Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet

Saisiko luvan asepariin musiikkiharrastuksen vuoksi?


Vanha mutta hyvä video, suotakoon OT anteeksi.

En tiedä. Mutta katsokaapa Youtubesta sellainen kanava kuin "Mishaco". Kaveri on sokea, arvostelee aseita ja ampuukin paikaltaan turvalliseen suuntaan. Oman kertomansa mukaan hän myös tykkää "hyväillä" ("fondle") aseita.

Mitenköhän Suomessa kävisi, kun sokea mies hakisi hyväksyntää asekeräilijäksi ja ilmoittaisi pitävänsä aseiden hyväilemisestä... :oops:
 
@Aaro Kustaanheimo

Olet perehtynyt lipaskysymykseen ainakin jossakin määrin. Siispä haluaisin kysyä erästä mieltä askarruttavaa asiaa.

Mikä on näkemyksesi sen suhteen, millaisia lippaita saa hallussapitää ja myydä ilman lupia? Esim. 9 mm Glockin lippaathan sopivat moniin kivääreihin, mm. Rugerin karbiiniin, vaikka 15, 17 tai 19 patruunan lippaan liittäminen ko. aseeseen on ankarasti rangaistavaa ilman erva-lupia. Toisaalta luulen, että max. 20 patruunan STANAG-lippaat sopivat joihinkin siluettipistooleihin ym. erikoisempiin lyhyisiin aseisiin, mutta voi olla hankalaa löytää asekauppiasta, joka myisi minulle sellaisen ilman ERVA-lupia.
 
Pikkasen tarkemmin kun tutkin, niin löysin ne toimitustapavaihtoehdot. 11 € näyttäisi olevan pakettiautomaattiin vaikka tilaisi surremmankin erän.

PAKETTIAUTOMAATTIIN??!! Asetarvikkeita???

Hälytys!!! Hälytys!!! Postin järjestelmään aiotaan ujuttaa kiellettyä materiaalia. Lähettäjää ohjeistettava käyttämään Matkahuoltoa.
 
PAKETTIAUTOMAATTIIN??!! Asetarvikkeita???

Hälytys!!! Hälytys!!! Postin järjestelmään aiotaan ujuttaa kiellettyä materiaalia. Lähettäjää ohjeistettava käyttämään Matkahuoltoa.

Onko postilla edelleen kielletty aseisiin liittyvät jutut? Hain nimittäin Saksasta tilaamani pistoolin ihan kaupunkini pääpostista tämän vuoden tammikuussa :oops:

Kaipa sitä saa tehdä kaikkea kunhan ei jää kiinni :unsure:
 
Onko postilla edelleen kielletty aseisiin liittyvät jutut?
Jotenkin tuntuu että posti toimittaa kyllä paketit perille.
Mutta ei ota itse niitä vastaan kuljetettavaksi. :mad:

Eli jos vaikka IPSC Store lähettää vironpostin kautta paketin suomeen, se kyllä tulee.
Mutta jos yrität itse lähettää saman tavaran ja kerrot että kyseessä on aseen osat niin ei onnistu.

Matka huolto kuljettaa niin ammukset (VAK lisä) kuin aseetkin(y)



Ps, Mutta jos ei kero niin paketti tulee kyllä perille, kuten tilaamani AR:n laukaisukoneiston osat. :solthum:
Jotka tilasin TA sivuton kirpputoritta.
 
Autovelka on pääasiassa itsestä kiinni. Itse en ymmärtänyt autolainan ottamista ennen tätä iltaa.

Aiemmin illalla tuli kuitenkin nähtyä kohtalaisen uusi BMW kahdella puskuritarralla, joissa molemmissa oli sama teksti: "Fuck You Greta." Ehkä siinä on tarpeeksi perustetta autolainan ottamiseen... :D

Ei tuon takia lainaa tarvitse ottaa, tai ainakaan isoa lainaa. Ostaa vaan sellaisen lähemmäs 20v. auton, niin uskoakseni silloin saa ihan hyvin hankkia tuon puskuritarran.
 
