Asevelvollisuuden pitää muuttua

Tämä juuri siksi, että homma koitetaan pitää sen verran vastenmielisenä kaikille, että mahdollisimman moni valitsisi intin.

Luulen että kyse on vain tehottomuudesta ja mielikuvituksen puutteesta. Sivari järkevissä hommissa yhteiskunnan eteen on helposti ihan yhtä lailla isänmaan asialla kuin kiväärikätisetkin. Muillekin kuin lekureille kyllä käyttöä keksisi, kun yritettäisiin.
 
Lähtökohta on se, että puolustusbudjetissa on osa, joka nykyisin maksatetaan kansalaisilla ilmaistyönä verojen sijaan. Tai kuten täällä olen asian jo vääntänyt rautalangasta, asian voi nähdä niin, että tällä hetkellä varusmiehille maksetaan kunnon palkkaa, mutta tämä rahoitetaan niin, että siitä palkasta 95% verotetaan takaisin valtiolle ja jäljelle jää se päiväraha. Minun ehdotukseni tarkoittaisi sitä, että tämä verotus jaettaisiin tasan kansalaisten kesken. Kun koko PV:n budjetti on tuon jälkeen rahaa, eikä siinä ole yhtä osaa (kansalaisten tekemä ilmaistyö), jonka vähentäminen ei lisää PV:n muita osia, niin PV:n on helpompi toteuttaa toimintansa optimointi sen käytettävissä olevat resurssit huomioiden.

Varusmiespalveluksen piilokulu, josta mallissasi siis palkka-armeijan sotilaiden palkka maksetaan, muutetaan siis näkyväksi. Poutvaara arvioi, että piilokulu on suuruusluokkaa 1-2% BKT:stä. Eikö? Sovitaan tuosta välistä eli 1,5% eli karkeasti 200 miljardin BKT:stä se tekee n 3 miljardia, hyvinä aikoina enemmän. Sinun mallissasi palkka-armeijan palkat maksaisivat 650 miljonna vuodessa.

Mitä jäljelle jäävälle piilokululle eli 2,35 miljardille tapahtuisi?

Jos asevelvollisuudesta nyt luovuttaisiin ja maanpuolustus katettaisiin normaalilla verotuksella, palveluksen jo suorittaneet joutuisivat maksamaan oman osuutensa kahteen kertaan.

Miten heille voitaisiin kompensoida aikoinaan sotavaltiolle annettu kontribuutio?
 
Ovathan suomalaiset valmiita maksamaan lääkäreille ja opettajillekin korkeita palkkoja, vaikkeivät hekään suoranaisesti tuota puhtaasti euroissa mitattuna hyvinvointia.

Pieni huomio suoraan palkkakuitistani: yläkoulun opettajana peruspalkkani on 2800€/kk, johon voin saada noin 400€ lisiä tekemällä ylitunteja ja pitämällä tukiopetusta sekä TVA-osuus & vuosisidonnainen osa. En kutsuisi tätä korkeaksi palkaksi.
 
Ovathan suomalaiset valmiita maksamaan lääkäreille ja opettajillekin korkeita palkkoja, vaikkeivät hekään suoranaisesti tuota puhtaasti euroissa mitattuna hyvinvointia.

Pieni huomio suoraan palkkakuitistani: yläkoulun opettajana peruspalkkani on 2800€/kk, johon voin saada noin 400€ lisiä tekemällä ylitunteja ja pitämällä tukiopetusta sekä TVA-osuus & vuosisidonnainen osa. En kutsuisi tätä korkeaksi palkaksi.
 
Pointti oli se, että koska siellä sivariasutuksessa ei ole YlPalvOa, siellä ei kukaan siivoaisi. Intissä on ja sen noudattamista valvotaan, minkä vuoksi tuvat pysyvät siisteinä ilman ulkopuolisia siivoajiakin.

Jos nyt rehellisesti sanotaan niin monessa varuskunnassa on palkatut siivoojat kerran viikossa. Tai kerran kahdessa viikossa.

