Asevelvollisuuden pitää muuttua

Toimistooni tuli kerran eräs varusmies, joka valitti että kaikki 11 tupakaveria ovat mulkkuja häntä kohtaan. Tutun tapauksen ollessa kyseessä kehoitin kyseistä henkilöä menemään peilin eteen, ja miettivän että kuinka monta mulkkua siitä tuvasta oikeasti löytyy. Tämä muuten toimi.

Keskustelua seuranneena (mutten siihen osallistuneena) suosittelen sinulle lämpimästi samaa, koska lähtökohdat tuntuvat olevan jotakuinkin samanlaiset sinun tapauksessasi.

Esittämäsi teorian uskottavuutta hieman laskee se, että mielestäni asiallisesti argumentoiva nimimerkki s91 saa aikalailla samanlaisia henkilöönmeneviä kommentteja kuin itse saan.

Samoin asevelvollisuutta kritisoinut totaalikieltäytyjä Jari Koivisto sai rajua palautetta valinnastaan: http://www.pannassa.com/news/osa-5-/

”Toivottavasti ei ylitä suojatietä kun meikäläinen on ratissa, voi käydä huonosti.”

”Minun työpaikkaani on turha tulla työpaikkaa kyselemään, jos sotilasarvona on sivari tai varsinkin totaalitieltäytyjä. Näin ollaan työkavereiden kanssa porukalla sovittu. Meillä jokaisella on oikeutemme ja velvollisuutemme, vapaamatkustajat ei suosiota saa.”

”Kehtaakin vielä valittaa, kun on itse öykkäröinyt itsensä tuohon tilanteeseen.”

”Minusta tuo "koiranpanta" on aivan liian pieni seuraamus.”

Em. kohtien pohjalta päättelisin, että voimakkaat reaktiot johtuvat pikemminkin asiasta, eli asevelvollisuuden kyseenalaistamisesta, kuin asian esittämistavasta.
 
@roopeluhtala Mitä oikein odotit saavasi vastaukseksi kun maanpuolustusfoorumilla propagoit yleistä asevelvollisuutta vastaan? Vähän kuin vegaanifoorumilla menee ja yrittää todistella kuinka hyvää naudanlihapihvi on.
 
@roopeluhtala Mitä oikein odotit saavasi vastaukseksi kun maanpuolustusfoorumilla propagoit yleistä asevelvollisuutta vastaan? Vähän kuin vegaanifoorumilla menee ja yrittää todistella kuinka hyvää naudanlihapihvi on.

Siinä vaiheessa, kun lyödään pöytään todisteet siitä, että vapaaehtoismalli tuottaa korkeamman puolustuskyvyn pienemmillä yhteiskunnallisilla resursseilla, olisi järkevän ihmisen reaktio siirtyä vapaaehtoismallin kannattajaksi. Eihän ole mitään järkeä myöskään ostaa kaupasta huonoa televisiota kalliilla hinnalla, jos hyvän saa halvalla. Luulisi, että täällä monia kiinnostaisi puolustuskyvyn toteuttaminen kustannustehokkaasti.

Lihansyönti on enemmänkin arvovalinta, en pidä vertausta osuvana.
 
Niin, niitä vapaaehtoisuuden edullisuudesta kertovia (pitäviä) todisteita ei ole näkynyt. Vapaaehtoisuudessa on niin monta epävarmuustekijää, että niitä toditeita tusskin tuleekaan. Pitää muistaa se, että vapaaehtoisuuteen perustuvan maanpuolustuksen pitää pystyä vähintään samaan suorituskykyyn ( eli vastaamaan määritettyihin uhkiin ) kuin asevelvollisuuteen perustuvan. Se onkin sitten jo melko vaikeaa todistaa...johtuen juurikin siitä, että vapaaehtoisuudessaa on liian monta epävarmaa muuttujaa.
 
Ruotsalaiset palaavat yleiseen asevelvollisuuteen, koska vapaaehtoisuus ei toiminut
Helsingin Sanomat
Ruotsin asevelvollisuus tulisi palauttaa vuonna 2019, ja sen tulisi koskea yhtä lailla sekä miehiä että naisia. Näin ehdottaa Ruotsin puolustusvoimien henkilöstöhuollon tulevaisuutta pohtinut selvitys, kertoo Svenska Dagbladet.
 