Mukamas-Posti eli Itellahan sai hallinto-oikeudessa turpaansa tuosta aseiden kuljetuskiellosta, mutta erinomaisesti toimiva MH(y)(y)(y)(y)(y) sai minusta pysyvän asiakkaan ja Posti voi vapaasti tumputtaa itseään:mad:.
 

Liitteet

  • Helsingin HO 2014-06-19.pdf
    6.5 MB · Luettu: 8
PAKETTIAUTOMAATTIIN??!! Asetarvikkeita???

Hälytys!!! Hälytys!!! Postin järjestelmään aiotaan ujuttaa kiellettyä materiaalia. Lähettäjää ohjeistettava käyttämään Matkahuoltoa.

Luodit ovat vain valettuja lyijypallukoita, ei millään tavalla ampuma-aseen tai ampumatarvikkeen osia irrallisina.
 
Kyllä. https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/lahettaminen/vaaralliset-ja-kielletyt-aineet/kielletyt-aineet

BTW, Järjestelit siis itse pistoolin Saksasta Suomeen? Mitä se vaati paperisodan osalta paitsi luonnollisesti hankkimisluvan?

Olin itse asiassa vähän yllättynyt kuinka helppoa se oli. Kysyin aseliikkeeltä Saksasta onnistuuko myynti Suomeen, sanoivat että onnistuu. Menin poliisiasemalle hankkimisluvan kanssa ja pyysin ennakkosuostumuksen aseen maahantuontiin. Kun sain paperin, lähetin rahat saksalaisten tilille ja ennakkosuostumuspaperin pdf:nä sähköpostiin. Aseliike hoiti omat paperityönsä ja kun tuli valmista, lähettivät aseen ja saamansa laput postissa Suomeen. Piipun lähettivät eri paketissa, Saksassa ei käsittääkseni saa lähettää kokonaisia aseita samassa laatikossa. Kuluja tuli ostohinnan päälle 150 €, eli melko kohtuullista. Kyseessä oli HK:n MARK 23 jota ei Suomesta saanut mistään, mutta tuolla Sportwaffen Triebelillä oli suoraan hyllyssä. Suomen lain mukaanhan en kai edes tarvitsisi mitään tuontilupaa, mutta Saksassa se vaaditaan. Toisaalta saksalaisia ei sitten se hankkimislupa kiinnostanut yhtään, eli täytin kaikki laput itse kotona ja vein poliisiasemalle.

Nytkin on itse asiassa tulossa tuolta yksi ase, tuo kokemus käytännössä poisti ulkomailta tilaamisen kynnyksen minulta ihan kokonaan. Samaten joistain aseista voi säästää aika paljon, esim. HK:n .308:t ovat melkein tonnin halvempia Saksassa, eli postikuluineenkin tulee säästöä.
 
Posti ei kuljeta kirje- ja pakettipalveluissaan ampuma-aseita, patruunoita, kaasupistooleja ja kaasupanosten laukaisuun tarkoitettuja laitteita tai niitä erehdyttävästi muistuttavia esineitä. Tällaisia esineitä ovat mm. ase- ja räjähdejäljennökset, latausharjoituspatruunat, toimintakelvottomiksi saatetut ampuma-aseet, ilma-aseet ja airsoft-aseet jotka jäljittelevät ampuma-aseita.

Eli joku tässä rikkonut Postin sääntöjä.
 
@Aaro Kustaanheimo

Olet perehtynyt lipaskysymykseen ainakin jossakin määrin. Siispä haluaisin kysyä erästä mieltä askarruttavaa asiaa.

