yrjö, kiitos pitkästä kirjoituksesta. En käy sitä yksityiskohtaisesti läpi, mutta koitan vastata avainkohtiin.
Jos aikoo olla vilpittömästi rehellinen niin prosessi etenee suunnilleen näin: ensin määritellään tarve. Arvioidaan uhka ja mitä siihen vastaaminen vaatii kun katsotaan vaatimukseksi koko maan puolustus. Sitten katsotaan mitä tämä maksaa ja mitä se muuten vaatii. Sitten arvioidaan kuinka se saadaan kustannustehokkaimmin.
....
Nimittäin ilman asevelvollisuutta ei saada tarpeellista määrää taistelijoita jotta 230000 SA-vahvuus voidaan ylläpitää.
....
Miesmäärällä ei voi kompensoida rahan mahdollistavan materiaalin puutetta mutta rahalla ei voi kompensoida miesmäärääkään kuin vain rajallisesti. Siis jos hypoteettisesti leikitään että rahaa olisi. Mikä on sinänsä irrelevanttia koska sitä rahaa ei ole.
Itse lähdin alkuperäisessä ehdotuksessani liikkeelle juuri tuosta liikkeelle, että ensin määritellään tarve ja sitten arvioidaan kustannustehokkain tapa täyttää se. Tuo viimeinen on kerta kaikkiaan väärin. Tai siis katsot väärää suuretta, rahaa, et kansantuotetta. Raha on vain vaihdon väline ja sitä voidaan poliittisin päätöksin siirtää taskusta toiseen niin haluttaessa. Sen sijaan kansantuotetta ei voida lisätä tyhjästä. Jos Petteri tekee asiaa X, hän ei voi samanaikaisesti olla tekemässä asiaa Y. Poliittisin päätöksin ei ole mahdollista saada Petteriä tekemään sekä X:ä, että Y:tä, vaikka on mahdollista päättää, paljonko Annelta otetaan veroina ja annetaan Petterille siitä hyvästä, että hän tekee X:ä.
Tuo kirjoittamani oli lähtökohtana esittäessäni alkuperäisen varsin yksinkertaisen mallin. Kysytään PV:ltä, paljonko tarvitaan miehiä Suomen puolustamiseen (ok, vaikea kysymys, jos ei samaan aikaan määritellä sitä, miten hyvin ne varustetaan, mutta oletetaan, että tähän nyt on annettavissa vastaus). Otetaan lähtökohdaksi nyt tuo sinun antamasi 230 000 taistelijaa. Seuraavaksi jokaiselta aikuiselta kansalaiselta kysytään, että paljonko hänelle pitää maksaa siitä, että suostuu käymään varusmiespalvelun ja olemaan tarvittaessa reservistä liikekannallepantavana. Ja vedetään raja siihen, minkä hinnan alle menevistä saadaan kasaan tuo 230 000 taistelijan SA-vahvuus. Ne, jotka hinnoittelivat itsensä sitä rajaa kalliimmiksi, ovat sitten maksajapuolella. Ja sitten asetetaan verot ja varusmiespalveluksesta ja reserviläisyydestä maksettavat korvaukset niin, että tuo haluttu taso saavutetaan. Varsin yksinkertaista. Ainoa väliinputoajajoukko tässä on sellaiset, jotka terveytensä tai muiden syiden vuoksi eivät ole armeijapalvelukseen kelpaavia. He jäävät automaattisesti sille maksajapuolelle. Ikävää, muttei lähellekään yhtä paha epäkohta kuin kaikkien miesten pakottaminen asevelvollisuuteen. Joka tapauksessa asia ei siis maksa kansantuotteena tippaakaan enempää kuin nykysysteemin pyörittäminen. Siinä sama määrä ihmisiä menee inttiin 6-12:ksi kuukaudeksi ja sitten on reservissä sen jälkeen. Sen inttiaikansa nämä ihmiset ovat luonnollisesti poissa muusta tuottavasta työstä (tai sellaiseen johtavasta opiskelusta) ihan niin kuin nykyiset varusmiehetkin. Lopputuloksena on taistelijamäärältään ihan yhtä iso SA-armeija kuin nykyisinkin. Ainoa, mitä on tapahtunut, on se, että rahaa on siirretty yhdestä (ei-intinkävijät) taskusta toiseen (intinkävijät). Kyse on siis vähän samanlaisesta tulonsiirrosta kuin vaikkapa sosiaalituissa, jotka nekään eivät vaikuta kansantuotteeseen suoranaisesti mitenkään, vaan vain muuttavat sitä, kuka sitä kansantuotetta pääsee kuluttamaan.
Tähän voidaan liittää vielä sellainen lisäoptimiointi, että jos PV nähdessään sen, kuinka paljon rahaa niiden inttiin menijöiden palkkioihin menee, tuleekin siihen tulokseen, että osa siitä rahasta olisi parempi käyttää jollain muulla tavoin, jotta puolustuskyky maksimoituu, se saa muuttaa rahankäyttöä. Ja tässä on siis kyse siitä, että ollaan koko ajan pareto-optimaalisia nykysysteemiin verrattuna. Ainakaan puolustuskyky ei siis laske.
