Yksi hullu kysyy enemmän kuin kymmenen viisasta ehtii vastaamaan.
No kyllä vain olit tietoinen, olin sinulle sen kertonut:
http://maanpuolustus.net/threads/asevelvollisuuden-pitää-muuttua.2501/page-19#post-153476
Tuo näytti olleen puoli vuotta sitten. Pahoittelen, etten muistanut tuota.
Kun varsinainen vankeus lopetettiin ja ns. pantarangaistus otettiin käyttöön totaalien määrä
tuplaantui. Tää on ihan samaa tuubaa mitä itse paasaat täällä, "että toi ja toi väittää mun systeemiä ammattiarmeijaksi, nyyh" niin aivan samalla tavalla itse paasaat "kuinka totaalit pannaan vankilaan kun orjatyö ei maistu", vaikka tiedät, että ei laiteta ja jos vaikka et tietäisi niin pitäisi tietää kun jaksat taistella tuosta. Mikä kuitenkin on vaikea uskoa kun just bustasin sut paskan puhumisesta. Vaikka rangaistus periaatteessa on linnaa ja vankilaa ja periaatteessa pantarangaistus ei ole automaatio,
käytännössä se kuitenkin on.
Ok, sovitaan, että totaaleja ei ainakaan rauhan aikana panna vankilaan (yleensä muuten vetoan siihen vankilaan sodan ajan tilannetta koskien). Joka tapauksessa heitä rangaistaan, mikä oli oleellista sen pointtini kannalta.
Esim. tuo: "Onko Suomessa sitten de facto vapaaehtoinen varusmiespalvelu?"
Ei ole de facto, eikä de jurokaan vapaaehtoinen. En sanoisi, että on edes de facto vapaaehtoinen koska pantarangaistuskin on ankara rangaistus suomalaisessa rangaistuskäytännössä. Eli de juro seuraa vankeusrangaistus mutta de facto pantarangaistus. Ja toi on väärä vertaus. Kuin vankila olisi vapaaehtoisuudelle ainoa vaihtoehto, voisihan rangaistus olla periaatteessa mikä tahansa sanktio mitä Suomessa on käytössä. Tai vaikka ohjauskeinokin. Toi sun kysymyksen vertauksellisuus ja kysymysasettelu on lähtökohtaisesti väärä. Siksi mua ärsyttää tuo sun tapasi keskustella kun sulle on aina niin helvetin tärkeää paasata jostain virheistä ja sitten tuon jälkeen itse vetoat tietämättömyyteen tai asetat vaihtoehdot väärin mutta edellytät toisilta virheettömyyttä.
Niin, siis tämän keskustelun kannalta sillä, mikä kyseinen rangaistus on, ei ole erityisen suurta merkitystä niin kauan, kun se rangaistus on joka tapauksessa sen verran kova, että vain hyvin harva sen valitsee. Sen esitetyn uutisen mukaan totaalin valitsee vain 40 asevelvollista vuosittain, joten selvästikin rangaistus on ihan tarpeeksi kova. Oleellistahan rangaistuksessa on se, että sen aiheuttama pakko toimii sen korvikkeena, mitä minä olen ajanut, eli vapaaehtoisessa systeemissä varusmiehille taloudellista korvaamista tärkeästä yhteiskunnallisesta tehtävästä.
Olet epärakentava keskustelija. Se, mikä muille on "keskustelu" on sulle "väittely". Väittely jossa muut ovat vihollisia jotka kuuluu "voittaa". Sua kiinnostaa vain omien täysin epärealististen ideoiden tyrkytys ja kun jengi ei lähde mesiin, kiukuttelet pitämällä muita tyhminä.
Jos ideani on epärealistinen, niin sen saa minun puolestani osoittaa heti. Juuri sitähän tässä oikeastaan olen toivonut, että ideoideni heikkoudet tuodaan rankalla rationaalisella argumentaatiolla esiin. Se, mikä minua kiukuttaa, on se, ettei niitä ehdotukseni oletuksia tai loogista päättelyä revitä kappaleiksi, vaan sen sijaan ryhdytään saivartelemaan täysin epäoleellisista pikkuseikoista tai sitten keksitään omasta päästä jotain sellaista, mitä ehdotukseni ei sisältänyt ja hyökätään sitten sitä vastaan.
Koska ne tekee argumenttivirheitä! Koska ne muut tyhmät eivät ymmärrä esim. sun loistavaa ideaa määrätä varusmiespalveluksenomaisen palkka-armeijan palkan huutokauppa-periaatteella ja sanovats itä palkka-armeijaksi ja joku saattaa joskus sortua epäkoherentiin argumentointiin. Sehän on maailmanloppu! Mutta varusmiesten huutokauppa-liksa, sehän on vain poliittinen päätös...
Jos huutokauppaideani on huono, niin kuulen mielelläni, miksi se on. Toistaiseksi kukaan ei ole esittänyt mitään siitä, mikä sen
periaatteessa olisi vikana. Oikeastaan ainoa jossain määrin osuva kritiikki on liittynyt siihen, että kyseisessä huutokaupassa armeijaan kelpaamattomat olisivat väliinputoaja-asemassa, mutta minun mielestäni tämä on suhteellisen helppo korjata. Minä haluaisin, että joku osoittaisi, mikä siinä ajatuksessa, että jokainen kansalainen saa valita, onko maksajan vai saajan osassa ja palkka määräytyy sitten sen mukaan, menee pieleen. Tietenkään käytännössä systeemiä ei toteutettaisi suorana huutokauppana, mutta jos kyseinen mallissa sinällään ei ole mitään loogista vikaa, niin se on mahdollista toteuttaa suht helposti säätelemällä varusmiesten palkkoja joka vuosi.
Aika paljolta olisi tässäkin keskustelussa noista rönsyistä vääntäminen jäänyt vähemmälle, jos joku olisi ottanut oikeasti härkää sarvista ja vääntänyt rautalangasta, mikä tuossa ajatuksessa mättää periaatetasolla. Tai sanotaan niin, että jos se voisi olla periaatetasolla toimiva ajatus, niin senkin toteaminen veisi keskustelua eteenpäin, koska sen jälkeen voisimme ottaa sen keskustelun lähtökohdaksi ja keskittyä keskustelemaan siihen liittyvistä mahdollisista käytännön ongelmista.