Bodyguard
Kenraali
Itse sanoisin, että jos toimitaan niin kuin Roope kirjoitti, eli kaikille väitteille annetaan viite, niin silloin teksti on objektiivista. Väite X ei välttämättä ole totta, mutta se, että lähde Y sanoo X, on hyvin todennäköisesti totta, jos sille vielä on antaa viite.
Jos siellä wikipedian asevelvollisuusosassa Roopen tekstiä oli otsikointi "Väitetyt hyödyt", niin olen samaa mieltä, että tuo on epäobjektiivista, jos sitten haittoja ei otsikoida samalla tavoin "väitetyt haitat". Nykyisessä wikipediassa otsikko on "Hyödyt", joka on minusta neutraalimpi otsikko kuin "Väitetyt hyödyt".
Se, mitä asevelvollisuus tarkoittaa, on ehkä jotenkin mahdollista perustella objektiivisesti. Se, miksi se on käytössä, taas menee jo paljon enemmän subjektiivisuuden puolelle, koska siinä pitää sitten ryhtyä painottamaan niitä hyötyjä ja haittoja. Se perustelu, että asevelvollisuus on käytössä siksi, että Suomessa on laki, joka määärää asevelvollisuuden, on huono, koska siitä herää tietenkin vain seuraava kysymys, että miksi tuo laki on voimassa.
Itse sanoisin, että ylivoimaisesti suurin osa Wikipedia-artikkeleista (etenkin englanninkielisistä) on hyviä ja sisältävät täysin kiistämättömiä faktoja. Esimerkiksi itse tulen todennäköisesti seuraamaan olympialaisia Wikipedian kautta, koska sinne päivittyy tieto yleensä hyvin nopeasti ja siellä asiat (sanotaan vaikka eri lajien lohkokaaviot) on esitetty paljon paremmin kuin vaikkapa kisajärjestäjien omilla sivuilla. Tietenkin siinä vaiheessa, kun mennään poliittisesti kiistanalaiseen asiaan, niin siellä helposti syttyy sotia sen suhteen, miten asiat oikeasti pitäisi sanoa. Parasta on minusta tällöin, jos sivut ovat ennen kaikkea koosteita siitä, mitä asiasta on sanottu (eli siis tuota tyyliä:"X on sanonut Y ja perustellut sen Z, ja taas A on sanonut B ja perustellut sen C") ottamatta suoraan kantaa siihen, mikä noista on lopullinen totuus. Itse sanoisin, että jopa poliittisista aiheista löytyy hyviä juuri tämäntyylisiä sivuja.
No joopa joo... Laki on laki ja sitä noudatetaan. Jos joku asia perustuu lakiin ( kuten asevelvollisuus ), on sillloin se laki on ihan hyvä perustelu. Asia on säädetty laissa, joten siksi se on voimassa/käytössä. Piste. On aivan eri asia, onko tuo laki sitten hyvä vai huono. On olemassa huonoja, vähemmän hyviä ja hyviä lakeja. Ja jos joku laki on yksittäisen ihmisen ja/tai yksittäisen ( pienen ) ihmisryhmän mielestä huono, ei se tarkoita sitä, että se laki oikeasti olisi huono. Tässä juurikin tulee se mielipide kuvaan. Roope ja sinä vastustatte asevelvollisuutta, joten asevelvollisuuslaki on teidän mielestänne huono. Se on teidän mielipiteenne , ei mikään fakta. Wikipedian kaltaisissa tietopankeissa pitäisi olla vain faktoja, ei mielipiteitä. Ja poliittisissa, keskusteluntyyppisissä artikkeleissa pitää sitten tarkastella asiaa kaikilta kanteilta, ei yksipuolisesti. Ja niistä pitää sitten käydä ilmi, että ovat keskusteluartikkeleita. Yksipuolinen, oman mielipiteen jauhaminen on propagandaa ja manipulointia.
Toki myönnän, etteivät kaikki Wikipedian artikkelit ole epätosia. Varmaankin valtaosa on ihan todenmukaisia, mutta valitettavasti ne artikkelit, jotka ovat mielipidepainotteisia, laskevat koko sivuston yleistä luotettavuutta.
Ja lait ovat siksi voimassa, että eduskunta on ne säätänyt ja presidentti vahvistanut. Eduskunta taas edustaa kansamme enemmistöä ( ainakin kohtuullisella tarkkuudella ). Jos haluaa lakiin muutoksen, pitää sitten vaikuttaa eduskuntaa. Ja siihen voi vaikuttaa äänestämällä sellaista tahoa, joka haluaa niitä lakeja muuttaa. Jos se taho ei pysty lakeja muuttamaan, niin siihen pitää sitten sopeutua. Tai, jos ei sopeudu, niin sitten pitää sopeutua johonkin muuhun....
Ja vielä lisäys. Jos subjektiiviseen artikkeliin laittaa viitteeksi subjektiivisen lähteen, ei see mitenkään muuta artikkelia objektiiviseksi. Mielipiteen tukeminen mielipiteellä on yhtä tyhjän kanssa.
Viimeksi muokattu: