Asevelvollisuuden pitää muuttua

Jos huomasit niin linkkaamasi Savon Sanomien mielipide-sivun artikkeli sisälsi toisessa lauseessa tuon tutkimustiedon jonka vinetät siitä puuttuvan. Vähän kertoo avuttomuudesta jos sinulle tärkeässä asiassa et jaksa käyttää edes gooklea.

Linkki tutkimukseen löytyy täältä.

https://www.thl.fi/fi/web/mielenter...kehittaminen-ja-tutkimus/tutkimuksen-tulokset

Väitöskirjan pohdinta osiosta poimittu yhteenveto johon voin kyllä yhtyä 100%. (Ai niin. Löytyy pdf tiedoston sivulta 83. Ole hyvä.)

Linkkaamasi tutkimus ei väitä varusmiespalveluksella olevan positiivisia vaikutuksia. Varusmiespalveluksen suorittaneet kyllä eroavat palvelusta suorittamattomista monilla kriteereillä, mutta koska ryhmät eivät ole satunnaisesti valittuja, ne eivät ole vertailukelpoisia. Korrelaatiosta ei seuraa kausaliteetti: https://fi.wikipedia.org/wiki/Cum_hoc_ergo_propter_hoc
 
Viimeksi muokattu:
Linkkaamasi tutkimus ei väitä varusmiespalveluksella olevan positiivisia vaikutuksia. Varusmiespalveluksen suorittaneet kyllä eroavat palvelusta suorittamattomista monilla kriteereillä, mutta koska ryhmät eivät ole satunnaisesti valittuja, ne eivät ole vertailukelpoisia. Korrelaatiosta ei seuraa kausaliteetti: https://fi.wikipedia.org/wiki/Cum_hoc_ergo_propter_hoc
Vastaavasti korrelaation ja kausaliteetin suhdetta esimerkiksi asepalveluksen ilmiönä ja rikosalttiuden välillä ei pidä vetää myöskään niistä argentiinalaistutkimuksista, joissa asepalveluksen suorittaneet ovat yliedustettuina rikostilastoissa. Syyhän voi olla vaikkapa siinä, että argentiinalainen armeijakulttuuri on syyllinen - tällöin kausaliteettisuhde on nimenomaan argentiinalaisen asepalveluksen ja rikosalttiuden, ei asepalveluksen ja rikosalttiuden välillä.
Rauhan ajan asepalveluksen ja ongelmien kausaliteettisuhdetta ei voida myöskään löytää esim. Vietnamin sodan kohdalla, koska sodassa olleilla on mm. PTSD:tä, jolla on iso vaikutus psyykeen.
 
Ohi on -kampanjan facebook-sivulta: https://www.facebook.com/KansalaisaloiteAsevelvollisuudenLakkauttamiseksi/posts/1156446814385953

--

Näin kansallisena veteraanipäivänä on hyvä pohtia, minkälaisen viestin maamme johto haluaa antaa niille nuorille miehille, joilla asepalvelus on suorittamatta. Vapautus palveluksesta on nykyään melko helppo hankkia esim. teeskentelemällä psyykkisiä ongelmia ja kertomalla huumeidenkäytöstä. Vapautuksen avulla pääsee nopeammin opiskelemaan ja työelämään, ja välttyy palveluksen aiheuttamilta tulonmenetyksiltä.

Merkittävä osa suomalaisista on kiitollinen sotaveteraaneille heidän maanpuolustustyöstään, mutta jostain syystä varusmiehiä ei kuitenkaan palkita heidän suorittamastaan palveluksesta. Päinvastoin varusmiehet saavat vain 5,10 euron päivärahan, eli selvästi vähemmän kuin esim. sosiaalitukia nostavat vapautuksen hankkineet saavat. Mitätön päiväraha antaa varusmiehille viestin, ettei heidän palvelustaan arvosteta.

Jos maanpuolustus on tärkeä asia, siihen osallistuvia tulee palkita. Taloudelliseen ahdinkoon ei tule jättää niin sotaveteraaneja kuin varusmiehiäkään. Varusmiesten ajaminen sosiaalitoimiston asiakkaaksi on häpeällistä ja laskee maanpuolustustahtoa. Huumeidenkäyttäjien vapauttaminen kannustaa varusmiehiä huumekokeiluihin.

