Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä meillä on juuri nytkin työn alla muutamien tulostettujen metalliosien loppukoneistukset. Ei tavallisia koneistettavaksi suunniteltuja komponentteja kannata tulostaa, tulostuksen edut löytyy sitten kun suunnitellaan jotain, mitä ei koneistamalla saa tehtyä.Onko niin että tuo 3D printtaaminen on vielä lähinnä "rihkaman" valmistamista?. Tekeekö oikeasti joku jotain mistä on oikeaa hyötyä, pois lukien printtereiden valmistajat ja niiden etunenässä olevat myyjät provikoineen?.
Jotenkin itsellä olisi sellainen kuva että kun suunnitellaan jotain uutta ja protoillaan niin 3d tulostus on varmaan paikallaan. Mutta itse sarjamaiseen valmistukseen siitä ei vielä ole.Kyllä meillä on juuri nytkin työn alla muutamien tulostettujen metalliosien loppukoneistukset. Ei tavallisia koneistettavaksi suunniteltuja komponentteja kannata tulostaa, tulostuksen edut löytyy sitten kun suunnitellaan jotain, mitä ei koneistamalla saa tehtyä.
Noissa mainoshypetyksissä ja lehtijutuissa tahtoo edelleen unohtua realiteetit. Metallin 3D tulostus on joko sintrausta taikka sitten tietyllä tapaaa hitsausta(esim SLM). Sintrauksessa ei voida saavuttaa parhaita mahdollisa lujuuksia, eli kappale on tietyylä tapaa ”hapero”. Sitten lasertulostuksen ongelma on taas se, että lämmönhallinta tulee haasteeksi, kappale vetelee, menettää muotonsa tulostuksessa. Lujuuksista perinteisessä mielessä ei ole vielä oikein selvää käsitystä, tutkimusta tosin tehdään kokoajan. Ja aikapaljon erityisesti jauhe/lasertulostuksessa on työturvallisuusseikkoja, metallijauhe mitä käytetään vaatii ATEX-tilat jne. Jätejauhe taasen vaatii oman prosessoinnin että se voidaan hävittää.
Itse tästä jonkin verran tiedän koska työn kautta olen aiheeseen sekaantunut jonkinverran. Meidän yrityksen mielipide on vielä se, että ihan kiva tekniikka, mutta vielä raakile, katsotaan 5-7 vuoden päästä missä ollaan.
Juuri näin, kunnioitan suuresti veli Woodsman rehellistä / asiallista kommenttia tähän asiaan. näin se vaan täällä hetkellä on. Toki huippu laitteet, tarkkuus ja materiaalit halpenee lähemmäksi tavan kuluttajaa, niin silloin on hieman miettimistä. Kelle kaikille parhaimpia laitteita ylipäätään myydään, raja tulee jossain vastaan tässäkin.
Jotenkin itsellä olisi sellainen kuva että kun suunnitellaan jotain uutta ja protoillaan niin 3d tulostus on varmaan paikallaan. Mutta itse sarjamaiseen valmistukseen siitä ei vielä ole.
Kai se kysymys on siinä, että kuinka paljon olet valmis maksamaan siitä mahdollisuudesta?Ottaako vielä paljon aikaa kun kotona tulostellaan osia titaanista .
Niin, vielä ottaa aikaa ennenkuin tavan pulliainen tulostaa mitään toimivampaa kikotinta kotiin tai "vapaa-ajalle". Ehkä parempi niin.
Jotenkin itsellä olisi sellainen kuva että kun suunnitellaan jotain uutta ja protoillaan niin 3d tulostus on varmaan paikallaan. Mutta itse sarjamaiseen valmistukseen siitä ei vielä ole.
Mutta mikään "jokakodin" laite 3D-printteri ei tule koskaan olemaan. Kyllä sen hankinnan taustalla on aina jonkin tasoista "teknistä harrastuneisuutta". Mutta suhteellisen moneen talouteen se saattaa siltikin löytää tiensä seuraavan vuosikymmenen sisällä.
Osaan kuvitella kuinka huolissaan LEGO-yhtiö on jos 3D- tulostimet alkavat yleistyä voimakkaasti. Varmasti pelkäävät, että porukka alkaa tulostelemaan tarvitsemiaan LEGO-palikoita kotona. Varsinkin jos tulevaisuudessa tulostimella päästään tarpeeksi tarkkoihin mittatoleransseihin.