Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Saat miettiä vastausta ihan itse ensimmäiseen, ihan terveellä järjellä, jos et ole sitä menettänyt. Ja että luottaisit puolisokean- ja kuuron sekä neurologista rappeumaa potevan vanhuksen kykyyn käyttää asetta? Kuulostaa hyvältä. Mennään sillä.Pitäisikö esimerkiksi onnettomuudessa jalkansa menettäneeltä riistää itsepuolustusoikeus? Vanhuksilta? Nimenomaan fyysisesti heikot tarvitsevat eniten asetta itsepuolustukseen.
Höpönlöpö. Looginen ajattelu ei näytä sopivan joillekin ja sitten turvaudutaan epämääräisiin heittoihin.Kyllä kyse yt vain on siitä että Trilisserillä on hyvin rajoittunut ajatusmaailma. Ei muusta.
Onko sinulla esittää esimerkkejä, jossa kuvailemasi kaltainen henkilö olisi aiheuttanut ampuma-aseella kuvailemistasi syistä hengen- tahi terveydenmenetyksiä?Saat miettiä vastausta ihan itse ensimmäiseen, ihan terveellä järjellä, jos et ole sitä menettänyt. Ja että luottaisit puolisokean- ja kuuron sekä neurologista rappeumaa potevan vanhuksen kykyyn käyttää asetta? Kuulostaa hyvältä. Mennään sillä.
Niin, sinä ilmeisesti ajattelet, että aseiden vastustaminen on kaikilla se syy mennä sivariin? Entäs jos menee sinne vaikka pasifisti-tyttöystävän takia vaikka olisi yhtä hyvin voinut mennä sinne inttiinkin puoleksi vuodeksi siinä kun kaveritkin?Kyse on vakaumuksen uskottavuudesta. Ei ole kerta kaikkiaan uskottavaa, että halal-teurastaja väittää ajavansa eläinten oikeuksia. Ei ole uskottavaa, että aborttia vastustava toimisi aborttilääkärinä. Ei ole uskottavaa, että ralliautoilija vastustaisi autoilua.
Trillisser ei nyt vain tajua että sivarikin voi nauttia ampumisesta siviilissä tauluja kohti. Kuten YJT sanoi, sivariksi menemiselle voi olla tuhansia eri syitä.Niin, sinä ilmeisesti ajattelet, että aseiden vastustaminen on kaikilla se syy mennä sivariin?
Miten sitten jos palvelus keskeytyy, tai jos on saanut kokonaan vapautuksen?Ei. Onhan huonostikin suoritettu silti suoritettu.
Tuossa on kaksi ajatusvirhettä:Liittyy siis siihen, että jos vedotaan vakaumukseen "ettei halua opetella tappamaan", niin ihan samalla tavalla se pahvinpuhkontakin (ja pahvia ne taulut oli minun aikana armeijassakin) voidaan tulkita "tappamaan opetteluksi".
Täydellinen on sellainen, joka toimii vaistonvaraisesti ilman ajatusta puoleen tai toiseen. Henkilö joka ajattelee on pahimmillaan kuollut, koska aseenkäyttöpäätös viivästyy.Täydellinen pyssytappelijahan on vähän antisosiaalinen, kylmä kaveri joka ei kahta kertaa mieti ampumapäätöstä ja ei lamaannu taistelussa. Tällä ihmistyypillä esiintyy sitten normaalissa maailmassa kaikenlaista skismaa niin alkoholin kuin esivallan kanssa.
Sota-aikana kuskin pitää olla sellainen, joka vie ajoneuvonsa ja mahdollisen kuorman aina perille. Rämäpää rikkoo vain ajoneuvonsa ja on hyödytön joukolleen.sota-aikana kuskin pitäisi nimenomaan olla sellainen rämäpää että uskaltaa työntää sillä vaunulla minne huvittaa
Yritätkö ihan tahallaan sotkea tarkoitusperiäni näillä liioitteluilla ja väärällä kontekstilla? Väännän vielä kerran rautalangasta: kyse on henkilön kyvystä suoritua aseen käyttötilanteista turvallisesti, niin itselleen kuin muilleekin, ja ettei tule lääkehouruissa käsitettyä tilanteita väärin.Onko sinulla esittää esimerkkejä, jossa kuvailemasi kaltainen henkilö olisi aiheuttanut ampuma-aseella kuvailemistasi syistä hengen- tahi terveydenmenetyksiä?
American Riflemanissa oli ainakin aiemmin palsta, jossa kerrottiin esimerkkitapauksia aseellisesta itsepuolustuksesta. Hyvin monessa tapauksessa puolustautuja oli yli 70-vuotias henkilö omassa kodissaan.
On hyvä huomioida että "unelma" SA-aseenkäyttäjä ja hyvä rauhan ajan harrastaja vaativat aivan erilaista luonnetta. Täydellinen pyssytappelijahan on vähän antisosiaalinen, kylmä kaveri joka ei kahta kertaa mieti ampumapäätöstä ja ei lamaannu taistelussa. Tällä ihmistyypillä esiintyy sitten normaalissa maailmassa kaikenlaista skismaa niin alkoholin kuin esivallan kanssa. Mutkaa ei parane antaa ettei sillä suutuspäissään tyhjennetä lipasta vuokrakasarmin sisäseiniin.
Harrastepohjaisista aseenomistajien kohdalla on taas yleisen järjestyksen ja turvallisuuden nimissä todettu tärkeäksi tarkastaa että kyseessä on kunnon tavallinen virtanen joka ei juo kuin pikkujouluissa ja saunakaljat silloin tällöin.