Varusmiesten taloudellinen ahdinko olisi helppo korjata lakkauttamalla asevelvollisuus, ja nostamalla päiväraha sen suuruiseksi, että palvelukseen riittää tarpeeksi vapaaehtoisia.

http://demokraatti.fi/possyttely-ki...n-keskeyttamisen-syyna-yha-useammin-kannabis/
 
Viimeksi muokattu:
Ohi on -kampanjan facebook-sivulta: https://www.facebook.com/KansalaisaloiteAsevelvollisuudenLakkauttamiseksi/posts/1156446814385953

Varusmiesten taloudellinen ahdinko olisi helppo korjata lakkauttamalla asevelvollisuus, ja nostamalla päiväraha sen suuruiseksi, että palvelukseen riittää tarpeeksi vapaaehtoisia.

http://demokraatti.fi/possyttely-ki...n-keskeyttamisen-syyna-yha-useammin-kannabis/

Mikä määrä on mielestäsi "tarpeeksi riittävä vapaaehtoisia" vuodessa ja kuinka suuri korvaus heille maksettaisiin. Olisiko korvaus veroton päiväraha vai palkka + ruoka + majoitus luontaisetuina, jolloin siitä maksettaisiin veroa.
Mun mielestäni nykyinen määrä varusmiehiä on riittävä määrä, koska nykytilanteessa voidaan oikeasti valikoida ne, joista on eniten hyötyä maanpuolustukselle. Siinä olen samaa mieltä, että tuo päiväraha on liian pieni, sitä pitäisi
korottaa sanotaanko vaikkapa noin kolminkertaiseksi. Mutta se maksaa ja siihen pitäisi löytää jostain rahat. Ja älä sitten Roope revi tähän mitään kansantaloutta mukaan...selkeää raha pitää löytyä.
 
Mikä määrä on mielestäsi "tarpeeksi riittävä vapaaehtoisia" vuodessa ja kuinka suuri korvaus heille maksettaisiin.

Tähän Puolustusvoimien johto osaa vastata itseäni paremmin. Jos oletetaan, että koulutetuilla varusmiehillä on puolustusvoimille laskeva rajahyöty, ja varusmiesten vaatima päiväraha nousee koulutusmäärien kasvaessa, maanpuolustuskyky maksimoituu tilanteessa, jossa koulutetun varusmiehen tuottama rajahyöty on samansuuruinen kuin hänen vaatimansa päiväraha. Ohessa kuvaaja.

puolustuskyvyn_maksimi.png
 
Tähän Puolustusvoimien johto osaa vastata itseäni paremmin. Jos oletetaan, että koulutetuilla varusmiehillä on puolustusvoimille laskeva rajahyöty, ja varusmiesten vaatima päiväraha nousee koulutusmäärien kasvaessa, maanpuolustuskyky maksimoituu tilanteessa, jossa koulutetun varusmiehen tuottama rajahyöty on samansuuruinen kuin hänen vaatimansa päiväraha. Ohessa kuvaaja.

Kuva on sikäli virheellinen, että kysyntä ja tarjontakäyrät eivät ole lineaarisia. Tarjontakäyrä nousee jyrkästi heti kun 5% rekrytointiaste on saavutettu. Toisaalta rajahyöty ei ole lainkaan laskeva, jos parhaat yksilöt sijoittuvat tasaisesti populaatioon.
 
Kuva on sikäli virheellinen, että kysyntä ja tarjontakäyrät eivät ole lineaarisia. Tarjontakäyrä nousee jyrkästi heti kun 5% rekrytointiaste on saavutettu. Toisaalta rajahyöty ei ole lainkaan laskeva, jos parhaat yksilöt sijoittuvat tasaisesti populaatioon.

Vaikka käyrät varmasti näyttävät erilaisilta todellisuudessa, puolustuskyvyn maksimi löytyy silti niiden risteyskohdasta. En ole ihan samaa mieltä päivärahakäyrän jyrkästä noususta 5% rekrytointiasteen kohdalla nykyisen korkean nuorisotyöttömyyden vallitessa, mutta jos nousu on kuitenkin jyrkkää tällä kohdin, tarkoittaa se, että huomattavan määrän varusmiehiä pakolla kouluttava nykyjärjestelmä on kauempana optimista kuin tilanteessa, jossa nousu olisi loivaa. Päivärahakäyrän korkea nousu on siis argumentti nykyjärjestelmän säilyttämistä vastaan.
 
Puolustuskyvyn maksimi ei löytyne varusmiehillle maksettavaa päivärahan määrää tarkastelemalla? Asevelvollisuusjärjestelmä on edullinen jonka hintana on siihen käytetty aika. Ymmärtääkseni ajankäyttöä on tehostettu, joten tuoreesta koulutuksesta ei ole kokemusta. Vielä 90-luvun alussa oli välillä 'kiire odottamaan'. Joku puolustus on vain oltava ja vastaavantasoisen puolustuskyvyn ylläpito muulla tavalla on varmasti kalliimpi, jos tarvittaessa pitää saada 200 000+ miestä nopeasti toimeen. Toivon ettei 'maanpuolustuspalvelua' tarvita mutta silti se pitää olla. Ukrainassa taitaa vieläkin olla liikekannallepano osin vaiheessa ja se on tilanne johon emme saa joutua.
Yksilön kannalta vähän samankaltainen tilanne on, kun keskustellaan terveydenhuoltojärjestelmästä vain niiden kesken jotka ei järjestelmää koskaan ole käyttäneet kun ovat olleet niin terveitä. Vanhuus koettaa kuitenkin useimmille jossain vaiheessa ja silloin palvelujen tarve kasvaa.
Olisi kyllä erinomaista jos jollain olisi viisautta kertoa milloin näitä palveluja tarvitaan, niin resurssit voitaisiin mitoittaa sopiviksi oikealla hetkellä. Monesti aiemmin konflikteihin on jouduttu/ajauduttu hyvinkin vakailta näyttävinä aikoina erityisesti kun aikalaisten joukossa ei enää ole ketään kertomassa kokemuksia millaista se oikein oli.
 
