Asevelvollisuuden pitää muuttua

Olisi varmaan, kun nykyisinkin siivoaja/lähihoitaja tekee hommansa 1800:lla... ja on noista jokunen käynyt intinkin... realismia kehiin pls...

Aikaisemmin foorumilla haluttiin, että varusmiehille maksettaisiin 3000 euroa kuukaudessa!:LOL:
 
Norjassa ei ole asevelvollisuutta - kaikki palvelevat käytännössä vapaaehtoisesti.

Varmasti norjalaisilla on tosi kivaa kun reippaat saa mennä ja toisten ei tarvitse. Sen sijaan kun vertaat Norjan sodan ajan suorituskykyä Suomen vastaavaan niin ymmärrät missä ongelma oikeastaan on.

Noin 10000 naista ja miestä vuodessa riittäisi tuottamaan 150 000 reserviläistä 15 vuoden ajalle. Siitä kolmasosa pois syystä ja toisesta ja vahvuus olisi 100 000, ihan realistinen vahvuus Suomelle 2020-luvun lopulle.
 
- Puolustusvoimien päätehtävä on Suomen sotilaallinen puolustaminen, mutta lakisääteisiin tehtäviin kuuluu myös muiden viranomaisten tukeminen. Näin verovaroilla hankittua osaamista ja kalustoa voidaan käyttää koko yhteiskunnan hyväksi, Salopuro toteaa.
Puolustusvoimien virka-avusta on myös vääriä mielikuvia. Lumisina talvina junaliikenne takkuilee ja monet veronmaksajista ihmettelevät miksei puolustusvoimat auta ratakiskojen puhdistamisessa.
- Virka-apupyynnön täytyy tulla toiselta viranomaiselta, jollainen VR ei ole. Myös sähkökatkoissa sähköyhtiö ei voi suoraan pyytää meitä avuksi. Pyynnön täytyy tulla esimerkiksi pelastuslaitoksen suunnalta. Niin on tapahtunut, jolloin puolustusvoimat on antanut tarvittavaa apua, Salopuro toteaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809152201198135_u0.shtml
 
No kuinka hyvin tai paremminkin kuinka huonosti pelastuslaitokset on hoitanut väestönsuojeluun liittyvät tehtävät!

Joo sata vuotta sitten se hevosten ja sonnien pelastaminen oli hyvinkin tärkeätä, mutta nykyaikaisen yhteiskunnan elinveri on sähkö. llman sitä ei yhteiskunta toimi.

Ei se ole viranomaisten tehtävä ruokkia ihmisiäkään, mutta aivan varmasti sitä ruokaa jaetaan poikkeusoloissa jos vaihtoehtona on nälkäkuolema. Palokunnilta on varmaan turha odottaa siihenkään apua kun ei ole lakisääteinen tehtävä?

Vaihdellen, ihan niin kuin monet viranomaiset ovat huolehtineet tehtävistään, mutta mitä sitten. Esim. Helsingissä asiat ovat varsin hyvin, vaikka kehitettävää onkin. Ei PV:llä ole mitään erityistä osaamista väestönsuojelusta, organisaatiosta puhumattakaan. Väestönsuojelun ongelmista johtuvat kansalaisten omasta haluttomuudesta hoitaa omia asioitaan. Perustaisiko PV maakuntajoukkojen tarkastuspartiot?

Kyllä, palokunta ei ole jakamassa ruokaa edes kriisi aikana. Se on sosiaalihuollon tehtävä.
Palokunta suorittaa omat tehtävänsä ja muut vastuulliset tahot omansa. Ei sähköverkon pettäminen ole mikään pelastustoimen juttu. Jos mummo jää kämppäänsä vangiksi, palokunta voi raivata pihaan johtavan puun, mutta ei sähköverkkoa. Soita kansanedustajallesi ja valita huonosta laista. Sitten voidaan perustaa sähköyhtiö Pelastuksen voima.
 
Kyllä, palokunta ei ole jakamassa ruokaa edes kriisi aikana. Se on sosiaalihuollon tehtävä.
Palokunta suorittaa omat tehtävänsä ja muut vastuulliset tahot omansa. Ei sähköverkon pettäminen ole mikään pelastustoimen juttu. Jos mummo jää kämppäänsä vangiksi, palokunta voi raivata pihaan johtavan puun, mutta ei sähköverkkoa. Soita kansanedustajallesi ja valita huonosta laista. Sitten voidaan perustaa sähköyhtiö Pelastuksen voima.