Ne siivoo tyyliin vessat pesutilat käytävät.

Meillä oli ainakin ammattisiivoojat kerran viikossa hehheh :D

Karpr 2010
 
Niin, yhteiskunnan kannalta sivari on täysin hyödytön instituutio. Sen ainoa funktio on patistaa inttiin kaikki, joilla ei ole vakaumusta, joka estää vm-palvelun. Jos olisi keino varmuudella testata tämä vakaumus, niin olisi järkevämpää suoraan vapauttaa kaikki vakaumukselliset niin kuin Jehovatkin vapautetaan. Jos tuo tieto pitää paikkaansa, niin sivari ei näytä edes enää toimivan siinä ainoassa tehtävässään. Jälleen yksi osoitus siitä, että nykysysteemi vaatii perusteellisen muutoksen.
Ei!

Tällä hetkellä sivarijärjestelmässä tuhlataan aivan järjettömästi resursseja. Korjausliike ei ole sinun markinanihilistinen näkemyksesi, vaan se että sivarijärjestelmä siirretään työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalasta sisäministeriön hallinnonalaan, ja pääosa sivvarikoulutuksesta annetaan pelastustoimeen. Tämä tarkoittaa ensiapua, kenttälääkintää, ja koulutetun sairaanhoitohenklökunnan vapauttamista oikeisiin töihin perseenpyyhkinnästä, pesemisestä, ruokkimisesta jne kriisin aikana ja toisaalta ammattipalomiesten vapauttamisesta ja helpompien töiden tekemisestä, tyyliin vapaapalokunnat.

Olen itse ollut parikymppisenä kroonikkosairaalassa tekemässä noita yksinkertaisia toimia, joihin nykyään tuhlataan ylikoulutettua porukkaa.

Tällä hetkellä:

Siviilipalveluksen suunnittelusta ja kehittämisestä vastaa työ- ja elinkeinoministeriö valtioneuvoston asettaman siviilipalvelusasiain neuvottelukunnan avustuksella. Siviilipalveluksen toimeenpanosta vastaava viranomainen on siviilipalveluskeskus.Neuvottelukunnan jäsenet edustavat työ- ja elinkeinoministeriötä, puolustusministeriötä, pääesikuntaa, siviilipalveluskeskusta, palveluspaikkoja sekä siviilipalvelusmiehiä.
(wikipediasta)

Pelastustoimi on taas sisäasiainministeriön alainen.

Tällä hetkellä lainsäädäntö on olemassa, mutta kriisiajan organisaatio ja sijoitukset ovat tekemättä. Myöskään näitä kansakunnnan ylpeyksiä ei johdonmukaisesti kouluteta kriisiaikojen paskahommiin.

Tähän tulee saada muutos!
 
Pelastustoimi on hyvä idea. Tuon kehittyvän kyberinkin voisi toteuttaa jotenkin muuten kuin perinteisesti. Se on itse asiassa sellainen toimialue, johon voisi olla etua hakeutua myöhemmin kuin 18-kesäisenä.
 
Ei!

Tällä hetkellä sivarijärjestelmässä tuhlataan aivan järjettömästi resursseja. Korjausliike ei ole sinun markinanihilistinen näkemyksesi, vaan se että sivarijärjestelmä siirretään työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalasta sisäministeriön hallinnonalaan, ja pääosa sivvarikoulutuksesta annetaan pelastustoimeen. Tämä tarkoittaa ensiapua, kenttälääkintää, ja koulutetun sairaanhoitohenklökunnan vapauttamista oikeisiin töihin perseenpyyhkinnästä, pesemisestä, ruokkimisesta jne kriisin aikana ja toisaalta ammattipalomiesten vapauttamisesta ja helpompien töiden tekemisestä, tyyliin vapaapalokunnat.