Puolustuskyvyn maksimi ei löytyne varusmiehillle maksettavaa päivärahan määrää tarkastelemalla?

Samaa rajahyötylaskentaa kannattaa soveltaa työvoiman lisäksi muihinkin hankintoihin. Puolustuskyky maksimoituu myös silloin, kun esim. miinoja hankitaan niin monta, että niiden (laskeva) rajahyöty on yhtäsuuri kuin miinan hankintahinta. Mitä enemmän Suomella on miinoja, sitä pienempi on niiden rajahyöty, sillä todennäköisyys sille, että kaikkia miinoja ehditään käyttää kriisitilanteessa, laskee.
 
Samaa rajahyötylaskentaa kannattaa soveltaa työvoiman lisäksi muihinkin hankintoihin. Puolustuskyky maksimoituu myös silloin, kun esim. miinoja hankitaan niin monta, että niiden (laskeva) rajahyöty on yhtäsuuri kuin miinan hankintahinta. Mitä enemmän Suomella on miinoja, sitä pienempi on niiden rajahyöty, sillä todennäköisyys sille, että kaikkia miinoja ehditään käyttää kriisitilanteessa, laskee.
Viitsitkö linkata nämä datat jotta laskuharjoituksen voisi tehdä? Ei tarvitse olla Suomesta.
 
Viitsitkö linkata nämä datat jotta laskuharjoituksen voisi tehdä? Ei tarvitse olla Suomesta.

En nyt ihan ymmärrä mitä dataa tarkoitat, mutta jos aihe kiinnostaa enemmän, tässä hyvä artikkeli rajahyötyanalyysin soveltamisesta terveydenhuoltoon: http://theincidentaleconomist.com/wordpress/simply-put-marginal-costbenefit/

Miinoilla, kuten terveydenhuollon palveluillakin, rajakustannus on aikalailla vakio. Artikkelista poimitun kuvion vaaleansininen alue on hyvinvointitappion suuruus silloin kun (miinojen tai terveydenhuollon) rajahyöty laskee alle rajakustannuksen:
cost-benefit.jpg
 
En nyt ihan ymmärrä mitä dataa tarkoitat, mutta jos aihe kiinnostaa enemmän, tässä hyvä artikkeli rajahyötyanalyysin soveltamisesta terveydenhuoltoon: http://theincidentaleconomist.com/wordpress/simply-put-marginal-costbenefit/

Miinoilla, kuten terveydenhuollon palveluillakin, rajakustannus on aikalailla vakio. Artikkelista poimitun kuvion vaaleansininen alue on hyvinvointitappion suuruus silloin kun (miinojen tai terveydenhuollon) rajahyöty laskee alle rajakustannuksen:
cost-benefit.jpg
Lähinnä hain lukuarvoja topiikin aiheesta (asevelvollisuus) konkretiaa lisätäkseni, joita linkin takaa ei löydy. Tarkennetaan käyttämiesi esimerkkien osalta, jos muista ei löydy soveliasta tietoa. Siis millä päivärahan arvolla puolustuskyky on maksimissa? Montako miinaa tulee olla, jotta puolustuskyky on maksimissa? Eli rajahyötygraafin lukuarvoja. Nyt kuvista puuttuu akselien tiedot. Pelkkä data kuvaa varten olisi siis riittänyt (tai linkki siihen), eikä kuvaa tarvitse piirtää.
Näin saamme kustannukset vähitellen komponenteittain esille (asevelvolliset, miinat...) ja kun ne ovat yhteismitallisesti (vaikka rajahyötynä) tarkasteltavissa, niin voimme verrata sitä nykytilaan ja todeta olemmeko lähellä optimia.
 
Siis millä päivärahan arvolla puolustuskyky on maksimissa? Montako miinaa tulee olla, jotta puolustuskyky on maksimissa?

Ei minulla näitä lukemia ole, Puolustusvoimilla voi olla jotain arvioita niistä. Kuvasin vain teorian, jolla puolustuskyky maksimoituu, soveltaminen on eri juttu.
 