Ok, tämä olisi siis optimaalinen tilanne, mutta tietenkin käytännössä suht vaikea toteuttaa ja etenkin siihen olisi suht vaikea suoraan hypätä nykysysteemistä. Niinpä lähtisin kehittämään systeemiä tuohon suuntaan niin, että ensitöiksi varusmiehille alettaisiin maksaa suht hyvää palkkaa siitä, minkä he nykyisin tekevät ilmaiseksi. Kun tähän olisi siirrytty, siitä olisi suht helppo siirtyä sellaiseen, että palveluun meno olisikin vapaaehtoista. Jos kävijämäärät lähtisivät laskuun (ei siksi, että PV olisi optimointinsa päätteeksi siirtänyt rahaa varusmiespalvelusta muuhun, vaan siksi, että asetetulla palkkatasolla ei tarpeeksi vapaaehtoisia saataisi), niin sitten pitäisi vain yksinkertaisesti nostaa sitä korvausta.
Tätä mallia on vastustettu täällä sillä perusteella, että sille ei löydy poliittista kannatusta (siinä voittajia olisi pieni vähemmistö, varusmiehet, ja häviäjinä suuri enemmistö, kaikki muut). Minusta tämä on huono perustelu. Jos mallilla olisi poliittista kannatusta, se olisi jo toteutettu. Minä olen esittänyt sen mallina, joka
minusta olisi oikeudenmukainen ja reilu. Sitä saa tietenkin demokratiassa vastustaa jopa sillä perusteella, että "mut ku se huonontaisi juuri mun tilannetta, kun verot nousisivat", mutta sitten on ihan turha vedota siihen, että puhuu enää koko kansakunnan suulla, vaan vain tuijottaa omaa napaansa. Joko asiaa katsotaan koko kansakunnan tasolla (ja silloin asevelvollisten pakottaminen inttiin ja sivariin on sille iso miinus) tai sitten jokainen optimoi vain omaa henkilökohtaista hyväänsä, jolloin tietenkään tuohon pieneen ryhmään kohdistuvan sorron poistamisella ei ole mitään toteutumismahdollisuuksia, koska kaikki muut joutuisivat siinä maksajan asemaan.
Kuitenkin väittelyä käydään ja ollaan päästy kaikesta turhasta paskapuheesta kuten naisten äitiydestä, varusmiespalveluksen kypsyttävästä ja yleismyönteisestä vaikutuksesta sille tasolle, että puhutaan ns. asiaa. Tullaan vääjäämättä loogiseen johtopäätökseen, että asevelvollisuuden päättyessä miesmäärä laskee tasolle jota kukaan ei tiedä. Koska suorituskykyvaatimus oli toinen betonoitu lähtöolettama, esitetään budjetin korottamista. Sen korottaminen ratkaisevasti pysyvästi taas estää poliittinen realismi ja se tosiasia, että Suomella ei ole rahaa.
Rahasta jo kirjoitin. Tässä on tosiaan ymmärrettävä se tosiasia, että nykysysteemin voi nähdä rahoitettavan siten, että varusmiehille ja sivareille maksetaan (vaikkapa) 2000 €/kk, josta sitten 95% verotetaan välittömästi pois. Tämä on se poliittinen realismi. Nykysysteemin kannattajan pitää pystyä perustelemaan se, miksi tuo rahoitusmalli on hänestä oikeudenmukaisempi kuin se, että systeemin rahoittamiseksi tarvittava verotus jaetaan tasaisemmin koko kansan kesken. Tietenkin tässä voi sitten alkaa vedota irrationaalisiin ihmisiin (hyväksyvät logiikan, joka osoittaa nykysysteemin epäreiluksi, mutta kannattavat sitä silti) jnpp., mutta sitten keskustelua on oikeastaan rationaalisia argumentteja käyttäen turha jatkaa. Jos asioiden rationaalista perustelua ei voida ottaa lähtökohdaksi, niin sittenhän asiasta voi sanoa mitä tahansa. Tässä tapauksessa lause:"Koska kuu on juustoa, Suomen tulee jatkaa asevelvollisuusmallilla" on ihan yhtä toimiva peruste kuin yrjön pitkä jutustelu.
Uhkakuvasta ja sen muutoksista voisi tässä kirjoitella pidemmältikin, mutta en nyt viitsi sille tielle lähteä, koska se vie vain harhapolulle. Vaikka siis itse henkilökohtaisesti uskon, että uhka sille, että Suomi miehitetään täysmittaisella sotilaallisella hyökkäyksellä ja liitetään Venäjään, on pieni, hyväksyn keskustelun lähtökohdaksi sen, että tämä puoli jätetään ammattilaisten päätettäväksi. Siihen liittyen tosin tähän pitäisi saada joku puolueeton arvioija PV:n sijaan. PV:llähän on oma lehmä ojassa siinä mielessä, että toisaalta sen tehtävä on vastata niihin uhkiin ja jos se heidän uhka-arvionsa määrää heidän saamansa resurssien tason, niin heillä on tietenkin insentiivi arvioida uhat suuremmiksi kuin muuten tekisivät.
NATO-kysymyksen suhteen olen samalla kannalla kuin yrjö.