Olen itse ollut parikymppisenä kroonikkosairaalassa tekemässä noita yksinkertaisia toimia, joihin nykyään tuhlataan ylikoulutettua porukkaa.

Tällä hetkellä:

(wikipediasta)

Pelastustoimi on taas sisäasiainministeriön alainen.

Tällä hetkellä lainsäädäntö on olemassa, mutta kriisiajan organisaatio ja sijoitukset ovat tekemättä. Myöskään näitä kansakunnnan ylpeyksiä ei johdonmukaisesti kouluteta kriisiaikojen paskahommiin.

Tähän tulee saada muutos!

Tätä olen itsekin aina toivonut.
 
Pieni huomio suoraan palkkakuitistani: yläkoulun opettajana peruspalkkani on 2800€/kk, johon voin saada noin 400€ lisiä tekemällä ylitunteja ja pitämällä tukiopetusta sekä TVA-osuus & vuosisidonnainen osa. En kutsuisi tätä korkeaksi palkaksi.
Tämä ketju on tarkoitettu asevelvollisuudesta keskusteluun, ei palkoista yleensä, joten kommentoin tätä vain kerran, enkä sen pidemmälle jatka aiheesta.
1) Käsittääkseni PISA-tutkimuksessa yhdeksi syyksi Suomen hyvälle menestykselle on mainittu opettajien suhteellisen hyvät palkat Suomessa, joka houkuttelee alalle parempitasoista ja korkeammin koulutettua porukkaa. Itse en tunne asiaa sen kummemmin, mutta se nyt joka tapauksessa viittaisi siihen, että suhteessa muihin maihin, Suomen opettajien palkkaus on suht hyvällä tasolla.
2) En nyt tähän hätään löytänyt tilastoa, mutta käsittääkseni tuo mainitsemasi taso on kyllä kuntasektorin mediaanitasoa korkeampi.
3) Tuota palkkaa taitaa saada myös kuukausilta, joiden järjestysluku on 6, 7 ja 8. Jostain syystä opettajat aina "unohtavat" palkkavertailuissa mainita sen, että päivät, jolloin heidän on raahauduttava sinne työpaikalle on aika lailla vähälukuisempia kuin muilla kokopäivätyötä tekevillä. Rehellisempi vertailu olisi esim. tunti- tai päiväpalkan vertailu. Etenkin tähän keskusteluun varusmiehistä erosta tulee varsin räikeä, kun ottaa huomioon, että esim. puoli vuotta palveleva varusmies saa huikeat 6 HL-lomapäivää ja joutuu todennäköisesti olemaan kiinni joitain viikonloppuja.
 
Tällä hetkellä sivarijärjestelmässä tuhlataan aivan järjettömästi resursseja. Korjausliike ei ole sinun markinanihilistinen näkemyksesi, vaan se että sivarijärjestelmä siirretään työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalasta sisäministeriön hallinnonalaan, ja pääosa sivvarikoulutuksesta annetaan pelastustoimeen. Tämä tarkoittaa ensiapua, kenttälääkintää, ja koulutetun sairaanhoitohenklökunnan vapauttamista oikeisiin töihin perseenpyyhkinnästä, pesemisestä, ruokkimisesta jne kriisin aikana ja toisaalta ammattipalomiesten vapauttamisesta ja helpompien töiden tekemisestä, tyyliin vapaapalokunnat.

Sivareita ei voida juuri hyödyntää sairaan- tai vanhustenhoidossa, sillä pakkotyövoimalla on kannustin tehdä työ huonosti, sillä tällöin heille ei anneta lisää työtä. Vain palkatulla työvoimalla on kannustin tehdä työ hyvin. Sivarien hyödyntäminen hoitoalalla siis vaarantaisi hoidon laadun.

Sama pätee palo- ja pelastustoimeen. Palomiesten työ sitäpaitsi on vaarallista ja vaatii koulutusta, eikä siihen voida ottaa ketään ns. pystymetsästä.