Mikä on näkemyksesi sen suhteen, millaisia lippaita saa hallussapitää ja myydä ilman lupia? Esim. 9 mm Glockin lippaathan sopivat moniin kivääreihin, mm. Rugerin karbiiniin, vaikka 15, 17 tai 19 patruunan lippaan liittäminen ko. aseeseen on ankarasti rangaistavaa ilman erva-lupia. Toisaalta luulen, että max. 20 patruunan STANAG-lippaat sopivat joihinkin siluettipistooleihin ym. erikoisempiin lyhyisiin aseisiin, mutta voi olla hankalaa löytää asekauppiasta, joka myisi minulle sellaisen ilman ERVA-lupia.

Arvelen perehtyneeni lipaskysymykseen paremmin kuin kukaan muu. Minulla ei kuitenkaan ole virallista asemaa, jonka perusteella voisin
antaa oikeudessa sitovia lausuntoja. Olen tästä aiheesta kirjoittanut paljon blogeissani:

Valitettavasti lakitekstistä päättelemällä ei saa moniin kysymyksiin yksiselitteistä vastausta eikä ennakkotapauksia lipasasioista voi vielä olla. Pidän todennäköisenä, että pistoolikaliberisten pistoolien lippaat tullaan tulkitsemaan pääsääntöisesti lupavapaiksi, jos niiden kapasiteetti on korkeintaan 20 patruunaa eikä kyseisen pistoolin perusmalli ole sarjatulitoiminen. Sen sijaan jos pitää hallussa kyseisiä lippaita käyttävää itselataavaa kivääriä, jota ei ole luvitettu viimeistään 12.6.2017 ilman viimeistään 14.1.2020 sille haettua ns. erityisen vaarallisen aseen lupaa niin epäilen, että siihen sopivien yli kymmenen patruunan lippaiden hallussapidosta saattaa seurata aseluvan menettäminen ja rikosoikeusprosessi, jos ei myös ole lupaa pistooliin, johon kyseiset lippaat sopisivat eikä lupaa mihinkään erityisen vaaralliseen aseeseen.
Vaikka on olemassa AR-15, AK-47 ja jopa G3:n lippaita käyttäviä lyhyitä aseita niin pidän todennäköisenä, että kyseisiin aseisiin sopivat lippaat
tulkitaan pitkien aseiden lippaiksi, koska ne ovat ensisijaisesti pitkiin aseisiin suunniteltuja ja valmistettuja.
Toistaiseksi en tiedä tapauksia, joissa tuomioistuin olisi todennut, että se onko joku esine aseen osa, riippuu siitä, kenen hallussa se on. Lippaiden osalta
epäilen sellaisen olevan mahdollista. Kuitenkin sitä voisi pitää yhdenvertaisuusperiaatteen vastaisena.
Katson, että aseen osaksi luokiteltavan lippaan liittäminen lippaallinen kertatulitoimiseen aseeseen on sinänsä laillista, mutta lippaallinen kertatulitoimisen aseen luvalla saa pitää aseen osiksi luokiteltavia lippaita vain, jos se on ERVA-ase siksi, että se olisi ollut sarjatuliase.

Jos itselataava kertatulitoiminen ase on luvitettu 12.6.2017 jälkeen, mutta ennen lain voimaantuloa niin sille voi hakea erityisen vaarallisen aseen lupaa viimeistään 14.1.2020, jolloin sen luvalla saisi pitää hallussa kyseiseen aseeseen sopivia normaalikapasiteettisia lippaita myös luvan käsittelyprosessin aikana.

Lakiteksi mahdollistaisi sekä sellaisen tulkinnan, että kaikki korkeintaan 20 patruunan irti aseesta lippaat katsottaisiin lupavapaiksi lyhyen aseen lippaiksi että myös sellaisen, että yhdenkin patruunan lippaat katsottaisiin luvanvaraisiksi sarjatuliaseen osiksi, jos niitä ei ole erikseen rajoitettu pysyvästi kymmeneen patruunaan tai sitä pienemmäksi. Tässä on siis kaksi äärimmäistä laintulkintaa. (Yhden patruunan lipasta käyttäen voi ampua kaksi laukausta sarjatulta suljetulta lukolta ampuvalla sarjatuliaseella.)