Nuo tosiseikat ja lainsäädäntö ovat tiedossani. Ennenkaikkea tuo asenne on tiedossa ja se sopii kovin huonosti nykyaikaiseen käsitykseen kokonaisturvallisuudesta. Sen takia on keksitty mm. raha ja laskut, että jos jeesaat toista organisaatiota, niin palvelus voidaan myöhemmin laskuttaa. Auta miestä mäessä - määkiminen omasta toimenkuvasta, ei auta yhtään kun tilanne on päällä.

Aikoinaan esimerkiksi Kreetan taistelun aikana lentokenttiä puolustavat jalkaväkijoukot olivat kovissa taisteluissa saksalaisia laskuvarjojääkäreitä vastaan. RAF:n henkilökunta ei osallistunut millään tavalla taisteluun, ei vaikka jalkaväen upseerit sitä pyysivät. Miehet jatkoivat kortin pelaamista sirpalesuojissa ja sanoivat, että asia ei kuulu heidän toimenkuvaansa.

Winston Churchill taas oli sitä mieltä, että tuollainen peli ei vetele ja määräsi, että RAF:n henkilöstön pitää varautua maataisteluun tarvittaessa ja asevoimiin kuuluva sotilas ei saa olla aseeton nahjus joka vain nauttii armeijan suojelusta. Vuonna 1942 RAF sitten perusti omat jalkaväkijoukot ja RAF:n henkilökuntaa myös alettiin kouluttaa tukikohtien puolustamiseen.

Kun maahanlaskujen uhka poistui ja Normandiassa tarvittiin lisää väkeä yli 40 000 miestä siirrettiin RAF:n joukoista armeijan palvelukseen.

Israelissa myös huomattiin pelastuspalvelun asenne ja kyky hoitaa väestönsuojelun tehtäviä ja väestönsuojelu militarisoitiin. Ilmeisesti Suomessakin kannattaisi harkita?
 
Nuo tosiseikat ja lainsäädäntö ovat tiedossani. Ennenkaikkea tuo asenne on tiedossa ja se sopii kovin huonosti nykyaikaiseen käsitykseen kokonaisturvallisuudesta. Sen takia on keksitty mm. raha ja laskut, että jos jeesaat toista organisaatiota, niin palvelus voidaan myöhemmin laskuttaa. Auta miestä mäessä - määkiminen omasta toimenkuvasta, ei auta yhtään kun tilanne on päällä.

Aikoinaan esimerkiksi Kreetan taistelun aikana lentokenttiä puolustavat jalkaväkijoukot olivat kovissa taisteluissa saksalaisia laskuvarjojääkäreitä vastaan. RAF:n henkilökunta ei osallistunut millään tavalla taisteluun, ei vaikka jalkaväen upseerit sitä pyysivät. Miehet jatkoivat kortin pelaamista sirpalesuojissa ja sanoivat, että asia ei kuulu heidän toimenkuvaansa.

Winston Churchill taas oli sitä mieltä, että tuollainen peli ei vetele ja määräsi, että RAF:n henkilöstön pitää varautua maataisteluun tarvittaessa ja asevoimiin kuuluva sotilas ei saa olla aseeton nahjus joka vain nauttii armeijan suojelusta. Vuonna 1942 RAF sitten perusti omat jalkaväkijoukot ja RAF:n henkilökuntaa myös alettiin kouluttaa tukikohtien puolustamiseen.

Kun maahanlaskujen uhka poistui ja Normandiassa tarvittiin lisää väkeä yli 40 000 miestä siirrettiin RAF:n joukoista armeijan palvelukseen.

Israelissa myös huomattiin pelastuspalvelun asenne ja kyky hoitaa väestönsuojelun tehtäviä ja väestönsuojelu militarisoitiin. Ilmeisesti Suomessakin kannattaisi harkita?

Virka-apu on asia erikseen. Se on täysin normaalia ja melkeinpä jokapäiväistä.
Poliisi pyytää pelastustoimelta, pelastus PV:ltä, terveystoimi poliisilta, yms. Virka-apu ei kuitenkaan tarkoita, että se kuuluisi kyseisen toimialan tehtäviin.

Asiasta on säädetty laeilla, mutta sähköyhtiöt eivät ole viranomaisia jolle toinen viranomainen voisi lain mukaan antaa virka-apua. Sähköyhtiö voisi halutessaan varautua myrskyihin, mutta todennäköisyys laskelma on mennyt pieleen ja sitten itketään.