Siviili-/kansalaispalvelusta suorittaville ei ole selvitysten mukaan nähty tarvetta myöskään kriisivarautumisen tukena: http://akl-web.fi/asevelvollisuus/Kysymyksia_kansalaispalveluksesta

"Eräs idea on taas ollut kansalaispalveluksen käyttäminen yhteiskunnan kriisivarautumisen tukena. Nykyisen siviilipalveluksen osalta asiaa on selvitetty lähimenneisyydessä kahteen otteeseen: nykyistä siviilipalveluslakia säädettäessä (2005-07) sekä siviilipalveluksen kehittämistarpeita selvittäneen Siviilipalvelus 2020 -työryhmän loppuraportissa. Molemmilla kerroilla tulos oli sama: tarvetta ei löytynyt. Jos sivareille ei ole kyetty yrityksistä huolimatta löytämään mielekkäitä ja yhteiskunnan kannalta tarpeellisia tehtäviä kriisivarautumisen alalta, miten se voisi onnistua huomattavasti suuremman kansalaispalvelijoiden joukon kohdalla?"
 
Viimeksi muokattu:
Ei!

Tällä hetkellä sivarijärjestelmässä tuhlataan aivan järjettömästi resursseja. Korjausliike ei ole sinun markinanihilistinen näkemyksesi, vaan se että sivarijärjestelmä siirretään työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalasta sisäministeriön hallinnonalaan, ja pääosa sivvarikoulutuksesta annetaan pelastustoimeen. Tämä tarkoittaa ensiapua, kenttälääkintää, ja koulutetun sairaanhoitohenklökunnan vapauttamista oikeisiin töihin perseenpyyhkinnästä, pesemisestä, ruokkimisesta jne kriisin aikana ja toisaalta ammattipalomiesten vapauttamisesta ja helpompien töiden tekemisestä, tyyliin vapaapalokunnat.

Olen itse ollut parikymppisenä kroonikkosairaalassa tekemässä noita yksinkertaisia toimia, joihin nykyään tuhlataan ylikoulutettua porukkaa.

Oma veikkaukseni on, ettei isosta osasta sivareista olisi käyttöä pelastustoimessa, jossa on varsin hierarkinen komentorakenne ihan niin kuin intissäkin. Oma käsitykseni on se, että suurin osa sivareista ei ole mitään vannoutuneita pasifisteja, vaan enemmänkin intin kohdalla kanittaa a) se, ettei saa nukkua omassa sängyssä, eli se palvelu on vähän hankalampaa siviilielämän suhteen ja b) ei kestetä sitä, että joku komentelee. a):n suhteen minusta olisi kehitettävissä kyllä mahdollisuuksia hyödyntää näitä tyyppejä ihan intin suorassa palveluksessa, mutta ehkä helpompaa olisi suunnata heidät johonkin oman kunnan pelastustoimeen. b):n suhteen taas heillä ei minusta olisi käyttöä pelastustoimessa yhtään sen enempää kuin intissäkään. Ne oikeat pasifistit valinnevat ennemminkin totaalin.

Yksi asia, joka tässä tulee mieleen, on se, että sekä pelastustoimen, että sairaanhoidon ihmiset ovat siihen koulutettuja ammattilaisia. Hieman epäilen, että pystymetsästä revitty sivari pystyisi niihin hommiin. Toki heillle voitaisiin antaa koulutusta, mutta tämä sitten maksaa rahaa (siis toisin kuin vain se, että sivarit pannaan johonkin pilipalitouhuun, jossa hänen työpanoksensa voidaan sellaisenaan ottaa yhteiskunnan käyttöön).

