Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä ainakin nuo kotimaiset traktorit (Valmet --> Valtra)on suunniteltu myös ns isännän linjan puunkorjuu eli metsässä ajo puukuorman kanssa huomioiden eli eivät ne metsässäkään mene rikki, kunhan kuski osaa asiansa. Lisäksi nykytrkatoreista suurin osa on nelivetoisia ja niillä liikkuu varsin pahoissa paikoissa karryn ja kuorman kanssa, myös syvässä lumessa. Muutaman kymmenen metrin peruuttaminen maastossa kärryn kanssa ei ainakaan tuntemilleni viljelijöille ole mikään ongelma. Nuorempia ei-VAPattuja viljelijöitä pitäisikin mielestäni sijoittaa traktoreilla varustettujen joukkojen kuskeiksi, oman koulutushaaransa mukaisiin joukkueisiin. Sodassahan kuljettaja on osa joukkoa ja tekee muutakin kuin ajaa.Victor Charlie kirjoitti:Vaikka noita rattoreita joukoille riittäisikin, niin kyllä avolava tai paku on varmasti parempi. Koettakaapa vaikka ajaa se traktori-sontakärry yhdistelmä tieltä pois ilmasuojaan sen kolmekymmentä metriä ja sitten peruuttaa se takas. Jää muuten monelta tekemättä ja aikaa ja tupakkia palaa niiltäkin, joilta se onnistuu. Sitten kun on päästy takas tielle, niin huomataan, että elitärkeä hydrauliikka/sähköpiuha/anturi on rikki ja varaosa Saksassa. Nykytraktorien alustaa ei ole suunniteltu metsässä ajeluun, vaan kunnon oksa tai kanto oikeassa paikassa halvaannuttaa koneen niille sijoilleen. Tuollainen yhdistelmä on maastossa pirun kankea juuri sen takia, että sen kääntäminen peruuttamalla vaatii h-vetisti tilaa, ja harvoin on mahdollista suunnitella reittiä maastossa niin, että peruuttaa ei tarvitse. Viimeistään, kun veturi kärryineen uppoaa suonsilmään kuusikossa pioneerien raivaamalla 3 metriä leveällä uralla ovat hyvät neuvot kalliit. Käytännössä yhdistelmä on sidottu teihin yhtä vahvasti kuin maastokelvottomat ajoneuvotkin.
Traktori ilman perävaunua kyllä menee hankalastakin paikasta ja etukuormaajan kauhaan mahtuu mukavasti tavaraa. Rikkoutuminen on kuitenkin todennäköistä, ellei reittiä raivata ensin.
Jalkaväelle neliveto pick-upit ja maastoautot ovat varmasti parempi vaihtoehto, kaikki osaavat niillä ajaa, ja autoja löytyy maasta pilvin pimein. Vaikka autojen maastokelpoisuus on traktoreita huonompi, tiheä tieverkko kuittaa tämän puutteen. Raskaiden aseiden vetämiseen traktori voi soveltua paremmin.
Kapiainen kirjoitti:Jos traktori olisi kehitetty alunperin sotavarusteeksi ja otettu vasta sitten maa- ja metsätalous- ym. puolen työkoneeksi, olisi suhtautuminen traktoriin todennäköisesti toinen.
Minusta traktori on hyvä väline sotajoukolle..PALJON mainettaan parempi!
baikal kirjoitti:Jahas. Tyypillinen maataloustraktori oli alla taas jonkin aikaa. Matkavauhti aika tasan 50 km/h. Kärrissä oli enimmillään 8 tn kampetta ja helposti liikkuu. Etukuormaajalla oli helppoa purkaa lavakuorma, trukkipiikkivarustuksella lavakamat pölähtivät kankaalle noin 10 minuutissa. Päivän sai surrata sekalaista ajoa ja polttoainetankki oli puolillaan lopettaessa. Missään kohtaa ei ollut maasto-ongelmia, vaikka pätkiä sai ajaa ilman tietäkin. Tosin suonlaitoihin ei ollut tarvetta tunkea.
Ihan kuriositeettina tuolla kuormauksella olisi lentänyt ainakin 700 panssarimiinaa hollille jaettavaksi. Tai jakanut 122-patterille noin 250 kranaattia plus muut ampumakamppeet. Tai rs/krh-komppanialle teoriassa ainakin sen 600-700 kranaattia. Tai hivaltanut pataljoonalle 14000 lippaallista kiväärinpatruunoita.D.
Katselen tässä syssyn mittaan mahdollisuuksia kuvata maastoja, joihin olen pakotettu tunkeutumaan maatalouskalustolla. Nyt kun olen SILLÄ SILMÄLLÄ tutkaillut nykyisen traktorikaluston potentiaalia kuljettaa kamaa sotajoukoille, sitä varmempi olen ko. kaluston oivallisesta suorituskyvystä. Ja huom: niitä traktoreita Suomessa ainakin on eli ne eivät jää haaveiden varaan ja köyhtyvällä armeijalla ei voi olla varaa katsoa lahjahevon suuhun.
