Asevelvollisuuden pitää muuttua

Itselläni juuri maanpuolustustahto laski intin aikana tajutessani miten älytön laitos muutamaa poikkeusta (RUK, jossa oikeasti keskityttiin sotimisen opetteluun ja porukka oli motivoitunutta) lukuunottamatta se on. Ennen kaikkea en nähnyt, miten sillä pakkoon perustuvalla systeemillä pystyttäisiin saavuttamaan lähellekään samoja koulutustuloksia kuin silloin, jos porukka on vapaaehtoista (tässäkin RUK toimii hyvänä esimerkkinä, koska sinne ei ketään pakolla lähetetty).

Et ole ensimmäinen, jolla meni näin etkä viimeinen. Pentti Haanpää kirjoitti fiiliksistäsi jo vuonna 1928. Tunnistan nuo tunteet. Oli siinä ja siinä, etten mennyt kahden alokasviikon jälkeen putkaan ja ryhmänjohtaja sairaalaan. Alokasaika oli pettymys, ja minä olisin ollut varmaan sellainen vapaaehtoinen, jos olisi ollut sellainen systeemi. Vaatii pitkää pinnaa ja vahvaa itsetuntoa olla alokkaana samanikäisten ja ehkäpä joskus tyhmempien mälvättävänä. RUK:n jälkeen ehkä olit erilainen ja asiallinen, pätevä alaisillesi etkä halunnut jakaa hölmöyttä yhtään. Minä yritin toimia näin ja toivon, että joukkueellani oli hyvä kokemus varusmiesjohtamisesta.

Haanpää joutui sitten raskaampaankin savottaan. Itse olen tavannut kertausharjoituksissa miehiä, jotka ovat muistelleet, miten ei oikein kasarmi kiinnostanut mutta nyt homma toimii. Eivät olisi vapaaehtoisena varuspalvelukseen menneet. Parista on tullut oikein luottomiehiä maakuntajoukkoihin.

Ehkä emme kumpikaan ole missään asemassa sanomaan mitään kaikkien aikojen varusmiesten puolesta. Mutta on meillä ainakin yksi yhteinen agenda: varusmiesten edunvalvontaa esim. taloudellisessa mielessä voi parantaa käytettävissä olevin keinoin, jos siihen löytyy tahtoa. Hulluja ideoita vain tiskiin. Eläke? Opintoviikkoja?

Ehkä meidän ei kannata hukata energiaa pelkästään vapaaehtoinen / pakollinen / ammattiarmeija -aallokossa vaan miettiä, miten niitä etuja voisi erilaisilla konsteilla parantaa siltä varalta että nykysysteemi kuitenkin on voimassa ties miten pitkään. Jos ei ole, sittenhän ei tarvitse miettiä niitä.

 
Opintoviikkoja?

Minä itte kirjoitin taannoin tälläistä.

Lisäksi tuolta arkistoista löytyi AUK:n kokeiden pisteet ja arvosanat. Arvosteltavat kokeet näyttävät olleen:

- Yleinen palvelusohjesääntö ja sotilasoikeudenhoito (Teoria)
- Sulkeisjärjestys (Teoria+käytäntö)
- Ase- ja ampumakoulutus (Teoria+käytäntö)
- 100 metrin ryömintä (Käytäntö)
- Panssarintorjunta ja panssarivaunut (Teoria)
- Hyökkäys (Teoria)
- Suunnistus (Käytäntö, osana prikaatin mestaruuskilpailua)
- Kouluttamistaito (Teoria ja muistini mukaan myös käytäntö aserasteina. Voin muistaa väärin.)
- Kokoonpanot ja sotavarustus (Teoria)


Sitten joku ihmettelee vielä, että miksi korkeakoulut suhtautuvat nihkeästi opintoviikkojen myöntämiseen inttiajalta...

<SNIP!>


Listan mukaan oppikirjoja on ollut 12 kpl ja kurssivarustukseen on kuulunut myös sirpalesuojaliivi ja TASI-liivi ja lähetin. Kirjat ovat olleet:
- Sotilaan käsikirja
- Ryhmänjohtajan käsikirja 2003
- Joukkueen opas 1999
- Kevytasekäsikirja
- Panssarijääkäriopas 2000
- Taistelijan käsikirja 1985
- Yleinen palvelusohjesääntö
- Sulkeisjärjestysohjesääntö 1980
- Sotilaan karttaopas
- Talvikoulutusopas
- Kouluttajan opas
- Sinkoampujan käsikirja


Mjuu, opintoviikkoja...

Yön pimeinä tunteina olen joskus miettinyt, että mitähän henkilökohtaista hyvää sain ylimääräisestä 182 vuorokaudesta ja sitä, että miten ihmeessä mainitut opintosuoritukset, opintokirjat tai ylipäätään jalkaväkikoulutus antaa yhtään mitään siviilin tuotavaksi saati opinnoissa hyvitettäväksi. Työnantajaakaan ei varmaan ihan hirväesti kiinnosta se, että osaan ampua singolla ja huutaa vesisateessa maanantai-aamuna asento-lepo-lipas-lepo juttuja ja hyvin vähänlaisesti sotilaskoulutus tuotti henkilökohtaista hyötyä ellei rupea esim. arvokuljetuksia rosvoamaan tms. Sen sijaan taloudelliset tappiot inttiajalta olivat kouriintuntuvat.
 
Jos Ruotsissa ei haluta enempää varusmiehiä palvelukseen, niin syyt voivat olla myös maanpuolustukselliset, eli Ruotsi ei katso että sille on miesvahvuudeltaan suuresta reserviläisarmeijasta merkittävää maanpuolustuksellista hyötyä.

Norjassa entinen puolustusvoimien komentaja pitää reserviläisarmeijaa maanpuolustuksellisestikin järjettömänä ratkaisuna, sillä lyhyen koulutuksen saaneet varusmiehet eivät osaa käyttää korkean teknologian asejärjestelmiä: http://www.defensenews.com/article/...Blasts-Dysfunctional-Conscript-based-Military

“Defense is in a dysfunctional state. We are spending money on advanced weapons systems, but military conscripts only get to train on these systems for short periods. This training period is becoming shorter as it takes increasingly longer to ensure that soldiers are capable of using these modern weapons systems,” Diesen wrote.

Osa asejärjestelmistä on sellaisia, että niiden käyttö on tarkoituksenmukaista jättää ammattisotilaille. Nämä ovat kuitenkin erikoistapauksia.

Tavallisten joukkotyyppien käytössä olevat aseet ja järjestelmät ovat koulutettavissa hyvin järjestetyn varusmiespalveluksen puitteissa. Jos vain on varaa riittävästi maastopäiviin ja ampumatarvikkeisiin, niin kyllä jalkaväen ja tykistön aseet sekä niiden taistelutekniikka saadaan asevelvollispohjalta perustettavien joukkojen haltuun.

Sverre Diesen varmaankin tarkasteli asiaa Norjan kokemuksien ja järjestelyjen pohjalta. Norjan järjestelyjä en tunne, mutta asevelvollisjärjestelmä ei toimi, jos sen järjestelyt ovat huonot. Suomalaisen nykymallin ja ymmärryksen mukaan järjestelmän pitää kouluttaa joukkoja, eikä yksittäisiä taistelijoita. Palvelusajalla on merkitystä. Miehistön lyhyt palvelusaika voi toimia vain sen takia, että joukoissa on suuri määrä vuoden palvelevia ammattitaitoisia johtajia ja erikoismiehiä. Koulutusvälineet ja menetelmät on oltava kunnossa sekä maastopäiviä ja harjoituksia riittävästi.
 
Ok, ehkä puhumme hieman toistemme ohitse. Se, että maanpuolustustahto on varmaan alempana kuin 1920-luvulla, voi päteä, mutta minusta sitä ei saada takaisin pyörittämällä asevelvollisuussysteemiä. Itselläni juuri maanpuolustustahto laski intin aikana tajutessani miten älytön laitos muutamaa poikkeusta (RUK, jossa oikeasti keskityttiin sotimisen opetteluun ja porukka oli motivoitunutta) lukuunottamatta se on. Ennen kaikkea en nähnyt, miten sillä pakkoon perustuvalla systeemillä pystyttäisiin saavuttamaan lähellekään samoja koulutustuloksia kuin silloin, jos porukka on vapaaehtoista (tässäkin RUK toimii hyvänä esimerkkinä, koska sinne ei ketään pakolla lähetetty).

Et ole poeka nähnyt Puolustusvoimien toiminnasta vielä kuin vasta promillen murto-osan, jos edes sitäkään. Jos oikeasti kiinnostaa laajentaa tajuntaa ja nähdä samalla sotaväen toiminnan kaiken absurdiuden multihuipentuma kaikkine hyvine sekä huonoine puolineen, niin kannattaa hakeutua inttiin töihin.

Upseeriksi, erikoisupseeriksi tai aliupseeriksi riittää vielä vaatimukset täyttäville noheville sotureille vakansseja täytettäväksi, ja päätä saa hakata betoniseinään ainakin seinän periksi antamiseen asti. RUK:n suorittaneena olet rekrytoinnin kohderyhmänä parasta mahdollista A-luokkaa, jonka houkutteleminen aktiivipalvelukseen ei ole aina ihan helpoin mahdollinen tehtävä. Samalla voit säästyä monelta nykyisille työmarkkinoille ominaiselta negatiiviselta piirteeltä ja muilta ikäviltä harmeilta, kuten esimerkiksi massiivisilta irtisanomisilta, joista ainakin valtamedia mielellään näyttää kirjoittelevan - ainakin siihen asti kun yhteiskunnalla riittää velkarahaa ja maksuhalukkuutta. Näiden loputtua kyyti voi olla aika kylmää ja samalla myös julmaa.

Joidenkin vuosien jälkeen tai evp:nä voit sitten tulla ihan uudella draivilla kirjoittelemaan totuuksista, joista on vaiettu.
 
Minä itte kirjoitin taannoin tälläistä.

