Asevelvollisuuden pitää muuttua

Tuossa sinulla on perustana ajatus upseerien elinikäisistä viroista. Näinhän sen ei tarvitse olla. Meillä voisi olla käytössä ylös tai ulos malli varsin rivakalla nousukäyrällä. Kykenevä mies olisi eversti 30 vuotiaana, kenraali 40 vuotiaana ja uutta työtä etsimässä viimeistään 45 vuotiaana. Tiuhaan toistuva uuden työpaikan etsiminen on jo ihan arkea korkeasti koulutetuille yksityisellä sektorilla, joten nämä julkisen puolen vuosikymmenien suojatyöpaikat alkavat olemaan aikansa eläneitä.

Ei mikään ongelma, heti kun aletaan maksamaan siviilisektorin palkkojakin. Tehtävän vaativuuksia verrattaessa valtiolla ollaan alipalkattuja siviilisektoriin verrattuna ja valtiolla upseerit ovat alipalkattuja siviilivirkoihin verrattuna.

Noita kadehtijoita kummasti riittää, niitä jotka ovat valmiita ottamaan samat työehdot kuin sotaväessä, on harvemmassa. Vai miltä maistuu pakkosiirrot, 24 h vuorokaudessa kenttäoloissa 16 h korvauksella ilman ylityölisiä, pakolliset fyysisen kunnon vuositestit (ja sanktiot jos ei kunto ole riittävä), "vapautus" työsuojelusäännöksistä sotaharjoituksissa jne.
 
Koska ei mene kaaliin, niin totean vielä: En ole tekemässä sivarista helpompaa, vaan haastavampaa ja hyödyllisempää, jolloin päästäisiin sängyillä makaamisesta. Jos sivari todella vaati ponnistuksia verrattuna nykyiseen tilaan, eikä koulutuksessa ollessa olla himassa, saattaisi se 6 kk olla monelle parempi vaihtoehto.

Oletko ottanut huomioon sen, että aseeton palvelus meillä jo on, eikä sen ole katsottu olevan tarpeeksi kaukana Suomen valtion sotaponnistelujen tukemisesta, jotta sen katsottaisiin riittävän vakaumuksellisille? Mitä lähemmäs aseetonta palvelua, joka kai nykyisin on juuri haavoittuneiden evakuointia yms., tuo sivari tehdään, sitä suurempi älämölö asiasta syntyy. Itse veikkaan, että tärkein syy, miksi nykyisenkaltaiseen sivariin on päädytty, on se, ettei ole jaksettu vääntää iänikuisesti sivarien kanssa, onko se tai tämä heidän vakaumuksensa mukaista toimintaa. Se on siis vähimmän vastuksen tie. Intille on kelvannut se, että sivari on riittävän pitkä, jotta tarpeeksi moni mukavuudenhaluinen valitsee ennemmin intin 6kk. Muita tahoja taas ei ole innostanut alkaa vääntää sivarien kanssa asiasta saati kaataa siihen koulutukseen rahaa. Tällä hetkellä sivari todennäköisesti maksaa suunnilleen itsensä kustannukset, eli majoitukseen yms. liittyvät kulut saadaan katettua sillä sivarien lähes ilmaisen työpanoksen arvolla.
 
Oletko ottanut huomioon sen, että aseeton palvelus meillä jo on, eikä sen ole katsottu olevan tarpeeksi kaukana Suomen valtion sotaponnistelujen tukemisesta, jotta sen katsottaisiin riittävän vakaumuksellisille? Mitä lähemmäs aseetonta palvelua, joka kai nykyisin on juuri haavoittuneiden evakuointia yms., tuo sivari tehdään, sitä suurempi älämölö asiasta syntyy. Itse veikkaan, että tärkein syy, miksi nykyisenkaltaiseen sivariin on päädytty, on se, ettei ole jaksettu vääntää iänikuisesti sivarien kanssa, onko se tai tämä heidän vakaumuksensa mukaista toimintaa. Se on siis vähimmän vastuksen tie. Intille on kelvannut se, että sivari on riittävän pitkä, jotta tarpeeksi moni mukavuudenhaluinen valitsee ennemmin intin 6kk. Muita tahoja taas ei ole innostanut alkaa vääntää sivarien kanssa asiasta saati kaataa siihen koulutukseen rahaa. Tällä hetkellä sivari todennäköisesti maksaa suunnilleen itsensä kustannukset, eli majoitukseen yms. liittyvät kulut saadaan katettua sillä sivarien lähes ilmaisen työpanoksen arvolla.
Löpinää.

Ei tajunnanvirtasi ole mikään este sivarin kehittämiseksi. Että yhteiskunnallisesta epäkohdasta ei ole välitetty, ei ole syy sen korjaamatta jättämiselle.
 
Mitä tulee tasa-arvoon niin henkeä en pidättelisi, tasa-arvo-ongelmat, nimittäin miesten tasa-arvo-oneglmat ei kyllä ole oikein kenenkään asialistalla, ei ainakaan minkään poliittisen puolueen. Paitsi Laasasen ja ja muutaman jotka täällä kirjoittelee. Asevelvollisuus on ehkä kaikista selvimmin osoitettavissa ja yksiselitteisin tasa-arvon ongelma jota vastaan ei voi oikeastaan uskottavasti argumentoida mitenkään. Niin selvä se on. Sen sijaan muut miesten tasa-arvo-ongelmat ovat, jopa tätäkin, vähemmän tapetilla.

Sellaisia ovat mielestäni mm. miesten naisia vähäisempi osuus korkeakouluissa, miesten oikeusturva perättömissä raiskaustapauksissa, miesten oikeus isyyteen jos nainen kiistää parittelun, miesten heikko asema lain edessä jos tulee kinaa huoltajuudesta erotapauksissa. Lain mukaan käräjäoikeuden pitää pyytää lastensuojeluviranomaisten lausunto, kenelle huoltajuutta suositellaan. Sosiaalipuolen virkailijoista näissä asioissa pääosa on naisia ja lausunnot sen mukaisa. Syrjäytyneet, asunnottomat ovat miehiä 80 %, yömaja-asukit (miehiä 95 %), alkoholistit ja huumeiden käyttäjät, vangit (miehiä 95 %), tarkkailuluokkien oppilaat ja työkyvyttömät ovat niinikään pääosin miehiä ja poikia. Naisilla on tilastollisesti useammin ylioppilastutkinto kuin miehillä. Poikien ympärileikkaus ei ole rikos, mutta tyttöjen on. Miesten lähes täydellinen puute julkisissa tasa-arvoelimissä ei näytä olevan ongelma. Naistutkimuksesta puhutaan, mutta miestutkimuksesta ei juuri kuulla. Työtapaturmat sattuvat pääosin miehille. Naisten kokemasta väkivallasta puhutaan aivan oikein mutta miesten viikonloppuiset turpiinsaamiset ei kiinnosta ketään? Miesten kohtaama väkivalta hyväksytään hiljaisesti. Laman sattuessa miesvaltaiset vientivetoiset elektroniikka- ja konepaja-alat potkivat jengin kilometritehtaalle ja kyllä se edelleen on miehen sukupuoliroolimallin mukainen odotus, että se mies sen elannon tuo pöytään erittäin suuressa osassa suomalaisia talouksia ja näissä se on miehelle kova paikka kun lappu lyödään käteen. Kaksoisstandardit kukoistavat mm. seksuaalikeskustelussa, julkisesti hieromasauvan ostavan nainen on ylpeä seksuaalienergiastaan kiiltäväsivuisen Annan sivuilla. Miehen seksuaalienergia ei voi olla mitenkään hyvää eikä siitä voi olla samalla tavalla ylpeä. Keinovaginan ostava mies on säälittävä runkkari ja hyypiö.

Olen noista pääosin samaa mieltä. Siellä on tosin sellaisiakin epätasa-arvoksi todettuja seikkoja, joissa ei minusta nyt ole välttämättä kyse valtion ylläpitämästä syrjinnästä samalla tavoin kuin asevelvollisuudessa. Jos naiset opiskelevat enemmän ja tekevät vähemmän rikoksia kuin miehet, niin vähemmät naisvangit ja enemmät ylioppilaat eivät vielä osoita, että systeemi syrjisi miehiä. Ihan sama juttu toiseen suuntaan, kun puhutaan, että naisen euro on 80 senttiä. Sekään ei osoita, että työelämä syrjisi naisia, vaan voi johtua siitä, että naiset tekevät vähemmän töitä, ovat vähemmän urahakuisia ja hakeutuvat enemmän aloille, joilla ei ole korkeat palkat. Tämä ei ole systeemin tasolla tapahtuvaa syrjintää, vaan vain lopputulos, joka on seurausta ihmisten omista valinnoista. Jos oikeusjärjestelmä syrjii miehiä (ja tämän suhteen olen samaa mieltä kanssasi esim. noiden huoltajuustapausten suhteen), niin tämä sitten on ongelma, johon pitää puuttua systeemin tasolla. Ja asevelvollisuus menee kaikkein selviten tähän kategoriaan.

