Vaikka se Wikipeddia ei ehkä ole suoranainen keskustelupalsta, niin hyvin pitkälle se on mielipidepalsta. Esim. sinunkin tekstisi siellä on oman mielipiteesi sanelemaa, se ei ole mitenkään objektiivista tekstiä.
Itse sanoisin, että jos toimitaan niin kuin Roope kirjoitti, eli kaikille väitteille annetaan viite, niin silloin teksti on objektiivista. Väite X ei välttämättä ole totta, mutta se, että lähde Y sanoo X, on hyvin todennäköisesti totta, jos sille vielä on antaa viite.
Jos siellä wikipedian asevelvollisuusosassa Roopen tekstiä oli otsikointi "Väitetyt hyödyt", niin olen samaa mieltä, että tuo on epäobjektiivista, jos sitten haittoja ei otsikoida samalla tavoin "väitetyt haitat". Nykyisessä wikipediassa otsikko on "Hyödyt", joka on minusta neutraalimpi otsikko kuin "Väitetyt hyödyt".
Tietopankin tietojen pitäisi olla objektiivisia eivätkä mielipiteiden ohjaamia. Esim. asevelvollisuussivuston pitäisi kertoa, mitä asevelvollisuus tarkoittaa ja miksi se on käytössä. Asevelvollisuushan perustuu lakiin, ei mielipiteisiin.
Se, mitä asevelvollisuus tarkoittaa, on ehkä jotenkin mahdollista perustella objektiivisesti. Se, miksi se on käytössä, taas menee jo paljon enemmän subjektiivisuuden puolelle, koska siinä pitää sitten ryhtyä painottamaan niitä hyötyjä ja haittoja. Se perustelu, että asevelvollisuus on käytössä siksi, että Suomessa on laki, joka määärää asevelvollisuuden, on huono, koska siitä herää tietenkin vain seuraava kysymys, että miksi tuo laki on voimassa.
Mielipidesivustot pitäisi pitää erillään... Wikipedia vaan valitettavasti sisältää tänä päivänä erilaista propagandamateriaalia, joten sen yleinen luotettavuus on heikentynyt. Tieto on tieto ja mielipide on mileipide, niitä ei saa sekoittaa.
Itse sanoisin, että ylivoimaisesti suurin osa Wikipedia-artikkeleista (etenkin englanninkielisistä) on hyviä ja sisältävät täysin kiistämättömiä faktoja. Esimerkiksi itse tulen todennäköisesti seuraamaan olympialaisia Wikipedian kautta, koska sinne päivittyy tieto yleensä hyvin nopeasti ja siellä asiat (sanotaan vaikka eri lajien lohkokaaviot) on esitetty paljon paremmin kuin vaikkapa kisajärjestäjien omilla sivuilla. Tietenkin siinä vaiheessa, kun mennään poliittisesti kiistanalaiseen asiaan, niin siellä helposti syttyy sotia sen suhteen, miten asiat oikeasti pitäisi sanoa. Parasta on minusta tällöin, jos sivut ovat ennen kaikkea koosteita siitä, mitä asiasta on sanottu (eli siis tuota tyyliä:"X on sanonut Y ja perustellut sen Z, ja taas A on sanonut B ja perustellut sen C") ottamatta suoraan kantaa siihen, mikä noista on lopullinen totuus. Itse sanoisin, että jopa poliittisista aiheista löytyy hyviä juuri tämäntyylisiä sivuja.