Lisäksi tuolta arkistoista löytyi AUK:n kokeiden pisteet ja arvosanat. Arvosteltavat kokeet näyttävät olleen:

- Yleinen palvelusohjesääntö ja sotilasoikeudenhoito (Teoria)
- Sulkeisjärjestys (Teoria+käytäntö)
- Ase- ja ampumakoulutus (Teoria+käytäntö)
- 100 metrin ryömintä (Käytäntö)
- Panssarintorjunta ja panssarivaunut (Teoria)
- Hyökkäys (Teoria)
- Suunnistus (Käytäntö, osana prikaatin mestaruuskilpailua)
- Kouluttamistaito (Teoria ja muistini mukaan myös käytäntö aserasteina. Voin muistaa väärin.)
- Kokoonpanot ja sotavarustus (Teoria)


Sitten joku ihmettelee vielä, että miksi korkeakoulut suhtautuvat nihkeästi opintoviikkojen myöntämiseen inttiajalta...

<SNIP!>


Listan mukaan oppikirjoja on ollut 12 kpl ja kurssivarustukseen on kuulunut myös sirpalesuojaliivi ja TASI-liivi ja lähetin. Kirjat ovat olleet:
- Sotilaan käsikirja
- Ryhmänjohtajan käsikirja 2003
- Joukkueen opas 1999
- Kevytasekäsikirja
- Panssarijääkäriopas 2000
- Taistelijan käsikirja 1985
- Yleinen palvelusohjesääntö
- Sulkeisjärjestysohjesääntö 1980
- Sotilaan karttaopas
- Talvikoulutusopas
- Kouluttajan opas
- Sinkoampujan käsikirja


Mjuu, opintoviikkoja...

Yön pimeinä tunteina olen joskus miettinyt, että mitähän henkilökohtaista hyvää sain ylimääräisestä 182 vuorokaudesta ja sitä, että miten ihmeessä mainitut opintosuoritukset, opintokirjat tai ylipäätään jalkaväkikoulutus antaa yhtään mitään siviilin tuotavaksi saati opinnoissa hyvitettäväksi. Työnantajaakaan ei varmaan ihan hirväesti kiinnosta se, että osaan ampua singolla ja huutaa vesisateessa maanantai-aamuna asento-lepo-lipas-lepo juttuja ja hyvin vähänlaisesti sotilaskoulutus tuotti henkilökohtaista hyötyä ellei rupea esim. arvokuljetuksia rosvoamaan tms. Sen sijaan taloudelliset tappiot inttiajalta olivat kouriintuntuvat.

Tsah, minulle kirjotti professori kännissä ylimääräisen approbaturin aineesta, josta en lukenut yhtään kirjaa. Järjestelykysymys.

Keksi jotain. Luovuutta!

Kaikki vain määkyvät ja inisevät ja pst röhkii. :) ideoita tiskiin! Jos jokainen takertuu yhteen sanaan ja kirjoittaa epistolan, tämä on pahempi kuin Suomi24.

Eikö kukaan innostu poronkusetukseen laitettujen 36 miltsin jakamisesta? Siitä tulisi 300 euroa kuussa joka varusneekerille.

Kaverini isä, yrittäjä, on ajanut ammatikseen kuorma-autoa vuodesta 1966. Hän oli juuri kurssilla saadakseen jonkin ammattipätevyyssertifikaatin. Kaksi Trafin tarkastajaa innokkaana ottamassa tutkintoa. Voisiko rahaa olla Suomessa otettavissa byrokraateilta? Vai pitääkö maksaa iloiten lisää veroja... :)

Ideoita, sinkopossumme!
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni juuri maanpuolustustahto laski intin aikana tajutessani miten älytön laitos muutamaa poikkeusta (RUK, jossa oikeasti keskityttiin sotimisen opetteluun ja porukka oli motivoitunutta) lukuunottamatta se on. Ennen kaikkea en nähnyt, miten sillä pakkoon perustuvalla systeemillä pystyttäisiin saavuttamaan lähellekään samoja koulutustuloksia kuin silloin, jos porukka on vapaaehtoista (tässäkin RUK toimii hyvänä esimerkkinä, koska sinne ei ketään pakolla lähetetty).

Epäilen, että tässä näkyy jonkinasteinen valikointiharha. Vertaat RUKin "meininkiä" ja saavutettuja tuloksia kuraporrastasolla saavutettuihin tuloksiin, ja mitä ilmeisemmin oletat, että kuraporrastasolla päästäisiin vastaaviin tuloksiin jos vain kaikki olisivat vapaaehtoisia.

Mutta kun RUKin aines edustaa erittäin valikoitua otosta: about 10 prosenttia ikäluokan kaikista miehistä. Ja tyypillisesti vielä sieltä kyky/motivaatiokellokäyrän oikeasta laidasta.

Sen sijaan KAIKISSA länsimaissa vapaaehtoisesti armeijaan lähtevät löytyvät suurimmalta osin saman käyrän vasemmasta päästä. Missään maassa ei armeijauraa pidetä niin houkuttelevana, että edes kymmenys kellokäyrän oikeasta päästä sille lähtisi. Poikkeuksia saadaan aikaan lähinnä tekemällä yliopistoista köyhille liian kalliita ja tarjoamalla sitten palveluksen vastineeksi stipendejä.

RUKin motivaatiotasoa vastaavaa porukkaa löytää vapaaehtoisjoukoista lähinnä erikoisjoukoista. Muut perseilevät ja gonailevat ihan samaan malliin kuin pahin asevelvollisjoukko Suomessa. Omasta (toki pinnallisesta) kokemuksesta 173. Airborne oli enimmäkseen aika nohevaa, mutta kyseessä olikin eliittijoukko. Muut - oletko koskaan kuullut kenenkään "vapaaehtoisesti" matalapalkka-alalla työskentelevän toteavan "mä oon vaan töissä täällä?"

Silti, kyllä 4 vuoden palveluksella jotain saa aikaan, enkä väitä että ammattisotilaat olisivat taidoiltaan huonompia. Kyllä hyvin harjoitettu ammattilaisjoukko suoraan reservistä repäistyn asevelvollisjoukon suorituskyvyssä voittaa - mutta ero ei ole tosiaankaan niin iso, että sillä kompensoitaisiin huomattavasti pienempää lukumäärää.

Suomen osalta mainittavaa on vielä se, että maanpuolustustahdon säilymisessä aivan varmasti merkittävä tekijä on käsitys siitä, että maanpuolustus ei ole sitä varten palkatun "jonkun muun" asia, vaan yhteiset talkoot. Kuten talkoissa yleensä, homma toimii tasan niin kauan kun vastuut tuntuvat jakautuvan suhteellisen tasaisesti.

Suomalaista duunaria hitusen tuntevana väitän myös, että aika herkässä olisi tosipaikan tullen palkkajääkäriltä todeta, että rikkaan miehen sota mutta köyhän miehen taistelu, ja suhtautua sitten yhteenottoihin asianmukaisesti. Tämä yksin saattaisi syödä kaikki vapaaehtoisuuden edut rauhan ajan suorituskyvyssä.

Katsokaapa vaikka uutisointia Ukrainasta: ihanko varmasti vapaaehtoiset ja AMMATTIARMEIJAN osastot tappelevat talousteoreettisesti sopivan palkan elähdyttäminä, ilman että toisten samanikäisten samanaikainen biletys pääkaupungissa ei vaikuta motivaatioon mitenkään? Huomatkaa muuten sekin, miten tämä vaikuttaa mielikuviin Ukrainasta: eikös tuossa pari päivää sitten suuressa sanomalehdessä kirjoitettu, että Ukraina ei tarvitse apua kun sillä näköjään riittää nuoria sekä sotimaan että bilettämään...
 
Viimeksi muokattu:
Epäilen, että tässä näkyy jonkinasteinen valikointiharha. Vertaat RUKin "meininkiä" ja saavutettuja tuloksia kuraporrastasolla saavutettuihin tuloksiin, ja mitä ilmeisemmin oletat, että kuraporrastasolla päästäisiin vastaaviin tuloksiin jos vain kaikki olisivat vapaaehtoisia.

No, en oleta. Tietenkin materiaali RUK:ssa on ihan eri luokkaa kuin kuraportaassa. Oletan vain, että jos ihmisiä kohdeltaisiin niin kuin heitä kohdeltiin minun aikanani RUK:ssa, eli pääpaino sotimisen oppimisella, muu hömppä minimissään, eikä niin kuin heitä kohdeltiin perusyksikössä, eli pääpaino muussa hömpässä, sotimisen oppiminen sivuroolissa, tulokset olisivat parempia. Mutta kyse ei ole vain tästä. Sitä muuta hömppää (sulkeisia, varusvaihtoa, yms.) on juuri mahdollista pyörittää pakkoon perustuvalla systeemillä, koska se on vain koneellista toimintaa. Ihmisten saaminen pelkällä pakolla jotain oppimaan on taas tuhoon tuomittu. Ja siis tässä puhutaan sellaisesta pakosta, että pakko kohdistuu siihen, että oppimistilanteissa on pakko olla mukana ja ehkä mekaanisesti tehdä ne asiat, mitä suoraan käsketään tekemään, mutta esim. mitään pakkoa ei kohdistu siihen, että oppimistulokset saavutetaan. Se komppanian pahin käsi, joka ei missään vaiheessa koittanut parastaan, kotiutuu ihan samana päivänä kuin se, joka kaikessa yritti parhaansa ja saavutti kaikki vaaditut oppimistulokset.

Ja tietenkään pakkoa ei voi edes kohdistaa joukon oppimiseen (joka sodassa on vähintään yhtä tärkeää kuin yksilöiden korkea taso), koska sosiaalista koheesiota ei pakolla voi luoda. Ne sotien sankarikertomukset toisiaan pelastaneista sotilaista eivät lähteneet siitä, että sotilailla oli pakko niin tehdä, vaan siitä, että he tunsivat voimakasta yhteenkuuluvuuden tuntoa, mikä sai heidät niin tekemään. Tämä tunne ei pakolla synny, vaan vapaaehtoisesti ja jälleen palatakseni niihin omiin inttiaikoihin, perusyksikössä tällaista yhteenkuuluvuuden tuntua ei ollut aistittavissa juuri lainkaan. Porukka teki sen, millä vähimmillään pääsi läpi hällä väliä muista. Ja tässä ei minusta ole mistään kyvystä kiinni, eli kyse ei ollut siitä, etteivät he olisi osanneet tehdä oikein, vaan vain siitä, etteivät halunneet.

