J0h1F
Ylipäällikkö
Voi Iesus Christo, Pater Noster ja Allahin Armo.
Flipped classroom... Kun jopa suomalaisessa koulumaailmassa aletaan viimein ymmärtämään edes teoreettisella tasolla että tuo ei toimi ja jopa se miksi se ei voi toimia niin eikös toisessa päässä sitä aleta tuomaan sisään koulutukseen.
Maksaisin ainakin euron, jos saisin nähdä nuo testipaikkakunnan tulokset ja verrata niiden tuottamaa raakadataa aikaisempien erien tuloksiin. Sekä myös seurata porukoiden toimintaa käytännössä.
Olen aivan samaa mieltä koko flipped classroom -hömpästä perusteiden opetuksessa. Se ei toimi alkuunkaan uusien asioiden opetteluun, ainoastaan jo opitun kertaamiseen tai syventämiseen. Se vaatii perusasioiden osaamisen taustalle, jotta siitä edes voi olla hyötyä. Syvemmälle asiaan mennessä se voikin olla ja usein on toimiva menetelmä, mutta mutta...En usko säästämisen olevan syynä. Tuo vain on suomessa viimeisin villitys oppimisen saralla. Sitä tuotu koulumaailmaan jo jonkin aikaa.
Periaatteessa menetelmä on todella hyvä. Anglosaksisissa maissa opetus perustuu tuolle filosofialle kun taas suomessa ja monissa euroopan maissa käytetään perinteistä luennointia (=tiedon kaataminen).
Molemmissa on puolensa. Syy, miksi PV todennäköisesti on tykästynyt lähestymistapaan on se, että se parhaimmillaan mahdollistaa huomattavasti laajemman ja syvällisemmän oppimisen kuin perinteinen suomalainen menetelmä.
Sen heikkouksina (tässä PV:n kontekstissa) ovat sitten seuraavat asiat:
1. Vie enemmän aikaa jos todella halutaan hyödyt esiin.
2. Edellyttää korkeasti motivoitunutta ja homogeenista oppilasainesta
3. Edellyttää pedagogisesti korkeatasoista opettajakuntaa
4. Edellyttää perustietoja aiheesta ollakseen tehokasta
Flippedin perusominaisuus on se, että se suosii "parhaita" opiskelijoita ja niitä, jotka ovat jo motivoituneita ja jotka omaavat perustiedot aiheesta. Heikommin motivoituneet / heikomman osaamisen omaavat oppilaat kärsivät tuosta menetelmästä. Hieman kärjistäen sanottuna flippedin taustalla on vanha peribrittiläinen usko "korkeasti koulutettuun eliittiin, joka vie kansakunnan menestykseen". Menemättä syvällisemmin siihen, miksi tuo näkökulma on täysin päin mäntyä, niin suomen PV:n näkökulmasta tuo malli ei toimi kuten se ei toimi peruskoulumaailmassakaan.
Aiheesta voisi kirjoittaa pitkänkin vertailun mutta tämä näin armeijan näkökulmasta.
Havuista en osaa sanoa.
Esimerkiksi lääkiksessä lehtorit ovat olleet osittain voimakkaasti vastaan tätä yliopiston johdon pakottamaa opetusmetodia - ihmisten, jotka eivät tiedä välttämättä lainkaan koko alasta. Esimerkiksi anatomian lehtorimme kirosi sitä, että anatomian opetus muutetaan (tai siis muutettiin) luentopohjaisesta flipped classroom -tyyppiseksi, jossa lehtori pitää vain lyhyen alustuksen aiheesta - josta kukaan ei osaa juuri mitään etukäteen. Lehtori yritti tätä johdolle selittää, että eihän uusilla opiskelijoilla ole mitenkään riittäviä perustietoja asiasta, jonka johto kuittasi vain toteamalla, että "kyllähän he ovat lukiossa biologiaa lukeneet". Voi pyhä yksinkertaisuus, eihän siinä käydä yhtään riittävällä tasolla asioita.
No, onneksi itselleni ei vielä tullut tuollaista opetusta perusasioissa, vaan vasta myöhemmille vuosikursseille, mutta kyllähän sen on vähän tätä menetelmää käyttävissä myöhemmissä opetuksissa huomannut, että niissä on muutama aktiivinen opiskelija, joka on perehtynyt opetuksen aiheeseen ennalta, ja loput peesailevat tietämättä asiasta juuri tuon taivaallista - tai hieman PV:n terminologiaa mukaillen, ovat asian suhteen "olen joskus kuullut -tasolla".
Mitä PV:n puolelle asiaan tulee, niin jotenkin aina tuntuu siltä, että näiden ideoiden kehittäjät unohtavat täysin sen, miten laajasti edustettuna kansakuntamme onkaan varusmiehissä. Siellä on niin sitä nopeaälyisintä väkeä, kuin myös laarin pohjiakin myöten ihan kaikki.
Viimeksi muokattu: