En jaksanut kahlata koko lankaa läpi, pahoittelut. Haluaisin kommentoida koulukommando-suunnitelmaa C-miehen näkökulmasta.
Ajatus, että koko koulupolku tukisi liikunnallisuutta on erinomaisen kannatettava. Omasta näkökulmastani suurimmat pallon pudotukset koulun ja terveydenhuollon taholta ovat seuraavat:
1) toisen vanhempani sairastuminen skitsofreniaan, joka useasta puuttumisyrityksestä jäi diagnosoimatta ja hoitamatta
2) päiväkoti ja koulu eivät puuttuneet kiusaamiseen. Koulukiusaaminen ja eristäminen koko matkan tarhasta yläasteelle jättää pysyvät henkiset arvet.
3) astmani jäi diagnosoimatta 1-9 luokat. Pienenä ekaluokkalaisena hengitykseni alkoi vinkua pakkasessa. Rasituksen (lämpimässä tilassa) jälkeinen PEF-mittaus oli normaalin alarajalla. Oireiden pahentuessa vuosi vuodelta, lääkärit aina katsoivat vanhaa mittaustulosta ja totesi ei voi olla astmaa. Asiaan liittymättömän leikkauksen jälkitarkastuksessa nuori sairaalalääkäri kyseli laajemmin ja tarttui asiaan -> astma-diagnoosi.
4)koululiikunta oli hyvin suoritus / mittauskeskeistä
1 ja 2 on aiheuttanut elinikäiset psyykkiset vammat, joita on hoidettu useamman kerran Kelan tukemalla psykoterapialla ja joiden ansiosta olen pysynyt työelämässä. Jos en olisi kutsunnoissa saanut C-luokitusta, olisin saadessani RK:n kovat lippaassa, olisin työntänyt piipun suuhuni ja vetänyt liipasimesta...
3 ja 4: paheneva ja hoitamaton astma on tehokkaasti ehdollistanut kehon ajatukseen liikunta = ei voi hengittää, josta on vaikea irroittautua. Liikunnan opetuksessa tehtin paljon asioita kuten juostiin, luisteltiin, suunnistettiin, uitiin ja pelattiin pesä- ja jalkapalloa. Kunkin "lajiakson" lopussa mitattiin tulos ja numero tuli suoraan tuloksesta. Kertaakaan ei opetettu minkään lajin tekniikkaa: miten kuulaa heitetään oikein? Mikä on oikea uintitekniikka? Mikä on oikea juoksutekniikka? Miten pesäpallossa osuu mailalla palloon? Miten kompassia käytetään? Miten karttaa luetaan suunnistaessa? Huono liikunnannumero riippumatta siitä paljonko yrittää tai paljonko kehittyy vuodessa oli osaltaan tappamassa liikunnan iloa.
1-4: masentuneena ei jaksa motivoitua liikkumaan, varsinkaan kun on ehdollistunut siihen, että liikunta tarkoittaa hengityskyvyn hiipumista. Lopputuloksena rapakuntoinen, ylipainoinen, tules-ongelmainen ja hädin tuskin työkykyinen reppana
Tietämättä mitä koulukommando sisältää liikunnan lisäämisen lisäksi, ajatukseni/ehdotukseni tältä pohjalta ovat:
-liikunnan määrän lisäksi on kehitettävä liikunnan laatua, mikä vaatii lisäresursseja
-lajin tekniikan perusteiden opettaminen tekisi liikkumisesta mielekkäämpää ja parantaisi tuloksia, mutta vaatisi opetuksen eriyttämistä (mikä vaatii lisää resursseja) oppilaiden tason mukaan. Tyyliin: osaa jo -> suoraan kentälle, oppii opetetut perusteet -> sitten kentälle, ja motorisesti epälahjakkaat -> tehostettu opetus tai vaihtoehtoinen laji.
-mielekkäämmät ja reserviläishyödyllisemmät lajit. Telinevoimistelua harva alkaa harrastaa, joten sitä voi kokeilla vaikka 1. luokalla, mutta myöhemmillä vuosiluokilla käyttää siihen varattu aika vaikkapa juoksuun ja kuntos(sali)harjoitteluun. Juoksu on helppo ja halpa tapa treenata kestävyyskuntoa. Lihaskuntoa voi kehittää käyttämällä vastuksena omaa painoa. Nykyään on ulkoliikuntapaikkoja, joiden hyödyntämistä pitäisi opettaa. Käynti oikealla kuntosalilla olisi myös valaiseva. Samaan yhteyteen pitäisi opettaa lihashuollon perusteet.
-lisää motivoivia ja reserviläishyödyllisempiä lajeja. Paintball tai airsoft sessioita liikunnan tunnilla. Yleensä sotapelit ovat kivoja ja siihen saa hyvin nivellettyä kuntoliikunnan; kun treenaa kuntoa niin jaksaa ryynätä paremmin. Isolla pelialueella suunnistustaitakin tarvitsisi. Suunnistusta lisää, samoin hiihtoa (jos olisi lunta, tai rahaa harjoitella hiihtoputkessa). Ampuradalla olisi hienoa käydä edes kerran. Vielä kun keksisi tavan pitää kukkahattutädit hiljaisina koulun "militarisoimisesta"
-liikunnan arvioinnissa painottaa osallistumista ja yrittämistä ja kehittymistä, mekaanisen tulosten kirjaamisen ja arvosanan taulukosta katsomisen sijasta.
-opettajille lisää auktoriteettia kiusaamiseen puuttumiseen ja työrauhan ylläpitoon. Velvollisuus puuttua kiusaamiseen. Velvollisuus pitää silmät auki, passiivisen kiusaamisilmoituksen odottelun sijaan.
-kouluterveydenhoitoon, terveysasemille ja lastensuojeluun lisää resursseja ja motivoituneita työntekijöitä tarttumaan asioihin. Urautuneiden virkahenkilöiden korvaaminen osaavilla ja motivoituneilla on haastavaa ja kallista.
-aktiivinen tiedotus oppilaille erilaisita mahdollisuuksia hakea apua jos itsellä tai kotona kaikki ei ole hyvin.
edit: typo