Ei minulla näitä lukemia ole, Puolustusvoimilla voi olla jotain arvioita niistä. Kuvasin vain teorian, jolla puolustuskyky maksimoituu, soveltaminen on eri juttu.

Tämä on päivän paras vitsi, teoria jolla kaikki maksimoituu, mutta ei ole mitään lukuja eikä tietoa miten sitä sovelletaan.

Kannataisi palata todellisuuteen, ei se vaikeaa ole hieman voi olla vieroitusoireita mutta kyllä siihenkin kroppa tottuu.
 
Tämä on päivän paras vitsi, teoria jolla kaikki maksimoituu, mutta ei ole mitään lukuja eikä tietoa miten sitä sovelletaan.

Kannataisi palata todellisuuteen, ei se vaikeaa ole hieman voi olla vieroitusoireita mutta kyllä siihenkin kroppa tottuu.

The First Law of Economics: For every economist, there exists an equal and opposite economist.

The Second Law of Economics: They're both wrong.
 
Tämä on päivän paras vitsi, teoria jolla kaikki maksimoituu, mutta ei ole mitään lukuja eikä tietoa miten sitä sovelletaan.

Jos soveltaminen on vielä jollekin epäselvää, niin teoriaa sovelletaan siten, että määritellään kullekin puolustushyödykkeelle (työvoima, miinat, hävittäjät jne.) rajahyöty- ja rajakustannuskäyrät, ja hankitaan kutakin hyödykettä se määrä, jolla käyrät leikkaavat.
 
Jos soveltaminen on vielä jollekin epäselvää, niin teoriaa sovelletaan siten, että määritellään kullekin puolustushyödykkeelle (työvoima, miinat, hävittäjät jne.) rajahyöty- ja rajakustannuskäyrät, ja hankitaan kutakin hyödykettä se määrä, jolla käyrät leikkaavat.

Hienoja juttuja, koska olen yksinkertainen lähden siitä että rautaa ja miehistöä sekä koulutusta on sellainen määrä että vihollinen miettii kaksikertaa ennenkuin hyökkää ja jos hyökkää pitää olla rautaa, ammunitsioonia ja miehiä joilla koulutus on kunnossa jotta vihollisia on setsemän sylen syvyydessä ennemmän kun rajan tälläpuolen, tämmönen on mun puolustus sodan ratekia.
 