Sen sijaan KAIKISSA länsimaissa vapaaehtoisesti armeijaan lähtevät löytyvät suurimmalta osin saman käyrän vasemmasta päästä. Missään maassa ei armeijauraa pidetä niin houkuttelevana, että edes kymmenys kellokäyrän oikeasta päästä sille lähtisi. Poikkeuksia saadaan aikaan lähinnä tekemällä yliopistoista köyhille liian kalliita ja tarjoamalla sitten palveluksen vastineeksi stipendejä.

Niin, niissä onkin kyse siitä, että armeija on ainakin suht pysyvä uravalinta ja vielä suht huonosti palkattu sellainen. Tietenkään tällaisessa systeemissä ei ole mahdollista houkutella muita kuin niitä, jotka tosiaan pohtivat sitä, että ryhtyvätkö siivoojaksi vain menevätkö inttiin. Se täällä ehdotettu systeemi ei kuitenkaan lähtisi tästä, vaan perustuisi suht lyhyeen varusmiesaikaan, josta maksettaisiin suht hyvin. Tällainen ei erityisesti haittaisi sen kellokäyrän oikean laidan mahdollisuuksia tehdä elämällään jotain korkealentoisempaa kuin tetsata pitkin Suomen metsiä, vaikka tuota sen varusmiespalvelusajan tekisivätkin. Tai vaikka haittaisi, niin se ei haittaisi sitä ainakaan enempää kuin nykysysteemi, jossa tuon tetsauksen joutuu tekemään, muttei saa siitä edes palkkaa.

Muut - oletko koskaan kuullut kenenkään "vapaaehtoisesti" matalapalkka-alalla työskentelevän toteavan "mä oon vaan töissä täällä?"

Juuri tästä syystä en olisikaan tekemässä siitä varusmiespalvelusta matalapalkkaista. Lisäksi vapaaehtoiseen palkkapohjaiseen systeemiin on mahdollista tehdä insentiivejä sekä yksilöille, että joukolle. Sanotaan vaikkapa niin, että saa perustasona X euroa/kk. Jos koulutuksen lopuksi on saavuttanut tietyt oman aseljainsa oppimistavoitteet, saa henkilökohtaisen bonuksen. Jos koko koulutettava joukko suoriutuu tehtävistään hyvin, he saavat joukkobonuksen. Nykysysteemissä on jossain määrin käytössä noita henkilökohtaisia bonuksia, mutta tietenkään pakollisessa palkattomassa systeemissä ainoa, mitä on antaa on se, että touhusta pääsee joksikin aikaa pois, eli saa kuntsareita. Tämä on minusta joukon kannalta huono juttu, koska silloin heidän parhaat jamppansa ovat eniten poissa palvelusta. Sen seurauksena sekä joukko toimii huonommin että nämä parhaat jampat jäävät ilman niitä joukkokoulutustilaisuuksia.

Silti, kyllä 4 vuoden palveluksella jotain saa aikaan, enkä väitä että ammattisotilaat olisivat taidoiltaan huonompia. Kyllä hyvin harjoitettu ammattilaisjoukko suoraan reservistä repäistyn asevelvollisjoukon suorituskyvyssä voittaa - mutta ero ei ole tosiaankaan niin iso, että sillä kompensoitaisiin huomattavasti pienempää lukumäärää.

No, en oletakaan, että noin olisi. Mutta entäpä, jos siitä asevelvollisjoukosta pudotetaan pois sieltä häntäpäästä niitä vähiten koulutettuja ja huonoiten aseistettuja, ja sitten parannetaan niiden jäljellejääneiden koulutusta, niin onko vastaus enää selvä?

Suomen osalta mainittavaa on vielä se, että maanpuolustustahdon säilymisessä aivan varmasti merkittävä tekijä on käsitys siitä, että maanpuolustus ei ole sitä varten palkatun "jonkun muun" asia, vaan yhteiset talkoot. Kuten talkoissa yleensä, homma toimii tasan niin kauan kun vastuut tuntuvat jakautuvan suhteellisen tasaisesti.

Niin, talkoissa on eri tehtäviä. Tällä hetkellä kenttäarmeijan koko on n. 6% väestöstä. Selvästikin siis "talkoissa" suurimman osan väestöstä tehtävä on jotain ihan muuta kuin taistella. Tämä asetelma ei erityisesti muuttuisi, jos siirryttäisiin vapaaehtoiseen systeemiin. Minusta tässä talkoissa sen muun väestön tehtävä on tehdä tuottavaa työtä, maksaa siitä kiltisti veronsa, joista osa on sitten mahdollista käyttää niiden tarvittaessa taisteluun lähtevien taloudelliseen palkitsemiseen, varustamiseen ja jälkikäteen heidän vammojensa yms. korjaamiseen.

Suomalaista duunaria hitusen tuntevana väitän myös, että aika herkässä olisi tosipaikan tullen palkkajääkäriltä todeta, että rikkaan miehen sota mutta köyhän miehen taistelu, ja suhtautua sitten yhteenottoihin asianmukaisesti. Tämä yksin saattaisi syödä kaikki vapaaehtoisuuden edut rauhan ajan suorituskyvyssä.

Sitähän tuo nykyisin juuri on. Nuoret ovat yhteiskunnan köyhintä sakkia, kun taas varakkaimpia ollaan yleensä siinä keski-iässä, jossa vaiheessa ei armeija varmaan enää juurikaan ketään taisteluun kutsuisi. Nykysysteemissä niiden köyhien nuorten oletetaan lähtevän sinne sotaan ilman mitään korvausta. Vapaaehtoisessa systeemissä sentään se rikas osa kansasta pantaisiin edes korvaamaan taloudellisesti sille köyhemmälle se sotiminen.

Katsokaapa vaikka uutisointia Ukrainasta: ihanko varmasti vapaaehtoiset ja AMMATTIARMEIJAN osastot tappelevat talousteoreettisesti sopivan palkan elähdyttäminä, ilman että toisten samanikäisten samanaikainen biletys pääkaupungissa ei vaikuta motivaatioon mitenkään? Huomatkaa muuten sekin, miten tämä vaikuttaa mielikuviin Ukrainasta: eikös tuossa pari päivää sitten suuressa sanomalehdessä kirjoitettu, että Ukraina ei tarvitse apua kun sillä näköjään riittää nuoria sekä sotimaan että bilettämään...

Olen jo Ukrainaa kommentoinut. Siellä käynnistettiin kolmeen kertaan lkp varsin heppoisin tuloksin. Maassa on siis miljoona koulutettua reserviläistä, mutta kunnon armeijaa heistä ei saatu kasaan. Toinen juttu on sitten se, että omien kansalaisten tappamiseen lähettämisessä en usko minkään armeijatyypin tuottavan erityisen korkean moraalin sotilaita. Ammattiarmeijan ehkä hitusen paremmin kuin asevelvollisuusarmeijan. Kysytään sinulta, jos vaikkapa Ahvenanmaa julistautuisi itsenäiseksi ja siellä joku hörhöpoppoo olisi jostain (vaikkapa Ruotsista) saanut käsiinsä aseita, niin kuinka suurella motivaatiolla sinä itse olisit valmis lähtemään heitä tappamaan ja palauttamaan maakunnan Suomen alaisuuteen? Miten paljon tähän vaikuttaisi se, että 94% muusta Suomen väestöstä "bilettäisi" samaan aikaan, kun sinut lähetettäisiin sinne Ahvenanmaalle uhaten sillä, että jos et mene, niin sinut heitetään vankilaan?
 
Eikö kukaan innostu poronkusetukseen laitettujen 36 miltsin jakamisesta? Siitä tulisi 300 euroa kuussa joka varusneekerille.

Menee offtopicin puolelle, mutta koska mainitsit tämän jo toisen kerran niin, voitko antaa tähän väitteeseesi jonkun referenssin? Itse löysin tiedon, jonka mukaan koko porotalouden liikevaihto on 60 miljoonaa, joten 36 miljoonaa tuntuisi kyllä aikamoiselta satsaukselta valtiolta tuollaiseen alaan suhteessa sen koko volyymiin.

Mitä muuten tulee valtion budjetin auki repimisen, niin tietenkin sitä voidaan harjoittaa, mutta minusta se on vähän turhanpäiväistä. Jos valtion menopuolella olisi kohtia, jotka voitaisiin sieltä vaivatta ilman poliittista vastustusta leikata pois ja käyttää ne säästyneet rahat joko veronkevennyksiin tai valtion alijäämän vähentämiseen, niin minusta ne pitäisi tehdä ihan riippumatta siitä, mitä teemme maanpuolustuksen rahoituksen suhteen. Niinpä sen tonkiminen on minusta aika turhanpäiväistä ja itsepetoksellista touhua, koska silloin jokainen voi valita leikkuriinsa asioita, jotka eivät kyseistä henkilöä itseään haittaa lainkaan. Minusta rehellisempää olisikin siis ehdotusten tarkastelu puhtaasti siitä lähtökohdasta, ettei oleteta mitään helppoja leikkauksia olevan tehtävissä, vaan kaikki lisäraha pitää repiä sieltä, minkä suhteen kaikki ovat kielteisiä, eli verokorotuksista.
 
Et ole ensimmäinen, jolla meni näin etkä viimeinen. Pentti Haanpää kirjoitti fiiliksistäsi jo vuonna 1928. Tunnistan nuo tunteet. Oli siinä ja siinä, etten mennyt kahden alokasviikon jälkeen putkaan ja ryhmänjohtaja sairaalaan. Alokasaika oli pettymys, ja minä olisin ollut varmaan sellainen vapaaehtoinen, jos olisi ollut sellainen systeemi. Vaatii pitkää pinnaa ja vahvaa itsetuntoa olla alokkaana samanikäisten ja ehkäpä joskus tyhmempien mälvättävänä. RUK:n jälkeen ehkä olit erilainen ja asiallinen, pätevä alaisillesi etkä halunnut jakaa hölmöyttä yhtään. Minä yritin toimia näin ja toivon, että joukkueellani oli hyvä kokemus varusmiesjohtamisesta.