Maanpuolustus on noista vain yksi ongelma koko ongelmapaletissa. Valitettavasti juuri sellainen jossa tasa-arvon rivakka toteutus saattaa, riippuen miten se toteutetaan, heikentää puolustuksen kykyä merkittävästi juuri siinä valtiossa jossa sillä on aivan erityinen erikoismerkitys Venäjän takia. Venäjä on Suomelle uhka. Ei välitön, mutta latentti ja pysyvän luonteinen. Joka muuta väittää, elää jossain toisessa todellisuudessa. Toisin kuin muualla Euroopan maissa. Noita muita epäkohtia voisi korjata heti ilman mitään vaikutuksia valtion strategiseen ja geopoliittiseen asemaan. Eipä näy oikeustaistelua ja samaa intoa taistella tuulimyllyjä vastaan kilometrien palstanäpyttelyllä.

No, joku voisi sanoa niinkin, että jos vaikkapa raiskauksissa näyttökynnys vietäisiin hyvin korkealle, siitäkin voisi seurata ongelmia (joissain islamilaisissa maissa käsittääkseni on käsittääkseni sellainen käytäntö, että on kyse raiskauksesta vain, jos sillä on silminnäkijöitä, muuten kyse on vain kahden ihmisen välisestä seksistä).

Venäjän uhasta on tässä ketjussa puhuttu aika vähän. Itse pitäisin Venäjää uhkana Suomelle strategisen iskun tai poliittisen painostuksen suhteen. Tilannetta, jossa Venäjä pyrkisi Suomen valtaamiseen liittääkseen sen itseensä, on taas minusta aikaa kaukaa haettava. Se vaatisi oikeastaan sen maanpuolustuskeskusteluissa vaaditun "hullu diktaattori" -skenaarion. Stalin oli ehkä tällainen, Putin ei ole. Ja ongelma näissä "hullu diktaattori" -skenaarioissa on se, että sitten sen diktaattorin pitää kuitenkin olla jonkin verran tolkuissaan, jotta se sittenkin pysähtyy miettimään, kun Suomella on panna vastaan uskottava puolustus, eikä esim. vittumaisuuksisaan ammu Suomeen vaikkapa 100:a ydinasetta. Tilanne voisi ehkä muuttua, jos Suomeen kasvaisi iso venäläisväestö, joka olisi vielä alueellisesti johonkin keskittynyt. Tasaisesti Suomeen levittäytynyt ja Suomen yhteiskuntaan kotoutunut venäläisväestö ei tähän kelpaa, koska he eivät kaipaa Venäjää tuhoamaan yhteiskuntaa, jossa he elävät.

Eli siis oma mielipiteeni on se, että vaikka Venäjän Suomen valtaamiseen tähtäävän suurhyökkäyksen todennäköisyys ei ole seuraavankaan sadan vuoden aikana nolla, niin se on joka tapauksessa paljon alhaisempi kuin mitä se oli Suomen itsenäisyyden ensimmäiset 100 vuotta. Suomen turvallisuuden uhat liittyvät ennemminkin sellaisiin kriiseihin, joissa Suomi ei ole suoraan osapuoli, kuten vaikkapa Baltian maat, joissa venäläisväestökysymys on ihan todellinen. Jos siellä syntyisi oikeasti aseellinen kriisi, Venäjä tuskin pyrkisi valtaamaan Suomea, mutta kyllä voisi kohdistaa Suomeen sotilaallista painostusta olla puuttumatta peliin.

Aika hiljaista miesten tasa-arvorintamalla siis. Tunnustan miesten epätasa-arvon maanpuolustuksessa täysin koska kaikki muu olisi erittäin epärehellistä. Silti katson, että näitä muita tasa-arvoseikkoja olisi helpompi lähteä ensi alkuun ja vaikka samaan aikaan ajamaan, asevelvollisuuden tasa-arvon epäkohtaa mitenkään väheksymättä. Koska muista miesten tasa-arvo-ongelmista ei juuri käydä keskustelua, voisinpa aivan hyvin väittää, että tasa-arvoa pidetään sen todellisen ongelman luonteen lisäksi ja rinnalla keppihevosena pasifistiselle, anarkomarkoilevalle ja libertaristiselle ideologialle asevelvollisuutta vastaan. Suomessa on porukka, jolle armeija ja sotalaitos ovat jatkuvan kritiikin kohteena ja jossa toivotaan, jostaikin kumman syystä (liekö Venjäjä taustarahoittaja?!) Suomen strategista asemaa heikommaksi vaikka kaikkien yhteinen etu olisi vankan sotilaallisen kyvyn turvaama Suomi. Tässä jengissä kritisoidaan Suomea, ylistetään Venäjää, vihataan NATOa ja Yhdysvaltoja. Retoriikassa vilahtelee naton hyökkäyssodat, tasa-arvo (ikävä kyllä erittäin selektiivisesti), massa-armeija, kenraalien edelliset sodat, tykiruoka-armeija, napin painaminen jne.

Minusta niistä muistakin asiosta pitää käydä keskustelua. Minulla itselläni on vain yksi näppäimistö, jolla olen kyllä osallistunut muihinkin keskusteluihin liittyen miesten tasa-arvo-ongelmiin. En ole pasifisti enkä anarkisti. Liberalismia tunnustan kannattavani, mutta se ei minulla johda asevelvollisuuden vastustamiseen tasa-arvosyyllä, vaan liittyy ennemminkin siihen, että asevelvollisuus on tehoton tapa Suomen kansantaloudelle tuottaa uskottava puolustus. En ole mitenkään erityisesti armeijavastainen ja näen sen olemassaolon ehdottoman tärkeänä. Kannatan NATO-jäsenyyttä. Minusta osa Suomen koulutetusta reservistä on tällä hetkellä aseistettu vain tuolle "tykinruoka" -asteelle. En pidä sen ylläpitoa erityisen fiksuna, vaan ennemminkin Suomen tärkeimmän pääoman, koulutetun väestön, älyttömänä hukkaamisena.
 
s91:stä tulee mieleen kaupungin tai kunnan palveluksessa oleva ihminen, joka kuluttaa paljon enemmän energiaa työn välttämiseen, kuin olisi vain tehdä se pois.
Roopehuhtala ny on niiiin katkeroitunut, kun kengät varastettiin joskus 20 vuotta sitten...
 
s91:stä tulee mieleen kaupungin tai kunnan palveluksessa oleva ihminen, joka kuluttaa paljon enemmän energiaa työn välttämiseen, kuin olisi vain tehdä se pois.
Roopehuhtala ny on niiiin katkeroitunut, kun kengät varastettiin joskus 20 vuotta sitten...

Jossain venäläisessä kirjassa/näytelmässä (olisikohan ollut Gogolin juttuja tms) virkamiehet kiistelevät loputtomuuksiin siitä, kenen vastuualueeseen kadulle kuollut rotta kuuluu. Lopulta huomataan, että kiistely on ollut jo pitkään ihan turhaa, joku on jo käynyt kiikuttamassa sen rotan roskikseen :D
 
On selvää, että intti syö vaihdellen kuukausia tai vuoden ihmisen elämästä. Pohtimatta jääkin se, että tuoko intti jotain sellaista lisäarvoa ihmiselle, jota hän voi hyödyntää? Oppiko ja kokiko henkilö jotain sellaista, jota ei olisi muutoin koskaan kokenut ja oppinut? Aika moni oppii ja kokee, jotkut eivät koe oppineensa ja kokeneensa. Omalla perstuntumalla väittäisin, että inttiaika on voittopuolisesti monin tavoin nuorukaista hyödyttävä episodi. Hyödyt ovat mahdottomia mitata rahassa, mutta pitääkö kaikki mitata rahassa?????? Ihmisen elämä ei ole pelkkä tase-tulos-viivan alle jäävä köhäys, siihen sopii vähän tuhannesti paljon muutakin.