Linkittämäsi SvD:n artikkelin mukaan tuosta mallista on tulossa erittäin valikoiva, muutamia tuhansia/vuosi noin 100 000 henkilön vuosiluokasta.
Toisaalta jutun mukaan valikoivankin asevelvollisuuden syynä on se, että pelkällä vapaaehtoisuudella ei saada tarpeeksi väkeä.

Viilaan sen verran pilkkua että asevelvollisuus ja asepalvelus ovat kaksi eri asiaa. Suomessa on (miehille) yleinen asevelvollisuus, mutta vain 60% suorittaa asepalveluksen rauhan aikana. Käytännössä ruotsalaisilla ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia palata kattavaan rauhaikaiseen asepalvelukseen lähitulevaisuudessa, koska sen ereakenteet on purettu.

Ei ole saappaita, kasarmeja tai santsareita kouluttamaan edes 60% asevelvollisista 100 000 vuosiluokasta. kattavuus tulee epäilemättä kasvamaan kun kone saadaan käyntiin.
 
Miksi muiden pitää katsoa asiaa sinun kantiltasi kun sinä et halua katsoa asiaa muiden kantillta. Tuohon vankilan pelkoon en ota kantaa. Ei se loppupeleissä ole siitä kiinni. Nykyään sinne mennään, kun "muutkin menee". Jatkossa tuohon vapaaehtoiseen ei ehkä mentäisikään, koska "muutkaan ei mene". Kyllä kaveripiiri on aika iso vaikuttaja ihmisen päätöksiin...sorry vaan, mutta näin on. PV:n pitää saada riittävästi porukkaa riviin ja sinun mallissasi se ei saa. Eli yksi perusasia ei ole toteudu, joten homma kusee..

No, miksi muut eivät menisi, jos sillä vankilapelolla ei ole merkitystä asiaan?

Toiseksi, tällä hetkellä varusmiespalvelun suorittaneiden määrä lienee jossain 70%:ssa miesikäluokasta, joten todellakaan sinne eivät mene kaikki muut. Neljän hengen kaveripiirissä on keskimäärin yksi, joka ei varusmiespalvelusta suorita.

Herrat puhuvat nyt kahdesta eri asiasta.

@s91 puhuu ns. yksilöestävyydestä ja @Bodyguard oikeastaan ns. yleisestävyydestä. Ei kummaa että ette ole samaa mieltä kun puhutte eri asioista.
 
Olen suorittanut varusmiespalvelun. Siellä tuvassa oli sitten erinäköistä häröttäjää meistä RUKiin menneistä niihin, joille minkä tahansa pienenkin jutun tekeminen oli hirvittävä ponnistus, josta piti purnata vastaan.

Minun kysymykseni sinulle ja kaikille muillekin on se, että jos se rikosoikeudellinen rangaistus laista poistettaisiin, niin kuinka suuri osa jäisi menemättä inttiin. Minulle käy oikeastaan ihan mikä vastaus tahansa, mutta kuten Iso-Mursulle jo kirjoitin, ei voi samaan aikaan päteä, että rangaistusta tarvitaan, jotta riviin saadaan tarpeeksi väkeä ja että inttiin menosyynä on ihan muut asiat kuin rangaistuksen pelko. Näytitkin vastanneen jo avaamaani kyselyyn. Kiitos.
Kyllä molemmat voivat olla samaan aikaan totta.

Taidat olla insinööri? ;)

Motiiveja voi olla samalla henkilöllä useita samaan aikaan. Operoit sanalla pelko, joka on arvolatautunut sana jonka olet tiedostaen tai tiedostamatta valinnut sen retorisen efektin takia.

Henkilö voi mennä inttiin koska kaikki muutkin menevät ja samalla tiedostaa, että vaihtoehdoissa, ts. siviilipalveluksessa, kieltäytymisessä tai vapautuksen hankkimisessa lusmuilemalla on negatiivisia seuraamuksia, jotka omalta osaltaan vaikuttavat päätökseen astua palvelukseen. Mikä siten on päällimmäinen tai tärkein motiivi voikin sitten vaihdella. Itse arvaisin että tällä hetkellä tuo sosiaalinen paine / ympäristön odotukset / perhepiirin perinne ovat päällimmäisiä.