Lisäksi tässä on sitten vielä se aspekti, että jos sivarista tulee täysin sosiaalisesti hyväksyttävä tapa hoitaa asevelvollisuus ja siinä tehdään vielä kaiken päälle jotain mielenkiintoista hommaa, niin tämä syö sitten osaltaan intin puoleensa vetävyyttä entisestään. Kuten kirjoitin, sivarin ehdottomasti tärkein funtio yhteiskunnassa on nuorten miesten patistaminen inttiin. Tämä siis kaikki sillä oletuksella, että intti tosiaan tarvitsee niin paljon varusmiehiä kuin nykyisin kouluttaa. Ja tätähän moni on täällä koittanut moneen otteeseen minulle jankuttaa, että varusmiesmiesten määrää ei voi vähentää.
 
Sivareita ei voida juuri hyödyntää sairaan- tai vanhustenhoidossa, sillä pakkotyövoimalla on kannustin tehdä työ huonosti, sillä tällöin heille ei anneta lisää työtä. Vain palkatulla työvoimalla on kannustin tehdä työ hyvin. Sivarien hyödyntäminen hoitoalalla siis vaarantaisi hoidon laadun.

Sama pätee palo- ja pelastustoimeen. Palomiesten työ sitäpaitsi on vaarallista ja vaatii koulutusta, eikä siihen voida ottaa ketään ns. pystymetsästä.

Siviili-/kansalaispalvelusta suorittaville ei ole selvitysten mukaan nähty tarvetta myöskään kriisivarautumisen tukena: http://akl-web.fi/asevelvollisuus/Kysymyksia_kansalaispalveluksesta

"Eräs idea on taas ollut kansalaispalveluksen käyttäminen yhteiskunnan kriisivarautumisen tukena. Nykyisen siviilipalveluksen osalta asiaa on selvitetty lähimenneisyydessä kahteen otteeseen: nykyistä siviilipalveluslakia säädettäessä (2005-07) sekä siviilipalveluksen kehittämistarpeita selvittäneen Siviilipalvelus 2020 -työryhmän loppuraportissa. Molemmilla kerroilla tulos oli sama: tarvetta ei löytynyt. Jos sivareille ei ole kyetty yrityksistä huolimatta löytämään mielekkäitä ja yhteiskunnan kannalta tarpeellisia tehtäviä kriisivarautumisen alalta, miten se voisi onnistua huomattavasti suuremman kansalaispalvelijoiden joukon kohdalla?"

Kyllä niitä tehtäviä on tasan varmasti jokaiselle time crisis. Evakot, raivaus jne. hommaa on tasan taatusti. Lähinnä tässä loppuraportissa on voitava oikolukea asia seuraavasti: sivareiden kouluttamiseen ei haluta antaa latiakaan. Ei nappaa, ei hotsita, eikä luonaa. Parempi ja ainakin halvempi tapa hoitaa koko sivariasia on jakaa nohevimmat kuntiin ja loput saattohoitaa Lapinlahdella. Kunhan lain kirjain toteutuu ja homma on "hoidossa".

Minkähänlaiseen sotaan tai kriisiin ylipäätään Suomessa on varauduttu/varaudutaan? Lakoninen "ei tarvi" ei suoraan sanoen vakuuta minua. Mutta näillä sitä mennä hölkytellään.
 
Siitä huomaa tämän olevan laatufoorumi, että kukaan ei ole vielä heittänyt klassista "sivarit miinanpolkijaksi" huippuhauskaa vitsiä.

Samaa osastoa kuin "Ruotsalaiset taistelevat aina viimeiseen suomalaiseen" -heitot jokaisessa puolustusyhteistyötä käsittelevässä kirjoituksessa.
 
Kyllä niitä tehtäviä on tasan varmasti jokaiselle time crisis. Evakot, raivaus jne. hommaa on tasan taatusti. Lähinnä tässä loppuraportissa on voitava oikolukea asia seuraavasti: sivareiden kouluttamiseen ei haluta antaa latiakaan. Ei nappaa, ei hotsita, eikä luonaa.