Jos vm-palvelus on kokonaisuutta katsoen nuoria itseään hyödyttävä episodi, niin minkä ihmeen takia täällä ollaan huolissaan, etteivät nuoret miehet menisi riittävässä määrin vapaaehtoiseen inttiin? Onko kyse huonosta markkinoinnista, jossa niitä positiivisia puolia ei osata tuoda esiin, vai mistä kiikastaa?
 
s91:stä tulee mieleen kaupungin tai kunnan palveluksessa oleva ihminen, joka kuluttaa paljon enemmän energiaa työn välttämiseen, kuin olisi vain tehdä se pois.
Oman muistikuvani mukaan juuri tuon edellisen kuvauksen mukaisia olivat ne vanhat viestimiehet, joiden johdossa jouduin viettämään viimeiset 3 kk vm-palveluksestani. Itseäni en siitä tunnista, mutta varmaan esität väitteellesi jotkut perustelut, kun tuollaiselle solvauslinjalle päätit lähteä.

Et muuten ole ensimmäinen, joka kontribuoi tähän keskusteluun itse asiasta mitään sanomattomalla toisia keskusteluja solvaavalla postauksella.
 
100 vuotta tulevaisuuteen on silkkaa arvailua ihan keneltä tahansa. Edes 50v eteenpäin on käytännössä mahdotonta sanoa mitään Venäjän toimista.

Mielestäni tarkoitushakuisesti korostetaan skenaariota jossa Venäjä "hyökkää ja liittää Suomen omaan alueeseensa", ikäänkuin ei olisi laajaa kirjoa pienestä painostuksesta laajaankin iskuun. Vaikka ei sekään ole niin juhlallisen vanhentunut uhkakuva ja kaukaa haettu juttu kuin äkkiseltään kuvitella voisi! Sehän riippuu paljon kuinka taistelut sujuvat ja millainen vainolaisen sotaonni on. Jos sotaonni on myötä niin äkkiäkös sitä jo käynnissä olevia toimia laajentaa ja se ahneus tunnetusti kasvaa syödessä. Menestys ruokkii menestystä. Koska kv-diplomaattinen myrsky tulee anyways, niin samallakos sitä samaan hintaan ja samoilla valitusten kuunteluilla, lohkaisee sitten niin ison alueen kuin otettavissa on. Ja senhän päättää Suomikin osaltaan. Toiset täällä haluaisivat päättää, että mitään ei anneta ja joka metristä soditaan niin perkeleesti ja että tämä myös tiedetään etukäteen (=pelote, kynnysvaikutus, uskottavuus) kun toisille käy löysäily, perustellaan se sit minkä asioiden nojalla tahansa, varsinaiseen lopputulokseen jalokaan tarkoitusperä ei tee muutosta.

Pelkkä viimeisten vuosien ykkösuhkakuva eli strateginen isku voisi olla periaatteessa mitä tahansa. Vaikkapa vain yhtäaikaisesta salamurha/maahanalasku/ohjusisku-yhdistelmästä skenaarioon jossa mainittujen toimien päälle tulee kannaksen ja Helsingin välisen alueen valtaaminen sivuistoineen johon liittyy suhteellisen laajat maataistelut (mitkä voivat laajeta, ei jos, vaan kun, pannaan hanttiin = pelotevaikutus) suhteellisen suurine armeijoineen, merisotatoimia kuten ohjusiskuja ja maihinnousuja Suomenlahdella sekä täysimittainen ilmasodankäynti. Toisin sanoen skenaariota jossa pyritään käytännössä valtaamaan pääkaupunki, sen ympäristö ja ura Venäjältä sinne sekä tuon uran, paremminkin laajan kaistaleen, pohjois- ja eteläpuolet. Käytännössä vallattaisiin Helsinki, Kymenlaakso, Pohjois-Karjala ja Uusimaa sekä noiden päälle mahdollisesti otettaisiin jalansijaa samalla myös Ahvenanmaalta, saaristosta ja etelärannikolta on ainakin uhkakuva mikä on kyettävä kiistämään pontevasti ja sen arvion tekee rajojemme ulkopuoliset tahotkin. Tuo "pelkästään" tarkoittaa, että uskon 230000 taistelijan joukon olevan kovilla ja koko Suomen kansakunta ja puolustuskyky on historiallisessa koetuksessa. Pääosa kaikista voimista olisi sidottu noiden alueiden puolustukseen. Silloin Lappi, Keski-Suomi, Oulunläänin alue ja Savo, lyhyesti kategoria "muu Suomi" olisi isoilta osiltaan alueita jotka, ilman alueellisia ja paikallisia "tykinruoka-armeijan" joukkoja, voitaisiin Ukraina-tyyppisillä vihreillä miehillä käytännössä muitta mutkitta vai "ottaa". Ja jos niin onnettomasti kävisi, että päätaistelu hävitään nopeasti niin sehän merkitsee, että tuolloin koko maa on vallattu koska kun avainalueet on sotimalla voitettu ja loput olivat "otettavissa" taistelujen alkamisen ensipäivistä alkaen. Ja näin voitetut ja otetut alueet voidaankin liittää Venäjään. Kappas vain, kävikin niin että "vain" "strateginen isku" pikkuisen laajeni ja kun loputkin olivat löysää otettavaa aluetta niin suit sait kävikin niin, että maa vallattiin käytännössä kokonaan. Skenaario minkä piti olla mahdoton ajaella. Ja vainolainen marssii manskulla...

Mielestäni keskustelussa on jatkuvasti se pohjavire, että suuri sotilaallinen uhka ei ole nyt näköpiirissä eikä sellainen voi tulla näköpiiriin (edes 100 vuoden aikana). Tuossa jätetään mielestäni ikään kuin takaportti sille, että armeijan nuppilukua voitaisiin aina vain vähentää. Nuppiluvun pienennys on käytännössä edellytys lähes kaikille vaihtoehtoisille malleille joten katson, että nuppiluvun pienennyksen oikeuttavassa diskurssissa on aina mukana tuo libertaristisesti/anarkomarkomaisesti/pasifisesti, siis jotenkin ideologisesti, värittynyt elementti mukana. Siis se, että uhkakuvaa ei oteta sellaisenaan kaikessa raakuudessaan vaan sitä siistitään ideologiselta pohjalta eli epärehellisesti jotta vaihtoehtomalli saatetaan perustella uskottavasti. Jos uhkakuvana säilyy laajamittainen eli ns. "oikea sota", vaikka ihan ilman että Venäjä valtaa Suomen liittääkseen sen Venäjään, niin miesmäärä tarvitaan ja mielestäni enemmän kuin vähemmän.

Putinin aikeet on myös sellainen asia mitä Suomen on käytännössä mahdoton veikkailla.

En lainkaan jaa luottamusta tuota itärajan takaista suurta naapuria kohtaan, vaan epäilen, että Putin silmäilee vähän joka puolelle ja pohtii mitä olisi otettavissa, milloin ja millä hinnalla. Putinin seuraajasta ei ole mitään tietoa, demokratiaa ei ole eikä oppositiota ja kansallismielistä kiihkoilua lietsotaan. Tilanne on hyvin huolestuttava. Suomen ei tule omilla toimillaan laskea tuota kynnystä nykyisestä milliäkään. Se, mikä osuus miesmäärällä tuossa kuviossa on, en osaa sanoa, mutta merkittävää roolia myös se näyttelee. Konstit on monet eikä oikeastaan mikään mennyt kuten 10v sitten kerrottiin eli että demokratiakehitys jatkuu, kiväärimies on hyödytön tai kuten ikiaikainen kestosuosikki kertoo kuinka sodat käydään nappia painamalla.

Mitä tulee kenttäarmeijan varustukseen niin tuo tykinruoka-armeija on kyllä suoraan jostakin AKL:n sanastosta. Tällä jokainen ymmärtää mikä ero on alueellisilla ja operatiivisilla joukoilla ja nyt vielä useimmille tuohon päälle paikalliset joukot. Kun puhutaan muista kuin operatiivisista joukoista niin on ihan selvä, että näissä "tykinruoka-armeijan" joukoissa ei ole sama varustus kuin operatiivisilla joukoilla. Ei tarvitsekaan olla. Tuossahan se yksi puhtaan ammattiarmeijan vasta-argumentti on: operatiiviset joukot (=60000, kuten ammattiarmeija) toimisi kotimaassaan yksittäisenä joukkona muiden alueiden jäädessä sotilaallisesti tyhjäksi, toisin sanoen siis vihollisen vapaasti operoitavaksi (=otettavaksi) alueeksi. Miesmäärän pienentyessä vapaehtois- ja palkkamalleissa tuo ongelma tulisi edelleen jotenkin ratkaista. Totta kai esim. kodinturvaa ja muuta voidaan harkita, mutta siihen sitä nuppilukua tarvitaan kuitenkin. Vartio- ja vastaaviin tehtäviin riittää se varustelu mikä on nyt on, en tietty väheksy tarpeita tai puutteita, parannettavaa on aina! Tuohon päälle voidaan vielä todeta, että kevyttä jalkaväen aseistusta voidaan katsoa saatavan nopeallakin aikataululla jolloin reserviläisiä voidaan, tarpeen vaatiessa, kutsua palvelukseen lisää. Se on aivan totta, että noilla joukoilla ei ratkaista suoranaisesti mitään, mutta toisaalta laajaa maata, kasvukeskuksia ja lukuisia yksittäisiä tärkeitä kohteita ei voi jättää tyhjäksi ilman vartiota ja valvontaa. Silloinhan kuka tahansa voi sabotoida, ansoittaa ja murhata mielensä mukaan alueella missä operatiiviset joukot eivät taistele. Suomea ei voi jättää "otettavaksi", odottamaan ottajaansa. Silloin siviilit jätettäisiin oman onnensa nojaan kun nyt uudessa mallissa paikallisjoukot on nimenomaan jyvitetty erikoisjoukkojen vastaiseen toimintaan.