No, menee taas vähän aiheen sivuun, mutta henkilökohtaisesti minulla ei alokasaikana ollut juuri ongelmia. Se meni hyvin kahdesta syystäkin. Ensinnäkin olin varsin innostuntu ja toiseksi olin ollut koulussa ns. kiltti poika, eli minulle sääntöjen ja käskyjen tottelu ei sinällään ollut mikään kynnysongelma. Siinä vaiheessa vielä sellaisetkin asiat kuin sulkeiset tuntuivat asioilta, jotka oli ehkä jotenkin perusteltavissa. AuK oli sitten hyvin pitkälti puhdasta simputusta, jonka relevanssia sotilaskoulutukseen en missään vaiheessa keksinyt. Jotenkin tarkoituksena tuntui olevan se, että meidät saataisiin vihaamaan koko touhua mahdollisimman paljon. No, se oli vain 8:n viikon pesti, joten sekin meni omalla painollaan ja hammasta purren läpi. Sitten RUK oli kuin toiselta planeetalta. Merkittävin ero aiempaan oli se, että kouluttajat suhtautuivat meihin kuin ihmisiin, joiden oli tarkoitus oppia asioita, ja tämä oli kaikessa se, mihin keskityttiin ja kaikki muu turhanpäiväinen hömppä jätettiin pois. Tämä oli kuin peilikuva AuK:hon verrattuna.

RUK:sta päästessäni oletin tietenkin, että pahin oli takana, mutta pahin olikin vielä edessä. Kun sitten palasin yksikkööni, olin varusmiesjohtajana oman ikäluokkani varusmiehille, jotka olivat olleet perusyksikössä mätänemässä koko sen ajan, kun itse olin käynyt AuK:n ja RUK:n. Ammattiupseerien suhtautuminen varusmiehiin oli ihan toista kuin RUK:ssa. Sen lisäksi, että koulutus oli todella surkeaa, niin se sisälsi kaikkea sitä turhaa hömppää, joka RUKissa oli tiputettu pois ja joka alokasaikana oli mennyt sillä, että "kaipa tämäkin pitää oppia, vaikkei tässä tunnu järjen hiventä olevankaan". Se aselajikoulutus, jota meille annettiin, oli todella lepsua ja täysin koordinoimatonta. En ihmettele lainkaan, että porukan motivaatio oli sillä tasolla kuin se oli. Upseerien ainoa keino motivointiin tuntui olevan se, että kaadetaan lisää paskaa niskaan, jos ette tee näitä armeijan idioottimaisuuksia sillä tarkkuudella kuin teidän pitäisi. Hällä väliä siitä, että ne sotimisen kannalta oikeasti oleelliset taidot jäävät siinä sivussa oppimatta.

Ehkä emme kumpikaan ole missään asemassa sanomaan mitään kaikkien aikojen varusmiesten puolesta. Mutta on meillä ainakin yksi yhteinen agenda: varusmiesten edunvalvontaa esim. taloudellisessa mielessä voi parantaa käytettävissä olevin keinoin, jos siihen löytyy tahtoa. Hulluja ideoita vain tiskiin. Eläke? Opintoviikkoja?


Olet ihan oikeassa, ettei minun henkilökohtainen kokemukseni parin vuosikymmenen takaa tietenkään anna kokonaiskuvaa siitä, millaista varusmiespalvelu kaikkialla on. Kuten sanoin RUK:ssa koulutus oli hyvää. Ja sitten kertauksissa muitakin kuin upseereita ja aliupseereita kohdeltiin oikeasti ihmisinä. Se oli muuten yksi suurimmista ihmettelyistäni kertausharjoituksen jälkeen, että miksei sitä kaikkea, mikä tehtiin koulutuksessa oikein kertausharjoituksissa, jotka kestivät vain viikon, voisi tehdä samalla tavalla varusmiespalveluksessa. Miksi kertauksissa voidaan jättää pois se kaikki hömppä, joka varusmiespalveluksessa perustellaan "sotilaallisuudella" yms. ilman, että joukon sotimisteho heikkenee epsilonin vertaa vaan ennemminkin paranee? Yksikään miehistäni ei esim. herroitellut minua kertauksessa, ja siitä huolimatta jokainen toimi siitä lähtökohdasta, että minä olin siinä touhussa pomo, joka määräsi, miten toimitaan. Jokainen keskittyi siihen, että joukon tehtävä tuli mahdollisimman hyvin tehtyä.

Ehkä meidän ei kannata hukata energiaa pelkästään vapaaehtoinen / pakollinen / ammattiarmeija -aallokossa vaan miettiä, miten niitä etuja voisi erilaisilla konsteilla parantaa siltä varalta että nykysysteemi kuitenkin on voimassa ties miten pitkään. Jos ei ole, sittenhän ei tarvitse miettiä niitä.

No, minusta nykysysteemi sisältää perustavanlaatuisen ongelman, joten en ole samaa mieltä, että siitä ongelmasta ja sen poistamisesta keskustelu olisi jotain energian hukkaamista.
 
No, en oleta. Tietenkin materiaali RUK:ssa on ihan eri luokkaa kuin kuraportaassa. Oletan vain, että jos ihmisiä kohdeltaisiin niin kuin heitä kohdeltiin minun aikanani RUK:ssa, eli pääpaino sotimisen oppimisella, muu hömppä minimissään, eikä niin kuin heitä kohdeltiin perusyksikössä, eli pääpaino muussa hömpässä, sotimisen oppiminen sivuroolissa, tulokset olisivat parempia. Mutta kyse ei ole vain tästä. Sitä muuta hömppää (sulkeisia, varusvaihtoa, yms.) on juuri mahdollista pyörittää pakkoon perustuvalla systeemillä, koska se on vain koneellista toimintaa. Ihmisten saaminen pelkällä pakolla jotain oppimaan on taas tuhoon tuomittu. Ja siis tässä puhutaan sellaisesta pakosta, että pakko kohdistuu siihen, että oppimistilanteissa on pakko olla mukana ja ehkä mekaanisesti tehdä ne asiat, mitä suoraan käsketään tekemään, mutta esim. mitään pakkoa ei kohdistu siihen, että oppimistulokset saavutetaan. Se komppanian pahin käsi, joka ei missään vaiheessa koittanut parastaan, kotiutuu ihan samana päivänä kuin se, joka kaikessa yritti parhaansa ja saavutti kaikki vaaditut oppimistulokset.

Ihan vakavasti suosittelen perehtymistä vapaaehtoisarmeijoiden käytäntöön. Ne kun ovat noin keskimäärin tunnettuja nimenomaan tuon "hömpän" määrästä ja kovuudesta. Kun on todettu, että muuten koko hommasta ei tule mitään. Satun uskomaan, koska esim. kohtaamani brittisotilaat ovat olleet sanalla sanoen aikamoista roskasakkia.

Edit. Esimerkiksi tuo oppiminen tapahtui ymmärtääkseni noin 100-prosenttisesti mekaanisena toistona, kannustimen ollessa se, että jos saavuttaa tietyt ja usein varsin lepsut koulutustavoitteet, niin kersantti ei ehkä huuda niin paljon tai pistä seisomaan ulos asentoon kaatosateeseen muutamaksi tunniksi.

Jos en olisi puhelimen varassa niin voisin kertoa muutamiakin esimerkkejä vaikka brittimosureiden kohtelusta. Itse en nähnyt yhtä pikkumaista pompotusta edes alokkaana.

Kannatan päivärahojen kohentamista ja muitakin uudistuksia, kuten valtiokonttorin kärventämistä hiljaisella tulella. Mutta vierastan ajatusta talkoojärjestelmän purkamisesta, kun missään muualla ei tietääkseni kuvailemaasi vapaaehtoissysteemiä ole saatu toimimaan.

Oleellistahan tuossa taistelun mielekkyyden säilyttämisessä on tunne siitä, että kaikki kynnelle kykenevät osallistuvat. On aika eri asia se, että liian vanhat eivät sodi, ja se, että samanikäiset, terveet mutta itsensä palveluksesta vapaaksi ostaneet jäävät kotiin. Mitä tästä seuraa, on nähty historian sivu.

Ukrainassahan tuo yhteinen velvollisuus oli nimenomaan lakkautettu ennen sotaa. Joo, ei käy kovin helposti sen käyntiin potkiminen tarpeen vaatiessa - ja jos 50 miljoonan asukkaan Ukraina ei saa vapaaehtoispohjalta mobilisoitua riittävästi sotaväkeä vaan joutuu turvautumaan kutsuntoihin, niin mitä se kertoo vapaaehtoisuudesta? Toki tiettyjä eroja esim. asevelvollisuuden arvostuksessa lienee. Olikohan muuten niin, että Ukrainassakin opiskelijat ja muut paremmat ihmiset oli vapautettu palveluksesta jo neukkulan peruina?
 
Viimeksi muokattu:
Oleellistahan tuossa taistelun mielekkyyden säilyttämisessä on tunne siitä, että kaikki kynnelle kykenevät osallistuvat. On aika eri asia se, että liian vanhat eivät sodi, ja se, että samanikäiset, terveet mutta itsensä palveluksesta vapaaksi ostaneet jäävät kotiin. Mitä tästä seuraa, on nähty historian sivu.

Niin, nykysysteemissä siis terveet, samanikäiset, mutta sattumalta ilman munia jalkojenvälissä olevat eivät sodi. Ja tietenkin nekin, joilla on ollut inttiaikaan "vakaumus", joka on estänyt palvelun, eivät kuulu normaaliin reserviin, vaan nostoväkeen, jota itse en usko missään vaiheessa edes käytettävän, koska sille ei ole sen puoleen varusteita kuin sitä olisi kouluttamattomana järkeä edes sotimaan lähettää, vaikka varusteita olisikin.