Ehkä, mutta keskustelun aiheena ei ole löytyykö kriisin aikana kaikille tekemistä, vaan löytyykö kriisivarautumisesta mielekkäitä tehtäviä. Selvitysten mukaan ei löydy. Mm. mainitsemasi evakuointi ja raivaus tuskin vaativat juurikaan koulutusta, ja melkeinpä väittäisin, että jos joku ei osaa hoitaa näitä hommia ilman koulutusta, on parempi ettei hän ole niistä lainkaan vastuussa.

Jos ja kun sivareiden kouluttaminen on selvitysten mukaan turhaa, kyseisen koulutuksen määrärahoja ei ole syytä kasvattaa.
 
Tämä ketju on tarkoitettu asevelvollisuudesta keskusteluun, ei palkoista yleensä, joten kommentoin tätä vain kerran, enkä sen pidemmälle jatka aiheesta.
Kiitos isällisestä ohjauksesta pois offtopicin suunnalta, mutta jos sanot, että opettajat ja lääkärit saavat korkeaa palkkaa, niin silloin vertailu menee kyllä metsään. Olen tämän viestiketjun alussa sekoitellut ihan tarpeeksi ot:a sekaan mm. palkka-asialla, joten en jatka, ohjeesi mukaan.
 
Kuinka pitkät lomat? Paljonko vuodessa tienaat?
Tämä ketju on tarkoitettu asevelvollisuudesta keskusteluun, ei palkoista yleensä ;)
Sanotaanpa siis, että pystyisin tehdä vuodessa noin 1-1,5 kk aktiivista maanpuolustustyötä opetustyöni ohella ja ehtisin silti lomaillakin. Minun puolestani kaikille opettajille voitaisiin määrätä tuo 1,5kk vuodessa jotain maanpuolustusvelvoitetta. (Ei muuta kuin kansalaisaloite vireilleo_O) Eikä palkkaa tarvitse siis nostaa (n. 3000 x 12 kk) ja minun puolestani palkastani (kaikkien opettajien) voidaan ottaa maanpuolustuksen käyttöön 500-1000€ kk, jos siitä on jotain hyötyä. (Ei kun toimeksi vaan tässäkin). Työni sisältö on mielekästä ja haastavaa, lomani on pitkä ja palkkani on ok, sillä maksaa asuntovelkaa ja elää, mutta korkeaksi sitä ei voi kehua moniin muihin duuneihin verattuna. Siksi tartuin tuohon "korkea palkka" vertaukseen - ja niin väärässä thråådissa.
 
Ja tätähän moni on täällä koittanut moneen otteeseen minulle jankuttaa, että varusmiesmiesten määrää ei voi vähentää.

Se mitä ei voida vähentää on reservin koko, mielestäni se on jo liian pieni eli sitä pitäisi kasvattaa.
 
Sivareita ei voida juuri hyödyntää sairaan- tai vanhustenhoidossa, sillä pakkotyövoimalla on kannustin tehdä työ huonosti, sillä tällöin heille ei anneta lisää työtä. Vain palkatulla työvoimalla on kannustin tehdä työ hyvin. Sivarien hyödyntäminen hoitoalalla siis vaarantaisi hoidon laadun.

Sama pätee palo- ja pelastustoimeen. Palomiesten työ sitäpaitsi on vaarallista ja vaatii koulutusta, eikä siihen voida ottaa ketään ns. pystymetsästä.

Siviili-/kansalaispalvelusta suorittaville ei ole selvitysten mukaan nähty tarvetta myöskään kriisivarautumisen tukena: http://akl-web.fi/asevelvollisuus/Kysymyksia_kansalaispalveluksesta

"Eräs idea on taas ollut kansalaispalveluksen käyttäminen yhteiskunnan kriisivarautumisen tukena. Nykyisen siviilipalveluksen osalta asiaa on selvitetty lähimenneisyydessä kahteen otteeseen: nykyistä siviilipalveluslakia säädettäessä (2005-07) sekä siviilipalveluksen kehittämistarpeita selvittäneen Siviilipalvelus 2020 -työryhmän loppuraportissa. Molemmilla kerroilla tulos oli sama: tarvetta ei löytynyt. Jos sivareille ei ole kyetty yrityksistä huolimatta löytämään mielekkäitä ja yhteiskunnan kannalta tarpeellisia tehtäviä kriisivarautumisen alalta, miten se voisi onnistua huomattavasti suuremman kansalaispalvelijoiden joukon kohdalla?"
LOL
Siteeraat AKL:n tekstiä. Ei paljon vakuuta.