JOKO kirjoitti:baikal kirjoitti:Jahas. Tyypillinen maataloustraktori oli alla taas jonkin aikaa. Matkavauhti aika tasan 50 km/h. Kärrissä oli enimmillään 8 tn kampetta ja helposti liikkuu. Etukuormaajalla oli helppoa purkaa lavakuorma, trukkipiikkivarustuksella lavakamat pölähtivät kankaalle noin 10 minuutissa. Päivän sai surrata sekalaista ajoa ja polttoainetankki oli puolillaan lopettaessa. Missään kohtaa ei ollut maasto-ongelmia, vaikka pätkiä sai ajaa ilman tietäkin. Tosin suonlaitoihin ei ollut tarvetta tunkea.
Ihan kuriositeettina tuolla kuormauksella olisi lentänyt ainakin 700 panssarimiinaa hollille jaettavaksi. Tai jakanut 122-patterille noin 250 kranaattia plus muut ampumakamppeet. Tai rs/krh-komppanialle teoriassa ainakin sen 600-700 kranaattia. Tai hivaltanut pataljoonalle 14000 lippaallista kiväärinpatruunoita.D.
Katselen tässä syssyn mittaan mahdollisuuksia kuvata maastoja, joihin olen pakotettu tunkeutumaan maatalouskalustolla. Nyt kun olen SILLÄ SILMÄLLÄ tutkaillut nykyisen traktorikaluston potentiaalia kuljettaa kamaa sotajoukoille, sitä varmempi olen ko. kaluston oivallisesta suorituskyvystä. Ja huom: niitä traktoreita Suomessa ainakin on eli ne eivät jää haaveiden varaan ja köyhtyvällä armeijalla ei voi olla varaa katsoa lahjahevon suuhun.
Kuinka pitkän siivun traktorilla huristelee yhdellä tankkauksella?
baikal kirjoitti:JOKO kirjoitti:baikal kirjoitti:Jahas. Tyypillinen maataloustraktori oli alla taas jonkin aikaa. Matkavauhti aika tasan 50 km/h. Kärrissä oli enimmillään 8 tn kampetta ja helposti liikkuu. Etukuormaajalla oli helppoa purkaa lavakuorma, trukkipiikkivarustuksella lavakamat pölähtivät kankaalle noin 10 minuutissa. Päivän sai surrata sekalaista ajoa ja polttoainetankki oli puolillaan lopettaessa. Missään kohtaa ei ollut maasto-ongelmia, vaikka pätkiä sai ajaa ilman tietäkin. Tosin suonlaitoihin ei ollut tarvetta tunkea.
Ihan kuriositeettina tuolla kuormauksella olisi lentänyt ainakin 700 panssarimiinaa hollille jaettavaksi. Tai jakanut 122-patterille noin 250 kranaattia plus muut ampumakamppeet. Tai rs/krh-komppanialle teoriassa ainakin sen 600-700 kranaattia. Tai hivaltanut pataljoonalle 14000 lippaallista kiväärinpatruunoita.D.
Katselen tässä syssyn mittaan mahdollisuuksia kuvata maastoja, joihin olen pakotettu tunkeutumaan maatalouskalustolla. Nyt kun olen SILLÄ SILMÄLLÄ tutkaillut nykyisen traktorikaluston potentiaalia kuljettaa kamaa sotajoukoille, sitä varmempi olen ko. kaluston oivallisesta suorituskyvystä. Ja huom: niitä traktoreita Suomessa ainakin on eli ne eivät jää haaveiden varaan ja köyhtyvällä armeijalla ei voi olla varaa katsoa lahjahevon suuhun.
Kuinka pitkän siivun traktorilla huristelee yhdellä tankkauksella?
Riippuu kalustosta, vauhdista ja lastista ja tietty maastosta. Satoja kilometrejä ja 200 litran varatankkihan kulkee temppuilematta kärrissä. Sehän kuljettaa helposti ihan minkä verran tahansa varalöpöä, ei ongelma.
Rehellisesti sanoen aion tutkia tuota kärryasiaa "sillä silmällä". Traktori menee pahempaan paikkaan kuin mitä kärryä voi mukanaan kuljettaa, siltä vähän näyttää.
Iso-Mursu kirjoitti:Mitenkähän on tuo mönkijöifden tilanne Suomen maassa? Riittääkö niitä pakko-otettavaksi kuinka suuria määriä.
baikal kirjoitti:Jahas. Tyypillinen maataloustraktori oli alla taas jonkin aikaa. Matkavauhti aika tasan 50 km/h. Kärrissä oli enimmillään 8 tn kampetta ja helposti liikkuu. Etukuormaajalla oli helppoa purkaa lavakuorma, trukkipiikkivarustuksella lavakamat pölähtivät kankaalle noin 10 minuutissa. Päivän sai surrata sekalaista ajoa ja polttoainetankki oli puolillaan lopettaessa. Missään kohtaa ei ollut maasto-ongelmia, vaikka pätkiä sai ajaa ilman tietäkin. Tosin suonlaitoihin ei ollut tarvetta tunkea.