Miten muuten määrittelet "liian vanhat"? Reservinupseerit ovat reservissä kuuskymppisiksi asti. Miehistökin kuuluu reserviin 45:en vuoteen asti ja sen jälkeenkin heidät voidaan käsittääkseni kutsua palvelukseen nostoväkenä. Tätä vanhaa porukkaa ei siis todennäköisesti kutsuttaisi palvelukseen (koska suurelle osalle heistä ei olisi antaa kunnon aseita), mutta jostain syystä heidät kuitenkin pidetään reservissä. Ja he siis ovat niitä yhteiskunnan parasosaisia, eivätkä esim. ne 20-30-vuotiaat, jotka nyt olisivat valinneet vaikkapa opiskelun inttiin menon sijaan. En tiedä, oletko itse koskaan ollut opiskelijana, mutta ainakin itselleni se aika oli elämäni ylivoimaisesti taloudellisesti tiukinta aikaa. Juuri tuossa iässä muuten ne duunarit ansaitsevat paljon paremmin kuin opiskelijat.

Ukrainassahan tuo yhteinen velvollisuus oli nimenomaan lakkautettu ennen sotaa. Joo, ei käy kovin helposti sen käyntiin potkiminen tarpeen vaatiessa - ja jos 50 miljoonan asukkaan Ukraina ei saa vapaaehtoispohjalta mobilisoitua riittävästi sotaväkeä vaan joutuu turvautumaan kutsuntoihin, niin mitä se kertoo vapaaehtoisuudesta?

Mainitsin jo tuosta vapaaehtoisuudesta. Vapaaehtoisia omien kansalaisten ampujia korruptoituneen poliittisen johdon käskystä, voi olla vaikea löytää oikein missään. Ne innokkaimmat olivatkin sitten porukkaa, jota paikalliset kutsuivat natseiksi.

Toki tiettyjä eroja esim. asevelvollisuuden arvostuksessa lienee. Olikohan muuten niin, että Ukrainassakin opiskelijat ja muut paremmat ihmiset oli vapautettu palveluksesta jo neukkulan peruina?

En tiedä, mihin viittaat tuolla opiskelijoiden olemisella "parempia ihmisiä", mutta usein yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta on järkevämpää käyttää kansalaisiaan näiden kykyjensä mukaan tehokkaimmalla tavoin. Esim. lääketieteen opiskelijaa ei ole erityisen fiksua lähettää mosurina taisteluun.
 
Menee offtopicin puolelle, mutta koska mainitsit tämän jo toisen kerran niin, voitko antaa tähän väitteeseesi jonkun referenssin? Itse löysin tiedon, jonka mukaan koko porotalouden liikevaihto on 60 miljoonaa, joten 36 miljoonaa tuntuisi kyllä aikamoiselta satsaukselta valtiolta tuollaiseen alaan suhteessa sen koko volyymiin.

Mitä muuten tulee valtion budjetin auki repimisen, niin tietenkin sitä voidaan harjoittaa, mutta minusta se on vähän turhanpäiväistä. Jos valtion menopuolella olisi kohtia, jotka voitaisiin sieltä vaivatta ilman poliittista vastustusta leikata pois ja käyttää ne säästyneet rahat joko veronkevennyksiin tai valtion alijäämän vähentämiseen, niin minusta ne pitäisi tehdä ihan riippumatta siitä, mitä teemme maanpuolustuksen rahoituksen suhteen. Niinpä sen tonkiminen on minusta aika turhanpäiväistä ja itsepetoksellista touhua, koska silloin jokainen voi valita leikkuriinsa asioita, jotka eivät kyseistä henkilöä itseään haittaa lainkaan. Minusta rehellisempää olisikin siis ehdotusten tarkastelu puhtaasti siitä lähtökohdasta, ettei oleteta mitään helppoja leikkauksia olevan tehtävissä, vaan kaikki lisäraha pitää repiä sieltä, minkä suhteen kaikki ovat kielteisiä, eli verokorotuksista.

Tämä tulee nyt kiireellä miltei ulkomuistista, eli sanon jo etukäteen, että siinä on numeropuutteita enkä ehdi kaikkea valmistella. Toivon, että yrität lukea metsän, et puita.

En siis bisneksestä ja liikevaihdosta puhu vaan valtion hallinnonalojen rahoista kokonaisuutena, eli "poro" oli allegorinen esimerkki: rahan jakaminen on valintakysymys.

Poroesimerkissäni kyse oli kuitenkin määräaikaisesta Lapin yliopiston tutkimushankkeesta, joka on jo päättynyt. Ja se 36 miljoonaa tuli opetushallinnon alalta. Yritän etsiä sen vuoden talousarvion, kun annettiin. Ehkä 2011 tai 2012 ja se oli isompi mutta jakautui kahdelle vuodelle. Joka vuosi on kuitenkin yhtä "kuolemantärkeitä" hankkeita eli periaate selvä.

MMM:n budjetti esimerkiksi on keskim. 2,7 miljardia. Osapuilleen sama kuin puolustusministeriön (ja kertausharjoituksiin on vaikea saada edes muutamaa kymmentä lisämiljoonaa!). Opetus + kulttuuripuolen budsku on iso, 6,5 miljardia. Suomelle koulutus onkin elintärkeää ja ainoa valttimme mutta ministerit ovat usein aivan c-luokkaa kuin se olisi joku heittoministeriö. Suurin ja järkyttävin kuluerä on kuitenkin sosiaali- ja terveyspuoli = noin 12 miljardia euroa!

Normivuonna MMM antaa jäkäläkääryleiden tutkimiseen vain pieniä, hyvin pieniä, suolarahoja - esim 250 000. Tuossa hakulinkki MMM:n puolelle, jos raha kelpaa. Hyvänä kirjoittajana tekaiset nopeasti jotain: http://www.mmm.fi/fi/index/tutkimus.html

Rahaa veroja nostamalla vai jakamalla raha toisin? Purkamalla byrokratiaa? Johan täällä alettiin valtion liikelaitosta Trafiakin puolustaa. Siellä jaetaan bonuksia tuloksesta, joka on - veronkanto.

Ei yksikään hallinnonala kuitenkaan anna kajota omaansa. Määrärahat otetaan joka vuosi ja sitten virkamiehet käyttävät niitä. Uudistuksissa raha jaetaan osin uusille kavereille ja joku vanha jää vähemmälle, riippuu ministerin puolueesta, mikä on "tärkeätä".

Tähänkin sitä velkaa otetaan, kun mistään ei luovuta ja kulut kasvavat - eniten siinä sosiaali- ja terveystoimessa (nousee kaksinkertaiseksi 15 vuodessa tästä eteenpäin - tämä on ihan tuhoyhtälö, mistä se raha otetaan). Ja tilannetta "parannetaan" esim. kenkimällä pari päiväkotia tai omat siivoojat, omat keittäjät jne. mutta hallinnonalan raha ei pienene, koska se vapautunut voidaan sijoittaa muualle tai antaa dirikoille tulospalkkana siitä, että on säästetty kenkimällä ne siivoojat. Tai maksamalla yritykselle, joka nostaa hinnan pilviin.

Kuka tässä hulluudessa varusmiehiä ajattelee, kun toisten lasten äideillä voi leikkiä ilmaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
On aika lailla selvää, että mitään talebanit valtaan nostanutta sisällissotaa ei olisi syntynyt, jos maassa ei ensin olisi sodittu kymmentä vuotta.

Afganistanissa alkoi sisällissota ENNEN Neuvostoliiton hyökkäystä.

Ensinnäkin sisällissota on tietenkin aivan eri asia, koska siinä on selvää, että "vihollisella" on vain ja ainoastaan se Etelä-Suomi. Ulkomaisen valloittajan kohdalla tilanne on toinen. Sillä riittää tietenkin voimavaroja paljon muuallakin kuin Etelä-Suomessa. Toiseksi Etelä-Suomi 1918 oli aika lailla eri asia kuin Etelä-Suomi 2014. Noista ajoista on ihmisten painopiste siirtynyt entistä enemmän etelään ja etenkin kapunkeihin.

Pääkaupunki on toki strategisesti erittäin tärkeä, mutta ei mikään RTS-flaggi jonka liputtaminen tuo omalle puolelle heti voiton. Pääkaupungin menetys ei välttämättä tarkoita sitä että kaikki olisi menetetty (vaikka usein kyllä näin onkin). Tästä löytyy esimerkkejä.
Sellainen käsite kuin alueellinen loukkaamattomuus ja suvereniteetti taas tarkoittavat sitä että joka neliömetri Suomea on yhtä tärkeä poliittisesti ja diplomaattisesti vaikka strategisesti ei olekaan.
Se ettet ymmärrä tällaisia peruskäsitteitä tekee erittäin vaikeaksi sinulle mielekkäästi yrittää esittää puolustuksen kehittämistä, koska et tiedä, MITÄ maanpuolustuksella on tarkoitus saavuttaa.

Ensinnäkin millä tavoin asepalvelun vielä käymättömät nuoret miehet eroavat tuon läpileikkaavuden suhteen vaikkapa noista mainitsemistasi homoseksuaaleista? Toiseksi, eikö siis ole mahdollista olla sukupuoleen perustuvaa syrjintääkään, koska kyllähän nyt kaikki naiset tai kaikki miehet ovat vielä poikkileikkaavampi otos väestöstä kuin pieni siivu miesväestöä? Tai miten olisi ikäsyrjintä? Jos vaikkapa eläkeläisiin kohdistettaisiin syrjintää, niin eikö sekään sinusta olisi vähemmistöön kohdistuvaa syrjintää, koska eläkeläisetkin leikkaavat kansan paljon paremmin kuin tuo pieni siivu nuoria miehiä?

Varmaan siksi että ihminen pysyy homoseksuaalina koko ikänsä (ellei eheydy, ho ho). Jokainen taas on vuorollaan lapsi, nuori, keski-ikäinen tai eläkeläinen.

Palvelukseen kykenemättömistäkin taisin jo jotain kirjoittaa. Heidät voisi ottaa systeemin ulkopuolelle, ja he osallistuisivat maksamiseen, mutta saisivat siitä jotain alennusta, etteivät itse pystyneet valitsemaan saajan puolta.

Eli koko väestö pistetään kuntoarvioon jossa katsotaan kuinka kykeneviä he olivat?
Kuulostaa täydellisen epäkäytännölliseltä.