Oletko sanomassa että sivarit ovat löysiä paskoja jotka eivät tee työtänsä kunnolla? Kyllä minä lähden siitä että palvelusvelvollisuus täytetään, ihan riippumatta millä alalla velvollisuus suoritetaan.

En ole lähettämässä ketään "pystymetsästä" minnekään, vaan vuodessa ehtii hyvinkin kouluttaa ja lopussa myös harjoitella saamaansa koulutusta. Oletko kieltämässä myös vapaapalokuntia. Ei siellä ole käyty vuosia koulua.

Siviilipalvelus 2020 http://www.tem.fi/files/29351/TEM_9_2011_netti.pdf huomioita. Kokoonpanosta puuttuu pelastustoimen edustajat. Kohdan 7.5 johtopäätökset lähtevät siitä että maallikoita tungettaisiin organisaatioihin. Jos joku saa koulutusta vuoden, ei hän nyt ihan maallikko ole. Luku on omasta mielestäni todella heikko, ja siinä ei ole oikein käsitetty miten sairaanhoidon ja pelastustoimen tarve räjähtää käsiin. Ruotsalaisten pelastuslaitosten kommentit eivät ole oikein releveantteja, jos siellä on vain tungettu sivareita organisaatioon. Ei sitä niin tehdä.


Oma veikkaukseni on, ettei isosta osasta sivareista olisi käyttöä pelastustoimessa, jossa on varsin hierarkinen komentorakenne ihan niin kuin intissäkin. Oma käsitykseni on se, että suurin osa sivareista ei ole mitään vannoutuneita pasifisteja, vaan enemmänkin intin kohdalla kanittaa a) se, ettei saa nukkua omassa sängyssä, eli se palvelu on vähän hankalampaa siviilielämän suhteen ja b) ei kestetä sitä, että joku komentelee. a):n suhteen minusta olisi kehitettävissä kyllä mahdollisuuksia hyödyntää näitä tyyppejä ihan intin suorassa palveluksessa, mutta ehkä helpompaa olisi suunnata heidät johonkin oman kunnan pelastustoimeen. b):n suhteen taas heillä ei minusta olisi käyttöä pelastustoimessa yhtään sen enempää kuin intissäkään. Ne oikeat pasifistit valinnevat ennemminkin totaalin.

Yksi asia, joka tässä tulee mieleen, on se, että sekä pelastustoimen, että sairaanhoidon ihmiset ovat siihen koulutettuja ammattilaisia. Hieman epäilen, että pystymetsästä revitty sivari pystyisi niihin hommiin. Toki heillle voitaisiin antaa koulutusta, mutta tämä sitten maksaa rahaa (siis toisin kuin vain se, että sivarit pannaan johonkin pilipalitouhuun, jossa hänen työpanoksensa voidaan sellaisenaan ottaa yhteiskunnan käyttöön).

Lisäksi tässä on sitten vielä se aspekti, että jos sivarista tulee täysin sosiaalisesti hyväksyttävä tapa hoitaa asevelvollisuus ja siinä tehdään vielä kaiken päälle jotain mielenkiintoista hommaa, niin tämä syö sitten osaltaan intin puoleensa vetävyyttä entisestään. Kuten kirjoitin, sivarin ehdottomasti tärkein funtio yhteiskunnassa on nuorten miesten patistaminen inttiin. Tämä siis kaikki sillä oletuksella, että intti tosiaan tarvitsee niin paljon varusmiehiä kuin nykyisin kouluttaa. Ja tätähän moni on täällä koittanut moneen otteeseen minulle jankuttaa, että varusmiesmiesten määrää ei voi vähentää.