  • Mielestäni jokaiselle kansalaiselle pitäisi tulla kutsukirje kutsuntoihin. Jokaiselle joka ei fyysisesti tai henkisesti ole kykenevä (tai halukas) Puolustusvoimien standardien mukaiseen palvelukseen pitäisi antaa lupa palvella Suojeluskunnassa/Kansalliskaartissa. Jokainen joka ei kykene palvelemaan (kyky, halu) Militiassa/Kansalliskaartissa/Suojeluskunnassa (sama joukko siis, eri nimi) annettaan lupa palvella siviilipalveluksessa.
    • Yhteiskunnassa pitäisi olla sukupuolineutraali kasvatus. Tutkimuksissa tämä saa ihmiset käyttäytymään tavalla joka on luonnollisempi heille, eli kaikki voittavat paitsi ne feministit jotka haluavat naisten tekevän KAIKESSA yhtä paljon töitä kuin miehet ja olevan yhtä lukuisia. Tämän pitäisi myös lisätä syntyvyyttä sillä oletan että useampi nainen haluaisi äidiksi ja johtaa tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan. Mutta koska poikkeuksia on, ei olisi myöskään ongelma mikäli joku nainen haluaa tehdä miehisempiä puuhia ja toiste päin. Kunhan äärimmäisyyksiin ei mennä (kuten ettei lapselle kerrota omaa sukupuoltaan, täysin naurettavaa), näen että systeemi toimisi paremmin.
  • Militia olisi osa puolustusvoimia, mutta sillä olisi eri rooli kuin A-luokan sotilailla, esim. sota-aikana se voitaisiin kutsua aseisiin kun kaupunkia tarvitsee puolustaa, tai lähettää tehtaille töihin, tai maatilalle tai siviilitöihin tai mihin tarvitaankaan. Sota-ajan armeijan koko olisi esimerkiksi 250 000 sotilasta, mutta puolustusvoimat voisivat milloin tahansa kutsua lisää miehiä aseisiin. Kun miehet eivät ole "aseissa" palvelisivat nämä militiassa (joka olisi kuitenkin aseistettu), jotta jokainen voidaan tehokkaasti koordinoida maanpuolustukseen parhaalla tavalla, oli se sitten sairaiden hoitamista tai kaupungin puolustamista.
  • Kaikki muut, myös alaikäiset sekä asevelvollisuusrajan ylittäneet taistelukykyiset henkilöt olisivat osa hätäreserviä, joka olisi siis kouluttamaton vanhuksia/haavoittuneita lukuunottamatta. Hätäreservin sotilaalliseen käyttöön pitää tehdä suunnitelma jottei tositilanteessa kärsitä turhia tappioita, vaikkei hätäreserviä ei pitäisi virallisesti käyttää, mutta hätäreservin pitäisi olla olemassa. Toisessa maailmansodassa Saksalla oli vastaava, Volksturm. Vaikka aseita sillä hädin tuskin oli, kykeni se kaupunkeja puolustaessa joskus jopa pysäyttämään vihollisen. Hätäreserviähän ei ikinä taistelutarkoituksiin pidä käyttää, mutta koska suunnitelma on eri asia kuin mitä oikeasti tapahtuu, tulisi sen käyttäminen taistelussa ja muissa toimissa olla mahdollista. Suomihan lähtee siitä odotuksesta että Suomi ei ole sotaa halunnut eikä ketään provosoinut eikä sitä aloittanut, mutta on siihen joutunut vasten tahtoaan. Ja kun ollaan siinä tilanteessa, voidaan jo sanoa että suunnitelmat ovat epäonnistuneet ja täytyy turvautua hätäkeinoihin. Sellaista vihollista vastaan näen velvollisuudeksi kaikkien mahdollisten keinojen käyttämisen vihollista vastaan. Ja vaikka hätäreserviä ei pitäisi ikinä käyttää edes silloin kun on sota, voi olla että joskus sitäkin tarvitaan.
  • Rauhan aikana hätäreservin käyttö ja liikekannnallepano olisi laitonta, mutta militian ja Varsinaisen armeijan käyttö pitäisi olla sallittua rauhanajan hätätilanteissa, kuten terroristiuhka, luonnonkatastrofi jne. Valtioon vaikuttamattomissa hätätilanteissa kuten mummonetsinnässä pitäisi käyttää vain vapaaehtoisia, mutta militian ja armeijan käyttö olisi sallittua
  • Varsinaisen armeijan jokaisen divisioonan pitäisi sisältää mahdollisimman hyvin koulutettu ja varustettu A-luokan osasto joka pärjää parhaimmillekkin vihollisille. Nämä A-miehet olisivat armeijan parhaiten varustettu joukko, erikoisjoukkoja lukuunottamatta