Oletko? Minä muistelen, että sinä nostit hirveän äläkän siitä, että rivimiehille olisi maksettu paljon korkeampaa korvausta kuin ammattiupseereille, mutta on mahdollista, että sotken sinut johonkin toiseen kirjoittajaan.

Muistat oikein. Se olisi yksi palvelusmallin ongelmista.

Mutta voitko kirjoittaa tähän (tai antaa linkin aiempaan kirjoitukseesi, jos et halua toistaa) sen, kuinka paljon sinusta pitäisi varusmiehille maksaa palkkaa, jotta saataisiin vaikkapa se RPG:n 150 000 sotilaaan reserviläisarmeija kasaan?

Sanoin jo aikaisemmassa viestissäni: p-kaudelta matalahko palkka (muuten monet tulisivat vain kuittaamaan kuukauden-parin ryyppyrahat) ja loppupalvelusajalta 5000-6000 euroa/kk.

No se sanoo, että kenttäarmeijan kokoa ollaan pienentämässä 100 000 miehellä. Jos ne 100 000 olisivat elintärkeitä puolustukselle, niin ei tehtäisi.

Aivan samanlaisia kompromisseja on tehty sen hehkuttamasi teknoaseistuksen suhteen, joten pointtisi oli...?

Parempi olisi minusta olla häviämättä sitä ensimmäistä. Sinustako ei? Siltä se nimittäin vaikutti, kun pidit jatkosodan paremmin varustettua armeijaa jonkinlaisena todisteena siitä, että esittämäsi malli (ei varusteita varastoissa, rukoillaan kädet kyynerpäitä myöten ristissä, että niitä saadaan hankittua ennen todellista tarvetta).

Jatkosodan armeija oli esimerkki siitä miten armeijaa voi kriisiaikana laajentaa. SINUN mallissasi meillä olisi ollut talvisodassa 50 000 miehen armeija, ja jatkosodassa Suomalais-Karjalainen Sosialistinen Neuvostotasavalta olisi hyökännyt Ruotsiin - luonnollisesti asevelvollisuusarmeijalla...
 
Niin, juuri tällainen kehitys on sitä, mitä kirjoitukseni alkuosa käsitteli. Teollistumisen myötä oli halvempaa varustaa kiväärimies kuin aiemmin oli varaa varustaa täysin haarniskoitu ritari siitä huolimatta, että kiväärimies on sotimisteholtaan parempi kuin ritari. Tämä kehitys ajoi siis massa-armeijoihin. Siinä oleellisin komponentti oli se, että ei ollut olemassa mitään "kivääritaria", joka olisi ollut samalla tavoin kiväärimiestä tehokkaampi kuin ritari oli keihäällä varustettua haarniskatonta jalkamiestä. Mutta minun pointtini oli se, että tämä kehitys on minusta kääntynyt toiseen suuntaan. Halvasti varustetut sotilaat ovat tulleet selvästi taisteluteholtaan kalliisti varustettuja huonommiksi. Ainoa, missä he enää pärjäävät, on miehittäjää vastaan käytävä sissisota, koska siellä se kalliimmin aseistetun toiminta on ulkoisista syistä rankasti rajoitettu. Kalliit ilmavoimat, tykistö ja panssarivaunut, jotka tekevät symmetrisessä sodankäynnissä jauhelihaa siitä osapuolesta, jolla on paljon miehiä, mutta ei raskaita aseita, ovat käytettävyydeltään paljon rajoitetumpia, kun soditaan epäsymmetristä sissisotaa usein siviiliväestön keskuudessa.

Tässä voisi huomauttaa että juuri keihäin varustetut jalkamiehet tekivät ritarit vanhentuneiksi - eivät kiväärit, musketit tai arkibuusit.
Ylläoleva taas menee luokkaan "ei edes väärin". Jalkaväkimiehillä on paljonkin nykyään keinoja raskaita aseita vastaan: telamiinat, singot, pst-ohjukset, it-ohjukset jne.

Suomen armeija kuitenkin valmistautuu ennen kaikkea symmetrisen sodankäynnin keinoin torjumaan vihollisen.

Nimenomaan Suomen armeija ei aio sotia symmetrisesti joka tasolla, koska silloin se häviäisi aivan varmasti. Jos me käytämme samoja keinoja kuin vihollinen, olemme vain kaikessa vihollista heikompi.

Niin, ja minun pointtini tässä on ollut se, että nykyaikaisten aseiden kohdalla tuo ensikäyttäjän etu on merkittävämpi kuin mitä se oli silloin, kun massa-armeijat otettiin käyttöön. Tästä syystä on järkevää uhrata määrää, jotta saadaan laatua. Esimerkkinä vaikka tuo pimeänäkö. Persianlahden sota oli panssaritaisteluiden suhteen täysin yksipuolinen, koska USA:lla oli paremmat tankit käytössä kuin Irakilla. Vaikka Irakilla olisi ollut kaksinkertainen määrä tankkeja, ne eivät olisi pärjänneet juurikaan paremmin. Sen sijaan, jos sillä olisi ollut vaikkapa kolmasosa siitä tankkimäärästä, joka sillä oli, mutta ne olisivat olleet M1:n tasoisia, taistelu olisi voinut olla selvästi tasaisempi. Ainakin USA:n M1-tappiot olisivat olleet selvästi korkeammat. Ja kun puhutaan siitä, että Suomi on puolustaja, joka lähtökohtaisesti joutuu reagoimaan hyökkääjän toimintaan, on valitettavasti niin, että hyökkääjä voi toiminnassaan maksimoida tuollaiset hyödyt. Esimerkkinä vaikka se, mitä RPG83 kirjoitti, eli he ryhtyvät taisteluun vain pimeän aikaan, jolloin ovat täysin ylivoimaisia suomalaisiin paikallisjoukkoihin verrattuna, koska heillä ei ole pimeännäkökykyä.

Et oikein ymmärtänyt mitä ajoin takaa. Ensikäyttäjän edussa tulee vastaan käsite jota englanniksi kutsutaan nimellä "diminishing returns". Eli uusilla investoinneilla ei saada enää optimia kustannustehokkuutta: eli ostat kaksi kertaa paremman pimeänäkölaitteen mutta se maksaa viisi kertaa enemmän: onko hommassa järkeä? Suurvallalle on, koska sillä on varaa pistää nämä jokaiseen tankkiinsa - USA varusti myös vanhemmat M60-vaunut näillä. Pienemmällä valtiolla? Ei välttämättä.

Ja muuten, Irakin häviöön vaikutti aivan yhtä ratkaisevasti vanha kunnon perinteinen sotataito. Irakilaiset yllätettiin, heidän sivustaansa iskettiin ja heidät saarrettiin. Lämpökamerat olivat vain kirsikka kakun päällä, tehden loppusiivouksesta helpompaa.

Jos on pimeä ja vastassa on pimeänäkökyvyllä varustettuja tankkeja, niin kumpi sinusta pärjää sitä vastaan paremmin: tankit, joissa on pimeännäkölaitteet vai vaikkapa kaksinkertainen määrä tankkeja, joissa niitä ei ole?

Kaksinkertainen määrä tankkeja joissa on vähän huonommat, mutta halvemmat pimeänäkölaitteet. Köyhän ei välttämättä kannata ostaa halvinta, mutta varmasti ei kannata ostaa kaikkein kalleinta. Siksi ilmavoimillamme on Hornet, ei F-15.

Mainitsin jo Kosovon sodan. Sen aikana NATO vain lenteli serbien ammus- ja olkapääohjusilmatorjunnan yläpuolella, eikä kärsinyt mitään tappioita (ok, yksi kone tuli alas). Kun taas Serbialta meni koko maa paskaksi. Näin siitä huolimatta, että serbeillä oli valtavat määrät juuri sillä Suomen paikallispataljoonatasolla varustettuja joukkoja.

Öh, taisit kokonaan unohtaa sen maasodan jota alueella käytiin? Toiseksi, juuri ne "paikallispataljoonatasolla varustetut joukot" estivät Natoa suorittamasta omaa maahyökkäystä: jos Nato olisi tullut maajoukoilla, niin ehdot olisivat olleet Serbialle vielä ankeammat.
 
Miten niin? Jos valtion toiminnot, kuten verotus, sääntely ja elinkeinotuet järjestettäisiin taloustieteilijöiden suositusten mukaan, niin kansalaisten (ja erityisesti köyhien) hyvinvointi nousisi huimasti.

Minkä koulukunnan taloustieteilijöiden? Uusklassisten, keynesiläisten, monetaristien, liberaalien, itävaltalaisten, anarko-kapitalistien...?

Sitten kun taloustieteilijät pääsevät yhteisymmärrykseen siitä miten asiat pitää hoitaa, voidaan palata asiaan.
 
Ihan vakavasti suosittelen perehtymistä vapaaehtoisarmeijoiden käytäntöön. Ne kun ovat noin keskimäärin tunnettuja nimenomaan tuon "hömpän" määrästä ja kovuudesta. Kun on todettu, että muuten koko hommasta ei tule mitään. Satun uskomaan, koska esim. kohtaamani brittisotilaat ovat olleet sanalla sanoen aikamoista roskasakkia.

Ei ole omakohtaista kokemusta ulkomaisista ammattisotilaista, mutta kuulopuheet ovat minulle kertoneet samaa...Ranskan Muukalaislegioonan kokeneet ovat kuvailleet sitä "5 vuoden siivouspalveluksi". Sisäkuri on kova ja kaikki tehdään "legioonan tavalla" koska niin on aina tehty. Saan aina räkäiset naurut kun ihmiset valittavat miten Suomen armeija ei ole nykyaikainen kun siellä on sulkeisia ja paidan viikkausta...lol.