Ihan kuriositeettina tuolla kuormauksella olisi lentänyt ainakin 700 panssarimiinaa hollille jaettavaksi. Tai jakanut 122-patterille noin 250 kranaattia plus muut ampumakamppeet. Tai rs/krh-komppanialle teoriassa ainakin sen 600-700 kranaattia. Tai hivaltanut pataljoonalle 14000 lippaallista kiväärinpatruunoita.D.
Katselen tässä syssyn mittaan mahdollisuuksia kuvata maastoja, joihin olen pakotettu tunkeutumaan maatalouskalustolla. Nyt kun olen SILLÄ SILMÄLLÄ tutkaillut nykyisen traktorikaluston potentiaalia kuljettaa kamaa sotajoukoille, sitä varmempi olen ko. kaluston oivallisesta suorituskyvystä. Ja huom: niitä traktoreita Suomessa ainakin on eli ne eivät jää haaveiden varaan ja köyhtyvällä armeijalla ei voi olla varaa katsoa lahjahevon suuhun.
SJ kirjoitti:Iso-Mursu kirjoitti:Mitenkähän on tuo mönkijöifden tilanne Suomen maassa? Riittääkö niitä pakko-otettavaksi kuinka suuria määriä.
Meinasin sanoa, että eikös noista pitkälti kaikki jouda otettavaksi, mutta sitten mietin, että onhan noita koneita mitä pitää jättää ammattikäyttöön. Tämä on sinällään sääli, koska nuo on juuri ne masiinat, jotka parhaiten soveltuisivat sotilaskäyttöön. En oikein usko, että ne kaikkein halvimmat mönkijät olisi varteenotettavia vaihtoehtoja, meinaan että jostakin se hinta tulee noihin kalliimpiin, eikä se voi olla vain kiinan halvemmasta työvoimasta johtuvaa.
commando kirjoitti:Molempia riittää siviileiltä varastettavaksi enemmän kuin PV:lla varaa hankkia jompia kumpia, molempia tai mielikuvitushybridejä koskaan.
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:SJ kirjoitti:Iso-Mursu kirjoitti:Mitenkähän on tuo mönkijöifden tilanne Suomen maassa? Riittääkö niitä pakko-otettavaksi kuinka suuria määriä.
Meinasin sanoa, että eikös noista pitkälti kaikki jouda otettavaksi, mutta sitten mietin, että onhan noita koneita mitä pitää jättää ammattikäyttöön. Tämä on sinällään sääli, koska nuo on juuri ne masiinat, jotka parhaiten soveltuisivat sotilaskäyttöön. En oikein usko, että ne kaikkein halvimmat mönkijät olisi varteenotettavia vaihtoehtoja, meinaan että jostakin se hinta tulee noihin kalliimpiin, eikä se voi olla vain kiinan halvemmasta työvoimasta johtuvaa.
Tuossa vähän tarinaan pv:n mönkijöistä:
http://suomensotilas.fi/pdf/2011_02_2000-luvun_sotahevonen.pdf
Laitteen käyttöä rajoittavat samat perusasiat mitä keskustelussa traktorit vs. pick-up on tullut esiin, eli:
-Mönkijän rajat tulevat oikeastaan vastaan sen kahteen henkeen rajoitetussa
henkilökuljetuskapasiteetissa.
-Mönkijän käyttöä rajoittava tekijä on itse ajoneuvon lopulta sangen pienikokoinen ja lyhyt lava.
-Kolmas mönkijän käyttöä selvästi rajoittava tekijä on sen 40 km:iin/h rajoitettu
huippunopeus. Tämä tarkoittaa sitä, että lyhyillä matkoilla ja varsinkin
maastossa se on käyttökelpoinen, mutta pitkät siirtymiset pitäisi voida tehdä jonkin
nopeamman ajoneuvon mukana.
Yleisperiaatteena:
-Sille löytyy käyttöä, kun tarvitaan ajoneuvo, jolla viedään vähän tavaraa lyhyitä matkoja tai esimerkiksi yksi henkilö.
Nykyiset pv:n n.200 "maastoskootteria" ovat yllätys yllätys valmiusyhtymien käytössä, täytyy myös muistaa että siviilistä otettavan mönkijän ominaisuudet olisi oltava vastaavan työkoneen tasolla + mukana ehdottomasti kärry.
Jonkinlaisen ongelman tuottaa myös mönkijän tarve tukeutua pidemmillä siirtymillä suuremman ajoneuvon kuljetuskapasiteettiin. Tiedä sitten miten isoksi uusien tst-ryhmien toiminta-alue suunnitellaan...