  • Varsinaisen armeijan varustuksen pitäisi olla erittäin hyvä, mutta ei teknoleluarmeija. Teknologiaa tulee ehdottomasti käyttää, mutta siihen ei pidä luottaa. Armeijan pitää luottaa taktiikoihin ja strategioihin, ei leluihin. Jokaisessa sodassa ikinä on näytetty miten taktiikka ja strategia ovat tärkeämpi kuin teknologia. Jokaisella ryhmällä tulisi olla vähintään 1 panssarintorjunta-ase sekä vähintään yksi ilmatorjunta ase (jota mieluiten pitäisi pystyä käyttämään myös maa-maaleja vastaan). Lisäksi siis tietty kaikkea muutakin, mm konekivääri tai mitä kaikkea tulevaisuudessa käytetäänkään
  • Jokainen reserviläinen pitäisi varustaa rynnäkkökiväärillä tai vastaavalla nykyajan aseella, sekä vähintään maastopuvun takilla, saappailla, kypärällä. Jokaisella reserviläis Ryhmällä pitäisi olla vähintään 1 panssarintorjunta-ase sekä vähintään yksi ilmatorjunta-ase.
  • Jokainen militiassa ensisijaisesti palveleva pitäisi aseistaa vähintään univormulla ja taistelukykyisellä aseella.
  • Jokainen hätäreserviläinen pitäisi aseistaa vähintään univormulla ja taistelukykyisellä aseella
Käytännössä siis olisi paljon lisää. Mutta yksinkertaisuudessaan haluaisin että koko valtakuntaa käytettäisiin sotaan, ja jokainen yksilö olisi organisoitu jonkinlaiseen yksikköön. Joillekkin, esimerkiksi palomiehille, tämä ei tuo mitään muutoksia, mutta työttömät C-miehet organisoitaisiin kaikki parhaalla mahdollisella tavalla käytettäväksi sodan voittamiseksi itsenäiselle Suomen Tasavallalle. Suunnitelmia joita ei ikinä pitäisi käyttää pitäisi myös tehdä, esim miten käyttää vanhuksista koostuvaa ryhmää aseelliseen maanpuolustukseen, sillä ikinä ei tiedä mitä tulevan pitää, mutta mitä vahvempi Suomi, sitä epätodennäköisemmin vihollinen haluaa sotia. Toisessa maailmansodassa Suomi ei olisi voittanut rauhaa ja itsenäisyyden säilyttämistä mikäli Suomen armeija olisi ollut heikompi. Mutta koska Suomen armeija oli niin vahva kuin oli + muut syyt, näki Neuvostoliitto paremmaksi solmia rauha.
Ja muistetaan vielä että mikään sota ei ole voittamaton oli se kuinka epätodennäköistä tahansa, eihän Venäjäkään pysty nykypäivänäkään kaikkia sotilaitaan Suomeen lähettämään, on sillä muitakin rajoja. Arvioisin että samalla kertaa Venäjä pystyisi lähettämään korkeintaan miljoona miestä Suomea vastaan. Ja miljoona miestä vs 500 000 miestä ei ole mahdotonta voittaa. Jatkosodassa Suomi menetti yhteensä 63 204 kuolleena ja 158 000 haavoittuneena. Suomen armeijan koko on 250 000. Suomi kykeni Jatkosodassa käyttämään 500 000 miestä vaikka väkiluku oli vain 3.6 miljoonaa. Tämä tarkoittaa että Suomi pystyisi käyttämään vähintään 750 000 miestä, mutta heikomman tason sotilaat mukaan lukien mahdollisesti jopa 1.2 miljoonaa sotilasta. Mikäli Suomi olisi oikein koordinoitu ja organisoitu, pystyisi Suomi taistelemaan Venäjää vastaan erittäin pitkän aikaa. Ja en usko että NATO naapuri, Euroopan Unionin jäsen, pieni ja rauhallinen demokratia, joutuisi taistelemaan yksin loputtomasti, olkoonkin että ei ikinä pidä odottaa ulkopuolista apua kun on kyse maan itsenäisyydestä.
Ydinpommeista tuskin on pelkoa, maa joka Suomea ydinpommittaisi olisi joko jo häviön partaalla kolmannessa maailmansodassa tai ei hyötyisi maasta mitään, joten tuskin Suomea pommittaisi. Ja eivät Venäläiset tyhmiä ole vaikka kuinka väärässä olisivat monessa asiassa. Toisessa maailmansodassa 1.5 miljoonaa Neuvostoliittolaista taisteli tai muulla tavalla auttoi Saksan Armeijaa, joka ei varsinaisesti kohdellut Venäläisiä kiltisti. Vaikka Putin ei Stalin olekkaan, ymmärtäisivät monet Venäläiset ennemmin tai myöhemmin miten järjetöntä Suomea vastaan taisteleminen olisi... ainakin näin toivon ja luulen. Mutta ei siihenkään sentään luottaa pidä.
 
