Armeijalle on annettava tietty vapaus määritellä ihan itse ne tarpeet, joita sillä on mm. henkilöstönsä suhteen. Emme tule olemaan koskaan samalla viivalla kaluston ym. määrien suhteen. Kynnystä on koetettava nostaa monin tavoin.
Siis Suomi ei tule koskaan olemaan samalla viivalla 30 kertaa isomman väestön omaavan maan kanssa sen puoleen henkilö- kuin kalustomääränkään suhteen. Kaluston laadun suhteen Suomi tällä hetkellä todennäköisesti on, toisin kuin vaikkapa talvisodan syttyessä tai juuri missään vaiheessa kylmää sotaa.
Niin, PV:llä on tietenkin täysi vapaus määritellä tarpeensa ihan niin kuin kaikilla valtionhallinnon aloilla. Mutta minusta sillä ei ole täyttä vapautta saada sitä kaikkea, minkä se haluaa. Yksi syy, miksi itse olen kannattanut varusmiehille palkan maksamista on se, että se toisi vähän konkreettisemmin vaihtoehtokustannukset juuri PV:n omaan päätöksentekoon. Kun varusmiehet ovat sille automaattisesti lankeavina resursseina, mutta puolustusmäärärahoista pitää tapella muiden hallinnonalojen kanssa, PV keskittyy optimoinnissaan maksimoimaan sen "ilmaisista" asevelvollisista saatavan hyödyn, sen sijaan, että koittaisi maksimoidan koko kansantalouden kannalta fiksuimman resurssoinnin. Jos varusmiehet eivät enää olisi ilmaisia, PV voisi optimoinnissaan tulla eri tulokseen.
Eli jos kulkujärjestys olisi seuraava: Ensin aletaan maksaa varusmiehille kunnon palkkaa ja tähän kerätään rahat veroista. Kuten jo yrjölle vastasin, tämä on arvokysymys ja jos tosiaan ihmiset arvostavat omien verojensa matalana pitämistä enemmän kuin sitä, että arvokasta maanpuolustustyötä tekeville maksetaan työstään kunnon korvaus, niin tämä kaatuu sitten tähän. Minä en voi sille mitään, jos ihmisillä on tällaiset arvot. Voin ainoastaan esittää oman halveksuntani niitä arvoja kohtaan, mutta siinä kaikki. Tämä muutos on siis minusta perusteltavissa oikeudenmukaisuudella. Kuten sanottua, kansantalouden kannalta se on plus miinus nolla.
Sitten PV:lle annetaan vapaus päästä käsiksi tähän rahaan. Jos sen optimoinnin tulos on se, että 27 000 vuosittain koulutettavan varusmiehen sijaan onkin fiksumpaa tehdä osalla palkkarahasta jotain muuta, niin sitten se sen tekee. Jälleen tämän ei pitäisi olla kyseenalainen asia. Kenenkään asema ei tässä muutoksessa ainakaan huonone (ei sen puoleen puolustuskyky, varusmiesten asema kuin veronmaksajienkaan taakka).
Jos tässä sitten seuraa merkittävä varusmiesmäärän väheneminen (koska PV itse on sitä mieltä, että on fiksumpaa kouluttaa vähemmän varusmiehiä ja käyttää raha johonkin muuhun), niin sitten voidaan vähitellen siirtyä vapaaehtoiseen systeemiin, koska se on helpoin tapa pudottaa varusmiesmääriä. Jos PV itse edelleen tässä tilanteessa on sitä mieltä, että sen mainitun 650 miljoonan (+muut varusmiesten ylläpitoon ja koulutukseen kuluvat rahat) paras sijoitustapa puolustuksen kannalta on edelleen tuon varusmiesmäärän pitäminen rivissä, niin sitten on. Ainakin ollaan saavutettu se, että varusmiehet saavat arvokkaasta työstään reilun korvauksen.
Kuulisin mielelläni, mitä vasta-argumentteja tähän löytyisi.