Ei muuten pidä paikkaansa! Tästä on keskusteltu koulutusuudistukseen ja sen valmisteluun liittyen paljonkin.
Nykynuoria nimenomaan EI pidetä fiksumpina tai oppivampina kuin heitä aikaisemmat nuoret ovat olleet. Heitä ei myöskään pidetä yhtään sen motivoituneempina kuin aikaisemmat ikäluokat.
Ihmistä ei kouluteta kuten Pavlov aikanaan koiriaan. Tai voi kouluttaa ja silläkin tavalla saa jotakin aikaiseksi, tosin ikäluokka ikäluokalta sen menetelmän teho laskee ja laskee. Siinä asiassa nykynuori on erilainen. Syitä voi olla monia, mutta se on oikeastaan toisarvoista, koska tilanne on niiltä osin se mikä on.
Ylipäätään sille, mikä on sitä ns. "kovaa koulutusta" kannattaa uhrata ajatuksia enemmänkin. Huutaminen, pikkuasioista nillittämiseen perustuva kuri, juoksuttaminen ja höykyttäminen usein jonkinlaisena rangaistuksena ei ehkä sittenkään ole "kovaa koulutusta".
Olen toteuttanut tuota mitä suurimmassa määrin - olen myös "valmentanut kuin urheilujoukkuetta". Väitän, että jälkimmäisellä syntyy merkittävästi parempaa tulosta - lisäksi jälkimmäinen tapa on kouluttajallekin mielekkäämpää. Ensimmäinen tapa on lähinnä vittumaista koulutettaville ja hermoja kiristävää ja rasittavaa kouluttajalle (ellei tämä kouluttaja sitten ole hieman päästään vialla).
Jos ihmistä halutaan opettaa tehokkaasti, ei Pavlovin teoria ole se tapa joka on tehokkain. Siitä olen useamman tuhatta ihmistä eri tasoilla ja eri ikäisinä sotilaaksi kouluttaneena täysin varma.
Muuten pitää
. Ja pahoittelut etukäteen pitkästä vastauksesta.
Nykynuori on erilainen vain ja ainoastaan siinä suhteessa, että ympäröivä maailma on "pehmeämpi" kuin ennen. Tätä en ole missään vaiheessa kiistänyt ja olen myös tuonut esiin, sen, että PV joutuu tämän tosiasian kanssa elämään. Aivojen ja motivoinnin suhteen nykynuori on täsmälleen samanlainen kuin nuori oli 50, 100 tai 500 vuotta sitten.
Ajatuksestasi Pavlovin suhteen olen tältä perustalta eri mieltä. On totta, että kun opetetaan soveltamista ja kehittyneempiä asioita, niitä opetetaan rauhallisemmin, mutta periaatteeltaan samalla tavalla. Toisto ja palkkio. Palkkio ja toteutus voi muuttua, mutta periaate ei muutu. Mutta me puhumme peruskoulutuksesta, emme teknisesti kehittyneestä koulutuksesta.
Tätä asiaa voi lähestyä numeroiden näkökulmasta. Nykyään on käytössä aika pitkälti valikoiva asevelvollisuus, ainakin jos verrataan 90-luvun alkuun, jolloin minä palvelin. "Heikompi" aines raakataan ulos kutsunnoissa. Siitä huolimatta keskeyttämisprosentti on lähes 15 kaiken kaikkiaan ja naisilla 20. Miehillä pettää kuuppa ja naisilla fysiikka. Ja tämä siis "paremmilla" koulutusmenetelmillä ja valikoidulla materiaalilla josta heikoin aines on jo karsittu. Nämä luvut eivät viittaa siihen, että nykyinen lähestymistapa olisi välttämättä hyvä.
Otan yhden omakohtaisen esimerkin (jotka toki ovat arvoltaan mitä ovat). Palvelin pari viikkoa Mikkelissä prikaatissa erillisessä koulutuksessa vaikka peruskolutukseni ja varsinainen palveluspaikkani oli Vekaralla. Voitaneen sanoa, että meillä Vekaralla oli kohtuullisen kova koulutus. Monet asiat, mitä silloin tapahtuivat johtaisivat tänä päivänä jopa raastupaan. Mikkelissä tilanne oli toinen. Heillä sisäkuri ja koulutuskuri oli aivan toisenlainen. Taakse poistuminen alamäkeen heittimien kanssa oli täysin mahdotonta siellä. Rättisulkeisista olivat kuulleet termin, mutta siinä se oli. Kilpajuoksu pari kertaa komppanian ympäri ennen ruokailua johtuen "juoksemisesta, ei liitämisestä" järjestäytymisessä oli täysin mahdoton ajatus. Meillä ne olivat jokapäiväistä palvelua. Hekin osasivat kyllä heitinhommat. Ja kapiaiset olivat hyviä. Teknisesti varmasti yhtä hyviä kuin meillä (ruuasta en ala edes puhumaan, Mikkeli oli meille Vekaran kuleille Taivas)!
Mutta. Joka ikisessä harjoituksessa mitä seuraavina kuukausina oli, jossa prikaatit olivat yhdessä me löimme heidät. Ei siksi, että me olimme parempia miehiä. Ei todellakaan. Vaan siksi, että me olimme menneet prässin läpi. He eivät. You fight as you train. Vanha sanonta, mutta totta siitä huolimatta. Kyllä hekin hikoilivat. Ei siitä epäilyä. Mutta eivät samalla tasolla ja ennen kaikkea tavalla kuin me. Ja mitä paskamaisemmaksi olosuhteet menivät, sitä suurempi ero oli. Molemmat porukat itkivät ja voihkivat yhtä paljon ja vihasivat palvelua aivan yhtä paljon, me vain olimme karaistuneempia kuin he.
Siihen on syynsä, miksi jokainen sodassa oleva armeija prässää rekryyttejä. Legioona, USMC, Saksalaiset, Spartalaiset, Rooman legioonat, 30-vuotisen sodan rekryytit, kaikki erikoisjoukot läpi maailman jne, jne. Armeija joka joutuu oikeasti taistelemaan päätyy aina alokkaiden osalta lopuksi tietyn tyyppiseen koulutukseen. Tästä on kirjallisuudessakin lukemattomia esimerkkejä, kuten hyvin tiedät.
Puhumme urheilusta myös. Toki jossain vaiheessa on tärkeää käydä läpi ja ymmärtää tekniikan perusteita, taktiikkaa ja myöhemmin strategiaakin. Mutta kaikki pohjaa alun armottomaan perusasioiden prässäämiseen. Ilman sitä pohjaa vain hyvin harva nousee huipulle. Ja ne jotka nousevat ovat poikkeusyksilöitä. Armeijaa ei voida rakentaa yksilöiden varaan. Tämä on oma uskomukseni.
Vähän luulen, että emme tässä asiassa tule olemaan yksimielisiä, mutta kiitos tästä hyvästä mielipiteiden vaihdosta. On harmi että emme pysty kokeilemaan "vanhalla" ja "uudella" tavalla koulutetun joukon suoriutumista rinnakkain. Toki me vanhat nöyryyttäisimme näitä uusia mutta olisihan se hauskaa
!