No sinäkin lähdet siitä että sivarit ovat löysiä paskoja jotka eivät voi toimia organisaatiossa. Aika pahaa sivarirasisimia. Mitä tulee "pystymetsään", lue vastaukseni ylempää.

Aika käsittämätöntä että sivaripalvelusta ei saa kehittää, uhalla että se voisi olla mielenkiintoista. Kyllä oikea koulutus ja harjoitteluduuni jossa joutuu oikeasti tekemään jotain on yhteiskunnan kannalta priorisoitava. Sivaripalveluksen tekeminen haastavammaksi, ml. että jos koulutustavoitteita ei saavuteta, pidennetään palvelusta, pitää kyllä määrän järjellisenä.


Ehkä, mutta keskustelun aiheena ei ole löytyykö kriisin aikana kaikille tekemistä, vaan löytyykö kriisivarautumisesta mielekkäitä tehtäviä. Selvitysten mukaan ei löydy. Mm. mainitsemasi evakuointi ja raivaus tuskin vaativat juurikaan koulutusta, ja melkeinpä väittäisin, että jos joku ei osaa hoitaa näitä hommia ilman koulutusta, on parempi ettei hän ole niistä lainkaan vastuussa.

Jos ja kun sivareiden kouluttaminen on selvitysten mukaan turhaa, kyseisen koulutuksen määrärahoja ei ole syytä kasvattaa.

Minkä selvityksen mukaan? Tuon viittamasi kädettömien laatimaan roskaselitykseen? Vai johonkin muuhun? Lähdettä peliin.

Ja nyt sitten voidaankin pystymetsästä heittää porukkaa evakuointiin ja raivaukseen! Uskomaton u-käännnös. Koittaisit nyt olla johdonmukainen. Säälittää oikein lukea tuollaista älyllistä epärehellisyyttä. Ja lopputuloksesi on tietenkin kuplassasi johdonmukaista. Mitä nyt rajoja kun olet sitä mieltä että turhaa. Tietenkin.

-----------------------------------

Eiköhän Siviilipalvelus 2020 näyttäisi ihan erllaiselta kun olemme taas nähneet naapurimme agression Euroopassa ja olettaen että työryhmän koostumus olisi hieman erilainen.
 
Työni sisältö on mielekästä ja haastavaa, lomani on pitkä ja palkkani on ok, sillä maksaa asuntovelkaa ja elää, mutta korkeaksi sitä ei voi kehua moniin muihin duuneihin verattuna. Siksi tartuin tuohon "korkea palkka" vertaukseen - ja niin väärässä thråådissa.

Varsinkin PERUSKOULUN opettajille suon ilomielin pitkän loman ilman kateutta...molemmat appivanhemmat yläasteen opettajia ja kaikki tietää että 13-15 ikävuodet ei aina ole sitä auvoisinta aikaa elämässä, mikä sitten opettajakuntaan puretaan :D

Lukiossa, ammattikorkeassa ja akateemisella puolella voi parhaimmillaan olla oikein hienoa olla, etenkin ammattikorkean opettaja kuulostaa joskus lähes luksushommalta erinäisistä syistä. Ei siis välttämättä superpalkan vuoksi, mutta kokonaisuuden. Ammatinvalintakysymys. Mulle sopii oma talousvässyn homma hyvin, rauhoittaa mieltä kun numerot liikahtaa kuuliaisesti paikalleen Excelissä vastapainona pikkuvauva/lapsikaaokselle kotosalla. Introverttius on kerrankin vain plussaa ja olen hyvä aisapari myyntipuolen ja tuotantojohdon ekstroverteille.

Taidan olla aseistakieltäytymisestäkieltäytyjä-masokisti kun sormet ristissä odotan josko heruisi SA-sijoitus ja vankilalla uhaten pakotettaisiin vielä kertaamaan :D
 
Back
Top