  • Mielestäni jokaiselle kansalaiselle pitäisi tulla kutsukirje kutsuntoihin. Jokaiselle joka ei fyysisesti tai henkisesti ole kykenevä (tai halukas) Puolustusvoimien standardien mukaiseen palvelukseen pitäisi antaa lupa palvella Suojeluskunnassa/Kansalliskaartissa. Jokainen joka ei kykene palvelemaan (kyky, halu) Militiassa/Kansalliskaartissa/Suojeluskunnassa (sama joukko siis, eri nimi) annettaan lupa palvella siviilipalveluksessa.
    • Yhteiskunnassa pitäisi olla sukupuolineutraali kasvatus. Tutkimuksissa tämä saa ihmiset käyttäytymään tavalla joka on luonnollisempi heille, eli kaikki voittavat paitsi ne feministit jotka haluavat naisten tekevän KAIKESSA yhtä paljon töitä kuin miehet ja olevan yhtä lukuisia. Tämän pitäisi myös lisätä syntyvyyttä sillä oletan että useampi nainen haluaisi äidiksi ja johtaa tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan. Mutta koska poikkeuksia on, ei olisi myöskään ongelma mikäli joku nainen haluaa tehdä miehisempiä puuhia ja toiste päin. Kunhan äärimmäisyyksiin ei mennä (kuten ettei lapselle kerrota omaa sukupuoltaan, täysin naurettavaa), näen että systeemi toimisi paremmin.
  • Militia olisi osa puolustusvoimia, mutta sillä olisi eri rooli kuin A-luokan sotilailla, esim. sota-aikana se voitaisiin kutsua aseisiin kun kaupunkia tarvitsee puolustaa, tai lähettää tehtaille töihin, tai maatilalle tai siviilitöihin tai mihin tarvitaankaan. Sota-ajan armeijan koko olisi esimerkiksi 250 000 sotilasta, mutta puolustusvoimat voisivat milloin tahansa kutsua lisää miehiä aseisiin. Kun miehet eivät ole "aseissa" palvelisivat nämä militiassa (joka olisi kuitenkin aseistettu), jotta jokainen voidaan tehokkaasti koordinoida maanpuolustukseen parhaalla tavalla, oli se sitten sairaiden hoitamista tai kaupungin puolustamista.
  • Kaikki muut, myös alaikäiset sekä asevelvollisuusrajan ylittäneet taistelukykyiset henkilöt olisivat osa hätäreserviä, joka olisi siis kouluttamaton vanhuksia/haavoittuneita lukuunottamatta. Hätäreservin sotilaalliseen käyttöön pitää tehdä suunnitelma jottei tositilanteessa kärsitä turhia tappioita, vaikkei hätäreserviä ei pitäisi virallisesti käyttää, mutta hätäreservin pitäisi olla olemassa. Toisessa maailmansodassa Saksalla oli vastaava, Volksturm. Vaikka aseita sillä hädin tuskin oli, kykeni se kaupunkeja puolustaessa joskus jopa pysäyttämään vihollisen. Hätäreserviähän ei ikinä taistelutarkoituksiin pidä käyttää, mutta koska suunnitelma on eri asia kuin mitä oikeasti tapahtuu, tulisi sen käyttäminen taistelussa ja muissa toimissa olla mahdollista. Suomihan lähtee siitä odotuksesta että Suomi ei ole sotaa halunnut eikä ketään provosoinut eikä sitä aloittanut, mutta on siihen joutunut vasten tahtoaan. Ja kun ollaan siinä tilanteessa, voidaan jo sanoa että suunnitelmat ovat epäonnistuneet ja täytyy turvautua hätäkeinoihin. Sellaista vihollista vastaan näen velvollisuudeksi kaikkien mahdollisten keinojen käyttämisen vihollista vastaan. Ja vaikka hätäreserviä ei pitäisi ikinä käyttää edes silloin kun on sota, voi olla että joskus sitäkin tarvitaan.
  • Rauhan aikana hätäreservin käyttö ja liikekannnallepano olisi laitonta, mutta militian ja Varsinaisen armeijan käyttö pitäisi olla sallittua rauhanajan hätätilanteissa, kuten terroristiuhka, luonnonkatastrofi jne. Valtioon vaikuttamattomissa hätätilanteissa kuten mummonetsinnässä pitäisi käyttää vain vapaaehtoisia, mutta militian ja armeijan käyttö olisi sallittua
  • Varsinaisen armeijan jokaisen divisioonan pitäisi sisältää mahdollisimman hyvin koulutettu ja varustettu A-luokan osasto joka pärjää parhaimmillekkin vihollisille. Nämä A-miehet olisivat armeijan parhaiten varustettu joukko, erikoisjoukkoja lukuunottamatta
  • Varsinaisen armeijan varustuksen pitäisi olla erittäin hyvä, mutta ei teknoleluarmeija. Teknologiaa tulee ehdottomasti käyttää, mutta siihen ei pidä luottaa. Armeijan pitää luottaa taktiikoihin ja strategioihin, ei leluihin. Jokaisessa sodassa ikinä on näytetty miten taktiikka ja strategia ovat tärkeämpi kuin teknologia. Jokaisella ryhmällä tulisi olla vähintään 1 panssarintorjunta-ase sekä vähintään yksi ilmatorjunta ase (jota mieluiten pitäisi pystyä käyttämään myös maa-maaleja vastaan). Lisäksi siis tietty kaikkea muutakin, mm konekivääri tai mitä kaikkea tulevaisuudessa käytetäänkään
  • Jokainen reserviläinen pitäisi varustaa rynnäkkökiväärillä tai vastaavalla nykyajan aseella, sekä vähintään maastopuvun takilla, saappailla, kypärällä. Jokaisella reserviläis Ryhmällä pitäisi olla vähintään 1 panssarintorjunta-ase sekä vähintään yksi ilmatorjunta-ase.
  • Jokainen militiassa ensisijaisesti palveleva pitäisi aseistaa vähintään univormulla ja taistelukykyisellä aseella.
  • Jokainen hätäreserviläinen pitäisi aseistaa vähintään univormulla ja taistelukykyisellä aseella
Käytännössä siis olisi paljon lisää. Mutta yksinkertaisuudessaan haluaisin että koko valtakuntaa käytettäisiin sotaan, ja jokainen yksilö olisi organisoitu jonkinlaiseen yksikköön. Joillekkin, esimerkiksi palomiehille, tämä ei tuo mitään muutoksia, mutta työttömät C-miehet organisoitaisiin kaikki parhaalla mahdollisella tavalla käytettäväksi sodan voittamiseksi itsenäiselle Suomen Tasavallalle. Suunnitelmia joita ei ikinä pitäisi käyttää pitäisi myös tehdä, esim miten käyttää vanhuksista koostuvaa ryhmää aseelliseen maanpuolustukseen, sillä ikinä ei tiedä mitä tulevan pitää, mutta mitä vahvempi Suomi, sitä epätodennäköisemmin vihollinen haluaa sotia. Toisessa maailmansodassa Suomi ei olisi voittanut rauhaa ja itsenäisyyden säilyttämistä mikäli Suomen armeija olisi ollut heikompi. Mutta koska Suomen armeija oli niin vahva kuin oli + muut syyt, näki Neuvostoliitto paremmaksi solmia rauha.
Ja muistetaan vielä että mikään sota ei ole voittamaton oli se kuinka epätodennäköistä tahansa, eihän Venäjäkään pysty nykypäivänäkään kaikkia sotilaitaan Suomeen lähettämään, on sillä muitakin rajoja. Arvioisin että samalla kertaa Venäjä pystyisi lähettämään korkeintaan miljoona miestä Suomea vastaan. Ja miljoona miestä vs 500 000 miestä ei ole mahdotonta voittaa. Jatkosodassa Suomi menetti yhteensä 63 204 kuolleena ja 158 000 haavoittuneena. Suomen armeijan koko on 250 000. Suomi kykeni Jatkosodassa käyttämään 500 000 miestä vaikka väkiluku oli vain 3.6 miljoonaa. Tämä tarkoittaa että Suomi pystyisi käyttämään vähintään 750 000 miestä, mutta heikomman tason sotilaat mukaan lukien mahdollisesti jopa 1.2 miljoonaa sotilasta. Mikäli Suomi olisi oikein koordinoitu ja organisoitu, pystyisi Suomi taistelemaan Venäjää vastaan erittäin pitkän aikaa. Ja en usko että NATO naapuri, Euroopan Unionin jäsen, pieni ja rauhallinen demokratia, joutuisi taistelemaan yksin loputtomasti, olkoonkin että ei ikinä pidä odottaa ulkopuolista apua kun on kyse maan itsenäisyydestä.
Ydinpommeista tuskin on pelkoa, maa joka Suomea ydinpommittaisi olisi joko jo häviön partaalla kolmannessa maailmansodassa tai ei hyötyisi maasta mitään, joten tuskin Suomea pommittaisi. Ja eivät Venäläiset tyhmiä ole vaikka kuinka väärässä olisivat monessa asiassa. Toisessa maailmansodassa 1.5 miljoonaa Neuvostoliittolaista taisteli tai muulla tavalla auttoi Saksan Armeijaa, joka ei varsinaisesti kohdellut Venäläisiä kiltisti. Vaikka Putin ei Stalin olekkaan, ymmärtäisivät monet Venäläiset ennemmin tai myöhemmin miten järjetöntä Suomea vastaan taisteleminen olisi... ainakin näin toivon ja luulen. Mutta ei siihenkään sentään luottaa pidä.