Mutta niin kuin sanoin, ei kun soittamaan kansanedustajalle ja ehdottamaan laki muutosta.
 
Virka-apu on asia erikseen. Se on täysin normaalia ja melkeinpä jokapäiväistä.
Poliisi pyytää pelastustoimelta, pelastus PV:ltä, terveystoimi poliisilta, yms. Virka-apu ei kuitenkaan tarkoita, että se kuuluisi kyseisen toimialan tehtäviin.

Asiasta on säädetty laeilla, mutta sähköyhtiöt eivät ole viranomaisia jolle toinen viranomainen voisi lain mukaan antaa virka-apua. Sähköyhtiö voisi halutessaan varautua myrskyihin, mutta todennäköisyys laskelma on mennyt pieleen ja sitten itketään.

Mutta niin kuin sanoin, ei kun soittamaan kansanedustajalle ja ehdottamaan laki muutosta.

Eli et nyt selvästikkään halua ajatella asiaa laajammalta kantilta ja oman siilon ulkopuolelta.

"Ken härjillä ajaa, se härjistä puhuu."

Kaiken viranomaistoiminnan luonnollisesti pitää perustua lakiin, mutta lakia kun ei voi perustalla sillä, että se on laki.

Tulee mieleen vuosien takainen juttu, jotta tsetseeni perhe haki turvapaikkaa Suomesta. Itä-suomalainen komisario sitten keksi, että ei tässä mitään tulkkeja tarvita, vaan kuulusteluihin otettiin avuksi venäläinen miliisin eversti joka oli vierailemassa paikkakunnalla. Oikeusasiamies sitten totesi, että vaikka lakia ei oltu rikottu, mutta jonkinlainen järjenkäyttö olisi suotavaa myös viranomaiselle.

Sähköyhtiö toki vastaavat normaalista sähkölinjojen huollosta, mutta kenen resurssit riittävät yksin myrskytuhon saati sitten sodan aiheuttamien tuhojen hoitamiseen. En myöskään halua, että nykypäivän yhteiskunnassa linnoittaudutaan sen taakse, että joku toinen taho on viranomainen ja toinen taho on yhtiö. Yhteistyöllä ne asiat ovat ennenkin sujuneet, vai pitäisikö sitten vaikka sotalaivaa korjaavien telakkatyöläisten noudattaa työaikalakia sotilaallisen kriisin aikana?
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ne ääripäät varmaan varusmiehenäkään kohtaa. Toinen laita ei halua mennä ja toinen haluaa niin kovasti ettei heitä huolita :D Onneksi ääripään porukkaa on aina vähän.

Eivät enää.

90-luvulla Kainuun Prikaatin pst-komppanian alokastuvassani oli kaveri jonka isä oli sen ajan "Nokia-miljonääri", pikkurikollinen, kiltti lukiolaispoika*2 kpl, ikänsä ulkomailla asunut suomalainen nuori mies, pienen maatolon poika Rautavaaralta ja amikset kesken jättänyt Sonkajärveltä sekä köyhä yh-äidin lapsi.. naapuri tuvassa oli tuleva vihreiden puolueorganisaation iso aktiivi jne.. (vihreät kävi vielä silloin intin).

Pakko oli tulla toimeen edes se alokasaika.

Nyt kertaamassa tapaa sitten asiantuntijaduunareita, joilla on saman tason työt jne.
 
Eli et nyt selvästikkään halua ajatella asiaa laajammalta kantilta ja oman siilon ulkopuolelta.

"Ken härjillä ajaa, se härjistä puhuu."

Kaiken viranomaistoiminnan luonnollisesti pitää perustua lakiin, mutta lakia kun ei voi perustalla sillä, että se on laki.

Tulee mieleen vuosien takainen juttu, jotta tsetseeni perhe haki turvapaikkaa Suomesta. Itä-suomalainen komisario sitten keksi, että ei tässä mitään tulkkeja tarvita, vaan kuulusteluihin otettiin avuksi venäläinen miliisin eversti joka oli vierailemassa paikkakunnalla. Oikeusasiamies sitten totesi, että vaikka lakia ei oltu rikottu, mutta jonkinlainen järjenkäyttö olisi suotavaa myös viranomaiselle.

Sähköyhtiö toki vastaavat normaalista sähkölinjojen huollosta, mutta kenen resurssit riittävät yksin myrskytuhon saati sitten sodan aiheuttamien tuhojen hoitamiseen. En myöskään halua, että nykypäivän yhteiskunnassa linnoittaudutaan sen taakse, että joku toinen taho on viranomainen ja toinen taho on yhtiö. Yhteistyöllä ne asiat ovat ennenkin sujuneet, vai pitäisikö sitten vaikka sotalaivaa korjaavien telakkatyöläisten noudattaa työaikalakia sotilaallisen kriisin aikana?