Mitä tulee sitten usein toistettuun mantraan "nykyaikaiset aseet vaativat pitkän koulutuksen...". 1960-luvun pst-ohjuksia ohjattiin niin että kun ohjus lähti matkaan, sen perässä oli kirkas merkkisoihtu, ja ampuja yritti joystickillä kontrolloida ohjusta maaliin merkkisoihdun avulla tähdäten, paljaalla silmällä. Koska ohjus on lentää nopeasti ja voi helposti osua maahan, puihin jne niin tehtävä on aika vaativa, etenkin jos maali liikkuu itse, ja saattaa vielä ampua kohti koska se näkee mistä ohjus lähti ja tietää että ampujan pitää keskittyä ankarasti osuakseen. No näitä aseita jaettiin asevelvollisille kymmenin tuhansin eikä kukaan pitänyt sitä isona ongelmana. Jom Kippur-sodassa arabisotilaat tuhosivat sadoittain iippojen panssarivaunuja näillä vehkeillä.
Homma helpottui huomattavasti kun kehitettiin SACLOS. Siinä ohjuksen lento oli automatisoitu ja ampujan piti ainoastaan pitää tähtäintä vaunun kohdalla. Osumatarkkuus nousi noin neljän-viisinkertaiseksi. Näitä ohjuksia esim. Suomella oli 80-luvulla ja on varmaan vieläkin.
Uusinta hottia ovat ammu-ja-unohda -ohjukset, joille vain osoitetaan maali, sen jälkeen ne tunnistavat sen ja ohjautuvat itse kohteeseen. Ampuja voi painua kuikkaan heti kun tämä on tehty, hänen ei tarvitse enää tehdä muuta kuin veistää kiväärin perään tappomerkintä. Tällainen ohjus on esimerkiksi Suomelle hankittu EuroSpike.
...mutta nyt 'ekspertit' vakuuttavatkin meille että se on liian vaikea että sitä voisi asevelvollinen ymmärtää??
 
Ampumasuoritusta on monessa asejärjestelmässä helpotettu. Oikea-aikainen oikeassa paikassa oleminen nopealiikkeisessä taistelutilassa, hengissä säilyminen sensori- ja ilmaylivoimaisen vihollisen oloissa, em. syistä monimutkaistuneen logistiikan suorituksineen on jo Lahtista ja varsinaista vaikeampaa.

Ei varsinkaan jalkaväen taistelu ole edelleenkään shakinpeluuta, mutta monimutkaisempaa se on kuin joskus menneinä vuosikymmeninä. Uusien suorituskykyjen osalta mahdollisesti paljonkin monimutkaisempaa.

Ammattisotilailla on tietenkin taipumus mystifioida sotilasosaamista. Asevelvollisuusarmeijassa huikea määrä hommia voidaan hoitaa täysin ongelmitta varusmiespalveluspohjalta, ja reserviä hiukankaan nykyistä paremmin vivuttamatta hyötysuhde kasvaa todella paljon. Samalla voisi vapauttaa kalliisti koulutettuja ammattisotilaita tekemään niitä poikkeusolojen tehtäviin valmistavia toimenpiteitä, siis vapauttaa jonninjoutavasta nysväämisestä. En vastusta esikuntamajureita, vastustan niitä kumipäitä jotka hukuttavat esikuntamajurien työaikaa täysin merkityksettömiin tehtäviin, jotka siviiliorganisaatiossa häipyisivät saman tien tutkalta oikeiden töiden tieltä.
 
En tiedä, mihin viittaat tuolla opiskelijoiden olemisella "parempia ihmisiä", mutta usein yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta on järkevämpää käyttää kansalaisiaan näiden kykyjensä mukaan tehokkaimmalla tavoin. Esim. lääketieteen opiskelijaa ei ole erityisen fiksua lähettää mosurina taisteluun.

Mulla ajattelu on aina lähtenyt siitä, että jos Suomi joutuu sotaan, niin business as usual häiriintyy ihan merkittävästi kun edessä on apokalyptinen ottelu pienen kansan elämästä ja itsemääräämisoikeudesta. Silloin aika monella kustannuslaskelmalla voidaan pyyhkäistä.

Lääkiksen opiskelijaa ei varmaan mosuriksi laitettaisikaan, mutta esim. allekirjoittanutta akateemista suojatyöläistä voisi ja kannattaisi käyttää muuallakin kuin näppiksen ääressä. Paitsi jos ruvetaan suunnittelemaan Kullervon kostoa kilotonniluokassa.

Mutta allekirjoittaneenkin motivaatio on suuresti riippuvaista tietoisuudesta siitä, että muutkin osallistuvat. Tämä motivaatio kestää sukupuolittuneisuuden ja tietyn määrän venkuloita, aivan samalla tavalla kuin vaikka veronmaksumotivaationi kestää ajoittaiset kupruilijat.

Mutta sotimaan en vapaaehtoispohjalta ponnistavalla armeijalla lähtisi. Se olisi paitsi liian hapokasta, myös uskoakseni tuhoontuomittu yritys.
 
Tässä voisi huomauttaa että juuri keihäin varustetut jalkamiehet tekivät ritarit vanhentuneiksi - eivät kiväärit, musketit tai arkibuusit.
Ylläoleva taas menee luokkaan "ei edes väärin". Jalkaväkimiehillä on paljonkin nykyään keinoja raskaita aseita vastaan: telamiinat, singot, pst-ohjukset, it-ohjukset jne.

Siis keihäs, joka on ollut aseena käytössä varmaan yhtä kauan kuin historia tuntee, teki haarniskoidut ritarit vanhentuneiksi. Kerro ihmeesä lisää tästä teoriastasi.

Mitä nykyisiin jalkaväkimiehiin tulee, niin heillä juuri ei ole massoittain noita kahta viimeksi mainittua käytössä, koska ne ovat helvetin kalliita. Juuri siksi ne teknoarmeijan ulkopuoliset joukot pitää varustaa pst-ohjusten sijaan esim. singoilla, jotka eivät enää nykyisin ole erityisen hyviä aseita reaktiivipanssareilla varustettuja tankkeja vastaan. Kuinka monelle pataljoonalle Suomella on esim. antaa NLAW käyttöönsä?

Nimenomaan Suomen armeija ei aio sotia symmetrisesti joka tasolla, koska silloin se häviäisi aivan varmasti. Jos me käytämme samoja keinoja kuin vihollinen, olemme vain kaikessa vihollista heikompi.

Seikoitat symmetrisen sodankäynnin nyt johonkin ihan muuhun. Symmetrisellä sodankäynnillä viitataan siihen, että kyse on armeija vs. armeija sotimisesta. Epäsymmetrisessä sodankäynnissä rajat siviilien ja sotilaiden välillä hämärtyvät sillä kevyeen jalkaväkeen nojaavalla osapuolella, mikä johtaa sitten siihen, että se vahvemmin aseistettu ei voi käyttää koko voimaansa heikompaa vastaan, koska haluaa säilyttää siviiliväestön myötämielisenä. Suomi ei missään tapauksessa ryhdy tällaiseen, vaan armeijan tehtävänä on suojella siviiliväestöä, ei koittaa voittaa sotaa hyväksikäyttäen sitä, että siviiliväestöön kohdistuvien vihollisen toimien ansiosta siviilit olisivat myötämielisempiä omalle sotimiselle.

Et oikein ymmärtänyt mitä ajoin takaa. Ensikäyttäjän edussa tulee vastaan käsite jota englanniksi kutsutaan nimellä "diminishing returns". Eli uusilla investoinneilla ei saada enää optimia kustannustehokkuutta: eli ostat kaksi kertaa paremman pimeänäkölaitteen mutta se maksaa viisi kertaa enemmän: onko hommassa järkeä? Suurvallalle on, koska sillä on varaa pistää nämä jokaiseen tankkiinsa - USA varusti myös vanhemmat M60-vaunut näillä. Pienemmällä valtiolla? Ei välttämättä.

Minulle jäi epäselväksi, että jos pienellä valtiolla huonot pimeännäkölaitteet, mutta enemmän tankkeja on kustannustehokkaampi vaihtoehto, niin miksei se olisi sitä myös suurella valtiolla? Kyllähän suurvalta voi aina valita enemmän mutta vähän huonompia tankkeja sen vähemmän, mutta viimeistä huutoa tankkeja sijaan. Sen sijaan toisinpäin valinta ei aina ole mahdollista, koska niitä viimeisimpiä hilavitkuttimia ei edes myydä.

Ja muuten, Irakin häviöön vaikutti aivan yhtä ratkaisevasti vanha kunnon perinteinen sotataito. Irakilaiset yllätettiin, heidän sivustaansa iskettiin ja heidät saarrettiin. Lämpökamerat olivat vain kirsikka kakun päällä, tehden loppusiivouksesta helpompaa.

En puhu nyt yleisesti sodasta, vaan niistä muutamasta "rehellisessä" tankkitaistelusta, joita sodassa käytiin. Niissä amerikkalaset tankit osoittautuivat täysin ylivoimaisiksi.

Kaksinkertainen määrä tankkeja joissa on vähän huonommat, mutta halvemmat pimeänäkölaitteet. Köyhän ei välttämättä kannata ostaa halvinta, mutta varmasti ei kannata ostaa kaikkein kalleinta. Siksi ilmavoimillamme on Hornet, ei F-15.

Oleellinen sana tuossa on tuo "vähän huonommat". Se reservimme suuri osa ei ole varustettu "vähän huonommilla" varusteilla, vaan paljon huonommilla. Ja rahaa ei ole edes sille "vähän huonompi" tasolle pääsyyn, minkä vuoksi se porukka on kuin teuraalle vietäviä lampaita, kun vastaan asettuu oikeasti hyvin varustein varustettu vihollinen. Niillä Irakin tankeilla oli muuten "vähän huonommat" varusteet (ne olivat pärjänneet ihan kohtuullisesti Irania vastaan).

Öh, taisit kokonaan unohtaa sen maasodan jota alueella käytiin?

Maasodan? Serbian joukot olivat koko sodan piilossa. Vähän ehkä loppuvaiheessa uskaltautuivat esiin, kun oli pakko UCK:ta vastaan taistella ja heti saivatkin NATOn pommeja niskaansa.

Toiseksi, juuri ne "paikallispataljoonatasolla varustetut joukot" estivät Natoa suorittamasta omaa maahyökkäystä: jos Nato olisi tullut maajoukoilla, niin ehdot olisivat olleet Serbialle vielä ankeammat.