Myöskin on epäselvää saako ns. ERVA-aseiden luvilla pitää muita luvanvaraisia lippaita kuin kyseiseen aseeseen sopivia. Oma valistunut arvaukseni on, että jos se on luvitettu viimeistään 12.6.2017 niin sen luvalla saa siirtymäsäädöksen perusteella hankkia ja pitää hallussa muitakin kuin kyseiseen aseeseen sopivia luvanvaraisia lippaita.
Myöhemmin luvitettujen ERVA-aseiden osalta arvaukseni on, että niiden luvilla saa omistaa vain kyseiseen aseeseen sopivia aseen osiksi luokiteltavia lippaita, mutta saa kuitenkin lainata muitakin aseiden osiksi luokiteltavia lippaita. Epäselvyyden takia olisi mielestäni parasta luovuttaa takaisinostosopimuksella sellaiset aseiden osiksi luokiteltavat lippaat, joita ei halua tehdä pysyvästi toimintakelvottomiksi tai pysyvästi kapasiteetiltaan rajoitetuiksi ja joiden kanssa yhteensopivaan ERVA-aseeseen ei ole lupaa sellaisille asealan elinkeinonharjoittajille, joilla on oikeus pitää kaikkia luvanvaraisia lippaita. Kaikilla paikkakunnilla ei kuitenkaan ole välttämättä sellaisia eivätkä he välttämättä tiedä tarpeeksi uudesta aselaista tai ole halukkaita vastaanottamaan lippaita tai tekemään takaisinostosopimusta.

Asetuksessa on ohje lippaiden kapasiteetin pysyvään rajoittamiseen ja pysyvästi toimintakelvottomaksi tekemiseen. Itse olen toivonut selvää viranomaislausuntoa siitä, että liimaaminen riittäisi myös metallisille lippaille eikä ainoastaan muovisille.

Toiminta-ampujien foorumilla on ollut erimielisyyttä siitä kieltääkö ampuma-aserikkomuksia koskeva aselain luku aseen osien tekemisen pysyvästi toimintakelvottomiksi. Lippaan tekeminen sellaiseksi, ettei se ole aseen osa, rajoittamalla sen kapasiteettia pysyvästi ei kuitenkaan ole toimintakelvottomaksi tekemistä. Useimpien kyseisen foorumin keskustelujen lukeminen vaatii rekisteröitymisen.

Ongelmana on myös se, että esimerkiksi poliisit eivät useinkaan tunne tarkkaan aselakia ja saattavat aloittaa aiheettomasti rikostutkinnan.
 
Asiasta kukkaruukkuun, mitenköhän vaikeaa olisi rakentaa 9 mm pistoolikarbiini Glock-pistoolin pohjalta? Millaisista osista sen voi rakentaa niin, että huoltopurku vielä onnistuu?

Ainakin IGB Austria niminen pulju näyttää tekevän kiväärimittaisia piippuja aina 16 tuuman pituuteen saakka. Esimerkiksi FAB Defensen teleskooppiperä asentamalla ja rajoittamalla saadaan kokonaispituus ylittämään 600 mm, eli päästään kiväärimittaan.

Mutta onko minkäänlainen "karbiinikitti" mahdollinen? Omaan silmään näyttää siltä, että ei ole, koska jos aseen haluaisi joskus huoltopurkaa, niin kitin "sisällä" oleva Glock on pakko poistaa sieltä kokonaisena. Tällöin olemme muuntaneet kiväärin pistooliksi ja syyllistyneet ampuma-aserikokseen.


------

@Aaro Kustaanheimo

Kiitos pitkästä postistasi!
 
Pidä sitten huoli, ettei tarvitse lukea sinusta suomalaisesta iltapäivälehdistöstä... Tunnut vetävän puoleesi vähintäänkin puukkojunkkareita. :sneaky:

Edesmenneen serbikaverin mukaan olen "shit magnet"... :D Viimeisin puukkojunkkarikohtaus oli kyllä Romaniassa.