Laaja kuva on aina vaikea nähdä. enkä väitä että näkökulmani olisi ainoa oikea ja vertauskuvasi on ehdottoman totta.
Viranomaisten virka-apu on kuitenkin sellainen , että sitä on syytä valvoa tarkkaan kenelle sitä annetaan. Viranomaisen antama apu toiselle viranomaiselle on juuri sitä järjenkäyttöä jota kansalaisena toivoo. Sähköyhtiö ei ole viranomainen, vaan yritys jonka päätöksentekoa ohjaa sen lakimääräinen tehtävä, tuottaa voittoa omistajalle. Ja koska laki ei oikeastaan velvoita yhtiötä huolehtimaan jakelun toimivuudesta kriisiaikoina, miksi se olisi oikeutettu saamaan apua? Pitäisikö varusmiehet laittaa täyttämään S-marketin hyllyjä jouluna, koska joulu tulee yllätyksenä ihan niin kuin syysmyrsky.

Esimerkkisi on kyllä hyvä:ROFLMAO:

Sähkökatkot johtuvat suurelta osin liian kapeasta raivauksesta. Tästä on ollut ihan julkisuudessakin puhetta, jos suosittaisiin enemmän maakaapeleita, ongelmat olisivat pienempiä, puhumattakaan jos sähköyhtiö raivaisi linjan reunat leveämmältä. Jos yhtiöllä olisi itsellä valmius raivata puut pois ongelma olisi huomattavasti pienempi. Aikaisemmin näin on käsittääkseni, mutta sähköyhtiöt karsivat kulujaan ja raivauskapasitettiaan.
 
Pitäisikö varusmiehet laittaa täyttämään S-marketin hyllyjä jouluna, koska joulu tulee yllätyksenä ihan niin kuin syysmyrsky.

Et sitten pysty erottamaan sitä, että yhteisön toiminta lamautuu ja sitä, että yhdellä yrityksellä on jotain ongelmia? Jos hyllyjen täytössä on ongelmia, niin sitten soitetaan vaikka varamiespalveluun ja saadaan sieltä apua - aika omituinen olkiukko kaikenkaikkiaan.

Jos vaikka 100 000 ihmistä on vailla sähköä pitkiä aikoja, niin siinä lamautuu yhteisöjen toiminta, tuotanto, terveyspalvelut, turvallisuuspalvelut ja viestintä. Ilmeisesti on sitten helpompaa ja sosialistiseen henkeen sopivampaa evakuoida vaikka vanhainkodin kylmenevältä vuodeosastolta asukkaita, kuin auttaa sitä sähköfirmaa palauttamaan sähköt alueella ja auttaa normalisoimaan yhteisön toiminta? Lopulta alkaa palokuntien toimintakin kärsiä kun paloilmoitinjärjestelmät lakkaavat toimimasta ja virvekään ei pelitä (mikä pahinta edes niitä aseman kahveilla nautittavia munkkipossuja ei saada S-marketista, kun kauppa tarvitsee sähköä toimiakseen) . Eikä tässä kukaan oleta, että palokunta auttaisi ilmaiseksi vaikka voimayhtiötä - siitä voi aivan hyvin laskuttaa firmaa.

Olen myös aika varma, että puolustusvoimat poikkeusoloissa suojaa aika monta yksityistä yritystä esimerkiksi voimalaitoksia, telakoita, viestikeskuksia, elintarviketehtaita, asetehtaita, huoltovarikoita, ammustehtaita, öljynjalostamoja yms. kriittistä infraa, ihan siitä riippumatta kuka ne omistaa. Puolustusvoimille on varmasti tärkeintä se, että kyseiset laitokset jatkavat toimintaansa ja auttavat suomalaista yhteiskuntaa toiminaan ja tukevat puolustusvoimien tehtävää.

Itse olen aina kuvitellut, että pelastuslaitosten ydintehtävä on varmistaa yhteiskunnan toiminta ja turvallisuus. Olen ilmeisesti ollut väärässä. Ehkä ne virkamiesvetoiset laitokset pitäisi korvata vaikka Falckin toimittamalla palvelulla?
 