Olen samaa mieltä noista tasa-arvokuvioista, en näe noissa mitään sellaista mikä olisi sillä tavalla akuutti että niille pitäisi nyt ja heti jotakin tehdä. Sen huomautan kuitenkin, että julkisen vallan asettamien tasa-arvoelimien koostumus käytännössä vain naisista on myös valtion käsissä ja valtion oikaistavissa vaikka heti tai paremminkin sitä mukaa kuin väki vaihtuu ns. tavanomaisen kierron mukaan.

Näen (miesten) kohtaaman väkivallan hiljaisen hyväksynnän ylipäätään kokonaisuudessaan ruumiillisen koskemattomuuden heikkona arvostuksena.

Poikien koulutuksesta voi hyvin kysyä missä vika on? Ovatko pojat vääriä "kansalaisia" järjestelmään? Ketä varten järjestelmä on ylipäätään on? Kansalaisia vaiko etupäässä "kilttejä tyttöjä" varten? Onko vika vain pojissa? Koska poikia kuitenkaan ei voida laittaa tai vaihtaa pois niin onko oikeutettu kysymys voiko koululaitos jotenkin ottaa huomioon poikien poikuuden jotenkin? Mun on vaikea hyväksyä automaattisesti pojat "tyhmemmiksi" noin geneettisesti, kun pojat ovat vaan poikia. Vaikuttaa että pojat voisivat kaivata jotenkin erilaista koulumailmaa. Tytöt "kiltteinä" varmasti ovat opettajan kannalta helpompia. En todella tiedä mitä pitäisi tehdä mutta veikkaan että kouluista ja kasvatustieteiden ammatti-ihmisiltä voisi löytyä ideoita.

Mitä "systeemiin" tulee niin siinä kasvaneena ja eläneenä on äärettömän vaikea nähdä sisältä ja yksilöidä niitä rakenteita jotka liittyvät sukupuoliroolimallien odotuksien muovaamaan systeemin. Nämä ääneen lausumattomat (ja lausututkin) odotukset ovat luoneet ja muokanneet sen ikiaikaisesti tuollaiseksi. Kuten itsekin argumentoit, onko se vallitsevana tilana silti "oikein" ja siten, kuinka asioiden tulisi olla. Parhaiten se näkyy "luonnollisena" pidettynä suhtautumisena miehiin/poikiin ja naisiin/tyttöihin. Mutta tuossa mennään jo seksuaalisuuteenkin ja tuskinpa niitä luolamiesvaistoja voidaan poistaa, eikä voida. Feminismi nähdäkseni menee kuitenkin jo sillekin puolelle, että se haluaisi sanella senkin, mitä miesten kuulu saada haluta niin sängyssä kuin työelämässä. Miesten haluaminen on usein väärin (saastuttavaa, vaarallista, ei-kestävää tai vähintään feministien mielestä pornosta opittua.).

Systeemitasolla naisten tasa-arvon eteen on tehty lujasti parannuksia naisten aseman parantamiseksi. Mutta systeemitasolla en muista, että olisi tehty juurikaan mitään miesten tasa-arvo-ongelmien eteen. Systeemitasolla siis on tunnistettu iso joukko erilaisia tekijöitä jotka haittaavat naisten uraa, nousua johtoon ja tasa-arvoista asemaa mutta miesten ei. Tasa-arvoinen systeemitaso ei voi noista perinteisten sukupuoliroolimallien olettamasta lähteä vaikka sukupuolten erot ovatkin tosia ja sen mitä olen seurannut niin uusi tutkimus vahvistaa jatkuvasti aiemmin oletettujen sukupuoliroolimallien aiemmin lähes täydellisenä pidetyn kulttuurillisen merkityksen suhteellista vähentymistä sukupuolten muovautumisesta, vaikka se tietenkin on todella merkittävä tekijä.

Tuli vähän laaja pläjäys, valitan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vm-palvelus on kokonaisuutta katsoen nuoria itseään hyödyttävä episodi, niin minkä ihmeen takia täällä ollaan huolissaan, etteivät nuoret miehet menisi riittävässä määrin vapaaehtoiseen inttiin? Onko kyse huonosta markkinoinnista, jossa niitä positiivisia puolia ei osata tuoda esiin, vai mistä kiikastaa?

Liikunta, raittius ja terveellinen ruokavalio on tunnetusti kaikkia hyödyttävä resepti joten miksi ihmeessä kaikki eivät ole vapaaehtoisesti raittiita, liiku ja syö terveellisesti? Miksi kaikki eivät opiskele korkealle ja ole ahkeria? Miksi ei eletä kuten "kuuluu"?

Se on sitten toinen juttu, onko vm-palvelus hyödyttävä episodi vai ei. Jollekin on, jollekin ei ole.

Pointti on vaan siinä, että jos oletetaan ihan keskustelun vuoksi, että vm-palvelus olisi esim. raittiuteen jne. verrattavissa oleva kiistaton etu (mitä se siis ei ole) niin silti kaikki nuoret eivät sinne hakeutuisi.

Tuskin mitään uutta...
 
Liikunta, raittius ja terveellinen ruokavalio on tunnetusti kaikkia hyödyttävä resepti joten miksi ihmeessä kaikki eivät ole vapaaehtoisesti raittiita, liiku ja syö terveellisesti? Miksi kaikki eivät opiskele korkealle ja ole ahkeria? Miksi ei eletä kuten "kuuluu"?

Nämähän ratkeaisivat ottamalla käyttöön raittiusvelvollisuus, urheiluvelvollisuus, ruokavaliovelvollisuus, opiskeluvelvollisuus ja ahkeruusvelvollisuus. Tottelemattomat ja kieltäytyjät voitaisiin laittaa vankilaan.

Voitaisiin myös perustaa jokaista velvollisuutta valvomaan >10 000 hengen organisaatiot, joiden tehtävänä olisi tiedottaa kansalaisille valvomiensa velvollisuuksien hyödyistä. Itsekkäät ja epäisänmaalliset liberaalit eivät saisi näitä velvollisuuksia enää lakkautettua, kun organisaatioissa työskentelevien eturyhmät hallitsisivat keskustelua.

Suomen Totaalidemokraattisen puolueen ohjelma on muuten lähellä tämmöistä: http://www.pelulamu.net/totalitaaridemokraatit/ohjelma/
 
Viimeksi muokattu:
Liikunta, raittius ja terveellinen ruokavalio on tunnetusti kaikkia hyödyttävä resepti joten miksi ihmeessä kaikki eivät ole vapaaehtoisesti raittiita, liiku ja syö terveellisesti? Miksi kaikki eivät opiskele korkealle ja ole ahkeria? Miksi ei eletä kuten "kuuluu"?

No, jos opiskelusta voi jotain mallia ottaa vapaaehtoiseen vm-palvelukseen, niin kyllä sanoisin, että aika moni ihminen, jolla pollassa älli riittää, opiskelee. Ja siis opiskelu on todellakin aika lailla puhtaasti tulevaisuuden investointi, koska sen opiskelun aikana joutuu todennäköisesti elämään niukemmin kuin missään muussa elämänvaiheessa sitä ennen tai sen jälkeen. Jos vm-palvelusta saa itselleen jotain opiskeluun verrattavaa hyötyä, niin väittäisin sen kyllä vetävän porukkaa puoleensa. Ei tietenkään kaikkia, mutta riittävästi.

Se on sitten toinen juttu, onko vm-palvelus hyödyttävä episodi vai ei. Jollekin on, jollekin ei ole.

