yrjö
Ylipäällikkö
Kyllä minä nuo velvollisuudet hyväksyn. Pakkoon perustuvilla veroilla minä ne varusmiesten palkat maksaisin. Pointtini on vain se, että minusta on reilumpaa, että ne velvollisuudet jaetaan tasaisesti koko yhteiskunan osalta eikä revitä yhden ryhmän selkänahasta.
Eli nyt siis implikoit, että nykysysteemi perustuu siihen, että varusmiehet tekevät duunia, johon suostuisivat vapaaehtoisesti vain, jos siitä maksettaisiin tuollaisia summia ja tämä (miinus päiväraha) heiltä käytännössä verotetaan pois. Veroprosentti on varmaan jotain 95%. Vai voitko jotenkin perustella, miksei nykysysteemi sinusta vertautuisi tuollaiseen? Eikö sinusta olisi reilumpaa, että tuo varusmiespalvelukseen tarvittavan verorahan kerääminen jaettaisiin vähän tasaisemmin koko kansan kesken?
Kumpi on reilumpaa, tuo taakka jaetaan pelkästään varusmiespalveluksen suorittavien miesten kesken vai että se jaetaan tasaisesti koko yhteiskunnan maksettavaksi?
Ensiaskeleena tähän siirtymisessä voisi alkaa maksamaan nykyisin pakotettuina varusmiespalveluksessa oleville reilua palkkaa tekemästään tärkeästä maanpuolustustyöstä.
Kurjuus ei ole jaettu tasan, koska asevelvollisuus ei koske kaikkia. Tasa-arvo ei siis toteudu edes tuolla neukkulaisella tyylillä ajatellen.
Mitä tuohon menetettyyn vuoteen tulee, niin se on nykysysteemissä tosiaan menetetty vuosi, kun yleensä varusmiehet ovat palvelun lopussa jopa köyhempiä kuin sinne mennessään. Jos touhusta maksettaisiin reilua palkkaa, se ei olisi lähellekään samalla tavoin menetetty vuosi...
Jos minut pakotetaan ilmaiseksi tekemään asia X, jonka suostuisin tekemään vapaaehtoisesti, jos minulle maksettaisiin siitä Y, niin kustannus X:n tuottamiseksi minun pakkotyöllä on juuri tuo Y. Laskennallisesti voidaan ihan hyvin ajatella asia niin, että teetetään minulla työ X, maksetaan siitä Y ja sen jälkeen verotetaan minulta Y. Lopputulos on sama. Nyt vain reilussa yhteiskunnassa Y:n kustannus jaetaan tasan kaikkien veronmaksajien kesken sen sijaan, että minut pakotetaan maksamaan se yksin.
Erityissyistä, kuten siitä, että on nainen eikä mies? Minusta paljon järkevämpää olisi se, että touhu muutettaisiin vapaaehtoiseksi ja siitä maksettaisiin reilua palkkaa. Jokainen voisi sitten itse päättää "maksaako korvauksen" (=maksaa veroja) vai meneekö inttiin nostamaan siellä maksettavaa palkkaa.
Miksei olisi reaalistisia mahdollisuuksia? Tällä hetkellä homma toteutetaan käytännössä siten, että varusmiehille maksetaan reilua palkkaa, joka sitten verotetaan jotain 95%:sti takaisin valtiolle. Mikä tässä olisi vaikeutena muuttaa tuota niin, että kyseinen verotaakka jaettaisiin tasaisemmin kaikkien kansalaisten kesken, eikä sitä jätettäisi maksettavaksi tärkeää maanpuolustustyötä tekevien harteille? Tai jos asevelvollisuus on niin hyvä ja edullinen tapa tuottaa sotilaita, niin mikseipä saman tien toteuteta kantahenkilökuntaa samalla tavoin? Valitaan 8000 sopivaa ressua ja tehdään heistä kantaupseereita, joille maksetaan palkkaa pari euroa päivässä. Tulee tosi halvaksi valtiolle. Ja jos tuo kokeilu onnistuu, niin laajennetaan se kaikkiin julkisen puolen ammatteihin. Lopulta eletään P-Korean tyyppisessä onnelassa.
Valtiovalta seuraa kansan tahtoa (tai sanotaan niin, että demokratiassa sen ainakin pitäisi seurata), joten ehdotuksen toteutumisen kannalta tietenkin oleellista on se, että kansa kannattaa sitä. Sanoisin kuitenkin, että nettikeskustelun kannalta tämä on irrelevantti seikka. Jos minun esittämäni perustelut eivät riitä vakuuttamaan ihmisiä siitä, että varusmiehille kunnon palkan maksaminen arvokkaasta maanpuolustustyöstä, on oikein ja reilua, niin sitten eivät riitä. Minä en täällä keskustelussa pysty muuta kuin esittämään mielestäni rationaalisia argumentteja sen puolesta, että se on oikein. Jos jonkun mielestä se on väärin (vaikka siksi, että MINULLE kuuluu enemmän rahaa kuin 19-vuotiaille pojanklopeille), niin sen kannan voisi mielellään sitten täällä keskustelussa esittää, jotta sitä voi sitten kritisoida.