Viimeksi muokattu:
Olen myös aika varma, että puolustusvoimat poikkeusoloissa suojaa aika monta yksityistä yritystä esimerkiksi voimalaitoksia, telakoita, viestikeskuksia, elintarviketehtaita, asetehtaita, huoltovarikoita, ammustehtaita, öljynjalostamoja yms. kriittistä infraa, ihan siitä riippumatta kuka ne omistaa. Puolustusvoimille on varmasti tärkeintä se, että kyseiset laitokset jatkavat toimintaansa ja auttavat suomalaista yhteiskuntaa toiminaan ja tukevat puolustusvoimien tehtävää.
Ehkä sulla on tältä osin vähän vanhentunut skenaario mielessä! Luettelo saattaa olla vähän lyhyempikin. Riippuu tietenkin poikkeusoloista ja kriittinen infra kuten sähkövoima on tietenkin turvattava. Tämä jälkimmäinen edellyttää poikkeusolojen lainsäädännön voimaansaattamista, sillä virka-apua ei voi antaa kun toiselle viranomaiselle.
 
Ehkä sulla on tältä osin vähän vanhentunut skenaario mielessä!

Suojattavien siviilikohteiden määrä on vähentynyt, mutta kyllä niitä edelleenkin on merkittäviä määriä.
 
Laitetaanpa lisää lukuja:

Tänä vuonna tavoitteena on 20400 suoritettua varusmiespalvelusta. Ilmeisesti noin 1000 on naista. Ikäluokka 1998 oli kooltaan 29133 syntynyttä poikaa, eli tavoite olisi että noin 66,7% miespuolisesta ikäluokasta (aika tarkkaan 2/3) suorittaisi asevelvollisuuden. Jos arvioidaan keskimääräisen palvelusajan olevan noin 10kk, 300 vuorokautta, niin palveluspäiviä kertyisi 6 120 000.

Jos tavoitteena olisi vaikkapa 90% miespuolisesta ikäluokasta varusmiespalvelus tulisi varusmiesvuorokausia 7 866 000. Nykyinen varuskuntaverkosto tuskin tähän taipuisi. Vähintään kouluttajien määrää per varusmies ja ylläpidon tasoa pitäisi laskea. Pitäisikö sitten varusmiespalvelusta lyhentää siten, että keskimääräinen palvelusaika olisi noin 233 vuorokautta, eli karkeasti kaksi kuukautta nykyistä lyhyempi? Vai mikä olisi ratkaisu?
 
Viimeksi muokattu:
Tämä jälkimmäinen edellyttää poikkeusolojen lainsäädännön voimaansaattamista, sillä virka-apua ei voi antaa kun toiselle viranomaiselle.

Epäilemättä joku Helsingin energia käskee sotilaspoliisien painua helvettiin jos tulevat varavoimalaitosta suojaamaan, ennen valtioneuvoston päätöstä.:)

Ai niin lähes kaikkien suojattavien firmojen kanssa tehdään yhteistyötä ja mitään ongelmia tuskin tulisi.

Voidaan jopa todeta, että puolustusvoimat ja eräiden strategisten alojen firmat ovat jopa "sosiaalisesti läheisiä", ainakin ylennyslistoihin suorittamastani OSINTista päätellen.
 
Viimeksi muokattu:
Et sitten pysty erottamaan sitä, että yhteisön toiminta lamautuu ja sitä, että yhdellä yrityksellä on jotain ongelmia? Jos hyllyjen täytössä on ongelmia, niin sitten soitetaan vaikka varamiespalveluun ja saadaan sieltä apua - aika omituinen olkiukko kaikenkaikkiaan.

Jos vaikka 100 000 ihmistä on vailla sähköä pitkiä aikoja, niin siinä lamautuu yhteisöjen toiminta, tuotanto, terveyspalvelut, turvallisuuspalvelut ja viestintä. Ilmeisesti on sitten helpompaa ja sosialistiseen henkeen sopivampaa evakuoida vaikka vanhainkodin kylmenevältä vuodeosastolta asukkaita, kuin auttaa sitä sähköfirmaa palauttamaan sähköt alueella ja auttaa normalisoimaan yhteisön toiminta? Lopulta alkaa palokuntien toimintakin kärsiä kun paloilmoitinjärjestelmät lakkaavat toimimasta ja virvekään ei pelitä (mikä pahinta edes niitä aseman kahveilla nautittavia munkkipossuja ei saada S-marketista, kun kauppa tarvitsee sähköä toimiakseen) . Eikä tässä kukaan oleta, että palokunta auttaisi ilmaiseksi vaikka voimayhtiötä - siitä voi aivan hyvin laskuttaa firmaa.