E. vertauskohdan voi löytää PV:n ajokoulutuksesta. Siellä kuskina ei saa olla liikennerikkomuksia, kun taas sota-aikana kuskin pitäisi nimenomaan olla sellainen rämäpää että uskaltaa työntää sillä vaunulla minne huvittaa.
En muista lukeneeni tutkimuksesta, jossa sotilaan taistelukykyä parantaisi antisosiaalisuus tai se että ajautuisi normielämässä ongelmiin. Taistelijana pärjäämisen elementit ovat pitkälti samat, kun yhteiskunnassa pärjäämisen muutenkin. Hyvä joukkuepelaaja, hyvä paineensieto, keskimääristä parempi fysiikka ja älykkyys ovat hyviä lähtökohtia. Hyvät sotilaat pärjäävät usein hyvin siviilissäkin. Pitkää sotineet tai kovassa paikassa olleet ovat toki ovat riskissä henkisellä puolella. Mutta heillä on paremmin valmiuksia palautua, kuin henkilöillä, jotka tavallaa ovat jo henkisesti kaltevalla pinnalla.
Fiksu analysoi tilanteen silmänräpäyksessä ja päätyy riittävän optimiin ratkaisuun ennen vastustajan toimintaa. Rämäpää reagoi nopeasti vastustajan toimintaan, mutta ei saa pidettyä aloitetta itsellään.
Samoin ajaessa tilanteen ja olosuhteiden lukeminen ja ennakointi on keskeisempää kun rämäpäisyys. Harkintakyky ei estä, eikä edes hidasta, riskinottoa tai uskallusta. Harkintakyky parantaa merkittävästi tehtävän onnistumismahdollisuutta ja jopa terminaalisten tekojen suorittamista.
Aivan järkyttävää paskaa tuo armeijan vetäminen mukaan johonkin aselupakuvioihin. Kyllä ihmistä voi aseet ja ampuminen kiinnostaa vaikka sotilaaksi ryhtyminen ei ideologisista tai muista syistä nappaisikaan. Jos on miestä jo nuorena mennä valtavirtaa vastaan, vaikka suurin osa menee inttiin, sitä selkärankaa löytyy silloin enemmän kuin siltä puolenvuoden sankarilta joka menee vaan ku muutkin menee. Ei, se intti ei valmista ihmistä mitenkään eikä mihinkään(paitsi siihen sotaan) ja sota-aikana niitä sivareita tarvitaan ihan siinä missä niitä sotilaitakin. Mitä tekemistä rk:lla ampumisella ja metsässä ryynämisellä on johonkin isopistooli tai trap ammuntaan, ja miksi sivari ei näitä saisi harrastaa? Vaikuttaa enemmän joltain itsensä korottamiselta tai katkeruudelta muiden valintoja kohtaan.
Sota-aikana kuskin pitää olla sellainen, joka vie ajoneuvonsa ja mahdollisen kuorman aina perille. Rämäpää rikkoo vain ajoneuvonsa ja on hyödytön joukolleen.
Sivariutta ei vissiin ole tarvinnut perustella mitenkään vuosikymmeniin?Liittyy siis siihen, että jos vedotaan vakaumukseen "ettei halua opetella tappamaan", niin ihan samalla tavalla se pahvinpuhkontakin (ja pahvia ne taulut oli minun aikana armeijassakin) voidaan tulkita "tappamaan opetteluksi". Siis jos ihminen perustelee jostain hänelle negatiivisesta kieltäytymistä vakaumuksellisin syin, niin pitää sen vakaumuksen myös kestää silloin, kun sen noudattaminen ei miellytä. Vakaumus on tietoinen valinta ja tietoisilla valinnoilla on aina hintansa.
En tiedä, miten asepalvelus edistäisi aseenkäyttöä siviilipuolella. Se ei kerro suoraan henkilön pätevyydestä omistaa aseita vrt. muut vaihtoehdot (pl. selkeät pällitapaukset tottakai) ja lisäksi ammuntaakin on niin vähän, että hyvä jos siellä opitaan juuri ja juuri aseenkäsittely siviilipuolella hyväksikäytettäväksi. Sitten taas pistooleita ei edes kaikki pääse käyttämään, mitkä ovat taas aivan eri vehkeitä kuin kiväärit. Samaan aikaan naisilta inttitaustaa ei voi vaatia, mutta nämä olisivat jotenkin soveltuvampia aseenkäyttäjiä siviilissä tästä huolimatta. Mielenkiintoisesti tässäkään ei stereotypiat mene tasan, sillä miesten osalta katsotaan intin olevan de facto tae luonteesta, kun taas samojen henkilöiden toimesta naisten kohdalla stereotypioita ei yleensä sovelleta ja katsota näiden olevan täysin pätemättömiä aseenkäyttäjiksi, koska naisia, ja käytännössä kielletä aseen omistamista kokonaan siviilissä. Toinen asia on, että muistaako nämä vakaumukselliset inttivaatijat edes, että naisiakin on olemassa ja näitäkin voi kiinnostaa aseet siviilissä, koska näissä paatoksissa ei yleensä huomioida naisia ollenkaan.Toki jos näkemys on se, että aseenomistuksen pitäisi olla täysin tai ainakin lähes täysin vapaata, niin voin ymmärtää kritiikin asepalveluksen arvottamista kohtaan. En luultavasti vastustaisi, jos ehdotettaisiin ampuma-aseiden myymistä Prisman ja Citymarketin urheiluosastoilla ajokorttia vastaan. Se olisi ainakin nykyjärjestelmää kätevämpi, vähemmän byrokraattinen eikä viisastelua liiallisesta tulivoimasta enää esiintyisi. Joskaan en pidä sitä ihanteellisena, mutta ehkä se olisi kuitenkin nykykäytäntöä parempi vaihtoehto.