Millä tavoin ankeammat? Mitä NATOlta jäi saavuttamatta? Oleellista oli juuri se, että teknologinen ylivoima mahdollisti NATOlle sen, että se pystyi valitsemaan, miten sotaa käydään. Sitä juuri ei käyty niillä ehdoilla, joilla Jugoslavian maa-armeija olisi voinut olla tehokas, vaan siten, ettei Jugoslavia voinut tehdä yhtään mitään.
 
Siis keihäs, joka on ollut aseena käytössä varmaan yhtä kauan kuin historia tuntee, teki haarniskoidut ritarit vanhentuneiksi. Kerro ihmeesä lisää tästä teoriastasi.

Suosittelen tutustumaan esimerkiksi sellaiseen kuin Courtrain taisteluun, tai vaikka sveitsiläisten suorituksiin burgundilaissodissa.

Mitä nykyisiin jalkaväkimiehiin tulee, niin heillä juuri ei ole massoittain noita kahta viimeksi mainittua käytössä, koska ne ovat helvetin kalliita. Juuri siksi ne teknoarmeijan ulkopuoliset joukot pitää varustaa pst-ohjusten sijaan esim. singoilla, jotka eivät enää nykyisin ole erityisen hyviä aseita reaktiivipanssareilla varustettuja tankkeja vastaan. Kuinka monelle pataljoonalle Suomella on esim. antaa NLAW käyttöönsä?

Varmaan nykyään ei kovin monelle, mutta onhan Suomessa käytössä muitakin pst-ohjuksia (TOW, Spike). Harvemmin tuollaisia aseita kerralla hommataan koko armeijalle vaan niitä keräillään varastoihin pikku hiljaa. Eivätkä ne singotkaan turhia aseita ole: esim. Apilas on edelleen hyvinkin pätevä ase, huomattavasti tehokkaampi kaikin puolin kuin ne ikivanhat RPG-7:t mitä Talibanilla jne näkee.
Pst-ohjus nimenomaan on massa-armeijan ase, tuloksia voi käydä katselemassa vaikka Syyria-ketjusta.

Seikoitat symmetrisen sodankäynnin nyt johonkin ihan muuhun. Symmetrisellä sodankäynnillä viitataan siihen, että kyse on armeija vs. armeija sotimisesta. Epäsymmetrisessä sodankäynnissä rajat siviilien ja sotilaiden välillä hämärtyvät sillä kevyeen jalkaväkeen nojaavalla osapuolella, mikä johtaa sitten siihen, että se vahvemmin aseistettu ei voi käyttää koko voimaansa heikompaa vastaan, koska haluaa säilyttää siviiliväestön myötämielisenä. Suomi ei missään tapauksessa ryhdy tällaiseen, vaan armeijan tehtävänä on suojella siviiliväestöä, ei koittaa voittaa sotaa hyväksikäyttäen sitä, että siviiliväestöön kohdistuvien vihollisen toimien ansiosta siviilit olisivat myötämielisempiä omalle sotimiselle.

Kuvailet symmetristä sodankäyntiä vain yleisimmillä, doktriinillisella tasolla. On muitakin tasoja: strateginen, operatiivinen, taktinen, taisteluteknillinen. Useimmat (ellei kaikki) menestyksekkäät sodankäyntitavat pohjaavat epäsymmetriaan: laitetaan omat vahvuudet vihollisen heikkouksia vastaan.

Minulle jäi epäselväksi, että jos pienellä valtiolla huonot pimeännäkölaitteet, mutta enemmän tankkeja on kustannustehokkaampi vaihtoehto, niin miksei se olisi sitä myös suurella valtiolla? Kyllähän suurvalta voi aina valita enemmän mutta vähän huonompia tankkeja sen vähemmän, mutta viimeistä huutoa tankkeja sijaan. Sen sijaan toisinpäin valinta ei aina ole mahdollista, koska niitä viimeisimpiä hilavitkuttimia ei edes myydä.

Siksi, että lukumäärä vs laatu ei ole lineaarinen riippuvuus. Sotajoukoilla on tietyt tehtävät joita varten on pakko olla tietyt minimimäärävaatimukset: jos määrä vedetään liian pieneksi niin perustavanlaatuiset valvonta- varmistus- suojaus yms. tehtävät jäävät tekemättä koska yksittäinen supersotilas ei pääse joka paikkaan vaikka olisi kuinka tehokas. Toisaalta jos määrään panostetaan liikaa niin armeijasta tulee kömpelö ja kallis ryhmittää - etenkin jos se pitää ryhmittää jonnekin ulkomaille, ja tietyssä pisteessä tasoero menee myös niin suureksi että tapahtuu "kallionreuna" -efekti -> toinen osapuoli ei voi enää juuri mitenkään vaikuttaa viholliseen. Jälkimmäisessä osassa olet tietty oikeassa, kuten seuraavassa käy ilmi.

En puhu nyt yleisesti sodasta, vaan niistä muutamasta "rehellisessä" tankkitaistelusta, joita sodassa käytiin. Niissä amerikkalaset tankit osoittautuivat täysin ylivoimaisiksi.

Oleellinen sana tuossa on tuo "vähän huonommat". Se reservimme suuri osa ei ole varustettu "vähän huonommilla" varusteilla, vaan paljon huonommilla. Ja rahaa ei ole edes sille "vähän huonompi" tasolle pääsyyn, minkä vuoksi se porukka on kuin teuraalle vietäviä lampaita, kun vastaan asettuu oikeasti hyvin varustein varustettu vihollinen. Niillä Irakin tankeilla oli muuten "vähän huonommat" varusteet (ne olivat pärjänneet ihan kohtuullisesti Irania vastaan).

Itse asiassa koko sodassa oli ehkä yksi "rehellinen" tankkitaistelu jossa irakilaisia ei yllätetty (Medina-harjanne). Siinä taistelussa (joka käytiin päivänvalossa...) amerikkalaisilla oli vahva ilmatuki, ja ampumaetäisyydet olivat aavikolla niin pitkiä etteivät irakilaiset pystyneet yleensä läpäisemään amerikkalaisten etupanssaria. Yleisesti ottaen, amerikkalaiset olivat tietysti fiksuja ja pyrkivät iskemään irakilaisten sivustoihin, huonosti varautuneita joukkoja vastaan (73 Easting jne).
Se mitä et nyt ymmärrä on että kuvittelet että irakilaiset olivat ajatelleet "meh, ostetaan vaan kunnolla määrää eikä laatua, kyllä silläkin pärjää" ja sitten eivät pärjänneet. Mistään tällaisesta ei ollut kyse. Irak oli sotinut totaalisen sodan Irania vastaan, jolla oli miesylivoima. Niin kauan kuin vastassa oli jotain Pasdaran-jalkaväkeä, ei ollut juuri merkitystä oliko alla T-54 vai M1A1: mutta irakilaiset ostivat kyllä myös parempia tankkeja - niin hyviä kuin saivat. Mutta ei Irakille kukaan olisi myynyt mitään tuon ajan parhaita tankkeja - maat jotka valmistivat niitä tarvitsivat ne itselleen ja parhaille liittolaisilleen. Irak ei olisi mistään saanut M1:n tasoisia tankkeja, vaikka olisi halunnutkin.

Eivät armeijat operoi tyhjiössä, vaan niillä on vaatimus- ja hankintaympäristö mikä rajoittaa niitä mitä ne voivat tehdä ja hankkia. Jos ostat härpäke Mk1:stä tänään ja saat päivän standardeilla hyvää tavaraa, niin mitäs sitten kun ensi vuonna joku pullauttaa ulos Mk2:n joka on parempi? Mk1:t romukoppaan vaan ja ostetaan Mk2:sta? Sori, hankintamäärärahat meni jo Mk1:een. Se ratkaisu mitä todelliset armeijat tosimaailmassa tekevät on että säästävät vähän rahaa sukanvarteen, ostavat vähän niitä Mk2:sia ja laittavat Mk1:t toisen linjan joukoille, ja toivovat että joskus tulevaisuudessa saadaan rahaa ostaa pikkuhiljaa lisää Mk2:sta, tai jopa kunnon satsi Mk3:sta jos tarpeeksi kauan odotetaan. Miksei hankkiuduta Mk1:stä kokonaan eroon koska se ei ole enää parasta ja säästetä varastoinnissa? Siksi, että oltiin projektoitu järjestelmälle käyttöikä ja rahaa oli käytetty siihen nähden että Mk1 pysyy relevanttina tämän ajan. Jos järjestelmä poistetaan ennen aikojaan, niin jäädään tappiolle. Ja tämä ennenkuin on laskettu mukaan koulutuksen ja huollon järjestäminen uudelle järjestelmälle.

Maasodan? Serbian joukot olivat koko sodan piilossa. Vähän ehkä loppuvaiheessa uskaltautuivat esiin, kun oli pakko UCK:ta vastaan taistella ja heti saivatkin NATOn pommeja niskaansa.

Näen ettet ole kovin hyvin perehtynyt tuohonkaan sotaan. Toisaalta, jää arvoitukseksi miten ne huippunykyaikaiset M1A2:t Serbialla olisivat muuttaneet sodan kulkua?

Millä tavoin ankeammat? Mitä NATOlta jäi saavuttamatta? Oleellista oli juuri se, että teknologinen ylivoima mahdollisti NATOlle sen, että se pystyi valitsemaan, miten sotaa käydään. Sitä juuri ei käyty niillä ehdoilla, joilla Jugoslavian maa-armeija olisi voinut olla tehokas, vaan siten, ettei Jugoslavia voinut tehdä yhtään mitään.

Itse asiassa se Rambouilletin soppari jota aluksi Serbialle tarjottiin oli ankarampi kuin se mikä lopuksi sovittiin - tietysti, voidaan kysyä oliko järkeä rähistä parista pykälästä. Kummaltakaan puolelta.
Edelleen, jään ihmettelemään mitä se huippunykyaikainen teknoarmeija olisi sitten tehnyt? Päinvastoin, sehän olisi ollut varsin helppo havaita ja tuhota ilmaylivoimalla. Pienilukuinen armeija ei olisi kestänyt paljoakaan määrällisiä tappioita ilman että joukkojen toimintakyky olisi romahtanut kokonaan.
 
Back
Top