Tilanne voi kuitenkin muuttua, jos sieltä taustalta poistetaan se epämielyttävä vaikutus, jonka mahdollinen rangaistus muodostaa. Lainsäädännöllä yhteiskunta osoittaa mikä on hyväksyttävää ja mikä paheksuttavaa, ja jos se rangaistus, joka välttämisellä useimmilla tuskin on päämotiivi palveluksen astumiseen poistetaan, tämä tulee vääjäämättömästi ajan mukana vaikuttamaan asenteisiin tuon palvelun suorituksen osalta.

Tässä ei olla tekemisessä yksinkertaisen binäärikysymyksen kanssa: .pelko vai ei motiivina?
 
@adam7

Ehkäpä toinen meistä ( @s91 ja minä ) tuijottaa metsää ja toinen puuta....Insinöörejäkin on monenlaisia... minä yksi niistä...
 
Motiiveja voi olla samalla henkilöllä useita samaan aikaan. Operoit sanalla pelko, joka on arvolatautunut sana jonka olet tiedostaen tai tiedostamatta valinnut sen retorisen efektin takia.

Siinä pystyynpanemassani äänestyksessä en mielestäni käyttänyt lainkaan sanoa pelko.

Henkilö voi mennä inttiin koska kaikki muutkin menevät ja samalla tiedostaa, että vaihtoehdoissa, ts. siviilipalveluksessa, kieltäytymisessä tai vapautuksen hankkimisessa lusmuilemalla on negatiivisia seuraamuksia, jotka omalta osaltaan vaikuttavat päätökseen astua palvelukseen. Mikä siten on päällimmäinen tai tärkein motiivi voikin sitten vaihdella. Itse arvaisin että tällä hetkellä tuo sosiaalinen paine / ympäristön odotukset / perhepiirin perinne ovat päällimmäisiä.

Aivan. sosiaalinen painehan ei muutu mihinkään, vaikka rangaistus poistettaisiin saati, jos pantaisiin porkkana peliin. Edelleen seurattaisiin isien jalanjälkiä jne.

Tilanne voi kuitenkin muuttua, jos sieltä taustalta poistetaan se epämielyttävä vaikutus, jonka mahdollinen rangaistus muodostaa. Lainsäädännöllä yhteiskunta osoittaa mikä on hyväksyttävää ja mikä paheksuttavaa, ja jos se rangaistus, joka välttämisellä useimmilla tuskin on päämotiivi palveluksen astumiseen poistetaan, tämä tulee vääjäämättömästi ajan mukana vaikuttamaan asenteisiin tuon palvelun suorituksen osalta.

Kyllä voidaan minun puolestani edelleen järjestää propapandapläjäyksiä siitä, miten sotaveteraanit uhrautuivat muiden puolesta yms., jolla tehdään selväksi, että olisi sosiaalisesti toivottavaa mennä inttiin.

Itse olen tuosta lainsäädännöstä ja yhteiskunnan hyväksyttävyydestä eri mieltä. Minusta yhteiskunnassa on paljonkin asioita, joita pidetään sosiaalisesti paheksuttavina, vaikkei niitä ole lainsäädännöllä kielletty. Harva ryhtyy esim. kovaan ääneen piereskelemään illalliskutsuilla, vaikkei ole mitään lakia, joka kieltäisi sellaisen toiminnan. Jos seuraat amerikkalaista poliittista keskustelua, huomaat, että siellä asevoimissa palvelemista pidetään erittäin sosiaalisesti korkeassa arvossa (esimerkkinä nyt vaikka äskettäinen Trumpin möläytys sotasankarin vanhemmille, josta hän sai välittömästi huonoa palautetta), vaikka siellä on vapaaehtoinen systeemi. Suomessa sen sijaan sivarin suorittamisesta ja jopa armeijan keskeyttämisestä tulee välttämättä sosiaalisesti hyväksyttyjä juttuja, jos ja kun ne lisääntyvät (nykyisin kai vain 2/3 suorittaa vm-palvelun), eikä mitään tehdä, vaan luotetaan, että kyllä se rangaistus rikosoikeudesa riittää määrittämään sosiaalisen hyväksyttävyyden rajat.
 
Voitko hieman tarkentaa, mitä tarkoitat noilla termeilläsi?