Niin, jotta vapaaehtoinen vm-palvelu tuottaisi tarpeeksi reserviä, niin sen ei tietenkään ole tarpeen olla houkutteleva ihan jokaiselle.

Pointti on vaan siinä, että jos oletetaan ihan keskustelun vuoksi, että vm-palvelus olisi esim. raittiuteen jne. verrattavissa oleva kiistaton etu (mitä se siis ei ole) niin silti kaikki nuoret eivät sinne hakeutuisi.

Onko raittiudesta (tarkoittanet täyttä alkoholittomuuta) tosiaan kiistattomasti etua alkoholin kohtuukäyttöön verrattuna? Jos inttiin hakeutuisi sama osa nuorista kuin mitä väestössä on niitä, joille alkoholinkäyttö ei ole ongelma, niin siitä tulisi jo ihan tarpeeksi porukkaa.
 
Jos vm-palvelus on kokonaisuutta katsoen nuoria itseään hyödyttävä episodi, niin minkä ihmeen takia täällä ollaan huolissaan, etteivät nuoret miehet menisi riittävässä määrin vapaaehtoiseen inttiin? Onko kyse huonosta markkinoinnista, jossa niitä positiivisia puolia ei osata tuoda esiin, vai mistä kiikastaa?

Hah. Koska liha on heikko, vaikka henki olisikin vahva. Älä kuvittele, että minä haihattelisin liikoja. Vapaaehtoisuuteen täysin perustuva asevelvollisuus ei taatusti houkuttele pitkän päälle sen enempää suomalaisia kuin muitakaan kansoja. Esimerkkejä löytyy siitä tulenpalavasta innosta, jolla nuorison kerma ryntää suorittamaan asepalvelusta, kun se on vapaaehtoinen.

Mutta älkäähän hätäilkö. Jos en aivan väärin ole asioita ymmärtänyt, niin nykyinen ratkaisu ei ole mikään kultanauloilla peruskallioon juntattu ikuisesti pysyvä olotila. Jos maailmankirjoja oikein tulkitsen, niin noin 2018 olemme viisaampia. Kehityskulku ei pääty.
 
No en ole tässä täysin tyrmäämässä muita malleja jahka kynnys pysyy ja verotus madaltuu tai ei ainakaan nouse.

Houkutteleva on eri asia kuin hyödyllinen.

En tietenkään tarkoita täyttä raittiutta. Itsehän olen pahimman lajin hedonisti joten pois se minusta. Mutta älä minuun tartu tai saivartele raittiuden asteesta kun kyse oli elintavoista.
 
Ensinnäkin, olen samaa mieltä, että 100 vuotta eteenpäin ennustaminen on erittäin vaikeaa. Omasta mielestäni vain talouden ja politiikan trendit ovat sen suuntaisia, että jotain yleisajatuksia asiasta voi esittää. Minun on vaikea esim. nähdä, että se talouden trendi, joka pätenyt jo varsin pitkään, eli ihmistyön arvon kasvaminen suhteessa raaka-aineisiin saati puhtaaseen maahan, kääntyisi jossain vaiheessa toiseksi. Ja nyt puhutaan ennen kaikkea sellaisesta ihmistyöstä, joka vaatii avoimen yksilöiden oikeuksia arvostavan yhteiskunnan ympärilleen ja jota ei voi tuosta vaan tempaista käyntiin orjapiiskaa heiluttamalla. Supercelliä tai Roviota ei synny pakottamalla. Ne syntyvät vain ihmisten vapaaehtoisen työn tuloksena. Tämä näin alustuksena.

En lainkaan jaa luottamusta tuota itärajan takaista suurta naapuria kohtaan, vaan epäilen, että Putin silmäilee vähän joka puolelle ja pohtii mitä olisi otettavissa, milloin ja millä hinnalla. Putinin seuraajasta ei ole mitään tietoa, demokratiaa ei ole eikä oppositiota ja kansallismielistä kiihkoilua lietsotaan. Tilanne on hyvin huolestuttava. Suomen ei tule omilla toimillaan laskea tuota kynnystä nykyisestä milliäkään. Se, mikä osuus miesmäärällä tuossa kuviossa on, en osaa sanoa, mutta merkittävää roolia myös se näyttelee. Konstit on monet eikä oikeastaan mikään mennyt kuten 10v sitten kerrottiin eli että demokratiakehitys jatkuu, kiväärimies on hyödytön tai kuten ikiaikainen kestosuosikki kertoo kuinka sodat käydään nappia painamalla.

Sinulta jäi käsittelemättä tässä pitkässä kirjoituksessasi kokonaan se, miksi Putin tai joku tulevaisuuden johtaja Venäjällä olisi innokas "ottamaan" alueita itselleen. Kun puhutaan niistä alueista, joilla venäläiset ovat merkittävä väestö (kuten vaikkapa Etelä-Ossetia, Abhasia, Krim tai Itä-Ukraina), niin perusteluna on se, että siinä saadaan venäläiset Venäjän yhteyteen. Tämän asian arvoa on suoraan vaikea mitata rahassa (sama päti muuten aikoinaan Suur-Suomi ajatteluun, siinäkin vedottiin ennen kaikkea suomensukuisten kansojen liittämisestä Suomen yhteyteen, ei niinkään Karjalan takametsien taloudellisista arvoista) ja siksi sillä voi perustella kalliitakin sotaoperaatioita. Tämä perustelu toimisi vielä Baltian maiden kohdalla, mutta ei enää Suomen. Suomessa ei myöskään ole mitään taloudellisia resursseja, joita olisi järkevää koittaa saada haltuun hyökkäyssodalla. Suomalaisten työtä taas on paljon halvempaa ostaa kauppaa käymällä kuin sotimalla.

Suomen kohdalla pitäisi olla siis kyse jostain muusta. 2. maailmansodan aikaan Stalinin paranoidisessa päässä tämä toinen syy oli se, että Suomi sijaitsi lähellä NL:n 2. suurinta kaupunkia. Suomi on siis strategiselta sijainniltaan paikassa, joka paranoidiselle Venäjän johtajalle näyttää vaaralta. Mutta tässä skenaariossa joudutaan sitten vaikeuksiin sen "hullu diktaattori" -ajatuksen kanssa. Jos Suomi on todellakin Venäjän johtajan mielestä ihan oikeasti strateginen uhka, joka uhkaa jos ei koko valtakunnan, niin ainakin sen varsin merkittävän kaupungin olemassaoloa, niin sitten tuskin säästeltäisiin esim. ydinaseiden käytössä, etenkin jos Suomi pysyy NATOn ulkopuolella. Ihan oikeasti sotilasstrategisesti Suomen valtaaminen ja hallussa pitäminen taas olisi erittäin suurta resurssien hukkaamista, jollei sellaista hyökkäystä Pietariin sitten ei olisi missään vaiheessa tulossakaan. Esim. mahdollisessa NATO-Venäjä mätössä Baltiassa Venäjälle olisi moninverroin kannattavampaa se, että Suomi vain pysyisi kahakasta erossa kuin se, että se saisi vaikkapa vallattua Etelä-Suomen Ahvenanmaalle asti. Jos taas Suomi liittyisi NATOon (ja siten mahdollisuus olla puuttumatta tuollaiseen mättöön katoaisi), niin sitten Suomi ei joutuisi vääntämään yksin Venäjää vastaan.

Olen samaa mieltä noista tasa-arvokuvioista, en näe noissa mitään sellaista mikä olisi sillä tavalla akuutti että niille pitäisi nyt ja heti jotakin tehdä.

No, millä aikaskaalalla? Jos ajattelussa lähdetään siitä, että myös siinä tapauksessa, että Venäjä ryhtyy kiltiksi, niin se on silti edelleen potentiaalinen uhka ja sen perusteella pitää miehiin kohdistuvaa asevelvollisuutta pyörittää, niin mikä olisi se tilanne, jossa siihen voisi alkaa puuttua?

Ja miksei asiaa voisi alkaa korjata asteittain? Eli vaikka asevelvollisuutta ei huomenna lakkautettaisikaan, niin jos asteittain hilattaisiin vm:n palkka palveluksestaan sille tasolle, että sitä voi pitää reiluna korvauksena arvokkaasta työstä yhteiskunnan hyväksi, niin tuota tasa-arvoasiaa olisi korjattu ja aikamoinen harppaus. Samalla tulisi korjattua myös se, ettei PV:n exceleissä ne asevelvolliset näyttäisi niin keinotekoisen halvoilta kuin nyt tekevät ja siis tuon seurauksena sitten kuulisimme PV:ltä ehkä vähän totuudenmukaisemman arvionnin siitä, miten kansakunnan resursseja kannattaisi allokoida, jotta puolustusteho optimoituu.