Bulgarian jätän nyt väliin ainakin joksikin aikaa, vaikka yksi naispuolinen ystävä (joka on ihan yhtä hullu kuin minäkin) suunnittelee kiinteistösijoituksia Bulgariaan.

Ex-vuokraisännän/liikekumppanin kautta Bulgariassa tutustui aika "mielenkiintoiseen" sakkiin. Sen isä on Bulgarian ex-KGB:n eversti ja muu suku pitkälti Serbian mafiaa...
Jos joku ei tiedä millaista sakkia ko. porukka on, niin triviana voin kertoa, että ajoivat "mopojengit" eli HA:n ja Bandidoksen tms. pois Sofiasta...aivan täysin mielipuolia. Kaveri sanoi mulle, että jos joudun vaikeuksiin poliisin kanssa niin "soita hänelle, hän hoitaa". Noh...tämäkään nimeltä Ivo ei kulkenut ihan täysillä valoilla vaan omasi kaksisuuntaisen mielialahäiriön vuoksi ns. "keltaisen kortin" eli "hullun paperit"... Teki muuten päivät mielenkiintoisiksi kun ei tiennyt millainen Ivo tulee...sillä oli 3 "moodia"... :D

Erikoisintahan tässä on, että en tasan koskaan ole hakeutunut tuollaisten ihmisten seuraan...jotenkin vaan vedän niitä puoleeni. Sama juttu Israelissa...exän sukulaisissa oli ties mitä "mossadia" tms... En minä niitä "sukulaisisikseni/tutuiksi" valkannut...
 
Olin itse asiassa vähän yllättynyt kuinka helppoa se oli. Kysyin aseliikkeeltä Saksasta onnistuuko myynti Suomeen, sanoivat että onnistuu. Menin poliisiasemalle hankkimisluvan kanssa ja pyysin ennakkosuostumuksen aseen maahantuontiin. Kun sain paperin, lähetin rahat saksalaisten tilille ja ennakkosuostumuspaperin pdf:nä sähköpostiin. Aseliike hoiti omat paperityönsä ja kun tuli valmista, lähettivät aseen ja saamansa laput postissa Suomeen. Piipun lähettivät eri paketissa, Saksassa ei käsittääkseni saa lähettää kokonaisia aseita samassa laatikossa. Kuluja tuli ostohinnan päälle 150 €, eli melko kohtuullista. Kyseessä oli HK:n MARK 23 jota ei Suomesta saanut mistään, mutta tuolla Sportwaffen Triebelillä oli suoraan hyllyssä. Suomen lain mukaanhan en kai edes tarvitsisi mitään tuontilupaa, mutta Saksassa se vaaditaan. Toisaalta saksalaisia ei sitten se hankkimislupa kiinnostanut yhtään, eli täytin kaikki laput itse kotona ja vein poliisiasemalle.

Nytkin on itse asiassa tulossa tuolta yksi ase, tuo kokemus käytännössä poisti ulkomailta tilaamisen kynnyksen minulta ihan kokonaan. Samaten joistain aseista voi säästää aika paljon, esim. HK:n .308:t ovat melkein tonnin halvempia Saksassa, eli postikuluineenkin tulee säästöä.

Aikalailla vastaava kokemus itsellä. Lupalappu täytettiin poliisiasemalla aseen näytön yhteydessä aseen myyjän aseen mukaan laittamista papereista saaduilla tiedoilla.
 
Asiasta kukkaruukkuun, mitenköhän vaikeaa olisi rakentaa 9 mm pistoolikarbiini Glock-pistoolin pohjalta? Millaisista osista sen voi rakentaa niin, että huoltopurku vielä onnistuu?

Ainakin IGB Austria niminen pulju näyttää tekevän kiväärimittaisia piippuja aina 16 tuuman pituuteen saakka. Esimerkiksi FAB Defensen teleskooppiperä asentamalla ja rajoittamalla saadaan kokonaispituus ylittämään 600 mm, eli päästään kiväärimittaan.