Tuo yksilöestävyyden oikea vakiintunut käsite on erityisestävyys
https://fi.wikipedia.org/wiki/Erityisestävyys
Koskee tilannetta, jossa tarkastellaan yhtä ihmistä, eli tässä kiistanne kohteessa motiivia mennä tai jättää menemättä palvelukseen jos on odotettavissa negatiivisia seuraamuksia. Eli tarkastelukulma on siis yksilöä koskeva.

Ylleisestävyys on tilanne jossa tarkastellaan yhteiskuntaa, tai suurempaa joukkoa ihmisiä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yleisestävyys
Toki yleisestävyyteen kuuluu myös pelote, mutta kiistelynne kannalta esittämäsi binääri tarkastelutapa on käsitykseni mukaan virheellinen. Et voi ottaa vain yhtä motiivia käyttäytymisestä ja vaatia että se on kyllä tai ei, varsinkaan yksilötasolla. Sellainen käsittelytapa ei kuvaa todellisuutta ja vie siksi keskustelua harhapoliulle, jossa kiistellään jostain suuremman kokonaisuuden detaljista kaiken selittävänä mallina.

Sori
 
Siinä pystyynpanemassani äänestyksessä en mielestäni käyttänyt lainkaan sanoa pelko.
En ole viitannut äänestykseesi. Kirjoitin siihen asti lukemani säikeen perusteella. En ole lukenut äänestystäsi. Se kai ei ole tarpeen?


Aivan. sosiaalinen painehan ei muutu mihinkään, vaikka rangaistus poistettaisiin saati, jos pantaisiin porkkana peliin. Edelleen seurattaisiin isien jalanjälkiä jne.

Jonkin aikaa, kun "ohjaus" poistuisi, myös sosiaalinen ympäristö ja osdotukset muuttuisivat.

Kyllä voidaan minun puolestani edelleen järjestää propapandapläjäyksiä siitä, miten sotaveteraanit uhrautuivat muiden puolesta yms., jolla tehdään selväksi, että olisi sosiaalisesti toivottavaa mennä inttiin.

Itse olen tuosta lainsäädännöstä ja yhteiskunnan hyväksyttävyydestä eri mieltä. Minusta yhteiskunnassa on paljonkin asioita, joita pidetään sosiaalisesti paheksuttavina, vaikkei niitä ole lainsäädännöllä kielletty. Harva ryhtyy esim. kovaan ääneen piereskelemään illalliskutsuilla, vaikkei ole mitään lakia, joka kieltäisi sellaisen toiminnan. Jos seuraat amerikkalaista poliittista keskustelua, huomaat, että siellä asevoimissa palvelemista pidetään erittäin sosiaalisesti korkeassa arvossa (esimerkkinä nyt vaikka äskettäinen Trumpin möläytys sotasankarin vanhemmille, josta hän sai välittömästi huonoa palautetta), vaikka siellä on vapaaehtoinen systeemi. Suomessa sen sijaan sivarin suorittamisesta ja jopa armeijan keskeyttämisestä tulee välttämättä sosiaalisesti hyväksyttyjä juttuja, jos ja kun ne lisääntyvät (nykyisin kai vain 2/3 suorittaa vm-palvelun), eikä mitään tehdä, vaan luotetaan, että kyllä se rangaistus rikosoikeudesa riittää määrittämään sosiaalisen hyväksyttävyyden rajat.

Kyllä, on olemassa sosiaalisia normeja jotka ohjaavat meitä vaikkeivät perustu lakiin. Se ei kuitenkaan tarkoita ettei lainsäädäntökin ohjaa käyttätymistä.