Näen (miesten) kohtaaman väkivallan hiljaisen hyväksynnän ylipäätään kokonaisuudessaan ruumiillisen koskemattomuuden heikkona arvostuksena.

Hyväksytäänkö sitä sitten? Nuoret miehet ovat kautta historian tapelleet (henki- ja etenkin väkivaltarikosten kohdalla piikki on jossain 20:n ikävuoden tienoilla). Nyt kuitenkin länsimaisessa kulttuurissa tämä on kuitenkin kai alemmalla tasolla kuin missään koskaan aiemmin ja käsittääkseni trendi on edelleen alaspäin. Henkirikoksia (uhrit ja tekijät pääosin miehiä) tehdään Suomessa nyt luokka 50-60% siitä, mikä taso oli vain muutama vuosikymmen sitten. Muuta väkivaltaa koskevia tilastoja on vaikeampi tulkita, koska "pahoinpitely" tai "törkeä pahoinpitely" ovat rikosnimikkeitä, joille ei ole oikein tarkkaa määritelmää. Vaikka noilla rikosnimikkeillä tuomiot ovat pysyneet suunnilleen samana, niin tämä ei vielä tarkoita, etteikö muutosta olisi voinut siinäkin tapahtua. Ennen turpiinsa saanut meni nuolemaan haavojaan, nyt hän menee tekemään rikosilmoituksen. Mutta kyllä tässä tietenkin vieläkin parantamisen varaa on ja koska, kuten sanotkin, suurin osa väkivallan uhreista on miehiä, miehet olisivat suurimpia voittajia, jos väkivaltaa saataisiin vielä vähennettyä.

Poikien koulutuksesta voi hyvin kysyä missä vika on? Ovatko pojat vääriä "kansalaisia" järjestelmään? Ketä varten järjestelmä on ylipäätään on? Kansalaisia vaiko etupäässä "kilttejä tyttöjä" varten? Onko vika vain pojissa? Koska poikia kuitenkaan ei voida laittaa tai vaihtaa pois niin onko oikeutettu kysymys voiko koululaitos jotenkin ottaa huomioon poikien poikuuden jotenkin? Mun on vaikea hyväksyä automaattisesti pojat "tyhmemmiksi" noin geneettisesti, kun pojat ovat vaan poikia. Vaikuttaa että pojat voisivat kaivata jotenkin erilaista koulumailmaa. Tytöt "kiltteinä" varmasti ovat opettajan kannalta helpompia. En todella tiedä mitä pitäisi tehdä mutta veikkaan että kouluista ja kasvatustieteiden ammatti-ihmisiltä voisi löytyä ideoita.

Tästä löytyi jonkinlainen kuvaaja sukupuolien koulutustasosta. Pitää tosiaan paikkaansa se, että nuorten (alle 35-vuotiaat) joukossa naisten joukossa on enemmän korkeasti koulutettuja kuin miesten. Mutta mielenkiintoista on huomata, ettei tämä johdu siitä, etteikö myös miesten koulutustaso vanhempiin ikäluokkiin verrattuna olisi noussut, vaan se on vain noussut hitaammin kuin naisilla. Jos katsotaan ikäluokkaa 60-64-vuotiaat, niin siellä korkeasti koulutettuja miehiä on selvästi enemmän kuin naisia (ja tietenkin miesten korkeamman kuolleisuuden vuoksi suhteellinen osuus on miesten hyväksi vielä enemmän). Pitäisikö tuon ikäryhmän perusteella vetää sitten se johtopäätös, että 1960-luvun koululaitos sitten suosi poikia?

Tuolta sivulta löytyi muuten sekin mielenkiintoinen tieto, että vaikka ylioppilaat tosiaan ovat valtaosin naisia, niin miehistä selvästi suurempi osuus pääsee yliopistoon opiskelemaan kuin naisita, minkä vuoksi yliopistossa opiskelevien sukupuolijakauma ei sitten olekaan enää niin räikeästi naisiin päin kallellaan kuin mitä ylioppilasmääristä voisi päätellä.

Systeemitasolla naisten tasa-arvon eteen on tehty lujasti parannuksia naisten aseman parantamiseksi. Mutta systeemitasolla en muista, että olisi tehty juurikaan mitään miesten tasa-arvo-ongelmien eteen. Systeemitasolla siis on tunnistettu iso joukko erilaisia tekijöitä jotka haittaavat naisten uraa, nousua johtoon ja tasa-arvoista asemaa mutta miesten ei. Tasa-arvoinen systeemitaso ei voi noista perinteisten sukupuoliroolimallien olettamasta lähteä vaikka sukupuolten erot ovatkin tosia ja sen mitä olen seurannut niin uusi tutkimus vahvistaa jatkuvasti aiemmin oletettujen sukupuoliroolimallien aiemmin lähes täydellisenä pidetyn kulttuurillisen merkityksen suhteellista vähentymistä sukupuolten muovautumisesta, vaikka se tietenkin on todella merkittävä tekijä.

Tätä kohtaa en täysin ymmärtänyt. Tutkimus sanoo A, mutta sinusta asia on B. Tunnetko asian paremmin kuin alan tutkijat, vai mistä tässä on kyse? Pahoittelen, tuo lauserakenteesi on sen verran monimutkainen, että minä en pysty samaan selville sitä, mitä oikein koitat sanoa.

Tuli vähän laaja pläjäys, valitan.

Joo, ollaan vähän otsikon sivussa, joten ei ole mikään pakko noista tasa-arvoasioista jatkaa, jos ei kiinnostus riitä. Venäjän uhasta keskustelu kuitenkin liittyy aika oleellisesti tähänkin ketjuun.
 
Houkutteleva on eri asia kuin hyödyllinen.

Siksipä kysyinkin, että onko kyse huonosta markkinoinnista vai mistä? Se, että ihmisille itselleen hyödyllistä asiaa ei onnistuta markkinoimaan niin, että se näyttää myös houkuttelevalta, on minusta aika heikkoa.

En tietenkään tarkoita täyttä raittiutta. Itsehän olen pahimman lajin hedonisti joten pois se minusta. Mutta älä minuun tartu tai saivartele raittiuden asteesta kun kyse oli elintavoista.

Lisäisin tähän vielä sen verran, että mitenkähän tuon raittiuden hyöty (joka sinusta oli kiistatonta) oikein edes määriteltäisiin? Harvallapa tässä elämässä optimoitavana funktiona on elinvuosien määrä, vaan sen sijaan haluttaisiin myös elää ne vuodet. YOLO.
 
Hah. Koska liha on heikko, vaikka henki olisikin vahva. Älä kuvittele, että minä haihattelisin liikoja. Vapaaehtoisuuteen täysin perustuva asevelvollisuus ei taatusti houkuttele pitkän päälle sen enempää suomalaisia kuin muitakaan kansoja. Esimerkkejä löytyy siitä tulenpalavasta innosta, jolla nuorison kerma ryntää suorittamaan asepalvelusta, kun se on vapaaehtoinen.

Ja tähän on syynä se, että liha on heikko, eikä siitä, että henki olisikin se heikko lenkki?

Mutta älkäähän hätäilkö. Jos en aivan väärin ole asioita ymmärtänyt, niin nykyinen ratkaisu ei ole mikään kultanauloilla peruskallioon juntattu ikuisesti pysyvä olotila. Jos maailmankirjoja oikein tulkitsen, niin noin 2018 olemme viisaampia. Kehityskulku ei pääty.

Tuo olisikin aika hyvä paikka muuttaa asioita, kun tulisi 100 vuotta täyteen Suomen valtion ylläpitämää asevelvollisuutta. Wikipedia-artikkelin mukaan itsenäisen Suomen asevelvollisuudesta säädettiin laki 1919 ja sitä ennen sitä vastaan jopa järjestettiin mielenosoituksia.
 
Ensinnäkin, olen samaa mieltä, että 100 vuotta eteenpäin ennustaminen on erittäin vaikeaa. Omasta mielestäni vain talouden ja politiikan trendit ovat sen suuntaisia, että jotain yleisajatuksia asiasta voi esittää. Minun on vaikea esim. nähdä, että se talouden trendi, joka pätenyt jo varsin pitkään, eli ihmistyön arvon kasvaminen suhteessa raaka-aineisiin saati puhtaaseen maahan, kääntyisi jossain vaiheessa toiseksi. Ja nyt puhutaan ennen kaikkea sellaisesta ihmistyöstä, joka vaatii avoimen yksilöiden oikeuksia arvostavan yhteiskunnan ympärilleen ja jota ei voi tuosta vaan tempaista käyntiin orjapiiskaa heiluttamalla. Supercelliä tai Roviota ei synny pakottamalla. Ne syntyvät vain ihmisten vapaaehtoisen työn tuloksena. Tämä näin alustuksena.