Olen myös aika varma, että puolustusvoimat poikkeusoloissa suojaa aika monta yksityistä yritystä esimerkiksi voimalaitoksia, telakoita, viestikeskuksia, elintarviketehtaita, asetehtaita, huoltovarikoita, ammustehtaita, öljynjalostamoja yms. kriittistä infraa, ihan siitä riippumatta kuka ne omistaa. Puolustusvoimille on varmasti tärkeintä se, että kyseiset laitokset jatkavat toimintaansa ja auttavat suomalaista yhteiskuntaa toiminaan ja tukevat puolustusvoimien tehtävää.

Itse olen aina kuvitellut, että pelastuslaitosten ydintehtävä on varmistaa yhteiskunnan toiminta ja turvallisuus. Olen ilmeisesti ollut väärässä. Ehkä ne virkamiesvetoiset laitokset pitäisi korvata vaikka Falckin toimittamalla palvelulla?

Se sähköfirmakin voi soittaa sinne vara-miespalveluun. Voimayhtiö ei poikkea S-marketista, jos se on kylän ainoa kauppa.
Palokunnalla ei muuten taida olla mahdollisuutta lähettää laskua voimayhtiölle. Ei nykyisen lain mukaan(varaan oikeuden olla väärässä) ne syyt mistä voidaan laskuttaa on rajattu tarkoin, syitä ovat öljyvahinko ja huolimattomuudesta johtuva virheellinen automaattihälyytys.

Sähkön jakelun kohdalla helpompaa olisi laittaa sähköyhtiöille vastaava sakkomaksu järjestelmä kuin ruotsissa. Sielä sähköyhtiöllä on X-aika korjata vahingot, jonka jälkeen korvaus sähköttömälle asiakkaalle alkaa juosta. Järjestelmä on laittanut sähköyhtiöt huolehtimaan verkon kunnosta ja viansidosta.
 
Se sähköfirmakin voi soittaa sinne vara-miespalveluun. Voimayhtiö ei poikkea S-marketista, jos se on kylän ainoa kauppa.
Palokunnalla ei muuten taida olla mahdollisuutta lähettää laskua voimayhtiölle. Ei nykyisen lain mukaan(varaan oikeuden olla väärässä) ne syyt mistä voidaan laskuttaa on rajattu tarkoin, syitä ovat öljyvahinko ja huolimattomuudesta johtuva virheellinen automaattihälyytys.

No höpö höpö- alkaa taas noi jutut olemaan sellaisia, ettei mitään tolkkua! Varamiespalvelusta sitten miehiä raivaamaan VMP!

Esimerkin vuoksi vaikka Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen taksoja.


PELASTUSLAITOKSEN LASKUTUSTAKSAT
HENKILÖSTÖN TUNTIVELOITUS
-päällystö 72,00 € / h
-alipäällystö 46,00 € / h
-miehistö 39,00 € / h
-sopimuspalokuntalainen 28,00 € / h



-hälytysraha voimassa olevan sopimuksen mukaisesti
Tuntiveloitus sisältää henkilön varsinaisen palkan, erilliskorvaukset, sosiaali-
ja eläkevakuutusmaksut sekä toimintavalmiuden ylläpitämisestä, koulutuksesta, henkilökohtaisten suojavarusteiden hankkimisesta ja hallintomenoista aiheutuvat kulut. Mahdolliset ylityöstä aiheutuvat kulut lisätään tuntiveloitu
kseen.Laskutus suoritetaan aina todellisilta tunneilta, pyöristäen tunnit puolen tunninvälein ylöspäin. Laskutus alkaa ja päättyy paloasemalla tai muulla asemapaikalla. Vähin laskutustaksa on yksi tunti.
Korvausta ei peritä silloin, kun henkilöstöä käytetään pelastustoimeen kuulu-
vien lakisääteisten tehtävien suorittamiseen tai muuhun pelastuspalvelutehtä-
vään.


2.1.5
Raivaustehtävä, ei lakisääteiset tehtävät

(sisältää kaikki kulut )
-normaali tehtävä (esim. puun kaato) 160,00 € / kerta
-hankalien olosuhteiden lisä 55,00 € / kerta
-kilometrikorvaus yli 1,60 € / km
20 km:n osuudesta


https://www.ekpelastuslaitos.fi/loader.aspx?id=55d855c8-0ec7-41f8-b903-da1492ae3009
 
Back
Top