Miten sodassa kaatuneisiin (ja heidän vanhempiin) suhtaudutaan ja miten vapaaehtoisen (ammatti?) sotilaspalveluksen suorittamiseen suhtaudutaan on kaksi eri asiaa. Ruotsissa ol samanlainen suhtautuminen kuin suomessa on nyt kun siellä oli yleinen, ei valikoiva, asevelvollisuus. Kun siellä siirrytiin todella rankastio valikoivaan käytäntöön, jossa ensin 25% ja lopuksi vain 10% ikäluokasta käskettiin palvelukseen, muuttuivat nuorten asenteet nopeasti. Tuloksen on, että ettei svapaaehtoiseen palvelukseen saada enempää kuin 3000 alokasta vuosittain. Nyt tätä ollaan paikkaamassa Norja/Tanskan mallin mukaisesti ja olemassaolevan organisaation rivejä täyttämään arvioidaan että on määrättävä noin 3000 alokasta lisää. Ruotsilla on 1,8, kertaa Suomen väestö. Heidän + 50 000 sotilaan organisaatio suunniteltiin ulkomaantehtäviä varten, mutta sen pitäisi nyt hoitaa suomea isomman maan puolustus. Jas tämä ei ole ammattiarmeija, kuten meillä usein mielestäni väärin kirjoitetaan. Kyseisessä organisaatiossa on noin 70% henkilöstöstä (jos se saataisiin täyteenrekrytoitua) erilaisia sopimusreserviläisiä. Isoin yksittäinen ryhmä on kodinturvajoukot, joiden jäsenillä on velvoite harjoitella 8 pvää vudessa. Se jää usein teoriaksi. Seuraava ryhmä on osa-aikasotilaat, joiden palvlvelus on noin kuukauden vuodessa ja joita on noin 12 k. Edelleen löytyy reserviupseereja, joilla on pidempi kolutus kuin meillä, Heitä taisi olla tuhatkunta. Loppu onkin palkattuja kokopäiväisiä sotilaista, erityisupseereja (Ruotsissa kun luovuttiin yhtenäispäällystystöstä, ei voitu ottaa käyttöön sanaa aliupseeri, Sehän on melkein ali-ihminen ;)) ja upseereja. Osan rekrytointiongelmista selittää huono palkkaus, vaikka Ruotsilla menee taloudellisesti erinomaisesti.

Miksi asevelvollisuuden vastustajat aina (yleistys, tiedän) ilmoittavat vääriä lukuja/tulkitsevat väärin?
Kun asevelvollisuuden suoritus lasketaan oikein, eli 30 v ikäluokasta, oli vuonna 2014 suorittaniden määrä oli 77%. Usein asiaan sekoitetaan se määrä joka astuu palvelukseen "oikeassa iässä". Koska osa kuitenkin suorittaa tämän hyväksi havaitun lakisääteisen velvollisuutensa ;) myöhemmin, nousee luku.
Katso vaikka http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/67...ollisuus+Suomen+puolustuksen+perustana+toimii
 
Tuo yksilöestävyyden oikea vakiintunut käsite on erityisestävyys
https://fi.wikipedia.org/wiki/Erityisestävyys
Koskee tilannetta, jossa tarkastellaan yhtä ihmistä, eli tässä kiistanne kohteessa motiivia mennä tai jättää menemättä palvelukseen jos on odotettavissa negatiivisia seuraamuksia. Eli tarkastelukulma on siis yksilöä koskeva.

Ylleisestävyys on tilanne jossa tarkastellaan yhteiskuntaa, tai suurempaa joukkoa ihmisiä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yleisestävyys
Toki yleisestävyyteen kuuluu myös pelote, mutta kiistelynne kannalta esittämäsi binääri tarkastelutapa on käsitykseni mukaan virheellinen. Et voi ottaa vain yhtä motiivia käyttäytymisestä ja vaatia että se on kyllä tai ei, varsinkaan yksilötasolla. Sellainen käsittelytapa ei kuvaa todellisuutta ja vie siksi keskustelua harhapoliulle, jossa kiistellään jostain suuremman kokonaisuuden detaljista kaiken selittävänä mallina.

En ihan tarkkaan tiedä, mitä tarkoitat, mutta ainakaan itse en ole lähtenyt tarkastellussani siitä liikkeelle, että vain yksi motiivi olisi ihmisillä vaikuttavana tekijänä esim. inttiin menon suhteen. En ole missään olettanut näin.


??? En tiedä, mitä pyytelet anteeksi, mutta ainakaan minua et ole mitenkään loukannut.
 
