Tykkään kyllä lukea näitä Pihatontun analyysejä. Ne antavat kummasti ajateltavaa. Lisäksi tulee kyllä hyvä fiilis myös siitä, miten paljon näitä asioita on pv jo ottanut käyttöön.
Olisi kyllä kiva kuulla tarkemmin "taistelijan mieli" osion koulutusmetodeista ja miten sen koulutettavat ottivat vastaan!
Miten muuten käytännössä toteuttaisit koulutettavien samaistumismahdollisuuksien parantamista?
Perinteisestihän noita potentiaalisia samaistumisen kohteita ovat tarjonneet kantahenkilökunta ja varusmieskouluttajat. Aika paljon vaadittu, että iso osa koulutettavista haluaisi "olla just kun meidän vääpeli.." (Enkä todellakaan tarkoita millään pahalla kantahenkilökuntaoletettuja kohtaan, jos sellaiset sattuisivat tätä lukemaan..)
Pitäisköhän laittaa muutama valittu erityisen karismaattinen erikoishessu kiertämään varuskuntia, kertomaan afganistan-muisteloitaan ja näyttämään vähän mallisuorituksia
Tuo koulutuksen ja sen metodien perusteleminen on kyllä todella tärkeää. Kun koulutettavat ymmärtävät, että miksi näin tehdään, niin se kyllä kasvattaa kummasti koulutettavien sisäsyntyistä halua koulutustavoitteiden saavuttamiseen.
Erityisen hyvin tämä toimii fiksumpien koulutettavien kanssa.
Ja tuossa päästään kyllä oivasti siihen, että siedätys simputtamalla ei toimi, jos koulutettavat simputuksen varsinaisen syyn.
Sen sijaan muut siedätysmetodit toimivat paremmin kun niiden perimmäinen syy ymmärretään.
Aika hyvä on koulutusta suunnitellessa ymmärtää sekin, että loppujen lopuksi suurimmalla osalla nuorista miehistä sotimisen opettelu kiinostaa "luonnostaan", kunhan siitä ei tieten tahtoen tehdä vittumaista.