksi sitten tuo viiskymppisten korvaaminen.

On tosiaan sääli, ettei hankittu Ruotsin koko vaunuvarantoa.

Eli yksi moottoroitutaisteluosasto söisi noin 45 vaunua?

Sitä luokkaa, ja aselajiosat päälle, joihin menee myös liuta vaunuja.

Eli jossain 65 vaunuss per osasto..

Ei nyt hirveä voimaryhmä..
 
Hande kirjoitti:
On tosiaan sääli, ettei hankittu Ruotsin koko vaunuvarantoa.

Josko ne eivät olleet myynnissä? Eikö niitä ollut kodinturvajoukoilla käytössä?

Mutta hieman asiaa sivuten, niin mitenkäs jenkkien M113 toimisi verrattuna MT-LB:hen? Ajattelin vain sillä, että kyseistä vaunua olisi varmaan maailmalla saatavilla suht. halvalla ja siitä huolimatta osia olisi edelleen saatavilla vielä pitkään.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Eli jossain 65 vaunuss per osasto..

Ei nyt hirveä voimaryhmä..

Vaunujen kokonaismäärä sallisi 80-90 MT-LB:tä per moottoroitu tst-osasto ja sinne hivakoille määrä varmaan asettuu. Kyllähän tuo ainakin yhtä vaunukomppaniaa huutaisi joukon jatkoksi.
 
SJ kirjoitti:
Hande kirjoitti:
On tosiaan sääli, ettei hankittu Ruotsin koko vaunuvarantoa.

Josko ne eivät olleet myynnissä? Eikö niitä ollut kodinturvajoukoilla käytössä?

Mutta hieman asiaa sivuten, niin mitenkäs jenkkien M113 toimisi verrattuna MT-LB:hen? Ajattelin vain sillä, että kyseistä vaunua olisi varmaan maailmalla saatavilla suht. halvalla ja siitä huolimatta osia olisi edelleen saatavilla vielä pitkään.


MtLb vaunuja oli saatavilla niin halvalla että kyse ei tasan varmasti ole hankintahinnasta vaan nimen omaan panssaroidun telakaluston ylläpito ja käyttökuluista. Kun toimintaa supistetaan laajalla rintamalla niin on aika utopistista kuvitella että ostettaisiin satamäärin jotain (varsinkaan uutta vaunu tyyppiä) pienenevien resurssien kontolle kun olemassa olevankin kanssa ollaan rahoituksen suhteen helisemässä.

Mitä tulee alueellisiin joukkoihin, niin homman pitäisi pääsääntöisesti toimia aivan siedettävästi ottoajoneuvoillakin jos/kun toiminta jatkossa pohjautuu hajautettuun tst-tapaan jossa ei ole tarkoitus jäädä hyökkääjän tulijyrän alle.
 
Back
Top