Samaa mieltä. Tuon on avain kasvuun, kasvu taas on avain rahaan ja raha taas on avain hyvinvointivaltioon.

Sinulta jäi käsittelemättä tässä pitkässä kirjoituksessasi kokonaan se, miksi Putin tai joku tulevaisuuden johtaja Venäjällä olisi innokas "ottamaan" alueita itselleen. Kun puhutaan niistä alueista, joilla venäläiset ovat merkittävä väestö (kuten vaikkapa Etelä-Ossetia, Abhasia, Krim tai Itä-Ukraina), niin perusteluna on se, että siinä saadaan venäläiset Venäjän yhteyteen. Tämän asian arvoa on suoraan vaikea mitata rahassa (sama päti muuten aikoinaan Suur-Suomi ajatteluun, siinäkin vedottiin ennen kaikkea suomensukuisten kansojen liittämisestä Suomen yhteyteen, ei niinkään Karjalan takametsien taloudellisista arvoista) ja siksi sillä voi perustella kalliitakin sotaoperaatioita. Tämä perustelu toimisi vielä Baltian maiden kohdalla, mutta ei enää Suomen. Suomessa ei myöskään ole mitään taloudellisia resursseja, joita olisi järkevää koittaa saada haltuun hyökkäyssodalla. Suomalaisten työtä taas on paljon halvempaa ostaa kauppaa käymällä kuin sotimalla.

Putinin ajatuksista on puitu useassa ketjussa, useaan otteeseen joten en toista kaikkea. Lyhyesti Putin saattaa esim. pyrkiä palauttamaan Venäjän aikaiset rajat ja siten rakentaa uuden maailman navan, jotta maailma ei olisi yksinapainen eli lännen ja sen tärkeimmän maan USA:n ympärillä pyörivä. Tai kaksinapainen jossa toinen on Kiina/aasia. Putin näkee, että on myös kolmas napa, slaavilainen osa maailmaa jonka tärkein maa on Venäjä kuten lännessä tärkein maa on Yhdysvallat. Miten Suomi kuuluu tähän yhtälöön? Sitähän ei tiedä, mutta tilaisuuden koittaessa saattaa mieli muuttua. Lisäksi Venäjällä on kelpo track record siihen kuinka viholiskuva rakennetaan aiheettomasti. Eli teki Suomi miten tahansa, Putin tai hänen seuraajansa saattaa esittää mielivaltaisia syytöksiä. Casus belli kyllä saadaan aikaan Venäjältä. Tällöin läntinen yhteisö saattaa sanoutua irti, koska näkee tien itselleen helpommaksi kuin tukea Suomea. Joka tapauksessa vaikka jopa suoraa sotilaallistakin tukea saataisiin, sekään ei ehdi mitenkään tänne nopeasti, samoin EU:lla ei ole vastaavia doktriineja ja valmiita suunnitelmia ja ennekaikkea organisaatiota kuin natolla on. Eikä 5. artiklaa, EU:n solidaarisuus on paljon epäkonkreettisempaa.

Rationaalisuutta ja kysymystä miksi pitää tarkastella tätä kautta. Tuossa kontekstissa Suomen työ ja luonnonvarat on sivuseikka.

Suomen kohdalla pitäisi olla siis kyse jostain muusta. 2. maailmansodan aikaan Stalinin paranoidisessa päässä tämä toinen syy oli se, että Suomi sijaitsi lähellä NL:n 2. suurinta kaupunkia. Suomi on siis strategiselta sijainniltaan paikassa, joka paranoidiselle Venäjän johtajalle näyttää vaaralta. Mutta tässä skenaariossa joudutaan sitten vaikeuksiin sen "hullu diktaattori" -ajatuksen kanssa. Jos Suomi on todellakin Venäjän johtajan mielestä ihan oikeasti strateginen uhka, joka uhkaa jos ei koko valtakunnan, niin ainakin sen varsin merkittävän kaupungin olemassaoloa, niin sitten tuskin säästeltäisiin esim. ydinaseiden käytössä, etenkin jos Suomi pysyy NATOn ulkopuolella. Ihan oikeasti sotilasstrategisesti Suomen valtaaminen ja hallussa pitäminen taas olisi erittäin suurta resurssien hukkaamista, jollei sellaista hyökkäystä Pietariin sitten ei olisi missään vaiheessa tulossakaan. Esim. mahdollisessa NATO-Venäjä mätössä Baltiassa Venäjälle olisi moninverroin kannattavampaa se, että Suomi vain pysyisi kahakasta erossa kuin se, että se saisi vaikkapa vallattua Etelä-Suomen Ahvenanmaalle asti. Jos taas Suomi liittyisi NATOon (ja siten mahdollisuus olla puuttumatta tuollaiseen mättöön katoaisi), niin sitten Suomi ei joutuisi vääntämään yksin Venäjää vastaan.

Se mikä on kannatavaa kuuluu arvioida Venäjän näkökulmasta, meille sama vaikutta täysin järjettömältä ja järjetöntähän tuo sapelinkalistelu on!

Suomi varmasti pyrkii pysyttelemään kahakasta erossa oman suvereniteettinsa hinnalla, ainakin jos vanhat merkit paikkansa pitävät. Esim. NATOn kanssa käytävässä sodassa/kriisissä, missä sitten ikinä, esim. Suomenlahden hallinta voi olla hyvä syy. Venäjän intressit Itämerellä ovat mielestäni kasvavia, muta Suomen läsnäolo Itämerellä on mielestäni maan kokoon nähden suhteellisesti liian pieni. Koska ei ole rahaa.

Ydinaseen käyttö on kertaluokkaa suurempi teko aina. Se avaa portit tilanteeseen mitä Venäjäkään ei voi toivoa missään olosuhteissa, ainakaan missään sellaisissa missä kyseessä on lähinnä Suomi.

No, millä aikaskaalalla? Jos ajattelussa lähdetään siitä, että myös siinä tapauksessa, että Venäjä ryhtyy kiltiksi, niin se on silti edelleen potentiaalinen uhka ja sen perusteella pitää miehiin kohdistuvaa asevelvollisuutta pyörittää, niin mikä olisi se tilanne, jossa siihen voisi alkaa puuttua?

Vaikea sanoa, esim. suuri suunnan muutos Venäjän ulkopolitiikassa, ihmisoikeuden, demokratia, vallan kolmijako-oppi, jne. Kyl sä tiedät sivistysvaltion periaatteet. Voihan se tapahtua vaikka 5 vuoden kuluttua!

Ja miksei asiaa voisi alkaa korjata asteittain? Eli vaikka asevelvollisuutta ei huomenna lakkautettaisikaan, niin jos asteittain hilattaisiin vm:n palkka palveluksestaan sille tasolle, että sitä voi pitää reiluna korvauksena arvokkaasta työstä yhteiskunnan hyväksi, niin tuota tasa-arvoasiaa olisi korjattu ja aikamoinen harppaus. Samalla tulisi korjattua myös se, ettei PV:n exceleissä ne asevelvolliset näyttäisi niin keinotekoisen halvoilta kuin nyt tekevät ja siis tuon seurauksena sitten kuulisimme PV:ltä ehkä vähän totuudenmukaisemman arvionnin siitä, miten kansakunnan resursseja kannattaisi allokoida, jotta puolustusteho optimoituu.

Niin miksei? En tiedä. Asteittain on hyvä alku ja esim. päivärahojen korotus, ressujen verokompensaatio olisi hyvä askel matkalla reiluuteen.

Puolustusteho ilman muuta tehostuisi suhteellisesti, mutta absoluuttisesti se saattaa heiketä. Siinähän se homman pointti on. Teho tässä=pienellä määrällä ammattilaisia saadaankin enemmän tehoa kuin nykyisen mallisilla muuta vertailussa samalla määrällä varusmiehiä/ressuuja. Siten vaikka homman ilman muuta tehostuu kokonaisuuden kannalta, niin absoluuttinen kyky vähenee. Pelotetta ja kynnystä arvioidaan absoluuttisen kyvyn perusteella.

