Funtsitaans:
hankintamäärärahat ovat luokkaa 800 miljoonaa per vuosi. Eli jollain tasolla tulee kampetta varastoihin koko ajan. Varastotiloista maksetaan erilaisten tietojen mukaan varsin messevää hintaa vuokrana Valtion kiinteistöyhtiölle. No, varusmiehet ja ressut kuluttavat jonkin verran a-tarviketta ja muutakin sälää jatkuvasti, kuitenkin pääasiassa tavaraa, joka täydennetään kohtsillään.
Jos ajatellaan, että tietty puolustustarvikemassa täyttää varastoja ja uuden varastotilan hankinta on käytännössä njet niin mitä tehdä? Lopettaa uuden materiaalin hankinta? Panna uudet tai vanhat kamat pihalle pressun alle? Yksityinen yritys hankkisi todennäköisesti tiloja. Valtio ei. Jos tähän yhtälöön lisätään se, että osa varastoista on kaiketi huonossa kunnossa eli korjata pitäisi tai uusia niin tila vähenee sitäkin kautta.
Osa kalustosta on siinä pisteessä, että sen käyttökuntoa on pidennetty kannibalisoinnilla, ei ole mikään salaisuus, että bemari-2 ja psh74 kuuluvat tähän kategoriaan. Muovivaunujakin kannibalisoidaan. Ei tarvi olla Profeetta Soinix Pilatus, kun voi aistia tuollaisen kaluston tulevan elinkaaren pituutta?
Eli varastoissa on helvetisti tavaraa tilamäärään nähden, joka vuosi pukkaa uutta ja osa hankittavasta kalustosta on sellaista, että sitä ei liiteriin haluta panna vaan kunnon varastoon.
Julkisesti on myös toitotettu, että Nato-stanagien mukaisia varastoja pitää rakentaa täysin uudesta käsin, olen lukenut erään arvion, jonka mukaan tuohon upottaa helposti 300 miljoonaa euroa. Sillä lailla, sitten saa ison sertifikaatin ja stanag-listan. Noihin uusiin tiloihin tuskin tullaan ujuttamaan ainoatakaan itäkalua.
Käsittääkseni eletään siirtymäkautta, joka tähtää "johonkin", josta Suomessa ei ainakaan nyt keskustella laisin. TAVOITETILAA KOHTI mennä porskutetaan, mutta kansalle, tuolle suurelle mölykärsälle, ei tietenkään mitään kerrota. Kutsutaan res.järjestöjen nokkamiehet saunomaan pari kertaa vuodessa ja löylytetään luottojournalistit ja homma pelaa.
Hösseli arvioi kuinka olisi pitänyt entisiä yhtymiä kehittää. Olen eri mieltä, olisin mennyt jo vuosia sitten rankempiin uudistuksiin kuin mitä on nähty. Ruotsille ja sen ratkaisuille voidaan nauraa niin paljon kuin jaksetaan...eräs tosiasia on se, että Ruotsi teki ratkaisunsa SYVÄÄKIN syvemmässä rauhan tilassa ja etenee vääjäämättä kohti omaa TAVOITETILAANSA. Meillä menee yhteiskuntasuhteiden hoitamiseen melkein suurin energia.....tosin siihen on tilaa, koska uhkatilanne on mikä on.
Lisäksi totean seuraavaa: en ole KOSKAAN, NEVER SIIS, uskonut sodankäyntitapaan, jossa möllykät kaivautuvat komppanioittain kuoppiin ja päälle rynnii rauta-armeija. Sitä voidaan toki käyttää keinona, mutta ei sillä mitään voiteta, siis aikuisten oikeasti. Rautaa vasten pitää hangata raudalla ja rautakärsään pitää lyödä rautakädellä tai sitten on käytävä sotaa keinoin, jotka ovat nykyään "epäsiistejä" julkisuudessa pähkäiltäviksi.
Eli Hösselin peräänkuuluttamat vähät pataljoonat, joiden lkm Hösseli kyllä arvioi hieman väärin, edustavat asevoiman sitä osaa, joka oikeasti kykenee antamaan ratkaisualueilla myös loimeen hyökkääjää, tähän voidaan sitten käynnistää loputon paahtaminen "muusta alueesta".
Uhkatilanne antaisi siis edelleen tilaa pähkäillä ja suunnitella jopa avoimesti puolustusratkaisuja ja jopa lopettaa yhteiskuntasuhteiden vuoksi ylläpidettävää joutavuutta. Van siitä miten vaan, kun ei ole sota päälle tulossa.