Onko nyt sama kaveri kirjoittamassa, joka muutama päivä sitten paheksui voimakkaasti aitojen taistelukaasujen käyttöä koulutuksessa?
Mulle on huudettu paljon ja monien ihmisten toimesta, silti sillä huutamisella on aikaansaatu lähinnä harmitusta ja motivaation laskua.
Uskon, että ihmistä voi opettaa "kestämään" noita mainitsemiasi asioita, mutta se vaatii sitä sotimista. Se taas ei taida olla ihan helposti toteuttettavissa laajassa mittakaavassa.
Miksi ei olisi? On ero kovan, tyhmän ja hullun välillä. Minä vedän rajan hulluuteen.
Jokaiselle, joka on naimisissa suomessa huudetaan. Harmitusta tulee ja motivaatio laskee. Mutta kumma kyllä toimintaa tulee.
Kyse on samasta asiasta. Kukaan ei halua mennä tuleen ja rautamyrskyyn. Silloin vain harvemmin on aikaa neuvotella tai perustella asiaa loogisesti. Mikä muuten ei toimisi.
Minä väitän, että ainoa keino ehdollistaa ihmisiä menemään ikäviin paikkoihin on totuttaa heitä ikäviin kokemuksiin. Kuten sanoit, sotaa ei voi simuloida, joten ainoa keino "simuloida" asiaa on luoda ikävät olosuhteet. Ei se ole mikään sattuma, että läpi sotahistorian parhaiten menestyvien armeijoiden koulutus on aina perustunut kovuuteen ja rankkaan prässäämiseen. Tämä on peruspsykologiaa. Ihminen ei ole muuttunut mihinkään viimeisen 5000 vuoden aikana kun sotia on käyty, joten miksi asiat nyt olisivat toisin?