Rosa Meriläinen kertoo samaa kuin moni muu.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/20...nen-kaikille-toivottavasti-asevelvollisuus-ei
"
Rosa Meriläinen: Armeijasta vapaaehtoinen kaikille – ”Toivottavasti asevelvollisuus ei koske enää poikaani”
Entinen kansanedustaja, kirjailija ja feministisen ajatushautomo Hatun perustaja Rosa Meriläinen haluaisi puuttua kahteen miehiä koskevaan tasa-arvo-ongelmaan: asevelvollisuuteen ja naisia suosivaan vanhempainvapaamalliin.
–Järkevintä olisi tehdä asevelvollisuudesta tai armeijasta vapaaehtoinen kaikille. Toinen vaihtoehto tehdä se tasa-arvoiseksi kaikille on tehdä tällainen yhtenäinen asevelvollisuus miehille ja naisille. [Jälkimmäinen] järjestelmä olisi varmaan aika kallis ja tehoton tällä hetkellä, Meriläinen sanoi Uuden Suomen livehaastattelussa vieraillessaan Alma-talossa.
Hänen mielestään vapaaehtoisuuden suunta olisi realismia.
–Mielestäni ei ole mitään perusteita sille, että nuoret miehet olisivat sukupuolensa ja ikänsä perusteella vähemmän arvokkaita kuin muut ihmiset, ja heidät voidaan laittaa pakkotyöhön, Meriläinen sanoi.
Filosofian opettaja, kirjailija Arno Kotro on pitänyt armeijan epätasa-arvoisuutta esillä blogikirjoituksissaan.
–Yksi tasa-arvo-ongelma hämmästyttää nuoria yli muiden. Heistä tuntuu päättömältä, että joka toinen nuori komennetaan armeijaan tai siviilipalvelukseen puhtaasti sukupuolen perusteella. Vieläpä vankeustuomion uhalla, Kotro on kirjoittanut
Puheenvuoron blogissaan.
Meriläinen pitää asevelvollisuutta oikeuskäsityksen vastaisena.
–Mulla on itselläni poika. Toivon, että kun hän on siinä iässä, ei enää häntä tämä velvollisuus koskisi. Se on täysin vastoin mun oikeuskäsitystä tämä sukupuoliero. Mulla on myös useita veljiä, ja mun on vaikea ymmärtää, miksi heillä tämä pakkotyön velvollisuus on ja minulla ei, hän sanoi.
Meriläisen mukaan miehiä tavallaan syrjitään myös perhevapaajärjestelmässä.
–Meidän perhevapaajärjestelmä kannustaa tällä hetkellä naisia käyttämään enemmän perhevapaita ja jäämään kotiin. Se tekee sen, että miehet ovat ikään kuin statistin rooleissa perheissä eli tällaisina kakkosvanhempina, Meriläinen kertoi.
–Tutkimukset selvästi osoittavat sen, että jos isille kiintiöidään pitkiä omia perhevapaaosuuksia, silloin niitä isät käyttävät. Se tuo tasa-arvoa perheisiin ja myös työmarkkinoille. Kaikki siinä voittavat, hän lisäsi.
Uusi Suomi
kertoi tiistaina, että osa yksinhuoltajaisistä sekä miespareista on jäämässä ilman oikeutta isyysrahaan ja perhevapaisiin. Sosiaali- ja terveysministeriön
lakiluonnoksessa tähän epäkohdaksi koettuun asiaan ei ole puututtu poliittisen ohjauksen seurauksena.
Meriläisen mukaan uutinen osoittaa, että ”sateenkaariperheiden isiä kiusataan”.
–Sillä ei ole taloudellisesti mitään merkitystä, että sateenkaariperheiden isillä olisi oikeus ja mahdollisuus käyttää isyysvapaita. Tämä on ilkeää, julmaa kiusantekoa, joka kohdistuu myös lapsiin. Tässä lasten etu ei toteudu, Meriläinen kommentoi.
Hänen mielestään perhevapaajärjestelmää pitäisi uudistaa niin että se ottaa huomioon erilaiset perheet. Hän nostaa esiin
SAK:n perhevapaamallin.
–Esimerkiksi SAK:n perhevapaamalli on aika hyvä. Siinä on vanhempainvapaakausi pikkuisen pidempi kuin nyt, ja sen päälle tulisi puolen vuoden hoitorahakausi, joka olisi summaltaan olennaisesti suurempi kuin meidän pitkä kotihoidontuki, joka on säälittävän pieni raha. Se hoitoraha olisi 800 euroa kuussa. Olennainen muutos olisi se, että perheet voisivat joustavasti katsoa, kuka sen käyttää, Meriläinen kertoi.
–Esimerkiksi huoltajan puoliso voisi olla se, joka perhevapaalla on lapsen kotihuoltajana. Mielestäni on hyvä huomata, että lapsilla on erilaisia perheitä ja erilaisia perhetilanteita eikä pelkästään koteja, joissa on isä, äiti ja 1,7 lasta, vai mikä se keskiverto nyt on, hän nauroi.
Meriläinen korostaa, että nykyfeminismi ei pyri pelkästään naisen aseman parantamiseen, vaan edistämään tasa-arvoa molemmille sukupuolille.
–Feminismi on liike, joka tähtää sukupuolten väliseen tasa-arvoon. Mulle feminismi on nimenomaan vapauden sanoma. Toivon, että sukupuoli ei rajoittaisi kenenkään elämää, ei kaventaisi kenenkään käsityksiä itsestään tai ketään ei pidettäisi vähempiarvoisena sukupuolensa vuoksi. Sitä kautta me kaikki voisimme tuntea olevamme paremmin hyväksyttyjä sellaisina kuin olemme, hän sanoi"