Tässähän on puhuttu paljon rahasta ja asevelvollisuudesta. Tommi Kangasmaa kirjoittaa näin:

"Ammattiarmeijoiden rekrytointiongelmat voisi toki ratkoa rahalla. Tehtävät voidaan tehdä rahallisesti ja etujen suhteen niin houkutteleviksi, että rekrytointiongelma poistuisi. Yhtälö vaatisi kuitenkin sitä, että lähtökohdat olisivat samantapaisia kuin Yhdysvalloissa puolustusmenojen ja väestönrakenteen, sekä koulutusmahdollisuuksien osalta. Monissa asevoimissa on mahdotonta pitää yllä yhteiskunnallisesti niin korkeaa palkkatasoa, tai antaa niin merkittäviä etuja, että perustehtävissä voitaisiin pitää motivoituneita taistelijoita puolustuksen asettamisen vaatimusten verran. Ruotsi on konkreettinen esimerkki ongelmasta."

Onko tämä Kangasmaalta nyt sitä "sairaanhoitajan helmojen alle menemistä"? @s91 ja @roopeluhtala ?

Siis vielä kerran: "Monissa asevoimissa on mahdotonta pitää yllä yhteiskunnallisesti niin korkeaa palkkatasoa, tai antaa niin merkittäviä etuja, että perustehtävissä voitaisiin pitää motivoituneita taistelijoita puolustuksen asettamisen vaatimusten verran.". Juuri tätä olen, tosin eri sanoin, sanonut. Olen samaa mieltä, että poliittisesti olisi hyvin hankalaa (Kangasmaan mukaan se on yhteiskunnallisesti mahdotonta) saada sellaiset edut, että noin voitaisiin päättää. Tähän on tullut vastaukseksi, että näin voitaisiin silti päättää siis jos haluttaisiin. No haluttaisiinko? Ruotsi ei ole halunnut. Mitään syytä ei ole olettaa, että Suomi haluaisi.

Halusin tuoda tämän esiin kun mua arvovaltaisempi taho kirjoittaa samaa kantaa kuin mitä itse ole aiemmin kirjoittanut tässä debatissa ja tämä on tyrmätty.

http://tommikangasmaa.puheenvuoro.u...auttaminen-on-noussut-asialistalle-euroopassa
Miksi asevelvollisuuden palauttaminen on noussut asialistalle Euroopassa?
1.9.2016 15:07 Tommi Kangasmaa

Helsingin Sanomat uutisoi tänään Ruotsin puolustusvoimien henkilöstöhuollon selvityksestä, jossa pohditaan asevelvollisuuden palauttamista vuonna 2019. Saksa on nostanut saman kysymyksen pöydälle. Asevelvollisuuden lakkauttaminen on alkanut arveluttamaan. Toisaalta ne maat, joissa asevelvollisuudesta on pidetty kiinni, tuntevat nyt olleensa kristallipallonsa kanssa oikeassa. Asevelvollisuus vankistaa asemiaan.



Ammattiarmeijoiden on vaikea rekrytoida miehistöä

Eurooppalaisten hyvinvointivaltioiden kansalaisille ammattiarmeijan miehistötehtävät eivät ole houkuttelevia. Ruotsi ei saa rekrytoitua tarpeeksi miehistöainesta. Saksa on törmännyt samaan seinään. Hyvinvointivaltioiden sosiaaliturvan, koulutuksen ja mahdollisuuksien maailmassa on hyvin vaikea löytää perustaistelijan huonosti palkattuihin tehtäviin ihmisiä, jotka haluaisivat tehdä sitä työtä vuosikausia.

Perustaistelijan tehtävä ammattiarmeijassa on raskas, huonosti palkattu, hengenvaarallinen ja armottoman pitkäveteinen. Valinnanvapaus on minimissä, luovuus kuolee monotonisiin tehtäviin, eikä ylenemismahdollisuuksia juurikaan ole.

Vanhan sanonnan mukaan pistin on sellainen ase, että sen molemmissa päissä on työläinen. Ammattiarmeijoiden perustaistelijat tulevat lähinnä vain alimmista sosiaaliluokista. He ovat perinteisesti alhaisesti koulutettuja, ilman mahdollisuutta sosiaaliseen nousuun. Ammattiarmeijoiden miehistötehtävät täyttyvät maahanmuuttajista, rikollisista, köyhistä ja moniongelmaisista seikkailijoista. Sellainen tuskin on eurooppalaisen hyvinvointivaltion tavoite.

