Victor Charlie
Kapteeni
Vaikka noita rattoreita joukoille riittäisikin, niin kyllä avolava tai paku on varmasti parempi. Koettakaapa vaikka ajaa se traktori-sontakärry yhdistelmä tieltä pois ilmasuojaan sen kolmekymmentä metriä ja sitten peruuttaa se takas. Jää muuten monelta tekemättä ja aikaa ja tupakkia palaa niiltäkin, joilta se onnistuu. Sitten kun on päästy takas tielle, niin huomataan, että elitärkeä hydrauliikka/sähköpiuha/anturi on rikki ja varaosa Saksassa. Nykytraktorien alustaa ei ole suunniteltu metsässä ajeluun, vaan kunnon oksa tai kanto oikeassa paikassa halvaannuttaa koneen niille sijoilleen. Tuollainen yhdistelmä on maastossa pirun kankea juuri sen takia, että sen kääntäminen peruuttamalla vaatii h-vetisti tilaa, ja harvoin on mahdollista suunnitella reittiä maastossa niin, että peruuttaa ei tarvitse. Viimeistään, kun veturi kärryineen uppoaa suonsilmään kuusikossa pioneerien raivaamalla 3 metriä leveällä uralla ovat hyvät neuvot kalliit. Käytännössä yhdistelmä on sidottu teihin yhtä vahvasti kuin maastokelvottomat ajoneuvotkin.Iso-Mursu kirjoitti:Bodyguard kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että nyt puhutaan alueellisista joukoista, ei siis ns. operatiivisista porukoista. Tähän asti tietääkseni alueellisten pumppujen ajoneuvot ovat olleet ns. ottokalustoa, eli siviilistä kriisitilanteessa PV:lle (pakko)-otettuja. Nyt puhutaan liikkuvuuden (huimasta) lisäyksestä. Onnistuuko ottokalustolla, en ihan heti usko. Vai onko niin, että osa noista porukoista varustetaan liikkuvammiksi lakkautettavista ooperatiivisista yksiköistä vapautuvalla kuljetuskalustolla. kaikille niitä ei taida riittää ja eikös PV ole luopumassa mm. Nasuista?
Vai onko tuossa uudessa taistelutavassa vain kysymys siitä, että alueelliset joukot hajautetaan entistä pienempiin yksiköihin laajemmalle alueelle. Mutta kyllä niidenkin pitäisi pystyä liikkumaan paremmin kuin mitä maataloustraktorit ja/tai siviilipaketti- tai kuorma-autot sallivat. Vähän olen ihmeissäni.
Alueellistenjoukkojen osalta jo käytännön syistä tänä päivänä on tuskin mahdollista haaveilla mistään vanhoista valmeteista sotankärryineen vetämässä hirviporukoita aamunkoitteessa suon laitaan.
Syynä tähän on jo se että maanviljelyksen taantuminen on ajanut siihen että traktorien määrät ovat Suomessa romahtaneet sitten 80-luvun. Vai onko jollain tarkempaa tietoa?
Itse omassa päässäni näen että 2010-luvun alueelliset joukot voitaisiin osittain varustaa mallia kehitysmaa. Hankitaan isot läjät avolavalla olevia autoja. Ryhmä siirtyy mutaman tonnin hinnalla nopeasti tilanteesta toiseen. Samalla saahaan EA-ryhmille hyvä evakointikyky jne.. Soppapuolen pojat pärjäisivät varmaan vähän jämeärimmillä pakettiautoilla.
Eihän tuo kuletuspuoli olisi kauhean sirpaleilta suojattua ja maastoliikkuvaa, mutta halvalla järjestettyä sekä ajoneuvohuolto pelaisi helposti
Traktori ilman perävaunua kyllä menee hankalastakin paikasta ja etukuormaajan kauhaan mahtuu mukavasti tavaraa. Rikkoutuminen on kuitenkin todennäköistä, ellei reittiä raivata ensin.
Jalkaväelle neliveto pick-upit ja maastoautot ovat varmasti parempi vaihtoehto, kaikki osaavat niillä ajaa, ja autoja löytyy maasta pilvin pimein. Vaikka autojen maastokelpoisuus on traktoreita huonompi, tiheä tieverkko kuittaa tämän puutteen. Raskaiden aseiden vetämiseen traktori voi soveltua paremmin.