Mutta onko minkäänlainen "karbiinikitti" mahdollinen? Omaan silmään näyttää siltä, että ei ole, koska jos aseen haluaisi joskus huoltopurkaa, niin kitin "sisällä" oleva Glock on pakko poistaa sieltä kokonaisena. Tällöin olemme muuntaneet kiväärin pistooliksi ja syyllistyneet ampuma-aserikokseen.


------

Itse olen ampunut kuvan mukaisella viritelmällä ja hämmentävän hyvin toimii ja osumatarkkuskin on vähintäänkin "hyvää", siis omalla asteikollani.. Kysehän on Fab Defencen "karabiibirunko"..
 

Liitteet

  • Clock karabiini.jpg
    Clock karabiini.jpg
    2.3 KB · Luettu: 16
Edesmenneen serbikaverin mukaan olen "shit magnet"... :D Viimeisin puukkojunkkarikohtaus oli kyllä Romaniassa.

Bulgarian jätän nyt väliin ainakin joksikin aikaa, vaikka yksi naispuolinen ystävä (joka on ihan yhtä hullu kuin minäkin) suunnittelee kiinteistösijoituksia Bulgariaan.

Ex-vuokraisännän/liikekumppanin kautta Bulgariassa tutustui aika "mielenkiintoiseen" sakkiin. Sen isä on Bulgarian ex-KGB:n eversti ja muu suku pitkälti Serbian mafiaa...
Jos joku ei tiedä millaista sakkia ko. porukka on, niin triviana voin kertoa, että ajoivat "mopojengit" eli HA:n ja Bandidoksen tms. pois Sofiasta...aivan täysin mielipuolia. Kaveri sanoi mulle, että jos joudun vaikeuksiin poliisin kanssa niin "soita hänelle, hän hoitaa". Noh...tämäkään nimeltä Ivo ei kulkenut ihan täysillä valoilla vaan omasi kaksisuuntaisen mielialahäiriön vuoksi ns. "keltaisen kortin" eli "hullun paperit"... Teki muuten päivät mielenkiintoisiksi kun ei tiennyt millainen Ivo tulee...sillä oli 3 "moodia"... :D

Erikoisintahan tässä on, että en tasan koskaan ole hakeutunut tuollaisten ihmisten seuraan...jotenkin vaan vedän niitä puoleeni. Sama juttu Israelissa...exän sukulaisissa oli ties mitä "mossadia" tms... En minä niitä "sukulaisisikseni/tutuiksi" valkannut...
Tulee jännästi mieleen yksi tuttu joka aina välillä kertoilee olleensa kaljalla milloin Mcgregorin kanssa ja milloin Kovaltsukin ja muiden khl-tähtien kanssa. Hänkin oli läheisissä tekemisissä Mossadin ja Cia:n kanssa ennen mielisairaalaan joutumistaan..

Noista lippaista, eihän ne voi vaatia mitään lupia? käsittääkseni vain paineenalaiset osat ovat luvanvaraisia. Ja miksi ihmeessä pistimellä varustetut aseet eivät ole ERVA-aseita? joskus viimevuosikymmenellä teräasekeskus myi hulluille pistimellä varustettua pumppuhaulikkoa. Mainosvideolla sekopää lävisti pistimellä kaalin ja ampui sen tohjoksi. Mainos oli suorastaan suunnattu kouluampujille ja muille luusereille.
 
Noista lippaista, eihän ne voi vaatia mitään lupia? käsittääkseni vain paineenalaiset osat ovat luvanvaraisia. Ja miksi ihmeessä pistimellä varustetut aseet eivät ole ERVA-aseita? joskus viimevuosikymmenellä teräasekeskus myi hulluille pistimellä varustettua pumppuhaulikkoa. Mainosvideolla sekopää lävisti pistimellä kaalin ja ampui sen tohjoksi. Mainos oli suorastaan suunnattu kouluampujille ja muille luusereille.