Hyväksytäänkö sitä sitten? Nuoret miehet ovat kautta historian tapelleet (henki- ja etenkin väkivaltarikosten kohdalla piikki on jossain 20:n ikävuoden tienoilla). Nyt kuitenkin länsimaisessa kulttuurissa tämä on kuitenkin kai alemmalla tasolla kuin missään koskaan aiemmin ja käsittääkseni trendi on edelleen alaspäin. Henkirikoksia (uhrit ja tekijät pääosin miehiä) tehdään Suomessa nyt luokka 50-60% siitä, mikä taso oli vain muutama vuosikymmen sitten. Muuta väkivaltaa koskevia tilastoja on vaikeampi tulkita, koska "pahoinpitely" tai "törkeä pahoinpitely" ovat rikosnimikkeitä, joille ei ole oikein tarkkaa määritelmää. Vaikka noilla rikosnimikkeillä tuomiot ovat pysyneet suunnilleen samana, niin tämä ei vielä tarkoita, etteikö muutosta olisi voinut siinäkin tapahtua. Ennen turpiinsa saanut meni nuolemaan haavojaan, nyt hän menee tekemään rikosilmoituksen. Mutta kyllä tässä tietenkin vieläkin parantamisen varaa on ja koska, kuten sanotkin, suurin osa väkivallan uhreista on miehiä, miehet olisivat suurimpia voittajia, jos väkivaltaa saataisiin vielä vähennettyä.

Kyse oli hiljaisesta hyväksynnästä. Kerrot miten asia on ja miten se on ollut. Se onko asia noin oikein, on kuten itsekin usein argumentoit, eri asia. Hiljaista hyväksyntää on se, että sanotaan esim. "tuohan on ihan normaalia turpiinvetoa viikonloppuisin, joten ei aiheuta toimenpiteitä nykyiseen verrattuna". Voitaisiin sanoa esim. "ihmisen ruumiillinen koskemattomuus on Suomessa heikolla tolalla, rangaistuksia pahoinpitelyistä kuuluu koventaa ja aloitta kouluissa valistuskampanja kuinka yksikin lyönti tai kaatuminen tuupittuna voi aiheuttaa pysyvän vamman." tai "Kouluissa tappelun aiheuttajat pannaan erityiseen tarkkailuun, selviin kiusaamistapauksiin tulee lastensuojeluvirnaomaisten ja tarvittaessa poliisin sakotus/rangaistukset jne. seuraamukset sekä aina puhuttelu vanhemmille". Suora hyväksyminen on sitä, että sanotaan "kyllä noin saa tehdä".

On vain hyvä, että tilastoissa mennään oikeaan suuntaan!

Tästä löytyi jonkinlainen kuvaaja sukupuolien koulutustasosta. Pitää tosiaan paikkaansa se, että nuorten (alle 35-vuotiaat) joukossa naisten joukossa on enemmän korkeasti koulutettuja kuin miesten. Mutta mielenkiintoista on huomata, ettei tämä johdu siitä, etteikö myös miesten koulutustaso vanhempiin ikäluokkiin verrattuna olisi noussut, vaan se on vain noussut hitaammin kuin naisilla. Jos katsotaan ikäluokkaa 60-64-vuotiaat, niin siellä korkeasti koulutettuja miehiä on selvästi enemmän kuin naisia (ja tietenkin miesten korkeamman kuolleisuuden vuoksi suhteellinen osuus on miesten hyväksi vielä enemmän). Pitäisikö tuon ikäryhmän perusteella vetää sitten se johtopäätös, että 1960-luvun koululaitos sitten suosi poikia?

Silloinen yhteiskunta oli vielä, alan termein, patriarkaalinen. Ehkäisypilleri ei ollut vielä käytössä ja maailma oli toinen. Koulun suosimisesta en tiedä, mutta naisten tasa-arvoa parantavat systeemitason muutokset olivat vasta tulossa.

Siten voidaan vetää johtopäätös, että tuolloin yhteiskunta, suosi (suosia on ehkä väärä sana, paremmin ohjasi), miesten työn tekoa ja naisten kotona olemista. Oliko syy edes yhteiskunnan? Seksistä tulee raskaaksi ja ihmiset harrastavat seksiä. Emansipaatio saattoi alkaa vasta syntyvyyden kontrolloinnin myötä todenteolla. Maissa joissa ei ole naisten ja tyttöjen koulutusta sekä syntyvyyden kontrollointia ollaan "luonnontilassa" eli perinteisissä sukupuolirooleissa jolloin nainen on automaattisesti kotona lasten kanssa. Toisin kuin länsimaissa.

Tuolta sivulta löytyi muuten sekin mielenkiintoinen tieto, että vaikka ylioppilaat tosiaan ovat valtaosin naisia, niin miehistä selvästi suurempi osuus pääsee yliopistoon opiskelemaan kuin naisita, minkä vuoksi yliopistossa opiskelevien sukupuolijakauma ei sitten olekaan enää niin räikeästi naisiin päin kallellaan kuin mitä ylioppilasmääristä voisi päätellä.

Kuten sanoin, en ole asiantuntija. Sanoin myös sen, että googlasin nuo äkkiseltään. Siten en ole alunperinkään esittänyt mitään definitiivistä, jota katsoisin olevan keskustelussa velvoitettu ns. puolustelemaan. Varmaan asia on noin. Pääpointti oli kuitenkin nostaa esiin myös muut miesten tasa-arvon ongelmakohdat ja korostaa näin intin olevan vain yksi, joskin merkittävä, tekijä miesten tasa-arvopaletissa. Sekä nostaa esiin myös mahdollisuus keppihevosena käyttämisestä mainittujen useiden erialisten ideologisten tekijöiden motivoimana paremminkin kuin, että asiaa ajettaisiin silkan tasa-arvon puolesta. En tietty väitäkään sinun ajavan vain tasa-aron puolesta tuota. On selvää, että myös muita keskeisiä vasta-argumenttejä on esitetty. Silti katson aiheelliseksi nostaa kissan pyödälle.

Tätä kohtaa en täysin ymmärtänyt. Tutkimus sanoo A, mutta sinusta asia on B. Tunnetko asian paremmin kuin alan tutkijat, vai mistä tässä on kyse? Pahoittelen, tuo lauserakenteesi on sen verran monimutkainen, että minä en pysty samaan selville sitä, mitä oikein koitat sanoa.

Tarkoitin, että emansipaatio oli yhtä kuin ehkäisy, lainsäädännölliset muutokset, naisten tasa-arvo miehiin nähden, päiväkodit ja kaikki muu sellainen joka systeemitasolla tehtiin naisten tasa-arvon parantamiseksi ja tehdään edelleen. Ja pitää tehdä!

Miesten osalta en ainakaan muista, että systeemitasolla oltaisiin puututtu miesten tasa-arvon epäkohtiin kun taas naisten epäkohtiin on puututtu merkittävästi ja naisten tasa-arvo on parantunut 60-lukuun nähden myös merkittävästi. Monet miesten tasa-arvoon tähtäävät systeemitason muutokset olisivat paljon pienempiä muutoksia ja siten helpompia toteuttaa myös. Toinen asia on nuo ei-systeemin mukaiset ongelmat, mutta systeemi on sidoksissa toisaalta aina kansalaisiin! Esim. tasa-arvoelinten sukupuolijakauma selkeästi osoitettava yksittäinen kohde. Silti kukaan ei aja niitä. Ehkä juuri siksi, koska ne katostaan niin "vähäisiksi" tai ne hyväksytään juuri hiljaisesti miehisen sukupuoliroolimallin mukaisina. Kuten esim.

- Hälytyskeskus: "saatko naiselta turpiin?"
- Miehen seksuaalinen halu on väärin eikä se voi olla "hyvää energiaa", toisin kuin naisen
- Mies on lähtökohtaisesti väärässä kodin- ja lastenhoitoon liittyvissä riidoissa jne.
- Mies on rikollinen joutuessaan vankilaan, ei olosuhteiden uhri joka ajautui ilman yhteiskunnan interventiota rikolliselle tielle

Kysyttiin, "Miksi äiti ajoi lapset kyydissä päin rekkaa? Miksi äitiä ei autettu ajoissa? Hän oli rikki ja loppu!"

Hyvä kysymys.

Miksi rikollista ja epätoivoista miestä ei autettu ajoissa? Hyvä kysymys sekin? Tuota kysyy kovin harva...

Joo, ollaan vähän otsikon sivussa, joten ei ole mikään pakko noista tasa-arvoasioista jatkaa, jos ei kiinnostus riitä. Venäjän uhasta keskustelu kuitenkin liittyy aika oleellisesti tähänkin ketjuun.

juuri noin
 
Back
Top