Ammattiarmeijoiden rekrytointiongelmat voisi toki ratkoa rahalla. Tehtävät voidaan tehdä rahallisesti ja etujen suhteen niin houkutteleviksi , että rekrytointiongelma poistuisi. Yhtälö vaatisi kuitenkin sitä, että lähtökohdat olisivat samantapaisia kuin Yhdysvalloissa puolustusmenojen ja väestönrakenteen, sekä koulutusmahdollisuuksien osalta. Monissa asevoimissa on mahdotonta pitää yllä yhteiskunnallisesti niin korkeaa palkkatasoa, tai antaa niin merkittäviä etuja, että perustehtävissä voitaisiin pitää motivoituneita taistelijoita puolustuksen asettamisen vaatimusten verran. Ruotsi on konkreettinen esimerkki ongelmasta.

Asevelvollisuuden palauttaminen houkuttelee

Asevelvollisuuden etuna on, kuten nimi jo sanoo, se että velvollisuus on pakotettua osallistumista yhteiseen asiaan. Vapaamatkustajat pyritään minimoimaan. Myös ylemmät sosiaaliluokat osallistuvat yhteiseen puolustukseen. Etuoikeutetut yksilöt eivät voi ulkoistaa hengenvaarallista ja kurjaa työtä köyhille ja osattomille. Sisäänrakennetun sosiaalisen tasa-arvoisuuden johdosta asevelvollisuus soveltuu erityisesti sosiaalista oikeudenmukaisuutta kannattaviin hyvinvointiyhteiskuntiin. Se soveltuu mainiosti yhteiskuntiin, jotka haluavat pitää uskottavaan puolustukseen vaadittavat puolustusmenot suhteellisen pieninä. Asevelvollisuuden kautta voidaan tuottaa kaikkiin niihin tehtäviin taistelijoita, joita muuten olisi hyvinvointiyhteiskunnissa mahdotonta saada. Puolustuksen minimivaatimukset voidaan siten täyttää.

Asevelvollisuuden sisäänrakennettuihin etuihin kuuluu myös se, että yhteiskunnasta voidaan ottaa kansalaisia koulutukseen ja laittaa heidät sen jälkeen takaisin siviilimaailman töihin. Osaaminen laitetaan reserviin, josta se poimitaan käyttöön tarvittaessa, eikä epämotivoituneita tarvitse rekrytoida pysyviin tehtäviin. Pieni ja motivoitunut ydin pidetään rivissä kouluttamassa, suunnittelemassa, tiedustelemassa ja käyttämässä järjestelmiä, joihin tarvitaan välttämättä ammattisotilas.

Asevelvollisuuden bonuksena tulee myös se, että parhaimmat yksilöt voidaan rekrytoida vaativimpiin tehtäviin. Kukapa ei ottaisi parhaita osaajia omaan organisaatioonsa? Asevelvollisuus kasvattaa merkittävästi asevoimien henkilöstön laatua. Haittana liberaalille projektille asevelvollisuudesta on toki se, että yksilön täydellinen valinnanvapaus ei toteudu. Eurooppalaisessa hyvinvointivaltiossa se tarkoittaa omien yksilönvapauksien hetkellistä ja osittaista luovuttamista yhteiskunnan vapauksien vuoksi.

Asevelvollisuus nähtiin vielä 2000-luvun alussa lähinnä menneisyyden haamuna joka soveltui huonosti länsimaiseen liberalismiin. Euroopaan pitkän rauhan järkkyminen on kuitenkin osoittanut, että asevelvollisuus on kysymys, jota pitää edelleen tarkastella yhteiskunnan selviytymisen näkökulmasta. Filosofis-eettis-moraalisessa, yksilökeskeisessä keskustelussa tuntuu usein unohtuvan puolustuksen perustarkoitus.

Euroopan asevelvollisuuskeskustelu on suoraa heijastusta vaaran tunteesta. Euroopan rauhanprojektin järkkyminen näyttää selvästi sen, että kun vaarasta tulee konkreettinen, kasvaa velvollisuuksien ja yhteisöllisyyden paine. Kun vaara oli etäinen, keskityttiin yksilön etuihin ja vapauksiin. Nyt Euroopassa aletaan heräämään hitaasti siihen mahdollisuuteen, että sota voi olla vaihtoehto myös Euroopassa. Huoli yhteiskuntien vapauksista, itsenäisyydestä ja selviytymisestä on muuttunut todellisemmaksi.