AAL
3 §: Aseen osana pidetään aseen runkoa, ylä- ja alarunkoa, lukon kehystä, piippua, luistia, patruunarullaa ja patruunapesää. "isot lippaat" määritellään omassa momentissaan aseen osiksi.
18 §: aseen osa on luvanvarainen, jos ei muuta laissa säädetä.
19 §: Pykälässä säädetään poikkeus "isojen lippaiden" hankkimiseen niille sopivan aseen ERVA-lupaa vastaan. Pykälässä säädetään myös varaosista, joiden hallussapidon edellytyksenä on lupa ko. aseeseen.

Suoranaista lupaa ei siis tarvitse, mutta pitää olla se sopiva ase, jolle on lupa. Se toimii lupana aseen osille.

3 § (7.6.2019/724)
Aseen osa


Aseen osalla tarkoitetaan aseen runkoa, ylä- ja alarunkoa, lukon kehystä, piippua, luistia, patruunarullaa ja patruunapesää, lukkoa ja muuta sulkulaitetta sekä lukon ja muun sulkulaitteen runkoa, sulkukappaletta, äänenvaimenninta sekä niitä toiminnallisesti vastaavia osia.


Aseen osaksi katsotaan myös latauslaite, jos sen kapasiteetti on yli:


1) 20 patruunaa ja se on lyhyen keskisytytteistä patruunaa ampuvan itselataavan kertatuliaseen osa tai siihen liitettävä irrotettava latauslaite;


2) 10 patruunaa ja se on pitkän keskisytytteistä patruunaa ampuvan itselataavan kertatuliaseen osa tai siihen liitettävä irrotettava latauslaite.


Aseen osaksi katsotaan myös latauslaite, jos se on sarjatuliaseen osa tai siihen liitettävä irrotettava latauslaite. Edellä 2 ja tässä momentissa tarkoitettuna aseen osana ei kuitenkaan pidetä latauslaitetta, joka on valmistettu sarjatuliasemalliin, jonka valmistus on alkanut ennen vuotta 1946 ja joka ei sovi asennettavaksi keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen tai lippaalliseen kertatuliaseeseen.


Latauslaitteella tarkoitetaan ampuma-aseeseen kiinnitettävää ja ampuma-aseessa kiinteästi olevaa lipasta, syöttölaitetta ja -koneistoa sekä laitetta, jonka avulla patruunat syötetään ampuma-aseeseen.


Sarjatuliaseen osaksi katsotaan 1 momentissa tarkoitettujen osien lisäksi myös sellainen laukaisukoneisto, laukaisukoneiston osa ja muu sarjatuliaseeseen suunniteltu esine, joka sellaisenaan tai yhdessä muiden osien kanssa mahdollistaa sarjatulen, sekä ampuma-aseeseen suunniteltu esine, joka mahdollistaa sarjatulta jäljittelevän toiminnan ampuma-aseessa.


Aseen osa katsotaan sellaisen ampuma-aseen osaksi, jonka osaksi se on valmistettu tai tarkoitettu. Aseen osana ei kuitenkaan pidetä latauslaitteeksi valmistettua esinettä, jonka toiminta on pysyvästi estetty tai jonka kapasiteetti on pysyvästi rajoitettu edellä 2 momentissa mainittua kapasiteettia pienemmäksi. Sisäministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siitä, millä edellytyksillä latauslaitteen toiminta on katsottava pysyvästi estetyksi tai kapasiteetti pysyvästi rajoitetuksi.

18 §
Luvanvaraisuus


Jollei tässä laissa toisin säädetä, luvanvaraista on:


1) ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten siirto ja tuonti Suomeen, siirto ja vienti Suomesta, kauttakuljetus sekä välittäjänä toimiminen kaupallisessa tarkoituksessa, kauppa, kaupallinen säilyttäminen, hankkiminen, hallussapito, vaihto, vuokraus ja valmistaminen;


2) ampuma-aseiden ja aseen osien kaupallisessa tarkoituksessa tapahtuva korjaaminen, kaupallinen muuttaminen sekä muuntaminen lukuun ottamatta yksityishenkilön tekemää aseen tilapäistä muuntamista aseen osan hallussapitoluvan nojalla hallussa pidetyistä aseen osista.