Oho, olipa asiaa... koska tunnet historiaa niin tiedat etta Volksturmista ei ollut mitaan hyotya, haittaa ehka plus turhaa tapatusta lahtokohtaisesti. Eikohan me parjata ilman noita porukoita se kolmisen viikkoa joka pitaisi parjata etta ryssa hakkaa taas parhaat prikaatinsa Kymenlaakson mantyyn...

Lisaksi voisit tarkistaa noi numerosi kuolleiden suomalaisten sotilaiden osalta.

http://kronos.narc.fi/menehtyneet/

Suomen sodissa 1939-1945 menehtyneiden tietokanta sisältää tietoja lähes 95 000 viime sotien aikana puolustusvoimien palveluksessa menehtyneestä . suomalaisista ja Suomessa palvelleista ulkomaalaisista. Tietokanta ei lähtökohtaisesti sisällä tietoja niistä sotavainajista, jotka eivät olleet puolustusvoimien palveluksessa. Näitä henkilöryhmiä ovat mm. partisaanien uhrit ja kotiseudun ilmapommituksissa menehtyneet siviilit.
 
Esimerkiksi nain olen itse katsonut tuota tietokantaa... Juhani Juva oli mun papan broidi:

Näytä hakuehdot
[ Tulostettava versio (uuteen ikkunaan) ]
1: JUVA, ILMO JORMA JUHANI
sääty naimaton
sukupuoli mies
kansalaisuus FI
kansallisuus FI
äidinkieli suomi
lasten lukumäärä 0
ammatti opiskelija
sotilasarvo luutnantti
joukko-osasto Krh.K/JR 14
joukko-osastokoodi
syntymäaika 13.04.1916
synnyinkunta Kaarlela
kotikunta Turku
asuinkunta Turku
haavoittumisaika
haavoittumispaikka
haavoittumiskunta
katoamisaika
katoamispaikka
katoamiskunta
kuolinaika 11.08.1941
kuolinpaikka Kutovaja
kuolinkunta
Menehtymisluokka kaatui, siunattu ja haudattu
hautauskunta Turku
hautausmaa Turku
lisätieto
 
Back
Top