Ongelmaksi on monissa Euroopan valtioissa muodostunut se, että pitkän rauhan keskellä tehdyissä puolustusratkaisuissa mentiin liian pitkälle. Asevelvollisuus on erittäin helppo lakkauttaa, mutta varsin vaikea palauttaa. Yksilölle annettuja vapauksia on lähes mahdoton ottaa pois demokraattisissa hyvinvointiyhteiskunnissa. Onneksi meillä ei asian suhteen hätiköity.

Voi olla, että asevelvollisuuspohdintojen seurauksena vain Ruotsissa nähdään lähiaikoina asevelvollisuuden paluu. Ruotsille uhka on konkreettinen ja heillä on usein poikkeuksellista kykyä nähdä virheratkaisut, sekä mahdollisuuksia reagoida joustavasti. Niissä Euroopan maissa, joissa uhka on vielä monen puskurivaltion takana, voidaan pitää kiinni pienistä ammattiarmeijoista, jotka soveltuvat lähinnä kansainvälisiin operaatioihin. Jos uhka kasvaa entisestään, alkaa keskustelu asevelvollisuuden palauttamisesta muuallakin, kuin NATO:n itärajan tuntumassa.
 
Puolustusministeri ei lämpene miesten ja naisten yhteiselle palvelukselle:

http://jussiniinisto.puheenvuoro.uu...sin-asevelvollisuus-lisaisi-pohjolan-vakautta
Ruotsin asevelvollisuus lisäisi Pohjolan vakautta
2.9.2016 11:14 Jussi Niinistö

Julkisuudessa on ollut ennakkotietoa Ruotsin puolustusvoimien selvityksestä, jossa asevelvollisuutta ehdotetaan palautettavaksi vuoteen 2019 mennessä. Kommentoin aihetta Helsingin Sanomille antamassanihaastattelussa.

Ruotsin paluu asevelvollisuusarmeijaan parantaisi etenkin Ruotsin maavoimien valmiutta ja hyödyttäisi koko Pohjolan sotilaallista vakautta. Lisäksi Suomen ja Ruotsin välinen puolustusyhteistyö voisi hyötyä siitä, jos Ruotsilla olisi käytössään yleinen asevelvollisuus: kummankin maan maavoimien asevelvollisten yhteiset harjoitukset voisivat tulevaisuudessa olla yksi monista kehittyvistä yhteistyömuodoista.

On kuitenkin muistettava, että Ruotsin yleinen asevelvollisuus olisi varsin valikoiva, käytännössä vapaaehtoinen, jos ennakkokaavailujen mukaan vain joitain tuhansia kustakin ikäluokasta otettaisiin palvelukseen. Parempi tämäkin kuin nykytilanne.

Ruotsissa pohditaan naisille ja miehille yhteistä asepalvelusta. Suomeen en tällaista mallia kannata. Meillä on jo nyt toimiva järjestelmä naisten vapaaehtoiselle palvelukselle, eikä sen muuttamiselle ole tällä hetkellä sen enempää taloudellista mahdollisuutta kuin maanpuolustuksellista tarvettakaan.
 
Olen samaa mieltä, että poliittisesti olisi hyvin hankalaa (Kangasmaan mukaan se on yhteiskunnallisesti mahdotonta) saada sellaiset edut, että noin voitaisiin päättää. Tähän on tullut vastaukseksi, että näin voitaisiin silti päättää siis jos haluttaisiin. No haluttaisiinko? Ruotsi ei ole halunnut. Mitään syytä ei ole olettaa, että Suomi haluaisi.

Miksi se olisi poliittisesti hankalaa? Kyllähän esim. opettajille pystytään Suomessa maksamaan sellaista palkkaa, että koululaitos toimii vapaaehtoistyövoimalla melko hyvin. Mikä tekee maanpuolustuksesta erilaisen opetustoimeen verrattuna?
 
Opettajien määrä Suomessa lienee paljon alle sen vaadittavan määrän sotilaita mitä Suomen kokoisen alueen puolustaminen tarvitsee. Suomen puolustukseen ei riitä muutama kymmenen tuhatta sotilasta vaikka olisivat rambo risteytettynä chuck norrisilla.
 
Back
Top