(7.6.2019/724)

Lupa 1 momentissa tarkoitettuun toimintaan voidaan antaa, jos luvan antamiselle on hyväksyttävä peruste eikä ole syytä epäillä, että lupaa tai sen nojalla hankittuja tai hallussapidettyjä esineitä käytetään väärin.


Poliisihallitus päättää lupa-asiakirjojen mallista ja muista niiden valmistamiseen liittyvistä seikoista. (8.9.2017/623)

19 § (7.6.2019/724)
Poikkeukset luvanvaraisuudesta


Luvanvaraista ei ole:


1) ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten vienti yksityistä tarkoitusta varten;


2) siihen ampuma-aseeseen tarkoitetun aseen osan varaosaksi hankkiminen ja hallussapito, johon hankkijalla tai hallussapitäjällä on hallussapitoon oikeuttava lupa, kuitenkin enintään siinä määrin, että varaosiksi hankittujen aseen osien avulla ei voi koota toista ampuma-asetta;


3) äänenvaimentimen hankkiminen, hallussapito ja luovuttaminen, jos henkilöllä on ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupa;


4) lyhyeen keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen lisättävän tai kiinnitettävän kapasiteetiltaan yli 20 patruunan latauslaitteen hankkiminen, jos henkilöllä on erityisen vaarallisen ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava aselupa mainittuun ampuma-aseeseen;


5) pitkään keskisytytteiseen itselataavaan kertatuliaseeseen lisättävän tai kiinnitettävän kapasiteetiltaan yli 10 patruunan latauslaitteen hankkiminen, jos henkilöllä on erityisen vaarallisen ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava aselupa mainittuun ampuma-aseeseen;


6) ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten kuljettaminen kaupallisessa tarkoituksessa ja kuljettamisen suorittamiseksi välttämätön säilyttäminen, jos kuljettaja harjoittaa ammattimaista tavaroiden kuljettamista;


7) muiden kuin erityisen vaarallisten patruunoiden valmistaminen yksityistä tarkoitusta varten, jos valmistajalla on kyseisten patruunoiden hallussapitoon oikeuttava lupa;


8) asianmukaisen luvan nojalla hallussa pidetyn ampuma-aseen tai aseen osan korjaaminen yksityistä tarkoitusta varten;


9) merkinantopistoolin hallussapito ulkomaisessa kauppa- tai huvialuksessa, jos alus on ainoastaan tilapäisesti Suomen aluevesillä;


10) tehokkaan ilma-aseen vienti, siirto Suomesta, kauttakuljetus kaupallisessa tarkoituksessa sekä hankkiminen ja hallussapito, jos hankkijalla tai hallussapitäjällä on oikeus ampuma-aseen hallussapitoon;


11) deaktivoidun ampuma-aseen hankkiminen ja hallussapito, jos siitä on tehty 70 §:n mukainen ilmoitus poliisilaitokselle.


Ennen vuotta 1890 valmistettujen ainoastaan mustalla ruudilla ampumiseen soveltuvien mustaruutiaseiden kuljettaminen ja säilyttäminen ei ole luvanvaraista. Luvanvaraista ei myöskään ole tällaisten mustaruutiaseiden pitäminen museossa tai kokoelmassa, ellei aseilla ammuta. Sisäministeriön asetuksella voidaan säätää muidenkin asehistoriallisesti arvokkaiden vanhojen ampuma-aseiden vapauttamisesta luvanvaraisuudesta tässä momentissa säädetyin edellytyksin.


Sisäministeriön asetuksella voidaan säätää, mitä aseen osia pidetään 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla varaosina.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top