Et sitten pysty erottamaan sitä, että yhteisön toiminta lamautuu ja sitä, että yhdellä yrityksellä on jotain ongelmia? Jos hyllyjen täytössä on ongelmia, niin sitten soitetaan vaikka varamiespalveluun ja saadaan sieltä apua - aika omituinen olkiukko kaikenkaikkiaan.
Jos vaikka 100 000 ihmistä on vailla sähköä pitkiä aikoja, niin siinä lamautuu yhteisöjen toiminta, tuotanto, terveyspalvelut, turvallisuuspalvelut ja viestintä. Ilmeisesti on sitten helpompaa ja sosialistiseen henkeen sopivampaa evakuoida vaikka vanhainkodin kylmenevältä vuodeosastolta asukkaita, kuin auttaa sitä sähköfirmaa palauttamaan sähköt alueella ja auttaa normalisoimaan yhteisön toiminta? Lopulta alkaa palokuntien toimintakin kärsiä kun paloilmoitinjärjestelmät lakkaavat toimimasta ja virvekään ei pelitä (mikä pahinta edes niitä aseman kahveilla nautittavia munkkipossuja ei saada S-marketista, kun kauppa tarvitsee sähköä toimiakseen) . Eikä tässä kukaan oleta, että palokunta auttaisi ilmaiseksi vaikka voimayhtiötä - siitä voi aivan hyvin laskuttaa firmaa.
Olen myös aika varma, että puolustusvoimat poikkeusoloissa suojaa aika monta yksityistä yritystä esimerkiksi voimalaitoksia, telakoita, viestikeskuksia, elintarviketehtaita, asetehtaita, huoltovarikoita, ammustehtaita, öljynjalostamoja yms. kriittistä infraa, ihan siitä riippumatta kuka ne omistaa. Puolustusvoimille on varmasti tärkeintä se, että kyseiset laitokset jatkavat toimintaansa ja auttavat suomalaista yhteiskuntaa toiminaan ja tukevat puolustusvoimien tehtävää.
Itse olen aina kuvitellut, että pelastuslaitosten ydintehtävä on varmistaa yhteiskunnan toiminta ja turvallisuus. Olen ilmeisesti ollut väärässä. Ehkä ne virkamiesvetoiset laitokset pitäisi korvata vaikka Falckin toimittamalla palvelulla?