Ok, mikä tuossa nyt on niin epäkonkreettista? Voin koittaa vääntää tätä vielä rautalangasta, jos se ei mene muuten perille. Tällä hetkellä varusmiehet tekevät arvokasta maanpuolustustyötä saamatta siitä reilua korvausta. Jos heille alettaisiin maksaa kunnon korvaus, niin tämä tarkoittaisi sitä, että muilta konkreettisesti otettaisiin rahaa pois (sanotaan nyt yksinkertaisuuden vuoksi korottamalla tuloveroja, mutta voidaan keskustella tästä, jos nyt välttämättä halutaan).
Niin, minun "korotetaan varusmiesten palkka reilun palkan tasolle" perustuu siihen, että tätä yleisesti pidetään oikeudenmukaisena tulonsiirtona yhteiskunnassa. Jos ei pidetä, niin sitten sitä ei tule toteuttaa. Mutta haluaisin sitten, että joku sitten avoimesti sanoisi sen, ettei hyväksy sitä, että hänen verojaan korotetaan, jotta varusmiehille voidaan maksaa kunnon palkkaa heidän arvokkaasta maanpuolustustyöstään. Toistaiseksi ainoastaan yrjö on sanonut, ettei hyväksyisi verojen korotusta sillä verukkeella, että raha käytettäisiin varusmiesten palkkoihin. Hyväksytkö sinä? Vastaa nyt ihan avoimesti, äläkä pakene nimettömien "palkansaajaryhmien" taakse.
En ole samaa mieltä tuosta kohdasta 3, jos tuosta korvauksesta tulee kohtuullinen (eikä mikään sellainen näennäinen naurettava korvaus, mitä sinä olet täällä ehdottanut). Veri näkyy PV:n exceleissä paljon kalliimmalta kuin nykyisin. Vaikka se ei tässä alkuvaiheessa siis olisi samassa sarakkeessa kuin ne muut menot, niin kyllä se siellä PLM:n hallinnonalan alla olisi ja siis oma veikkaukseni olisi, että PV:n kentsutkin olisivat ainakin nykyistä innokkaampia siirtämään sen sinne muiden menojen joukkoon. Huomaa, että tämä oli siis minun ehdotukseni ensimmäinen vaihe. Tässä vaiheessa PV:lle tarjottaisiin siis tilaisuus pysähtyä tähän ja tosiaan jatkaa sillä, jos heistä siltä tuntuu. Vaikka he pysähtyisivät, niin silti olisi edetty, kun tärkeää maanpuolustustyötä tekeville muu yhteiskunta alkaisi maksaa reilua korvausta ja se räikeä epätasa-arvo, joka nykysysteemiin liittyy, lievenisi selvästi.
Siihen nähden kuinka paljon olet kirjoitellut tasa-arvon, reiluuden ja reilusti kansalaisiaan kohtelevan yhteiskunnan puolesta on aikamoinen johdonmukaisuuden puute ja täydellinen moraalinen U-käännös syyttää minua tuolla tavoin itsekkyydestä kun aivan viattomasti kysyn, siis todellakin kysyn, miten jo palveluksen suorittaneille voitaisiin kompensoida aikoinaan sotavaltiolle annettu kontribuutio koska jos asevelvollisuudesta nyt luovuttaisiin palveluksen jo suorittaneet joutuisivat maksamaan oman osuutensa kahteen kertaan?
Kysyin asiaa siksi, että koska jos maanpuolustus katettaisiin normaalilla verotuksella, palveluksen jo suorittaneet joutuisivat maksamaan oman osuutensa kahteen kertaan. Onko osuuden maksu kahdesti reilua ja kansalaisen tasa-arvoista kohtelua?
Eikö reiluuden ja tasa-arvoiden kohtelun vaatimus koske siis mielestäsi nykyisiä 900000 reserviläistä ja tätäkin suurempaakin joukkoa koska osa on pudonnut jo reservistäkin? Ja jos ei koske niin miksi ei koske? Miksi projisoit halveksuntasi minuun jos kysyn yleisellä tasolla miten jo palveluksen suorittaneille voitaisiin kompensoida aikoinaan sotavaltiolle annettu kontribuutio koska jos asevelvollisuudesta nyt luovuttaisiin? Luulisi sinullekin olevan selvää, että keskustelussa on muitakin joita asia voisi kiinnostaa. Ja jos asioita alettaisiin tehdä reilummin, eikö reiluus tulisi ulottaa koskemaan mahdollisimman useita?
Moitit moraalisessa ylemmyydentunteessa toisia itsekkääksi. Tavallaan olet oikeassa. Niin olenkin: olen ahne rahalle ja omille eduille (omalle-ajalle, palkalle, urakehitykselle, jne), kuitenkin ne tapahtuvat sovittujen pelisääntöjen puitteissa.
Kukapa ei pyrkisi optimoimaan omaa toimeentuloaan ja tavoittelemaan onneaan? En pilkkaamisestasi huolimatta katso olevani keskimääräistä itsekkäämpi tai kuin mitä kohtuullisesti yksittäiseltä kansalaiselta voidaan edellyttää. Enkä sen parempi kuin muut.
Oma työurani ja henkilökohtainen mielipiteeni (joihin yhtyvät, vasemmistolaiseksi katsotun taustan omaavat poislukien, käytännössä lähes kaikki johtavat veroasiantuntijat) verotuksesta ovat eri asioita ja niistä pitäisi voida esittää mielipide ilman pilkkausta.
Viimeksi muokattu: